• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Polestar bevestigt: wij werken aan een sterkere XC90

Auteur: Author, gepost 16 februari 2015 om 19:53 – 38 Reacties

Volvo XC90 Polestar


Technisch mankeerde er weinig aan de S60 en V60 met Polestar-label, maar datzelfde gold (in elk geval in Nederland) helaas niet voor de prijs. Toch gaat Volvo’s huistuner de stap wagen en krijgt ook de nieuwe XC90 de turbosmurf-treatment, al zitten er wat haken en ogen aan het verhaal.

Polestar heeft namelijk groen licht van Volvo gekregen om de verse XC90 verder op punt te zetten, zo claimt AutoExpress. Daarbij zullen zowel de T6 (320 pk, 400 Nm) als de D5 (225 pk, 470 Nm) een milde badassification gaan ontvangen. Mild, want de bovengrens qua outputcijfers wordt bepaald door de T8, de versie die in Nederland nu al een groot succes is dankzij een hoog vermogen en lage bijtelling.

Volvo heeft namelijk aangegeven dat Polestar-versies van de eerder genoemde T6 en D5 de rangetopper niet mogen overstijgen, dus meer dan 400 pk en 650 Nm gaan de XC90’s met blauwe badge niet krijgen. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant onderscheiden Polestars zich vooral met hun geavanceerde onderstel (Öhlins demping, Brembo stoppers). Oh ja, en met hun flink gepeperde prijskaartjes.

Dat het Zweedse merk niet wil dat de T8 voorbij wordt gesneld door z’n broeders zonder elektromotor, kan natuurlijk ook betekenen dat Volvo iets bijzonders in petto heeft voor hybride Polestars. Eerdere berichten hintten immers al in die richting. We (Ibracadabra incluis) gaan het waarschijnlijk volgend jaar ergens zien, uiteraard nadat de gewone XC90 deze zomer z’n debuut bij de dealer maakt.

UPDATE: de afbeelding is aangepast met een shop van iamthestig!

Ook interessant!

  • nieuwe Polestar modellen
    Nieuwe Polestar modellen zijn onderweg
  • Eerste beeld Polestar 3
    Eerste beeld Polestar 3 bevestigt het ergste
  • Polestar is evenveel waard als Volvo (?)
  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Polestar, SUV, Volvo, xc90

Vorig bericht: « Zeven sleepers waarmee je eindeloos veel fun hebt
Volgend bericht: Zeven prachtige klassiekers die binnenkort geveild worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    16 februari 2015 om 19:57

    Dat er meer Polestar modellen moeten komen, is zeker waar. Een 280pk sterke V40 lijkt een goed beginpunt. Maar ik vind de XC90 niet echt geschikt voor de Polestar treatment want SUV.

    Login om te reageren
    • SDM zegt

      16 februari 2015 om 20:25

      @gtwillem: Belt Porsche om te vertellen dat de Cayenne uit productie kan omdat GTWillem heeft bepaald dat SUV per definitie niet sportief kunnen zijn. ;)

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 februari 2015 om 20:32

        @SDM:
        Daar heeft Willem volledig gelijk in, te hoog zwaartepunt, te hoog gewicht om sportief te zijn.
        Een sportieve auto moet wat mij betreft meer kunnen dan hard rechtuit rijden….

        Login om te reageren
      • Donstil zegt

        16 februari 2015 om 20:34

        @SDM: Haha dat doen ze zeker wel :)

        De Cayenne verkoopt zo goed dat Porsche nu geen sportauto fabrikant is met een SUV maar een SUV fabrikant met een Sportauto.

        Login om te reageren
      • mglopez zegt

        16 februari 2015 om 20:39

        @SDM: De Cayenne is in basis al een vrij sportieve auto, de XC90 is exact het tegenovergestelde, een V70 wordt ook geen ringmonster. Polestar moet van goede huizen komen willen ze hier een sportieve en goed sturende auto van maken maar ik laat me graag verassen.

        Login om te reageren
        • SDM zegt

          16 februari 2015 om 20:47

          @mglopez: Klopt en ik verwacht ook bepaald geen Cayenne killer. Maar de reactie van Willem was wel een beetje SUV dus niet sportief. Dat gaat me ook een beetje ver aangezien de Cayenne toch echt behoorlijk sportief is en niet alleen voor een SUV.

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        16 februari 2015 om 21:03

        @SDM: Bel dan ook maar eventjes ///M en AMG…

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        16 februari 2015 om 21:23

        @SDM: Polestar heeft twee fantastische rijdende concepts gebouwd. Hun eerste echte productieauto is een zeer indrukwekkende auto. Het was bekend dat ze gaan uitbreiden. En dan is de eerstvolgende auto waarmee ze komen een logge SUV, de XC90, die in tegenstelling niet afgestemd is op sportiviteit als een Cayenne.

        Financieel begrijp ik het wel: grotere afzetmarkt wereldwijd, grotere winstmarges.

        Maar als liefhebber had ik een V40, V70 o.i.d. een leuker odee gevonden.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 februari 2015 om 22:16

      @gtwillem: een GTI tegenhanger in de vorm van een V40 is inderdaad een top idee!

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    16 februari 2015 om 19:59

    Klinkt prettig lekker! Nu nog even afwachten hoe lekker een Poolsterblauwe XC90 er in het echt uit zal zien… Misschien binnenkort maar weer eens kijken wanneer dat kan bij Svala Auto Haarlem danwel Bangarage Amstelveen.

    Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    16 februari 2015 om 20:00

    Is dit ding eigenlijk al leverbaar? Heb er nog geen enkele zien rijden.

    Overigens lijkt de D5 Polestar me een prima auto. Genoeg koppel en ook zuinig genoeg. De T6 lijkt me te hitsig voor zo’n auto.

    Login om te reageren
    • timmieeee zegt

      16 februari 2015 om 20:10

      @berlinetta: nee.

      Login om te reageren
    • badboys zegt

      16 februari 2015 om 20:58

      @berlinetta: ‘”uiteraard nadat de gewone XC90 deze zomer z’n debuut bij de dealer maakt”.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        16 februari 2015 om 22:21

        @badboys: Ah kijk, bij de laatste alinea was ik al gestopt met lezen.

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    16 februari 2015 om 20:03

    Moeten ze toch meer dan een vierpitter gaan monteren als ze de RR Sport SVR willen gaan beconcurreren.

    Login om te reageren
    • larsdbs9 zegt

      16 februari 2015 om 20:38

      @trustmeiamanengineer: ze mogen niet boven de 400 pk komen. Dus lijkt me zowieso geen Range Rover SVR concurrent

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        16 februari 2015 om 20:54

        @larsdbs9: Ja maar dat is natuurlijk vreemd. Dat je ‘sport’ model langzamer is dan je hybride model. Of ze moeten ook nog een T8 Polestar gaan maken.

        Login om te reageren
      • Donstil zegt

        16 februari 2015 om 21:11

        @larsdbs9: waarom mag dat niet?

        Login om te reageren
        • larsdbs9 zegt

          16 februari 2015 om 21:30

          @Donstil: heb jij het artikel gelezen? Anders zou ik dat maar ff doen

          Login om te reageren
  5. introductiemap zegt

    16 februari 2015 om 20:07

    Een T8 Polestar, dat lijkt me het beste van twee hele contrasterende werelden. Zie het als twee bloedmooie Jehova’s die langs komen op een naaktstrand…

    Login om te reageren
  6. bouwvakkert zegt

    16 februari 2015 om 20:07

    Mooie bak die nieuwe xc90 zeker in het blauw, polestar doet me eerlijkgezegd nooit zo veel.

    Login om te reageren
  7. gop1 zegt

    16 februari 2015 om 20:11

    Oké, leuk voor ze.

    Login om te reageren
  8. sydney zegt

    16 februari 2015 om 20:14

    Doe mij maar gewoon een T8.Snel zat en van dat hele snelle SUV gedoe krijg ik sowieso overal jeuk.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 februari 2015 om 20:33

      @sydney:
      Snel of niet, van suv’s krijg ik sowieso jeuk….

      Login om te reageren
  9. volvoxc90 zegt

    16 februari 2015 om 20:40

    Was volvo niet bezig met een 4 cilinder met 1 elektrische turbo en 2 conventionele turbo’s met een vermogen van 450 pk? En als polestar die nou eens koppelt aan een hybride aandrijflijn kun je zomaar 550 pk hebben! Dan kom je gevaarlijk dicht in de buurt van een BMW X5M en een cayenne turbo. Wie weet wat deze mooie toekomst van volvo mag gaan brengen! Maar de xc90 is in een woord een fantastische mooie verschijning!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 februari 2015 om 22:23

      @volvoxc90: Ik denk niet dat een XC90 met een viercilinder, 3 turbo’s en een elektromotor in de buurt komt van een X5M of Cayenne Turbo. Die zullen heel wat soepeler rijden en qua wegligging kan Volvo ook niet meekomen.

      Login om te reageren
  10. volvoxc90 zegt

    16 februari 2015 om 20:43

    De nieuwe 450 pk sterke 4 cilinder die ze aan het ontwikkelen zijn en dan die gekoppeld aan de hybride aandrijflijn kan wel eens gevaarlijk dichtbij in de buurt komen van een cayenne turbo of een x5m

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    16 februari 2015 om 21:10

    De V60 PHEV kon je ook bij de dealer langsbrengen voor een Polestar kitje, dus dat trucje zullen ze ongetwijfeld herhalen met de XC90 T8

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    16 februari 2015 om 21:26

    Ff een vraagje dat niks met dit topic te maken heeft….

    Maar eh zit ik hier nou op Autoblog of op Autojunk? Telkens als ik een topic aanklik zit ik ineens op Autojunk of Apparata. Ik bedoel wtf, dudes. Eens in de zoveel topics is niet erg maar als het om de topic voorbij komt dan is het een beetje te veel van het goede…

    Ik word hier vaker naar andere sites geleid dan op andere porno…..uuuuuh…..andere sites wat ik lees….

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      16 februari 2015 om 21:44

      @Rick-dos: mee eens, vooral van dat continu maar doorlinken naar Autojunk begin ik een beetje ziek te worden.

      Login om te reageren
  13. dick1980 zegt

    16 februari 2015 om 22:04

    De T8 weegt 2250 kilo en de T5 (er is voorlopig nog geen T6 bestelbaar in NL) 1910kg. Dat betekent dat je met ca. 85% van het potentieel van de T8 (die dit echt alleen als piekvermogen voor een beperkte tijd kan leveren, want elektro) al net zo snel, zo niet sneller bent. Dit laatste i.v.m. massatraagheid van het hogere gewicht. Dat break-even punt ligt dus bij 340pk. Als de T6 Polestar straks 380+ paardenkrachten meekrijgt, ben je dus echt sneller. Als je er tenminste plezier uithaalt om met je XC90 andere XC90-rijders te plagen bij het stoplicht. Dus.

    Login om te reageren
  14. volvoxc90 zegt

    16 februari 2015 om 22:28

    @berlinetta polestar is tot heel veel in staat. Dat hebben ze wel bewezen met de s/v60 polestar. Iedereen is lovend over het sublieme onderstel van die auto’s , als je kwa onderstel word vergeleken met de BMW m3 audi rs4 of misschien nog wel beter dan weet je dat polestar tot veel in staat is.

    Login om te reageren
  15. autofanaat zegt

    16 februari 2015 om 22:35

    Hartstikke mooi dit, maar volvo zet er alsjeblieft een vijfpitter in. Zoveel mooier dan die viercilinders…

    Login om te reageren
  16. kennone zegt

    17 februari 2015 om 08:09

    Zal wel nie gebeuren. Maar dat Polestar minstens een 6 cilinder er in lepelt.

    Login om te reageren
  17. schuimbekje3 zegt

    17 februari 2015 om 10:46

    Nou, gooi dan een 600pk/900Nm blokje in die belastingontduiker, dan kan de rest weer omhoog…

    Niet dat ik ook een Volvo zou kopen… Toen ik in december 2014 2 dealers binnenliep voor een XC90 T8 was het eerste wat ze vroegen “meneer, kunt u dat wel betalen?”
    Afgezien van dat ik geen zin had om te zeggen dat ik meer per dag verdien dan zij per maand was ik flabbergasted dat zo’n kutmongool bij een Volvo garage dat uberhaupt durft te zeggen. Nooit meer Volvo voor mij.
    En toen maar een nieuwe Outback gekocht. Betere wegligging en meer exclusief dan zo’n 13 in een dozijn wolwoo met ‘ik ben een gore kakker’ op alle hoeken van de auto.

    Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      17 februari 2015 om 12:57

      @schuimbekje3: wa voor werk doe je?

      Login om te reageren
    • piebepost zegt

      18 februari 2015 om 21:35

      @schuimbekje3: Nou nou…

      Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    17 februari 2015 om 12:54

    Gewoon een polestar op basis van de t8, alles opgelost.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North