Deze auto is geprint en volgend jaar te koop

Auteur: , 20 Reacties

Ambitie kan je die jongens van Local Motors niet ontzeggen, en af en toe een auto uit de 3d-printer trekken is nog tot daar aan toe, maar is de wereld klaar om ze te kopen?

Het in Arizona gevestigde Local Motors, bekend van de Rally Fighter, heeft een revolutie aangekondigd. Ze willen het assemblageproces van de grote autofabrikanten uitdagen door – op een veel kleinere schaal – auto-onderdelen uit te printen en in elkaar te zetten. Iets dat vorig jaar leidde tot ‘s werelds eerste werkende 3D-geprinte auto.

Dat was nog een concept, nu willen ze richting een productiemodel. Om tot een definitief design te komen schreven ze een wedstrijd uit, waar zo’n 60 serieuze inzendingen op binnenkwamen. Winnaar is de Reload Redacted – Swim/Sport. Een design bestaande uit twee verschillende carrosserievarianten. Kan gewoon, want bodypanelen heb je in een handomdraai vervangen. De Sport-variant heeft een softtop en een sportief front (en MX-5-achterlichten), terwijl de Swim een wat meer strandbuggy-achtig uiterlijk heeft.

De ‘basis’, waar de carrosserie omheen wordt gebouwen

De winnaar werd gekozen door een jury vol auto-bobo’s, waaronder Jay Leno. Local Motors gaat nu met het design aan de slag om er een productieversie van te maken, die in het eerste kwartaal van 2016 op de weg zal komen. Specs hebben we nog niet, maar we weten al wel dat het een ‘low speed’ EV wordt. Versies met een hogere, meer snelweg-geschikte snelheid komen in een later stadium.

Een elektrisch aangedreven chassis waar auto-ontwerpers zelf een carrosserie omheen kunnen verzinnen. Mocht dit slagen, dan gaan we weer terug naar de tijd van coachbuilders en vaklieden, maar dan via Direct Digital Manufacturing (DDM). Moeten ze wel nog even alle botsproeven en veiligheidseisen halen, maar dat is een zorg voor later.



20 reacties

Kan ik het uiterlijk nog even Photoshoppen voordat ik hem print??
@svenska_aeroplan_ab: Ik neem aan dat dat het concept is ja.
@svenska_aeroplan_ab: Met photoshop ga je er niet komen, met CAD of NX wellicht.
@svenska_aeroplan_ab: haha goed idee!
Ik denk dat hier wel een grote markt voor is na een tijdje als het allemaal goed werkt. Zelf iets tekenen en dan (laten) uitprinten en je eigen auto staat voor de deur
@branko: Serieus?? En de homologatie ?? Eerst even 1 printen voor de crashtest, dan 1 voor de CO2 bepaling, voor je het weet ben je 7388 printjes verder😂
@svenska_aeroplan_ab: haha ik bedoel het meer van als er een standaard pakket is die idd veilig is bevonden etc. Waar je dan zelf alleen het uiterlijk van kan samenstellen. Zal zeker wat haken en ogen aan zitten maar er zit wel toekomst in denk ik
@Svenska_Aeroplan_AB: Precies. Een auto tekenen is een ding, maar er dan werkelijk een legaal en werkende auto van maken is weer iets anders.

Honderden wetten waaraan je moet voldoen, je moet alles nog berekenen waarvoor dus veel kennis nodig is, prototypes maken, onderdelen testen en ik kan nog wel even doorgaan. Dat gaat niet goedkoop zijn.
@reistje: Dit is natuurlijk de overtreffende trap, een hele auto die geprint is. Het trekt de aandacht en dat is de bedoeling. 3D geprinte onderdelen zul je in de nabije toekomst snel gaan zien. Koenigsegg print al delen van de turbo behuizing en uitlaatdelen (titanium). Dit om kosten en/of gewicht te besparen.
Dit is zeker geprint vanuit de game GTA?
Mx5 achterlichten?
@jaspermeul: Yup. Koplampen ontwerpen en laten homologeren is een duur proces, zeker voor fabrikanten die kleinschalig werken. Van daar ook dat bijvoorbeeld een van de eisen van het Ferrari SP programma is dat je de koplampen van een bestaand, gehomologeerd, model moet kiezen. En dat is ook de reden waarom Pagani op hun Zonda en Huayra standaardkoplampjes gebruikt.
Leuk bedacht, maar eh…. wat is het praktisch nut van die speakers aan de buitenkant?
@Edge: Dat weet alleen West Coast Customs
@Edge: Dacht eerder dat er een rupsband op zat…
Mooi kan het niet genoemd worden, maar interessante (r)evolutie.

Crashdinges inbouwen in het basischassis, en carrosserie enkel een dun laagje erover. Moet lukken om zo 1400 verschillende auto’s te ontwerpen op basis van 1 chassis…
You wouldn’t download a car.
Pfoe, straight out of paint..
Gok dat je er over 10 jaar nog niets verder van gehoord of gezien hebt als een “we werken er aan om de laatste paar technische problemen op te lossen”. Zoals printsnelheid. Er is gewoon een maximum aan hoe snel je laagjes op kan bouwen uit een plastic/vloeistof/pasta en dat betekent dat deze techniek nooit snel genoeg gaat worden voor productie.
Gaat de goede kant op. Het is ook maar goed dat ze wat aan dat design gaan doen trouwens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).