• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto is geprint en volgend jaar te koop

Auteur: ricardo, gepost 14 juli 2015 om 12:03 – 20 Reacties

Afbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koopAfbeelding Deze auto is geprint en volgend jaar te koop

Deze auto is geprint en volgend jaar te koop
Ambitie kan je die jongens van Local Motors niet ontzeggen, en af en toe een auto uit de 3d-printer trekken is nog tot daar aan toe, maar is de wereld klaar om ze te kopen?

Het in Arizona gevestigde Local Motors, bekend van de Rally Fighter, heeft een revolutie aangekondigd. Ze willen het assemblageproces van de grote autofabrikanten uitdagen door – op een veel kleinere schaal – auto-onderdelen uit te printen en in elkaar te zetten. Iets dat vorig jaar leidde tot ‘s werelds eerste werkende 3D-geprinte auto.

Dat was nog een concept, nu willen ze richting een productiemodel. Om tot een definitief design te komen schreven ze een wedstrijd uit, waar zo’n 60 serieuze inzendingen op binnenkwamen. Winnaar is de Reload Redacted – Swim/Sport. Een design bestaande uit twee verschillende carrosserievarianten. Kan gewoon, want bodypanelen heb je in een handomdraai vervangen. De Sport-variant heeft een softtop en een sportief front (en MX-5-achterlichten), terwijl de Swim een wat meer strandbuggy-achtig uiterlijk heeft.

De ‘basis’, waar de carrosserie omheen wordt gebouwen

De winnaar werd gekozen door een jury vol auto-bobo’s, waaronder Jay Leno. Local Motors gaat nu met het design aan de slag om er een productieversie van te maken, die in het eerste kwartaal van 2016 op de weg zal komen. Specs hebben we nog niet, maar we weten al wel dat het een ‘low speed’ EV wordt. Versies met een hogere, meer snelweg-geschikte snelheid komen in een later stadium.

Een elektrisch aangedreven chassis waar auto-ontwerpers zelf een carrosserie omheen kunnen verzinnen. Mocht dit slagen, dan gaan we weer terug naar de tijd van coachbuilders en vaklieden, maar dan via Direct Digital Manufacturing (DDM). Moeten ze wel nog even alle botsproeven en veiligheidseisen halen, maar dat is een zorg voor later.

Ook interessant!

  • Groningen: koop een fiets, want auto's motten we niet
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2021! [nog 3 dagen]
  • Koop de goedkoopste auto met vleugeldeuren af fabriek

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

3d, Elektrisch, local-motors, printer

Vorig bericht: « Volvo koopt 100% aandelen Polestar
Volgend bericht: 50 Cent is failliet, rijdt voortaan in een Smart »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 juli 2015 om 12:08

    Kan ik het uiterlijk nog even Photoshoppen voordat ik hem print??

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      14 juli 2015 om 13:14

      @svenska_aeroplan_ab: Ik neem aan dat dat het concept is ja.

      Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      14 juli 2015 om 13:22

      @svenska_aeroplan_ab: Met photoshop ga je er niet komen, met CAD of NX wellicht.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 juli 2015 om 13:56

      @svenska_aeroplan_ab: haha goed idee!

      Login om te reageren
  2. branko zegt

    14 juli 2015 om 12:12

    Ik denk dat hier wel een grote markt voor is na een tijdje als het allemaal goed werkt. Zelf iets tekenen en dan (laten) uitprinten en je eigen auto staat voor de deur

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 juli 2015 om 12:40

      @branko: Serieus?? En de homologatie ?? Eerst even 1 printen voor de crashtest, dan 1 voor de CO2 bepaling, voor je het weet ben je 7388 printjes verder?

      Login om te reageren
      • branko zegt

        14 juli 2015 om 13:02

        @svenska_aeroplan_ab: haha ik bedoel het meer van als er een standaard pakket is die idd veilig is bevonden etc. Waar je dan zelf alleen het uiterlijk van kan samenstellen. Zal zeker wat haken en ogen aan zitten maar er zit wel toekomst in denk ik

        Login om te reageren
      • reistje zegt

        14 juli 2015 om 13:04

        @Svenska_Aeroplan_AB: Precies. Een auto tekenen is een ding, maar er dan werkelijk een legaal en werkende auto van maken is weer iets anders.

        Honderden wetten waaraan je moet voldoen, je moet alles nog berekenen waarvoor dus veel kennis nodig is, prototypes maken, onderdelen testen en ik kan nog wel even doorgaan. Dat gaat niet goedkoop zijn.

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          14 juli 2015 om 13:37

          @reistje: Dit is natuurlijk de overtreffende trap, een hele auto die geprint is. Het trekt de aandacht en dat is de bedoeling. 3D geprinte onderdelen zul je in de nabije toekomst snel gaan zien. Koenigsegg print al delen van de turbo behuizing en uitlaatdelen (titanium). Dit om kosten en/of gewicht te besparen.

          Login om te reageren
  3. 991gt3rs zegt

    14 juli 2015 om 12:13

    Dit is zeker geprint vanuit de game GTA?

    Login om te reageren
  4. jaspermeul zegt

    14 juli 2015 om 12:15

    Mx5 achterlichten?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 juli 2015 om 12:27

      @jaspermeul: Yup. Koplampen ontwerpen en laten homologeren is een duur proces, zeker voor fabrikanten die kleinschalig werken. Van daar ook dat bijvoorbeeld een van de eisen van het Ferrari SP programma is dat je de koplampen van een bestaand, gehomologeerd, model moet kiezen. En dat is ook de reden waarom Pagani op hun Zonda en Huayra standaardkoplampjes gebruikt.

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    14 juli 2015 om 12:25

    Leuk bedacht, maar eh…. wat is het praktisch nut van die speakers aan de buitenkant?

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      14 juli 2015 om 12:33

      @Edge: Dat weet alleen West Coast Customs

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      14 juli 2015 om 13:06

      @Edge: Dacht eerder dat er een rupsband op zat…

      Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    14 juli 2015 om 13:00

    Mooi kan het niet genoemd worden, maar interessante (r)evolutie.

    Crashdinges inbouwen in het basischassis, en carrosserie enkel een dun laagje erover. Moet lukken om zo 1400 verschillende auto’s te ontwerpen op basis van 1 chassis…

    Login om te reageren
  7. MartijnGizmo zegt

    14 juli 2015 om 14:57

    You wouldn’t download a car.

    Login om te reageren
  8. Corrado16v zegt

    14 juli 2015 om 14:57

    Pfoe, straight out of paint..

    Login om te reageren
  9. thisguy zegt

    14 juli 2015 om 15:53

    Gok dat je er over 10 jaar nog niets verder van gehoord of gezien hebt als een “we werken er aan om de laatste paar technische problemen op te lossen”. Zoals printsnelheid. Er is gewoon een maximum aan hoe snel je laagjes op kan bouwen uit een plastic/vloeistof/pasta en dat betekent dat deze techniek nooit snel genoeg gaat worden voor productie.

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    15 juli 2015 om 00:54

    Gaat de goede kant op. Het is ook maar goed dat ze wat aan dat design gaan doen trouwens

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North