In de categorie ’toekomstmuziek’, maar desalniettemin interessant: er is een onderzoek gaande naar een materiaal dat, als een batterij, energie kan opslaan. Door de carrosserie van een auto hiermee te bekleden, zou je een hoop zware batterijen, en hiermee gewicht, kunnen besparen.
De klassieke hybride heeft momenteel een flink accupakket. Nadeel hiervan is het gewicht, en bovendien de ruimte die het in beslag neemt. Met dit onderzoek proberen de deelnemende bedrijven deze twee problemen te tackelen. Initiatiefnemer van het onderzoek is het Imperial College in Londen, Volvo is de enige betokken autofabrikant die deelneemt. De EU springt bij met een subsidie van 3,5 miljoen euro.
Waar het om draait is een composietmateriaal van koolstofvezel en een polymeerhars, dat sneller energie kan opslaan dan conventionele batterijen. Dit materiaal is sterk, en tegelijkertijd makkelijk vormbaar, waadoor het ook een goede praktische toepassing heeft. Volgens berekeningen zou een gewichtsbesparing van 15% mogelijk zijn t.o.v stalen carrosseriedelen. Een ander groot voordeel van dit onderzoeksproject is dat je flink kunt besparen op de bedrading in je auto.
Naast automotive-toepassingen zou een geslaagde ontwikkeling ook ideaal zijn op andere technologische gebieden: de mobiele telefoon van de toekomst zou net zo dik kunnen worden als een credit card, en je laptop zou veel langer kunnen draaien op een volle accu. Wij zien echter wel nadelen voor tuners: hiermee wordt hun markt voor carbon motorkappen en dergelijke afgesnoept. Gelukkig voor hen zal het nog wel eventjes duren voordat deze technologie toepasbaar wordt. Als hij überhaupt toepasbaar wordt.
Filmpje:
Jochempie zegt
Noted.
Faalhaas zegt
*Familiepakket Duracell haalt en een rol duct tape*
oli4k zegt
En hoe zit het met de veiligheid van voetgangers bij een aanrijding? Word je eerst aangereden en dan ook nog geëlektrocuteerd… tsk.
Olivier zegt
@oli4k: Met een beetje pech ook nog het zuur van de accu over je heen…..lijkt me heerlijk….
§tekel zegt
een hybride tunen met carbon hood is toch al fout!
Megakix zegt
Ohja, hoe worden batterijen ook alweer gemaakt ? Ohja, hoe worden de batterijen in de regel voorzien van stroom….? Alles rond dit thema is simpelweg FAIL, ofwel, de overheid bepaald de markteconomie, en dat is nooit goed!
Regenratietechnieken zijn overigens al iets slimmer, maar ook daarvoor moet je batterijen maken.
Blijft over; waterstof, zoals de 7-serie in München. Het kán, alleen rondom thema’s als ‘veiligheid’ is er nog het een en ander van doen…
vale46 zegt
@Megakix: Waterstof gebruikt zoveel energie om de produceren(véél CO2 uitstoot dus) dat het qua CO2 uitstoot beter is om met een conventionele verbrandingsmotor te rijden.
Maar uit de uitlaat van een waterstof auto komt enkel waterdamp. Geen roetdeeltjes en geen NOx deeltjes.
Het heeft zijn voor- en nadelen.
Mijn mening is dat we op termijn naar volledig elektrisch moeten gaan en de elektriciteit met hernieuwbare bronnen moeten opwekken (windmolens, waterkracht, aardwarmte, zonnecentrales,…)
Timmie zegt
@vale46: Waterstof maken vergt inderdaad veel energie. Die hele constructie dient gewoon om het imago van overheden en industrie op te krikken. Een heleboel gebakken lucht dus…
rikkon zegt
waadoor = waardoor
zdev zegt
Hoog tijd dat we meer onderzoek gaan doen naar beamen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beam_me_up,_Scotty
Orichy zegt
Hoe zou dit zich houden als de bliksem inslaat? Heb je dan een overload, of is het pakket gelijk opgeladen? Hoewel ik geen voorstander van hybride ben, is het een interessante ontwikkeling, want misschien is het te gebruiken voor andere middelen, zoals mobiele telefoons en overige apparaten die een accu, of batterij gebruiken.
CSL zegt
Wow, geweldige ontwikkeling.
Jurrian zegt
Oke, allemaal coole voordelen genoemd in het artikel. Maar moeten we nu zelf gokken of googelen naar de nadelen? wnat trust me, die zijn er.
Duppie zegt
@Megakix En waar komt waterstof vandaan? Inderdaad, uit aardgas. Kan je net zo goed gelijk op aardgas rijden, dan helemaal geen accu’s meer nodig (ja, ook een waterstofauto heeft een redelijk fors accupack) en zit je niet met de ellende van het opslaan van waterstof.
Accu’s in een vormpje maken is overigens niet nieuw, elke lithium-polymeer accu kan je in ongeveer elke vorm maken. Dat soort accu’s worden al veel gebruikt in telefoons, laptops en R/C modellen.
vale46 zegt
@Duppie: Uit de lessen chemie het ik onthouden dat waterstof uit gedemineraliseerd water kan word gehaald d.m.v. elektrolyse. Waarom gebruikt men daar aardgas voor? Aardgas zit vol koolstof, bij mijn weten zitten er zelfs geen waterstofatomen in?
YaSo zegt
@vale46: Ben je me net voor :D
YaSo zegt
@Duppie: Volgens mij komt WATERstof gewoon uit WATER, dit krijg je door een elektrolyse op water uit te voeren ;) dan krijg je waterstof en zuurstof.
Ik snap het verband aardgas met waterstof niet helemaal?????
Duppie zegt
@YaSo: Waterstof genereren met elektrolyse van water is ongelofelijk inefficient, voor elke 100Wh aan elektriciteit die je erin stopt krijg je ongeveer 20Wh aan waterstof terug. Aardgas is veel makkelijker te ontleden.
@vale46:
Geen waterstof in gas? Aardgas bestaat voornamelijk uit methaan, CH4. Spot de 4 waterstofatoompjes.
Duppie zegt
Ik zie net dat die BMW 7 Hydrogen niet eens een fuel cell omzetter heeft maar ’t gewoon in een verbrandingsmotor propt. Hoe hopeloos dat is blijkt wel uit de prestaties en het verbruik, 260PK uit een 6 liter V12… Dat ding van Honda verbruikt 14 liter waterstof per 100KM, de BMW 50 per 100KM :X
vale46 zegt
@Duppie: Je kan het verbruik moeilijk vergelijken met dat van een benzine/diesel wagen. Waterstof is nog te experimenteel.
Ik denk dat de Honda(welk type?) wel veel minder kracht zal hebben dan de BMW, dus het is begrijpelijk dat het verbruik ook hoger is.
vale46 zegt
Komt er nooit want he is te onveilig! Denkt maar wat er gebeurt met een ongeval, Zelf alleen blikschade kan onderbrekingen/kortsluitingen vormen.
Dat ze zich eerst eens bezighouden met hybrides die verder kunnen rijden dan 800km. daarna kan men de verbrandingsmotor steeds verkleinen en de batterijen verbeteren. Om ze uiteindelijk weg te laten zodat we elektrische wagens krijgen.
Alles op zijn tijd en stap voor stap.
Timmie zegt
@vale46: Komt er nooit, want er is weer veel geld mee gemoeid!
RP zegt
Voor de mensen die wat meer willen weten:
http://www.theengineer.co.uk/design-engineering/in-depth/imperial-innovation-uses-car-body-as-battery/1002534.article
De capaciteit valt nog een beetje tegen..
Laurens zegt
Innovatie, niet te stimuleren nog te voorspellen.
Wim zegt
Wow, gave ontwikkeling. Niet alleen voor auto’s, denk aan alle mobiele apparaten. Ik zie wel potentie.
Hupke zegt
Niet echt vernieuwend maar wel noodzakelijk.
Als zou ik de batterijen niet als bodypanelen gebruiken of dak stukken maar als dragende structuur van bodem.
Zoals men bij moto’s nu de motor en boite al gebruiken.
Maar als het is om het milieu (want het hele CO2 gedoe is en blijft zever!) te reden vergeet het dan maar, ik heb een tijdlang geleden een studie gevonden erover (en die ook doorgestuurd naar AB) die was dan wel positief over electrische wagens maar ook niet voor weinig kilometers.
Timmie zegt
Dat van die tuners zie ik als een voordeel. Zo kunnen ze niet langer alles verzieken. Nu ja, het wagenpark is zo al uitgebreid genoeg, dus ze zouden niet mogen klagen!
tarquesh zegt
Het anders denken. Volvo is wel erg vooruitstrevend. Lijkt de filosofie van Toyota te volgen.
De meest vooruitstrevende automerk.
Nu ga ik ook een idee bedenken. In de wielen kunnen electromotoren, is ook al in ontwikkeling. Op de dak van de Volvo kunnen ook nog zonnepanelen. En nu weet ik het niet meer. Ideeenloos
Cantago zegt
Hmm, dit klinkt behoorlijk interessant! Maar hoe maak je dit veilig? Duurzaam? Makkelijk te repareren? En kan er genoeg energie in? Want in het filmpje worden we weinig wijzer over de capaciteit van de batterij…