Volvo V40 heeft weer 14 procent bijtelling, nu met 120 pk

Auteur: , 41 Reacties

Vorig jaar zette Volvo met succes een speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde V40 D4 met 190 pk in de showroom. Voor 2015 heeft Volvo Nederland een V40 D2 onder handen genomen.

Volvo V40 D2

Niemand wist precies hoe ze het vorig jaar voor elkaar kregen bij Volvo, maar de V40 D4 met liefst 190 pk stoot slechts 85 gram CO2 per kilometer uit en was daardoor in 2014 goed voor 14 procent bijtelling. Nu de bijtellingsregels zijn aangescherpt, viel de V40 D4 weer in de categorie voor 20 procent bijtelling. Dat heeft Volvo er toe gebracht weer te gaan schaven aan een dieselmotor om deze wat zuiniger te krijgen. Ook dit jaar is het ze weer gelukt een versie met 14 procent bijtelling te introduceren, zo meldt Volvo Nederland ons. Je moet het helaas wel met flink wat minder paardjes doen, de Volvo D2 heeft namelijk een tweeliter diesel met 120 pk. Deze weet nipt onder de drempel van 82 gram CO2 per kilometer te duiken. Prijzen beginnen bij 25.995 euro, voor de lease komen er ongetwijfeld weer interessante zakelijke uitvoeringen. De Volvo V40 D2 is per direct te bestellen.

Volvo V40 D2 Business Base25.995 euro
Volvo V40 D2 Business Kinetic26.995 euro
Volvo V40 D2 Business Momentum28.495 euro
Volvo V40 D2 Business Summum30.895 euro
Volvo V40 D2 Business R-Design29.995 euro



41 reacties

120 pk zal best prima rijden in een relatief kleine auto…
@leandro: Valt nogal tegen met z’n 1300 kilo.
De V40 190pk wordt straks wel een leuke 2e hands. Chip er in, ecomodus en begrenzer er uit, fatsoenlijke banden er onder, en gaan!
@dutchdriftking: En je dan vervolgens irriteren aan de bakverhoudingen. Thanks but no thanks, als je toch tweedehands gaat kijken en niet gebonden bent aan bijtellingsregels dan liever een auto die gewoon bedacht is om lekker te rijden in plaats van zo schoon mogelijk.
@griffendahl:
Je irriteren aan de bakverhoudingen? Heb je überhaupt weleens langere tijd in zo’n D4 gereden of baseer je deze uitspraak puur op wat je hebt gelezen op het internet?
De bakverhoudingen zijn nagenoeg gelijk aan welke moderne dieselauto dan ook en zonder de begrenzer zou het ding gewoon 240 KM/h lopen op top. Dus praat a.j.b. niet zo dom.
@flowdesign: Retourtje Oostenrijk voldoende? Voor mij in ieder geval wel, ik rijd zelf een 2013 A3 met 2.0 TDI, die in de praktijk gewoon echt stukken fijner rijdt. Met name bij tussensprintjes… Als de bakverhoudingen vergelijkbaar zijn bij de D2 en consorten kan dat prima, dan vind ik die vermoedelijk ook niet fijn.
@griffendahl:
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt (met name bij het accelereren), maar dat heeft niet zoveel met de bakverhoudingen te maken, eerder met het motormanagement. Wat je tegenwoordig bij veel moderne auto’s merkt is dat om de motoren zuiniger te maken deze een nogal lineaire versnelling hebben. Pak bijv. een Volvo T3 benzine met 150 PK, dan voelt dat nagenoeg hetzelfde aan ook al zijn de bakverhoudingen totaal anders. Van vroeger zijn we heel erg gewend aan een motor die bij het oplopen van het toerental meer vermogen en koppel gaat leveren, maar bij de meeste moderne motoren wordt dit door het elektronische motormanagement in feite geknepen. Resultaat is dat het voelt alsof de auto minder versnelt dan je zou verwachten. Wij voelen namelijk met ons lichaam met name een verschil in versnelling (G-krachten), een gelijkmatige versnelling voelen we dus veel minder. Kijk bijvoorbeeld eens naar de koppelkromme van een A1 1.2 TFSI, die is vanaf een bepaald toerental (ik meen 1900 rpm) een vlakke lijn. Puur de elektronica die de motor begrenst om een zuiniger verbruik te behalen.
@flowdesign: Ik snap je verhaal en ik ken het principe. Ik heb zelf een autotechnische achtergrond. Ik vind alleen dat die 190pk gewoon te tam aanvoelt in zijn geheel. Die top van 240 die je noemt zegt dat ook wel. Als die auto bij 220 gewoon in de toerenbegrenzer zou lopen bij wijze van spreken, zou die over de gehele linie gewoon net ff wat lekkerder zijn. Zo te zien heeft @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel dezelfde ervaring als ik.

Anderzijds lees ik dat jij zelf zo’n ding hebt en er heel tevreden mee bent, dan is dat toch ook prima? Alleen de keus voor een tweedehands is momenteel breder als die in de lease. Omdat de beperkingen die in de lease gelden, particulier niet (altijd) opgaan.
@griffendahl: Met iets meer vermogen heb je juist meer aan lange verhoudingen met een diesel, anders blijf je schakelen.
@griffendahl: “Als je niet gebonden bent” nou laat die verdomde uilskuikens in Den Haag nou eens een voordeel geven aan iemand die kiest voor een DAADWERKELIJK zuinigere auto als privebezit….
Het is uiteraard belachelijk dat er in de lease allerlei voordelen te behalen zijn, maar dat iemand met een diesel die 200kg meer weegt dan het model van 10 jaar geleden, even 130 euro meer betaald aan MRB dan de tegenhanger zonder roetfilter die eveneens 3liter per 100km extra verbrand!
@dutchneon: Heb ik het uiteraard niet over het BPM voordeel want wie is er nou nog zo dom om een nieuwe auto te kopen…. iedereen die zich niet voor de gek laat houden koopt verstandig een auto met een paar duizend kilometer ervaring die zn eerste grote afschrijving al achter de rug heeft!
@dutchneon: Eens, maar zo lang dat niet zo is kan ik wel wat leukers verzinnen als een bijtellingsvriendelijke V40 als privébezit… ;)
@dutchneon: als iedereen dat doet klopt de markt niet meer . Als niemand nieuw koopt krijg je ook geen 2de handjes
@bohica: zou ideaal zijn garages in NL hebben weer werk. We kunnen allemaal in ex lease auto’s rijden die zogenaamd naar wens van de staat zijn aangeschaft en in de landen om ons heen zijn genoeg auto’s te halen. Den Haag heeft dan wel een probleem van -2 miljard
@dutchneon:
Vanaf 2017 gaan de regels totaal op de schop, dat is allang bekend. Hoe die er precies uit gaan zien dan nog niet, maar je kunt de klok erop gelijk stellen dat de huidige 7% en 14% “geluksvogels” er dan niet meer tussen zullen zitten.
@dutchdriftking:
Om met 14% bijtelling te rijden was/is het niet eens nodig om de 16″ wielen met ecobanden eronder te houden. Mijn 190PK D4 heb ik gewoon met 18″ en normale banden van de dealer in ontvangst mogen nemen :)
@flowdesign: Als je normale banden had gehad dan had de begrenzer ook niet nodig geweest, (tenminste zo is dit mij uitgelegd)
@dutchdriftking:
Dat klopt ook wat je zegt. Sterker nog, het geldt zelfs alleen maar voor 16 inch wielen met deze speciale ecobanden.
Echter was dit alleen maar nodig bij de typegoedkeuring om de 85 gram CO2 te halen en dus 14%. Dat je er daarna gewoon met andere wielen en andere banden (denk ook aan winterbanden) mee mag rijden is blijkbaar niet in strijd met de wet- en regelgeving.

(Het is overigens “was geweest” en niet “had geweest”. Je zegt toch ook “Ik ben geweest” en niet “Ik heb geweest”?)
@flowdesign: in principe moet je elke wezenlijke verandering die je aanbrengt aan de auto voorleggen en opnieuw laten keuren door de RDW en laten herwaarderen door de belastingdienst. Als ze je betrappen kan je een boete en naheffing krijgen. Echter is dat natuurlijk vrijwel niet te handhaven in de praktijk.
@dennisdd: Nee dat is niet waar, je mag dat wijzigen en je kan geen naheffing krijgen. Heb het zelf nagevraagd bij de RDW.
@dennisdd:
Zoals griffendahl ook al aangeeft is dat dus niet waar.
Het zou bovendien ook nergens op slaan, of ga jij elke keer wanneer je nieuwe banden onder je auto laat leggen naar de RDW? ;) En wat te denken van winterbanden?
In Nederland zijn voor zover ik weet wielen en banden een uitzondering op de regelgeving welke jij aanhaalt. In Duitsland moet je wel opnieuw naar de TüV wanneer je een andere maat wielen monteert.
Het is in Nederland in feite een maas in wet welke alleen maar gedicht zou kunnen worden door te stellen dat bij de typegoedkeuring en de CO2-meting geen gebruik mag worden gemaakt van speciale ecobanden en bovendien te stellen dat men geen andere maat wielen mag monteren dan die maat waarop de typegoedkeuring plaatsvond. Gaat echter never nooit nie gebeuren.
Hebben ze de D2 ook weer met r design en polestar blue?
De heren in Beesd weten weer perfect op de vraag in te spelen. Dit gaat vast wederom een leasetopper worden.
Ben erg benieuwd naar de verschillen in rij-eigenschappen tov. de ouder 1.6 D2 uit de schappen van PSA.
@bmwalpina: zonder in één van beide te hebben gereden denk ik dat de grotere 2l motor altijd soepeler zal zijn dan de 1.6. Ook heb ik er ook meer vertrouwen in dat het in de praktijk zuinig is en langer heel blijft. Hoe meer verschillende auto’s ik rij hoe meer ik de uitspraak there is no replacement for displacement kan waarderen. Behalve voor sportieve auto’s.
@lekbak: Dat denk ik zelf inderdaad ook. Veel met D2’s gereden, maar ook met de D4. Deze reed veel soepeler, al is het hogere vermogen hier uiteraard ook debet aan. Ik vermoed dat dit ook beter zal zijn voor de duurzaamheid, omdat de motor minder in ‘vollast’ zal moeten werken. Maargoed, de tijd zal het leren. Goede uitspraak trouwens!
@lekbak: Ik heb beide gehad, rijden allebei prima. De 190pk is geweldig, rijdt heerlijk door, maar de oude D2 kwam ook niets tekort.
@timmieeee: 120 pk is dan ook zat om vlot mee te komen. Maar als je (zoals ik) er miereneukerig bent zou de grotere motor dan niet rustiger en makkelijker zijn? Vooral erg laag in de toeren erger ik mij altijd groen en geel bij de 1.6 diesels die ik wel heb gereden. Die doen onder de 1500 tot 1800 toeren niks, en het kan zo lekker zijn om die langzame bocht in de 2 te kunnen nemen… juist daar lijkt de 2 liter mij zo fijn, die heeft zonder dat de bladblazer meedoet ook nog iets te vertellen.
Blijft jammer dat hij vreselijk krap is binnen
@ropp:
Blijft jammer dat sommige mensen zo vreselijk overdrijven.
@ropp: valt best mee.
D2 met r-design!! Heel mooi maar wel heel jammer dat je die Toyota Yaris niet weg gereden krijgt bij het stoplicht.
Slim van Volvo!

Mooi ook dat het een 2L is en niet de 1.6L. Met een chipje valt er vast nog wel winst te behalen.
We hebben het hier over de D2 en die is volgens mij van 115pk naar 120pk gegaan en dat terwijl hij nu weer binnen de 14% valt. Mis ik iets of is de D2 er dan 5pk op vooruit gegaan en wachten we nu met smacht op wat ze met de D4 tevoorschijn gaan toveren?

Nu vergelijken jullie in het artikel een 190pk D4 met een 120pk D2, dan snap ik dat je achteruit gaat in pk’s.
@Gulli: Overigens hoeven ze maar 3 gram te verliezen om de huidige D4 in 14% te krijgen, ik hoop dat ze dat wel voor elkaar krijgen met minimale wijzigingen. Desnoods door hem een stukje terug te schroeven naar 180pk oid.
@Gulli: dat is wel 5% minder. Best veel, als je ziet dan andere merken het niet lukt 14% bijtellers in het C segment aan te bieden. Dat een BMW in de facelift 1 serie met nieuwe motoren toch niet beter kan 89 gram geeft aan dat dit toch wel moeilijk is.
@mashell: dat kan ook een keuze zijn…nederland is voor volvo een belangrijke afzetmarkt maar voor bmw geldt dit veel minder dus voelen zij zich ook minder genoodzaakt op de grammetjes te letten
Heb zelf meerdere malen met zowel de D2 als D4 gereden. De D4 rijdt veel rustiger maar toch viel me de acceleratie best wel tegen voor een auto van dit formaat met 190pk en 400Nm koppel.
Heb zelf ook meerdere malen gereden met D4. Prima motor snelheidsbeleving is er niet echt.

Autoweek heeft de D4 getest vs de Golf GTD die was langzamer met sprinten. Top van 200 is jammer maar er is ook een D4 zonder 14 bijtelling die wel gewoon 230 loopt.

Deze auto koop je niet voor snelheid maar voor bijtelling en verbruik.
En nu nog ff de d4 aanpassen zodat de 190pk versie ook in de 14% categorie valt
Lezen blijft ook moeilijk he mensen..
@ukbob: Ik vind het knap als je uit deze informatie de juiste conclusie hebt getrokken, hier staat namelijk nergens genoemd dat de 2.0 die ze voor de D4 gebruikten nu een turbo mist (hij had er 2) en daardoor 120pk levert, maar voortaan D2 wordt genoemd. En de 1.6 die eerst D2 heette er nu dus uit is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).