Voor wie het kan betalen, dit is de prijs van de nieuwe Audi S5 en de Audi S5 Avant.
Begin deze maand plofte er een mooi persbericht op de digitale deurmat met de vanafprijs van de nieuwe Audi A5. Voor het gemak is de huidige A5 de opvolger van de A4, want Audi heeft bedacht dat het logisch is als de even getallen worden gebruikt voor de EV-modellen en de oneven getallen voor de modellen met een brandstofmotor.
Nou we dat weer even hebben opgerakeld dat nog even voor de volledigheid de vanafprijs van die Audi A5, die is uitgekomen op 54.990 euro. Dan krijg je een Pro Line met de 150 pk sterke benzinemotor, uiteraard gekoppeld aan een S Tronic automaat. De A5 Avant kost je minimaal 57.990 euro.
Wat nog miste was de prijs die je minimaal op tafel moet leggen voor de S5 en de S5 Avant. Daar moesten we nog even op wachten.
Prijs Audi S5
We verwachtten al wel een lieve som aangezien er onder de kap van de S5 een 367 pk sterke 3.0 V6 TFSI huist. Uiteraard voorzien van quattro vierwielaandrijving, een sportdifferentieel met torque vectoring en een S-tronic automaat met dubbele koppeling.
Om het nog een beetje verantwoord te maken is er MHEV plus technologie aan boord wat de auto tot een mild hybrid maakt met een elektrische powerboost van maximaal 24 pk. Hou je vast.
Nou die vanafprijs dan. De Audi S5 limousine kost je volgens de configurator minimaal 110.294 euro en 99 cent. De Audi S5 Avant staat ook live en kost minimaal 113.294 en 99 cent.
Daarmee kost de S5 dus ongeveer het dubbele van de A5 instapper. Voor mensen met diepe zakken dus.
Concurrentie
Is er dan nog een beetje concurrentie in deze markt te vinden? Jazeker. Bij Mercedes-Benz vinden we een vierpitter concurrent in de de Mercedes-AMG C43 4Matic. Met een prijskaartje van 123.501 euro krijg je dan 408 trappelende paarden. Er is ook een Estate.
Bij BMW kun je wel terecht voor een zescilinder in de vorm van de BMW M340i xDrive. Geen V-opstelling in dit geval, maar wel drie liter aan motorinhoud. Hier 374 pk en een vanafprijs van 94.317 euro. Ook hier is een stationvariant beschikbaar, de Touring.
Wil je iets exotischer? Dan biedt Alfa Romeo de Giulia Quadrifoglio aan. Nog een klap duurder dan de S5, maar dan heb je wel een zeer aansprekende auto. Al is dat natuurlijk een mening van ondergetekende. De Alfa legt 520 pk via de achterwielen op het asfalt en onder de kap een 2.9 liter V6 biturbo. Prijs: 145.104 euro.
Ga je overigens even lekker te keer in al die configurators, dan is de prijs van elke genoemde auto al gauw een aardig stukje hoger. Zeg het maar, welke is jouw 100 duizend+ waard?
Janus zegt
Geen enkele! Gaat toch nergens over, zulke prijzen? Dan maar iets minder vermogen (boeien…). Voor €80K is er voldoende keuze in goed uitgeruste modellen te koop.
kennone zegt
Of toch nog een keer gek doen. Wellicht de laatste keer om een lekkere 6 cilinder in dit segment te kunnen pakken.
lekkaah zegt
Als dat zo doorgaat met die prijzen rijden we straks allemaal rond in een C1.
mark_mulder zegt
Groeten uit Polen. De nieuwe S5 vanaf 82k euro. Scheelt zomaar even 30k aan overheids-sponsoring.
Nou ben ik voorlopig nog niet uitgekeken op mijn S3, maar zo’n S5 zou met een paar jaartjes een prima opvolger kunnen zijn.
Joris24 zegt
Ik weet niet wat ik liever zou hebben, mijn Nederlandse salaris met dit prijspeil of mijn salaris naar Poolse standaard en de prijzen aldaar ;).
Richmond zegt
Het zal naar verhouding ongeveer hetzelfde zijn dan toch minus de hoge bpm
thjvanvlerken zegt
Ik zat net te kijken. Met opties 397k pln. A 92k euro. Scheelt een slok op een borrel. Doe mij Polen dan maar ;. Wel leuk om nog een andere autoblogger te zien die in Polen zit!
Johanneke zegt
Had niet verwacht dit te kunnen zeggen, maar zou er twee kunnen kopen. Heb ik alleen geen huis meer. Achja, bankjes kunnen plat toch?
PunicaOase zegt
Wordt je aan alle kanten voorbij gezoefd door EV’s die de helft kosten in aanschaf, onderhoud en brandstof (elektra).. Prijs staat echt niet in verhouding..
gilettelubbers zegt
Wat boeit onderhoud en brandstof als je dit kan neerleggen voor een auto? Denk dat deze doelgroep hier niet van wakker ligt.
mashell zegt
Prestaties boeit deze mensen wel en voor hen is het zuur dat een Volvo EX30 voor de helft van het geld al meer vermogen heeft.
HZW zegt
En nu nog wachten op de RS5 met 507 pk 4.0 V8 Plug-in Hybrid motor.
Jurgen zegt
Geen van allen, maar gewoon 3 jaar wachten en er dan 1 voor ca. 60% op de kop tikken, dan uit deze rij het liefst de BMW M340, heerlijke 6 in lijn met
JelmerS zegt
Denk dat 6 cilinders tegenwoordig een stuk minder afschrijven tegenwoordig doordat niemand ze koopt
mashell zegt
Dat is toch niet hoe de wet van vraag en aanbod werkt?
Jurgen zegt
Die worden nog prima verkocht hoor, BMW M modellen gaan als zoete broodjes, er zijn gewoon genoeg mensen die dat willen en kunnen betalen en de afschrijving voor lief nemen, zeker zakelijke rijders.
kareljansen zegt
Ook voor degenen die dit wel kunnen betalen, is het tegenwoordig meer de vraag of je dit wilt. Voor zo’n bedrag schaf je ook bijna een panamera e aan. De verhoudingen worden te scheef getrokken door de bpm dat je hier bijna niet omheen kan.
HZW zegt
Er zullen genoeg mensen zijn die voor “Keeping Up Appearances” een splinter nieuwe auto blijven kopen.
Stel je voor dat je in een tweedehands auto gaat rijden, je moet toch wat te pochen hebben binnen je sociale netwerk.
En steeds een nieuwe auto kopen help daar goed bij.
GJZ zegt
Natuurlijk gaan voor een jong gebruikte Gilua Q.
Meer kan een mens niet wensen, oké nog een wens, schaf die achterlijke BPM af.
Gaat echt nergens meer over
jlvanleeuwen zegt
Voeg een elektromotor toe en in klap 15k minder in aanschaf. De bpm moet toch op 1 of andere manier eerlijker verdeelt worden, blijf het krankzinnig vinden dat tegenwoordig een A-segment auto die rete zuinig zijn over de 20k gaan. 10 jaar geleden een fiat panda voor 12k nieuw gekocht, tegenwoordig is dat de bijna bpm op een stadsauto
intimrasiert zegt
Beetje moeilijk model qua doelgroep in NL. Te duur voor corporate zakelijk. Blijft over de vermogende petrolhead – maar die zal liever wachten op de RS5 denk ik – als die al een Audi wil.
Flatsix zegt
Ik heb mijn Q5 2.0 TFSI gepimpt naar 310 pk en 450 Nm en ben daarmee een fractie sneller dan de SQ5 (3.0 TFSI) van een vriend van mij. De mijne weegt namelijk 250 kg minder.
Bij snelle lange bochten houdt hij het hierdoor simpelweg niet bij.
Dus….
HZW zegt
Hoe zwaarder de motor in het vooronder, hoe slechter hij een bocht door wil.
En de S5 moet je gewoon laten staan, als de RS5 de zelfde 3.0 V6 motor krijgt, maar dan met Plug-in Hybrid.
Want de RS5 zal dan goedkoper of de zelfde prijs hebben als de S5 , door elektrificatie.
Ik begrijp überhaupt niet waarom de S5 geen Plug-in Hybrid is.
Maar als de RS5 een 507 pk 4.0 V8 Plug-in Hybrid motor krijgt dan wordt het een heel ander verhaal.