![Voor deze vijfpersoons Mercedes betaal je géén BPM!](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/x-klasse-lang-00001.jpg)
Meer ruimte én het scheelt je zomaar meer dan 10.000 euro.
Ieder land heeft zo zijn eigen regeltjes omtrent (auto)belastingen. Door aanpassingen uit te voeren aan een auto kan het zomaar zijn dat het voertuig bijvoorbeeld in aanmerking komt voor een belastingvrijstelling. Dat is in elk geval zo bij deze nieuwe Mercedes X-klasse.
Speciaal voor de Nederlandse markt heeft Mercedes in samenwerking met Veth Automotive een verlengde vijfpersoons X-klasse ontwikkeld. Omdat de pickup verhoogd en verlengd is komt deze X-klasse in aanmerking voor een grijs kenteken. Dit betekent een BPM-vrijstelling en dat scheelt een slok op de borrel. Je kunt ook meer zooi kwijt in de laadbak. De reguliere X-klasse heeft een laadbak van 1,72 meter, terwijl de verlengde variant een laadbak van 2,06 meter heeft.
Het ombouwen van een X-klasse naar BPM-vrije specs kost 6.995 euro exclusief BTW/BPM/keuring. Een verlengde X-klasse bestellen kan gewoon bij één van de Mercedes-Benz Van ProCenters. Vanaf mei 2019 is de ombouw mogelijk op de X-Klasse 220d en 250d. De pickup is er vanaf 38.480 euro, exclusief BTW, BPM en de ombouw.
Ondanks het feit dat de ombouw enkele duizenden euro’s kost is het altijd nog goedkoper dan de BPM aftikken. Op Autojunk zijn twee spots van een Nederlandse X-klasse te vinden. Voorbeeld één moest 18.441 euro BPM afdragen en voorbeeld
twee 21.982 euro.
Veel toffer dan een G. Hoop dat heel Amsterdam vol dtaat net deze dingen!
@fmgarcia: Ja laten we Amsterdam volzetten met auto’s die er totaal nutteloos zijn.
@fanboy: Staan er toch al. Dan maar goed doen. Bedoel zie liever dit soort groffe machines dan die K biro’s en ev meuk.
@fmgarcia: Die Biro’s snap ik inderdaad ook niet.
Maar die EV meuk vind ik geen straf voor het straatbeeld hoor, vind de Tesla’s (op de Model X na) wel de boel opfleuren tussen al dat lease spul.
En als men straks in deze categorie een Rivian of een Bollinger B1 koopt zou dat erg leuk zijn voor de variatie.
@fanboy: Tesla’s zijn toch ook allemaal leasebakken.
@emping: Zeker niet. Meestal wel zakelijk aangeschaft vanuit BV vanwege de voordelen.
Maar van de 2 model 3 eigenaren die ik nu ken gaat het bijvoorbeeld niet om lease. En 1tje heeft hem particulier aangeschaft.
@fanboy: hier idem.
@fmgarcia: dan zetten we de rest van het land vol met g’s
@supercarboy: Heel het Zuiden zit er al vol mee man.
@fmgarcia: want?
@vroaaar: Zachte G’s
@fmgarcia: trots op!
@fmgarcia: dus je vindt een Nissan Niavara met een ster veel toffer dan een G klasse ?
@slickrick: Heb je enig idee hoe vaak ik in Amsterdam zuid een carrera s, p100d, t8, RR, Bentley of g wagon zie? Ik zou het echt lache vinden om dit soort lompe bakken in het straatbeeld te zien. Ook een omgebouwde Navarra. Enkele keer zie je een Raptor op Belgisch kenteken, of een held met geld uit het buitengebied. Denk dat het evenveel kost. Over een paar jaar zijn er ambulance fietsen, dus dat.
Eindelijk. Mooie auto om met een dikke Amarok te concurreren
@el-loco: dikke Amorak? ’t is nog een beetje vroeg om te drinken, vind je niet?
@appeltaartislekker: amarok is toch ook redelijk fors, dus ik kan me wel vinden in dikkertje :-)
Ik zou nog altijd voor de onverwoestbare Hilux gaan! Vraag maar aan het defensiepersoneel wat er gebeurd met je auto en banden als het chassis verlengd (lees: stuk ertussen gelast) wordt.
@mastemaker: Mee eens en dan weet je ook gewoon dat je een eerlijk goed product hebt die het altijd doet. Dat geldt vice versa voor de Tundra.
@mastemaker: ze verlengen toch alleen de bak en niet de wielbasis?
@jurgen80: Nope, ook de chassisbalken krijgen een paar cm erbij
@mastemaker: Hoe zit dat dan met het 4×4 systeem. Wordt daar ook aan gesleuteld?
@mastemaker: heb het gevraagd maar ze wisten van niks. De Hilux is wel een goede keuze.
waarom die rare verhoging in het dak,
dat is toch niet nodig bij een lange laadbak?
amarok heeft dit ook niet
@gove: Blijkbaar voldoet de X niet aan de minimumhoogte voor grijs kenteken. Hetzelfde doen ze al met de Navara (verhoogd naar 1880mm). Mss is de Amarok al hoog genoeg op zich?
Op zich niets nieuws, Volkswagen, Nissan en Toyota doen/deden het zelfde, met wisselend succes overigens, het verlengde stuk kan nog wel eens een zwak punt zijn.
Veel leuker is om de boel om te bouwen tot BE trekker. Zolang de laadbak afneembaar is (en dat is een laadbak altijd wel) mag je de laadbak na de ombouw gewoon weer terugzetten. Kan je vrolijk bpm vrij in je verder originele crewcab rijden, dat ziet er niet alleen beter uit, ook blijft het formaat dan wat handzamer, die verlengde crewcabs zijn echt onhandig lang.
Een nieuwe RAM heb je toch ook vanaf 40K? Waarom zou je dan nog zo’n dieseltje kiezen?
De auto kost 38000 en bijna 22000 bpm? Dan kost de hele auto dus eigenlijk 16000 euro?
@alfarobert: De pickup is er vanaf 38.480 euro, exclusief BTW, BPM en de ombouw.
@Alfarobert: begrijpend lezen…
gek dat ze niet spreken over de X350d, dat is tenminste 6 cilinder die écht van Mercedes is!
Of gewoon voor een paar honderd euro een trailerschotel in de laadbak laten monteren waardoor de BPM afdrachtplicht vervalt. Stuk voordeliger dan een verlening van de laadbak.
Hey, kijk! Een Nissan pick-up met een Mercedes ster in de grill. Neen, dank u.
Gaaf ding!
Het blijft een net niet pick-up. Doe mij maar een Ford Ranger.
@dutchdriftking: De F-150 is 10x beter… :P
@rikv99: Eens! Als je nou toch voor een pick-up gaat, ga dan voor een uit het land waar Pickups echt ‘groot’ zijn. Dan kom je toch uit bij een US pick-up. In het ergste geval kan je dan nog een Toyota Tacuma of Nissan Titan overwegen, maar dit? (of een Amarok/Ranger/etc.) Nee, het blijven allemaal wannabees.. Zo van ik wil wel, maar kan niet.
@numpty: ???
Beetje vreemde redenering. De Toyota Tacoma en Nissan Frontier (bij jullie Navara) zijn hier heel populair in Canada. Juist omdat ze iets kleiner zijn.
Ik denk dat de X-Klasse het hier wel goed gaat doen, ben alleen benieuwd of hij uberhaupt deze kant op komt, heb hem nog nooit gezien hier
@slowland: Er rijden in mijn omgeving redelijk wat US Toyota en Nissan Pickups (parallel import) en kan je zeggen dat die een stuk groter zijn dan deze X klasse van Mercedes. Misschien dat jouw beeld vertekend is vanwege de vele GMC dually’s etc welke je op de wegen in de US en Canada tegenkomt. Daarnaast is de X-klasse gewoon een omgebouwde Nissan. Niks ten nadele van dat merk, maar dat zit toch in een andere (prijs) klasse dan de Benz. Iemand die een Mercedes koopt verwacht ook Mercedes klasse. Zoek de aflevering van ‘The Grand Tour’ maar een op waar James Mat met deze X rijd. Bij belading boog de bak al uit, waar de Ford Ranger (Hammond) en de Amorok (Jezza) geen krimp gaven. Dat verwacht men niet als je een Mercedes Benz bedrag aflikt bij de dealer.
@numpty: **James May. (Seizoen 3, ik dacht episode 1 óf 2)
@rikv99: Tja, dat is ook gewoon een klasse groter. de Ranger past wel beter in ons straatbeeld.
Maar… bijna elke X-Klasse op geel kon al op grijs kenteken toch?
10.000 uitgeven om 10.000 te besparen. Kan zomaar stormlopen met de orders..
@autopetje: Als de auto op grijskenteken staat. Scheelt dat een hoop wegenbelasting.
@stijnson: natuurlijk moet je die besparing ook meenemen. Dat is al gauw € 100 op maandbasis. Weet alleen niet of mensen daar zakelijk van wakker liggen.
Koop dan een USA pick-up. Dan is die rompslomp allemaal niet nodig en het gaat niet ten koste van het originele ontwerp.
Vind hem te mooi en te glad voor een werkpaard. Maar is wel praktisch en met dekzeil zelfs als camper te gebruiken.