Voor snelle beslissers: Daimler Double Six met Arden spul

Auteur: , 25 Reacties

Bij de nieuwere creaties van Arden vragen we wel eens af hoe goed ze de tand des tijds gaan doorstaan. Afgaande op deze Daimler Double Six uit 1991 hoeven we ons wellicht niet zoveel zorgen te maken.

Liefhebbers van oude Engelse olieboten sleeën weten dat Daimlers vanaf medio jaren ’60 de luxe varianten van Jaguar’s waren. Voorheen was Daimler een op zichzelf staand merk, opgericht in 1896, maar zoals bij zovele Engelse automerken viel het uiteindelijk niet mee om voldoende pecunia te verdienen om te blijven bestaan. Zodoende werd het merk in 1960 overgenomen door Jaguar en begon de praktijk om Jaaaag’s om te badgen tot Daimler’s. Je zou ze de Mercedes-Maybach S-Klasse’s van die tijd kunnen noemen.

Zoals wel vaker gebeurt bij dit soort badge-engineering exercities werd er door de paarse broeken van Jaguar referentie gemaakt naar de glorieuze historie van het Daimler-merk door een oude modelnaam af te stoffen. Zo kreeg de V12 variant van de Daimler Sovereign, die baseerde op de Jaguar 420, de naam ‘Double-six’ mee. Die naam werd oorspronkelijk gebruikt voor de Daimler Double-Six sleeve-valve V12, het vlaggenschip van de Daimler-range tussen 1926 en 1938 met schuivenmotor.

De top-Jag’s die volgden kregen ook een Daimler variant, zoals deze Daimler Double Six uit 1991, die aangepakt is door Arden. De auto heeft nog het ronde front met de twee dubbele koplampen zoals ook de XJ Series III die had, in plaats van de rechthoekige lampen die Jaguar zelf gebruikte voor de nieuwe XJ40. Die XJ40 kwam echter pas in 1993 beschikbaar als V12.

De donkergroene Double Six in kwestie is ook nog eens van binnen en buiten aangepakt door tuner Arden. Op de teller van dit stukje Groot-Britannië staan 117.000 kilometers. Niet heel veel dus, maar er moet toch behoorlijk wat benzine door de twee vuldoppen gesprenkeld zijn om zover te komen. De auto is uitgerust met airconditioning, lederen bekleding, elektrische ruiten, een zonnedak en BBS aluminium velgen. De APK is uitgevoerd en nog geldig voor een jaar. Het lakwerk heeft wel wat krassen en de dakbekleding achter zakt wat door, maar dat hoort erbij. Het is per slot van rekening een oude Jaaaag Daimler en die komen daar mee weg.

Als je interesse hebt in de twaalfpitter met 295 pk moet je echter net zo snel zijn als de auto zelf. De veiling op catamaranwiki eindigt namelijk over een uurtje of drie. We hebben hier dus te maken met een echte ‘ALLEEN VANDAAG’ buitenkans. Hoewel, de ‘reserve’ is nog niet behaald dus mogelijk wordt de auto opnieuw aangeboden na het aflopen van de klok. Oh, de auto bevindt zich in Orkoien in het noorden van Spanje, dus tenzij je daar op vakantie bent zal je ‘m moeten kopen vanaf de foto’s.



25 reacties

Een dubbele vuldop ook, briljant! Was dit om het gemakkelijk te maken bij de pomp, of heeft ‘ie daadwerkelijk twee brandstoftanks?
@racerx: hij heeft er daadwerkelijk 2!
@racerx: Twee tanks, moet je ook daadwerkelijk om switchen in de auto als de ene tank bijna leeg is. Overigens kom je alsnog niet verder dan 500 km…
@straatzakelijk: twee van samen ik meen 110 liter. Inderdaad buitengewoon noodzakelijk om ergens te komen.
Bad ass!
Filter over de foto’s zegt al genoeg over de verkoper.
@klotskuukske: ik heb geen idee of jouw naam uberhaupt een betekenis heeft, maar ik vind het echt een fantastische naam!
@lekkaah: lekkaah…… Niet zo lekkaahhh
@lekkaah: Als je in het uiterste zuiden van het land bent moet je dit maar eens tegen een lokale agent zeggen. ¦¬)
@lekkaah: Thanks! Wat Suzikubelona zegt, ‘kuukske’ is limburgs dialect voor ‘kuiken’. Het woordje ‘klots’ laat het wel lekker klinken vind ik ;)
-edit: nu wel! laat die creditcard maar smelten-
Waarom zit er een dramatisch schreeuwende vis in de toerenteller in pic 12?
Lekker fout! Maar wel mooi
Heerlijk fout!
Wat is een schuivenmotor nou weer?

Oudgedienden, kom er maar in! :)
@Gulli: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schuivenmotor
@racerx: ja dat snap ik, maar geef die jongens ook ff een momentje om te shinen :)
ik heb zo’n ding gehad…..geen arden maar een normale double six…..geweldige auto!, had twee apart verstelbare achterstoelen ipv een bank
2x 47,5 liter tand die je met de hand moest switchen…….bougies vervangen was een hels karwei.
maar je moest kijken naar de toerenteller of hij wel liep na het starten.
Accu’s hadden een luchtgekoelde accubak en gingen nog maar 2 jaar mee…..
Toen droomde ik nog van een 7 liter conversie………
Altijd zo grappig op Catawiki dat sommige mensen nog steeds niet snappen dat de Reserve price pas ingaat als je voldoet aan het minimale bedrag van de schatting veilingmeester(s) :-D
@venividivici: ingaat=weg gaat
Ideaal zo’n ouwe Arden Jaguar: de plastic spoilers verbergen veel rot en roest en het doffe chroom is zwart gespoten: toch zou ik hem maar wat graag willen hebben.
Dat je beter nog even verder kunt zoeken behoeft geen uitleg als je deze Arden ziet:

https://i.wheelsage.org/pictures/a/arden/jaguar/aj4/arden_aj4_1.jpg

Verbazingwekkend hoe Engelse klasse samengaat met enigszins opzichtige tuning van het Duitse Arden. Nu is dat ook niet zomaar een tuner, maar één waar echte Jaguar liefhebbers werken. Én die liefde voor het merk zie je in het eindresultaat. Net zoals bijvoorbeeld Singer Porsches helemaal naar eigen inzicht aanpast, maar tegelijk de kwaliteiten van het origineel nog beter naar voren laat komen.
@moveyourmind: Toch liever Jaguar’s eigen ;)
http://66.media.tumblr.com/tumblr_m62srwkzqd1r2dcdfo1_500.png
@E34M5Touring: Dat is wel een heel bizarre creatie…

Zo bizar dat het bijna weer mooi is.
@moveyourmind: Ze noemen het een Big Cat op basis van een XJ12C. Auto zat oa. in de Avengers. Lijkt erg op de Touringcar bodykit. Ik vind het wel erg bruut moet ik zeggen. TWR V12 erin uit een race XJS oid ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).