‘Vooral vrouwen blokkeren de linker rijstrook’

Auteur: , 61 Reacties

Onnodig linksrijders, we hebben er allemaal een hartgrondige hekel aan, zo ook Zwitsers. In het Alpenland gaan stemmen op om rechts inhalen toe te staan, én om de maximumsnelheid op te schroeven naar 140 km/u.

Linkerbaanrijders

Hoewel er in Zwitserland ontzettend veel dikke auto’s rondrijden is het land geenszins een hardrijdersparadijs. Behalve rond de grotere steden vind je op de snelweg bijna nergens meer dan 2 rijstroken één kant op, en het OV (vooral de trein) speelt een bovengemiddeld grote rol in de mobiliteit.

Toch zijn ook de snelwegen vrij druk bereden, en menig Zwitser stoort zich aan de onnodige linksplakkers; mensen die met 110 naar de buitenste rijstrook wisselen, en daar vervolgens blijven. Dit zijn volgens een lid van de Zwitserse autopartij (ja, die hebben ze daar) ‘vooral jongeren en vrouwen‘.

De oplossing? Rechts er voorbij. Lijkt me een prima idee, ik doe het zelf al jaren, ook in Zwitserland. Dit is misschien niet zo slim, aangezien de straffen er niet voor de poes zijn, maar soit.

Daarnaast is er een volksinitiatief onderweg om de Vmax op te trekken naar 140 km/u. Onze lezer panamera-motors tipte ons begin deze week over een Facebook-actie, waarbij na 100.000 likes werk gemaakt wordt om dit op de politieke agenda te zetten. Het plan heeft de steun van de SVP, een partij die zelf onder andere dit soort initiatieven ontplooit.

In dit geval heb je nog wel voldoende fysieke handtekeningen nodig, maar dan kun je het volk er in een referendum over laten stemmen. Ik geef het idee geen enkele kans, maar het geeft wel aan dat men niet alleen hier, maar ook in het buitenland (ook in Oostenrijk) graag een beetje doorrijdt. Goed bezig, Röstikauwers!

Foto: RS3 en XF op de linkerbaan achter een busje, via autojunk



61 reacties

Vrouwen verbieden. Of alle linkerbanen opheffen. Alleen nog maar rechterbanen, tot vijf stroken breed.
@parker:
Als je iets verder had gelezen dan de kop, dan had je gelezen dat het vooral jongeren en vrouwen betreft.
Mijn voorstel is dan ook om jongeren tot 25 jaar de toegang tot de weg te ontzeggen, scheelt nog een hoop ongelukken ook.
@tupperware: Ja want zo zorg je ervoor dat ze pas op latere leeftijd onervaren bestuurders zijn, dat is wel slim!
@jipino:
Het zijn dan wel onervaren bestuurders zonder roekeloos gedrag en een fatsoenlijk functionerend brein.
Wel jammer dat je de ironie er niet van inziet en gelijk op je pikkie getrapt bent.
Op domme opmerkingen is het hier niet handig om met een slimme te reageren, vandaar mijn reactie.
@tupperware: Kun je oudjes ook verbieden, en zeurpieten zoals jij
@tupperware: Want bij mensen onder de 25 functioneert het brein nog niet fatsoenlijk? Stel dan ook maar meteen voor dat universiteiten 25+ worden, zal onze ”kenniseconomie” goed doen!
Bovendien, dat roekeloze gedrag komt natuurlijk veel meer voor onder jongeren, niet alleen omdat jongeren stoer doen of iets dergelijks, maar ook omdat jongeren beginnende bestuurders zijn. Dus dat roekeloze gedrag komt ook zeker door een gebrek aan ervaring, dus als de leeftijdsgrens wordt opgeschoven schuift dat gedrag gewoon mee. Door ervaring leert men een voertuig nou eenmaal goed kennen, een proces waar ik momenteel middenin zit/ aan het begin van sta.
@tupperware: Jongeren tot 25 toegang tot de weg ontzeggen? Ja hallo… ik ben 21 en ookal rij ik ruim 160 hier in NL dan nog rij ik zo vaak rechts mogelijk, ookal is het maar voor amper 10 seconden…

Gewoon de snelheidslimiet eraf gooien, dan zal het al een stukken beter gaan, dan krijg je het volgende effect: ”gassen of aan de kant lullo”
@tupperware:

Ik val in die zogenaamde risicogroep van jongeren en heb al 3 accidenten gehad!
De eerste een 45jarige beroepschauffeur die met zijn 40 ton in mijn zij zat in de file, had mij over het hoofd gezien. Ik dacht dat hij wat aan het duwen was om ertussen te geraken en toen ik door had dat hij door ging rijden kon ik geen kant meer op (gebeurt op dat punt dagelijks omdat ze links oprijden op een autostrade van 3 rijvakken.)
De tweede een man eind de jaren dertig die teveel met zijn Ipod bezig was in zijn nieuwe dikke BMW, mij niet gezien had terwijl ik stil stond voor een zebrapad om een dame te laten oversteken, de dame was gelukkig net over maar mijn rug is om zeep voor de rest van mijn leven. Staan nu lichten aan dat zebrapad.. Overigens jammer voor de BMW, zat een trekhaak op mijn auto.
En de 3de een dame van in de 30 welke besloot uit haar parkeervak achteruit te rijden, ik toeter omdat ze mij gaat meehebben, stopt ze om 5 seconden later alsnog door te rijden met de latere uitleg, “ik dacht dat het de auto achter je was die toeterde en daar had ik nog plaats genoeg” Pech voor haar was die auto net een anonieme politiewagen.

Want zo zie je maar, die jongeren zijn de oorzaak van alles dus verbieden!

En in BE kunnen ze excellent links rijden, is hier een nationale sport. Maar dat het voornamelijk dame’s en jongeren zijn? Niet uit mijn ervaring.
@tupperware: Laat me raden, je bent zelf net 26 jaar oud? Het is ook niet slim om iedereen over een kam te scheren, niet iedere bestuurder onder de 25 rijdt roekeloos of slecht.
@autobart: dat zou je verwachten hè van iemand die fanatiek reageerd op autoblog? Hij is een stuk ouder, bijna bejaard
@parker: Euh, vrouwen verbieden? ik weet niet hoor…
Op zich geen slecht idee. Maar de snelheidsverschillen met vrachtwagens en kleinere/minder snelle auto’s wordt dan wel/nog groter. Helemaal als je een beide kanten mag inhalen lijkt het me best lastig.
Ik word echt doodziek van linksplakkers.. Vaak ook Belgen trouwens, bizar hoe slecht dat volk kan rijden.. En dan helemaal pissed off als je een tandje terug schakelt en er dan rechts voorbij knalt. Zou ook verboden moeten worden voor muesligebakjes om de linkerbaan te gebruiken.. Je betaalt toch geen wegenbelasting voor je 52 pk poepmobiel? Optieven naar rechts dan
@audir8v10: Ik rij voor m’n werk weleens een Prius of een ander hybride apparaat en rij dan ook altijd 110 op de rechterbaan. Bijtelingstrekkers die gewoon 150 blazen met hun eco-broodtrommel heb ik een pleurishekel aan.
@Martinez: Ik vind het wel grappig volk. Ze denken altijd dat ze de snelste zijn met 160 hele kilometers op de linkerbaan, helaas pindakaas, aan de kant want 160 is traag…
@ot92: ja want jij moet dan eff de grootte van je piemel bewijzen door hun in te gaan halen?

Denk dat zij je nog harder uitlachen, ze krijgen namelijk hun brandstof vergoed van de baas. Terwijl jij alleen je tank en je portemonnee leeg zit te rijden ;)
@mopar: Nope, zo rij ik gewoon, waarom? Omdat het kan hier in het leuke Oosten ;-) (ik ben trouwens niet de enige die zo rijd hier)

Oh… je zegt brandstof? Ach zie het als effe de motor schoon blazen en dan doet ie maar 1 op 15/16, 2 km minder per liter voor die paar kilometertjes. Jammer genoeg voor jou zal ik daar niet zo snel last van krijgen. In Duitsland ga ik nog een stukkie harder, dat voel ik echter wel, maarja dat is ook maar een paar keer per jaar. Uiteindelijk gaat het erom dat ik een beetje kan genieten van het leven, You Only Live Once he ;-)

P.s. Die leaserijders vinden het helemaal niet grappig, want die keer worden zij aan de kant gedrukt, terwijl zij altijd de ”drukkers” zijn. =D
@ot92: jammer genoeg voor mij? Lol met m’n 385 pk blaas ik je vrolijk voorbij knul :)
@mopar: Moet je even de grootte van je pimmel bewijzen door even op te merken dat je ‘maar liefst 385 pk hebt?’.
Als je er geen gebruik gebruik van maakt is het helemaal zonde, dan rij je 90% tijd rond met een brandstof slurpende motor waar je geen profijt van hebt. Tenzij je gewoon kickt op het feit dat je kunt zeggen dat je met 385 rijdt…
@mopar: 385pk maar… stoer hoor!
@ot92: ja das 285 meer dan jij hebt, zeker stoer ;)
@mopar: Ik weet toch zeker dat mijn gechipte 2.0 dieseltje minimaal zo’n 175pk doet hoor… :)
@ot92: kewl zeg
@audir8v10: Het is idd om te janken. Meestal geef ik ze een of twee keer de kans om naar rechts te gaan. Doen ze het dan nog niet dan ga ik er rustig rechts voorbij. Nog nooit meegemaakt dat ze dan ineens naar rechts komen, want linksplakken is een chronische aandoening.

Ergste zijn wel de figuren die opeens wel opletten en dan gas bijgeven om het gaatje dicht te rijden. Lukt niet, want ik heb genoeg vermogen, maar als je een hekel hebt aan rechts ingehaald worden BLIJF DAN NIET LINKS!

Trouwens, ik ben tegen het toestaan van rechts inhalen. Dan hebben die figuren straks helemaal een argument om alle rijstroken met vmax-20 bezet te houden. Linksplakken moet beboet worden als economisch delict, het heeft namelijk zeer negatieve effecten op de benutte capaciteit van het wegennet. Moet je maar eens letten op de bedroevende verkeersdichtheid van de rechterrijstrook.
@audir8v10: Wauw! Jij bent écht stoer. De wegen in Nederland zijn zeker van jou en iedereen met voor jou wijken, nietwaar?

Ik heb ook zat vermogen in mijn auto, maar als ik al BOVEN de Vmax rij en krijg nog zo’n debiel achter me aan het drukken, dan heb ik geen moment meer haast om op zij te gaan.

Gisteren nog zo’n verhaal bij Roosendaal. Vmax is 100, ik reed 105 ~ 110 op de linkerbaan terwijl ik vrachtwagens in haal, vervolgens een Audi rijder die zo nodig er langs moest dat zijn koplampen in mijn bumper zaten. Nee, ik ga dan écht niet harder rijden.

Het leukste blijft dan even het gas in te trappen en ze helemaal zoek te rijden. (Ja, ik heb voldoende vermogen).
@widodh: meneer heeft gewoon een punt hoor, ben je klaar met inhalen dan ga je netjes weer naar rechts. dat geld voor iedereen, ook voor jou en mij en audir8v10. De meeste mensen op de weg hebben geen flauw idee wat spiegelen betekent en blijven veel te lang op de linker baan sukkelen, welke snelheid er gereden wordt is niet rellevant. Laatst ook weer een vrouw (is net zo vaak een oude man trouwens) die mij eerst laat remmen omdat ze een vrachtwagen wil inhalen met een erg lage snelheid, vervolgens gaat ze niet terug naar rechts. na er even wat dichter op gereden te hebben ging Ik er na 200m maar vanuit dat ze de afslag naar links moest hebben die over 1.5km was, maar neehoor! 500m later hoppa ineens naar rechts! en ik zag dr natuurlijk eerst nog spiegelen want mevrouw had geen idee of er uberhaupt plek was om naar rechts te gaan, want overzicht houden is natuurlijk te raar voor worden.
Dit soort voorbeelden kom ik dagelijks meerdere keren tegen, irritant om het netjes te zeggen.
@widodh: Wow! Jij bent echt goed.

Maar jij hebt niks te maken met hoe hard ik rijd. Speel niet voor eigen rechter, gewoon oprotten uit de linkerbaan.
@audir8v10: ik heb maar 55 pk, maar ik zorg dat ik niemand in de weg zit als ik de linkerbaan op ga met mijn koekblik. (lees; ik rijd minimaal vmax en ik ga naar links op het moment dat ik niemand hinder.. want.. heel gek.. DAT MAG NIET)

mensen die zich niet in de regels houden moeten ze gewoon de weg af sturen. want zelfs met een suzuki alto kan je op 100 kmu wegen prima meedoen op de linkerbaan… maar dan moet je ‘m niet elke keer naar links klappen als je een gaatje ziet…
@rnej: Precies! Het is heel simpel: maak plaats voor mensen die sneller willen dan jij, ongeacht de Vmax.
@audir8v10:

Ik begrijp je volkomen!

Als je een trage auto hebt, moet je gewoon rechts rijden, daar is je plaats en nergens anders…
Als ik met onze Kia op stap ben, of toen ik af en toe met de starlet reed, reed ik braafjes rechts en hinderde ik niemand. Die auto’s zijn traag en horen niet links. Ik besef dit maar al te goed.

Gisteren nog zo’n triestig figuur, een oudje dat links bleef reden tegen een 110 km/h, ondanks dat de twee rechts rijstroken leeg waren… Die mensen hun rijbewijs moesten ze direct afpakken!

Even reageren op het artikel, ik vermoed dat vrouwen op dat gebied angsthazen zijn, als ze op een rijstrook zitten durven ze niet meer van rijstrook te veranderen, waarschijnlijk idem dito met sommige jongeren met weinig rij ervaring…
@Volvo_440_turbo: wij gaan een politieke partij opstarten!
@audir8v10: Lol, ik ben wel Belg ;)
@audir8v10: vaak Belgen? Raar, de midden- en linkervakrijders hier in belgie zijn ook van Nederlanders. Raar he? Misschien moeten we ze ruilen. Wat een onzin dat “dit volkje” zo “slecht rijdt”. Gebeuren er geen ongevallen in Nederland misschien? Je opmerking slaat nergens op.
@hollow: Ik ben Belg, sorry, Vlaming, kom hier eens een dagje rond de ring van Brussel toeren, je kan dan geen linkervakrijders meer zien…
@hollow: helaas gebeuren er ook in Nederland verkeersongevallen, dat ontkent ook niemand hier. Wel vallen er in Nederland de helft zoveel verkeersdoden per miljoen inwoners (80 tegen 40) en staan jullie daarbij tussen Tsjechië en Slovakije waar wij op plek 4 staan tussen het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Ook scoort België Europees gezien het allerslechts als het gaat om het aantal verkeersgewonden per 100000 inwoners (dus achter alle Oostbloklanden). Waar België daarbij op 58 per 100000 zit, zit Nederland daarbij op 12.

Ik hoop dat dit genoeg is om je te bewijzen dat Belgen in het algemeen toch niet zo goed rijden? Dit heeft overigens niks met het aantal linksrijders te maken, hooguit dat je beter geen Belgen rechts in kunt halen ;)
@audir8v10: Onder welke steen heb je de afgelopen tijd gelegen? Sinds 1 januari 2014 betalen ook de eigenaren van “muesli gebakjes” MRB (motorrijtuigenbelasting, géén wegenbelasting, ook al sinds jaááren). Hebben dus nu weer het recht om ook op de linkerbaan te mogen komen…
@audir8v10:
ach gut, je verliest 3 seconden door iemand die onnodig links rijdt, ben je soms zo’n figuur dat ook helemaal uit z’n dak gaat als de cassiere het niet snel genoeg doet naar jouw zin? En wat zou je dan voor een wereldschokkende dingen gedaan hebben met die 3 extra seconden die je eerder op je werk/thuis was geweest? Mensen die zich ergeren aan van alles en opgefokt gaan lopen doen zijn vele malen vervelender dan mensen die af en toe niet opletten.
@audir8v10: Laat me niet lachen… Het zijn net die kneuten met een geel-zwarte plaat achteraan die rijden alsof ze het telkens voor de eerste keer doen… En dan nog maar te zwijgen over hoe ze tijdens de zomermaanden in België de wegen terroriseren met hun sleurhutten.
Ik kom vaak in Zwitserland en ik vind het een van de allerslechtst rijdende landen ter wereld. Onnodig en langzaam linksrijden lijkt wel volkssport en wanneer je dan na 10min besluit er rechts langs te gaan, halen ze de meest idiote fratsen uit om je te blocken. Net als inhalen zonder snelheidsverschil. Zo vaak klem gezeten achter lui die elkaar letterlijk met 2km/h verschil gaan inhalen. Wegennet is prima en netjes. Daar ligt het niet aan.
@e34m5touring: in Zwitserland vind je inderdaad de meeste nazi’s op de weg. En irritante in je gezicht flitsende camera’s waardoor je 20 seconden stekeblind door een donker dal blaft..
@parker: Tussen Montreux en Lausanne kun je, met een flinke snelheid, strobo effect namaken :-)
@E34M5Touring:

Klopt, afgelopen jaar nog 180CHF af mogen tikken.
@jack_abarth: Zeker nog tijdens het wegonderhoud. Toen stonden er echt 2000 op 500m ofzo. Je zou bijna denken dat het straatverlichting was.
@E34M5Touring:

Afgelopen zomer gehad, nog een kleine 5km of ik was in Duitsland. Zat iemand flink te slapen voor me, en die ging na toch zeker 10 minuten eindelijk opzij. Even gas aantikken, en toef, daar knipperde een flitser zo fels als een bouwlamp recht in m’n gezicht.
Ben zelf ook niet wild over de rijkwaliteiten van Zwisters nee. Vooral afstand houden is vaak moeilijk, en in- maar vooral uitvoegen is ook een probleem.
@sir_smokalot: Ja, jij zal ze ongetwijfeld ook vaak tegenkomen daar. En wat voor een auto er rijdt maakt vaak ook geen drol uit. Ben ingehaald door Subaru Justy’s die echt de hele weg V-max rijden. Maar heb ook vaak zat vastgezeten achter de meest exotische kanonnen.
Prima die linksplakkers, een betere gedulds- en zelfbeheersingscursus is er niet toch?!
@VeniVidiVici:
Juist, en al die stoere knulletjes die zich daar zo druk over maken gewoon hun rijbewijs afpakken. Het verkeer is een kwestie van geven en nemen, dat soort kids denken helaas alleen in rechten maar vergeten hun plichten.

Hoe vaak ik niet zo’n stresskip op mijn achterbumper heb terwijl ik niet harder kan dan degene die voor mij rijdt.
Het mooie is dan nog dat ze heel rap kleiner worden in de binnenspiegel als ik dan de ruimte weer heb.
@tupperware: Komt die file.
@tupperware: Als jij niet harder kan vanwege iemand die voor jou rijdt, dan ben je toch niet onnodig links aan het plakken? Waarom
Voel jij je aangesproken?
Vrouwen, oudjes, ‘groenen’, belgen en vooral ook fransozen. Allemaal linea recta doorschuiven naar rechts.
Vrouwen aan het stuur, bloed aan de muur.
Als ik op de linkerbaan met Vmax inhaal schuiven zelfs audi’s naar de rechterbaan als ze een (lelijke, vooral foute) charher srt8 van mn pa in hun spiegel zien. En wanneer er dan nog eentje zit te bumperkleven terwijl je al Vmax rijdt, gewoon rustig links blijven en ff revven met de V8, dan houden ze wel afstand. Als je vervolgens naar rechts komt halen ze je ook rustig in (en vaak nog ff nakijken).
@tupperware: Gozer….
@sebasjuhh:
Zeg het eens knul.
@caterpie:
stoer man die pa van je
Linkerbaanplakkers vind ik eigenlijk niet eens zo’n probleem. Meestal rijden ze wel min of meer in de buurt van de maximum snelheid en meestal gaan ze ook sneller dan het voertuig dat ze inhalen. Ik heb pas echt een probleem met de middenstrook plakkers, meestal net onder de maximum snelheid en eigenlijk altijd met heel iets anders bezig dan autorijden, bijslapen meestal. Rijd je wel zoals het hoort (dus tussen maximum snelheid en flitsgrens ;-) en wel netjes rechts dan moet 4 rijstrook wisselingen doen om ze correct voorbij te gaan of 1 zwaar bestrafte maar eigenlijk helemaal niet gevaarlijke overtreding.
Als ik dit plaatje zie heb ik alweer zin in wintersport, lekker jagen op de Autobahn!
Ik ben vrouw en woon in Zwitserland en ik kan alleen maar bevestigen dat de gemiddelde automobilist(e) hier slecht rijd. Niet dat het in Nederland nou zoveel beter is, maar onnodig linksrijden en bumperkleven is hier echt een sport voor velen.
Wat in Nederland dan weer heel erg typisch is, is het feit dat je veel met afgunst te maken krijgt, of dat mensen je proberen uit te dagen als je een iets sportievere auto op buitenlands kenten rijdt dan gemiddeld. Dat zijn dan ook vaak de “petjes” met hun antieke hot hatches, die gemiddeld genomen, ook gewoon slecht rijden. Dus wat dat betreft is er weinig verschil… ;)
Of rechts inhalen een oplossing is voor Zwitserland, betwijfel ik, maar de de maximum snelheid naar 140km/h vind ik een strak plan. Een fatsoenlijke rij-opleiding zou nog beter zijn…. (Maar dat geldt wel voor meer Europese landen)

Zelf vermijd ik zoveel mogelijk de drukke routes en snelwegen wanneer mogelijk. Gelukkig zijn hier ook nog heel veel prachtige (relatief lege) wegen waar je als petrolhead je geluk op kan…
@suzy991: die petjes met bontkragen in hot hatches zijn meestal drugsrunners die je naar een dealer willen escorteren. Daar krijgen zij commissie voor. Die proberen de aandacht te krijgen van alle buitenlandse kentekens. Sneu land dit..
Alleen nog mooie vrouwen de weg op

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).