
Dit is nu wel de goedkoopste manier om 435 km/u te rijden.
Hypercars kúnnen een hele goede investering zijn. En dat geldt niet alleen voor gelimiteerde Ferrari’s. Als je ooit een Pagani hebt gekocht hoef je ook niet bang te zijn voor afschrijving. Er zijn echter ook hypercars die minder waardevast zijn. Daar hebben we vandaag een mooi voorbeeld van.
Aan de prestaties ligt het niet, want deze auto was in 2014 sneller dan een Bugatti Veyron Super Sport. We hebben het over de Hennessey Venom GT, die een topsnelheid van 435 kilometer per uur noteerde. Dit gold overigens niet als een officieel record, aangezien de run maar in één richting was uitgevoerd. De Venom GT vestigde wel een officieel Guinness World Record voor de snelste acceleratie van 0 naar 300 km/u, in 13,63 seconden.




De Hennessey Venom GT is een extreem verbouwde Lotus Exige, maar het Lotus-DNA is nog duidelijk zichtbaar. Dat is misschien niet wat je wilt als je een miljoen stukslaat op een hypercar, maar toch ziet zo’n Lotus op anabolen er wel heel bruut uit. De Venom GT is 24 centimeter breder en maar liefst 88 centimeter langer dan een Elise.
In plaats van een Toyota-viercilindertje ligt er iets heel anders achter de stoelen: een machtige 7,0 liter V8 met twee turbo’s. Deze levert 1.471 pk en 1.745 Nm aan koppel. Dat is meer dan de W16 van de Veyron Super Sport. Bij dergelijke vermogens verwacht je een automaat, maar nee, deze Hennessey heeft een handgeschakelde zesbak.


Aan de zeldzaamheid ligt het ook niet, want in totaal zijn er slechts 13 exemplaren gebouwd van de Hennessey Venom GT. Een van deze auto’s wordt binnenkort geveild door Broad Arrow Auctions tijdens Monterey Car Week. We gokken dat deze auto de 435 km/u nog niet heeft aangetikt, want er staat nog maar 3.700 kilometer op de teller.
Dan komen we nu tot de kern van het verhaal: de prijs. Die wordt bepaald tijdens de veiling, maar Broad Arrow rekent op slechts €300.000 tot €400.000. Dat is een reële schatting, want vorig jaar werd er een bijna identiek exemplaar geveild voor €310.000. Aangezien de nieuwprijs rond de miljoen lag, betekent dit dat er gewoon 6 à 7 ton wordt afgeschreven op zo’n auto. Dat komt misschien toch omdat het een veredelde Lotus is…





En toch vind ik de auto er gaaf uitzien..de verhoudingen en design kloppen beter dan bij de Elise
Meestal kloppen verlengde versies niet maar inderdaad hier wel.
Vroeger zeiden we dan ‘310.000 euro, daar koop je een huis voor!’
Daar koop je nog steeds een huis voor hoor, alleen wordt het dan ‘wat’ verder rijden naar je werk ;)
En dat ligt er dan weer aan, waar je woont, of waar je werkt, denk ik. En wat koop je nu voor een huis, ten opzichte van vroeger, zeg maar 10 jaar terug?
OT: ik vind dit altijd al een interessante auto, vooral omdat Hennessey gewoon een nog scherpere auto van heeft weten te maken, waar Lotus dat na liet, die hadden naam kunnen maken, met zo’n vroege hypercar. Hennessey heeft dit dus wel goed opgepikt en er een geweldige auto van weten te maken met beperkte middelen en ja, het is geen supertop kwaliteit, maar het blijft wel gewoon heel op hoge snelheden. Waarschijnlijk maakt de naam van Hennessey, wat niet echt bekend staat voor iedereen als supertop in de tijd van deze auto. Het was altijd een veredelaar van modellen en dat is hier misschien te goed zichtbaar. Maar dit maakt hebberiger dan een Veyron, of elke moderne Bugatti dan ook, ook de nieuwste maakt mij niet hebberig. Maar gelukkig heb ik het geld niet en er niet voor over.
Volgens mij rijdt Bugatti op Ehra-Lessien nog steeds maar in één richting, en hebben die ook alleen een TÜV-record en geen Guinness World Record. :)
De Veyron SS had destijds wel in twee richtingen gereden op Ehra-Lessien, maar de Chiron inderdaad niet
Hoe groot is het turbogat van dat ding? Dat is toch niet anders te rijden dan keihard rechtdoor lijkt mij. Als het echt iets kwalitatiefs en positiefs qua rij-eigenschappen was, dan zou die afschrijving er toch niet zo bizar overheen gegaan zijn.
Met 200pk per liter zal dat nog wel redelijk meevallen.
Goed punt. Had ik me niet zo gerealiseerd.
Waarom heeft autoblog zo’n fascinatie met afschrijving?
Welke zesbak kan dat vermogen aan?
Een echt voorbeeld van hoe Amerikaanse “verbetering” vaak werkt. “Supersizen”.
Gewoon hetzelfde maar dan meer.
Dat werkt vrij instant, maar verliest snel z’n waarde.
Een beetje zoals een driedubbele portie frieten, leuk tot dat ze koud zijn…