
Er wordt nu een verjongingskuur aangeboden voor de Ferrari 458 Italia. Niet goedkoop, maar het staat ‘m wel.
Het is een terugkerend thema: de nieuwe auto’s van (gevoelsmatig) gisteren zijn de klassiekers van (gevoelsmatig) morgen. Op veel fronten heeft de Ferrari 458 het in zich om herinnerd te worden. De tijd en plaats klopte: veel supercars waren in deze tijd de perfecte balans tussen vermogen en emotie. En over dat laatste gesproken: dit is de laatste middenmotor-Ferrari die het zonder turbo’s mocht doen, enkel een 570 pk sterke 4.5 liter grote V8. En oh ja, na de 458 ging Ferrari hun auto’s zelf ontwerpen, niet Pininfarina. Maar het feit dat Ferrari voor de opvolger van de 458 én de opvolger daarvan nog dezelfde basis in grote lijnen heeft gebruikt, zegt genoeg over de kracht van de 458.

Verjonging
Zelfs een design van 16 jaar geleden zal echter ietwat achterlopen. Dat is niet erg, het is vaak een kind van zijn tijd. Je kan een Ferrari F40 in 1987 ook niet verwijten dat het merk toen nog niet wist hoe de designtrends van 2020 zouden zijn. Toch blijkt dat als je nu een Ferrari 458 opnieuw zou ontwerpen, de keuzes ietsje anders zouden zijn. Tenminste, als je Vorsteiner het werk laat doen.

Vorsteiner introduceert namelijk een dochterbedrijf onder de naam CTR. Dat staat voor Classic Tuning Restoration. De Ferrari 458 nu al een klassieker noemen is misschien wat voorbarig, maar goed, het is zoals gezegd inmiddels wel een 16 jaar oude auto. Het doel voor Vorsteiner is in ieder geval om eens niet een hagelnieuwe auto als basis te pakken, maar eentje die al lang en breed uit productie is. Met de Ferrari 458 als eerste doelwit.

Vorsteiner 458 CTR
In grote lijnen is de Ferrari 458 met het CTR-pakket nog direct herkenbaar. Er lijkt voor vele nieuwe onderdelen met een schuin oog naar nieuwere Ferrari’s gekeken te zijn, vandaar de verjonging. De voorbumper met het trapeziumvormige stuk en een zeer uitgesproken S-duct lijkt op de 488 Pista, één van de evoluties van de 488 en dus 458. Ook de achterbumper lijkt daarop geïnspireerd te zijn. Daar vinden we ook een nieuw eindstuk voor de drie uitlaatpijpen en een subtiele doch aanwezige koolstofvezel achterspoiler. En een geinig detail dat eigenlijk best mooi staat: de ‘halo’-achterlichten van een 488 zijn geïntegreerd in de behuizing van een 458.

En profil verandert er niet zo veel aan de Ferrari 458 door Vorsteiner CTR, behalve een koolstofvezel tankklep, hertekende zijskirts die ook meer lijken op de Versione Speciale-Ferrari’s en een volledig opnieuw ontworpen voorscherm: deze is nu een stukje breder geworden met een gat waar lucht doorheen kan. En nu we hier toch zijn: nieuwe velgen. Voor 20 inch, achter 21 inch en gemaakt van Magnesium. Deze velgen doen wat denken aan die van de 458 Speciale en eigenlijk de hele auto voelt wel een beetje als een nieuwe invalshoek op een speciale 458.

Doe maar duur
Vorsteiner kondigt de lancering van CTR middels deze Ferrari 458 aan op SEMA, hoe kan het ook anders. Wie nu in goede hoop zijn schoen zet zodat deze onderdelen er door Sinterklaas ingestopt kunnen worden: dan moet je braver dan braaf geweest zijn dit jaar. Exclusief de 458 waar de onderdelen opgezet kunnen worden gaat het pakket alles vanaf 66.740 dollar (zo’n 58.000 euro) kosten. Onderdelen in satijn-koolstofvezel of forged carbon zijn nog duurder, tot wel 79.140 dollar voor die laatste. Installatie kost 4.550 dollar en het is ook nog eens exclusief die velgen, die gooien er ook nog eens 17.480 dollar bovenop. De hele rimram kost dan 101.170 dollar, net geen 90.000 euro.









Duur, maar wel fraai. Of is dit heiligschennis voor de laatste mooie Ferrari? In ieder geval weer iets om je geld aan uit te geven, laten we het maar zo zeggen.





Gewoon laten zoals hij is, op een Ferrari plak je geen bodykit, hooguit een Novitec uitlaat😊
Het ziet er niet uit. En de laatste mooie Ferrari? Gelukkig kwamen er nog wat mooie modellen na de onthulling van de 458 zoals de F12 😁
@chrisc: vooruit, laatste mooie middenmotor Ferrari dan. En voor de F12 geldt eigenlijk hetzelfde als je kijkt naar de 812, al vind ik de 12Cilindri dan wel weer fraai. Zo veel mensen zo veel meningen :)
Ik ben het vaak met je artikelen eens, maar de 812 kun je echt niet vergelijken met de F12 IMO. De F12 heeft prachtige, klassieke en ingetogen lijnen, terwijl hij toch modern en agressief oogt. Een échte, waardige GT. De 812 en 12Cilindri zijn zeker ook mooi, maar hun lijnenspel is een stuk drukker. Maar inderdaad veel meningen. ;-)
@chrisc: ik bedoelde meer dat ik de F12 fantastisch mooi vind en de 812 daar een veel mindere evolutie van, hetzelfde geldt voor de transitie van 458 naar 488. Vandaar ook dat ik persoonlijk niet meer kapot ben geweest van Ferrari’s sinds de 458 en F12. Die mogen allebei in de virtuele droomgarage, terwijl de 488 en 812 niet eens in de buurt komen.
Wat vind je dan van de LaFerrari? Dat is voor mij de laatste echt mooie Ferrari. Die vleugeldeuren alleen al zijn prachtig
Ziet er prima uit, los van de tankklep
Heb de ‘standaard’458 nooit echt een mooie auto gevonden
Ik vind de 458 juist een van de mooiste Ferrari’s van de laatste jaren. Mooie cleane lijnen, niks aan doen.
Mooie kit. Mogen ze ook ontwerpen voor de 360 Modena.
Mijn keuze zou dit niet zijn. Een 458 vind ik vooral mooi omdat hij zo strak en in zekere zin ingetogen is (voor wat het is, dan, natuurlijk). Deze frutsels doen daar afbreuk aan; als je dit wilt, begin dan meteen met een 488, zou ik denken – dan is de verlelijking al af fabriek gedaan. Maar ja, als je (terecht!) de atmosferische V8 wilt en (onterecht!) niet kunt leven zonder extra uiterlijk vertoon, wie is Vorsteiner dan om daar geen slaatje uit te slaan?