De Voyah Free ziet er goed uit, heeft leuke specs en is binnenkort beschikbaar op ons continent. Nu ons land nog!
Een paar decennia geleden was het van de zotte dat je een Japanse auto zou overwegen. Dat land moest eerst nog even een technologische achterstand wegwerken. Dat veranderde naar dat Japanse auto’s stiekem gewoon op het niveau van Europese rivalen zat. Dus burgerde Japan in en was het de beurt aan Korea om hetzelfde te proberen. Dat duurde ook even, maar nu mogen we toch wel zeggen dat Hyundai en Kia het goed doen hier. Poging drie wordt gedaan door China. Nou zou je zeggen dat China eigenlijk hun kansen al heeft gehad, maar niets is minder waar.
Chinese auto’s
Want je kunt als je wil een Chinese auto kopen in Nederland. Denk aan een Lynk & Co, MG of Polestar, maar ook bijvoorbeeld aan Seres of Aiways. Auto’s die nu vooral overtuigen door vriendelijke prijskaartjes, maar grote plannen hebben. En dat is ons land. Elders in Europa zijn er nog meer Chinese merken. Eén van die landen is Noorwegen. Die wisten ook al Nio te strikken in hun prijslijsten. En het gaat door.
Voyah
Want er is nog een merk dat vandaag bekend maakte dat ze naar Europa uitbreiden. Het merk Voyah. Dat zegt je misschien niet super veel, behalve als je hebt opgelet toen we dit bizarre busje aan je voorstelde. Deze Dreamer is dus van Voyah en Voyah is een luxe merk van de Dongfeng-groep, één van de grote namen in de Chinese auto-industrie. Naast de Dreamer, die vooral in eigen markt moet scoren, is er ook nog deze. De Free. Pijnlijk ironische naam, maar dat terzijde. De Voyah Free is best een gaaf ding.
Voyah naar Europa
Zoals gezegd is Noorwegen dus vooral het EV-walhalla waar Chinese merken willen scoren en dus maakte Voyah bekend dat ze naar Europa, in het specifiek Noorwegen, komen. De Voyah Free komt daar in juni beschikbaar om te bestellen. Het gaat dus om een volledig elektrische SUV en we moeten eerlijk zeggen: dit is het soort auto waarvan wij zeggen: kom maar door!
Het is wellicht ietwat subjectief, maar het design van de Voyah Free is best aardig. Ondergetekende herkent er bijvoorbeeld wat Lincoln Aviator in, wat op zijn beurt ook een erg knappe SUV is. Qua grootte sluit de Free daar trouwens ook op aan: het is een flinke jongen. Om even een beeld te geven van hoe groot ‘ie is: in de lengte gaat het om net geen vijf meter, waarmee het een soort Audi e-tron wordt. Goed, zoals gezegd kan het zijn dat je dit juist enorm lelijk vindt, maar de Voyah Free heeft meer pijlen op zijn boog.
680 pk!!
Want de titel was geen tikfout: de elektromotoren in de Voyah Free leveren in totaal 680 pk en 1.000 Nm! Dat zijn lekkere cijfers. Iets minder lekker is een sprinttijd van 4,8 seconden naar de 100. Het is niet slecht, maar ook niet wat we gewend zijn van bijvoorbeeld Tesla’s met rond de 700 pk. Kia’s EV6 haalt bijvoorbeeld 3,5 seconden met ‘slechts’ 585 pk. De Free zal wel een hoop gewicht meezeulen. Want ook de batterijen realiseren een nette actieradius van 500 km, al is dit wel gemeten via de NEDC-cyclus. Ai. Reken dus op rond de 400 km, misschien 420 als de omstandigheden goed zijn. De naam zou suggereren dat de auto gratis is, maar dat is helaas niet waar. De Free kost zo’n 49.000 dollar (omgerekend) in China, dus met zo’n richtprijs is het logisch dat vele duurdere rivalen iets beter uit de verf komen.
Het moge duidelijk zijn: wij graven dit wel. Mocht de Voyah Free ooit verder komen dan Noorwegen, dan mogen ze Nederland absoluut overwegen.
goodvibrations zegt
Boycotten en je buurman/buurvrouw erop aanspreken als ze dit in overweging nemen. Geen Chinees spul hier zolang ze de markt oneerlijk houden. Slavenarbeid toepassen, eilanden opspuiten en landjepik toepassen etc.
Shame on you als je dit aanschaft..
goodvibrations zegt
Hij is wel goed gelukt.. dat dan wel weer…
elemento zegt
@goodvibrations: porsche achterkant…
lecomte zegt
@goodvibrations: Gooi je dan ook meteen alle spullen die je bezit waar Chinees spul in zit meteen weg?! Alvast bedankt!
vondick zegt
Nee niet alles. Maar wel zoveel mogelijk beperken.
goodvibrations zegt
@lecomte Nee want dan kan ik geen mondkapjes meer dragen of paracetamol slikken als ik hoofdpijn heb 😩.
We hebben ons veel te afhankelijk gemaakt van China… En dansen naar hun pijpen omdat we bang zijn voor hun lange tenen. Handelsconflicten etc.
Robert zegt
@goodvibrations: niet ontbeten? Wat een zure reactie, het enige wat nog ontbreekt is een verwijzing naar WO2 en een uitbreiding van je boycot van Duitse en Japanse auto’s.
Oproepen tot boycotten is het uiten van policor gedachtegoed om censuur te legitimeren. Dat moet je niet willen in een open en vrije maatschappij.
goodvibrations zegt
Hou toch op met vergelijkingen met WO2, slaat nergens op…
Probleem dat het westen heeft is dat we normen en waarden nastreven in relatie tot milieu en arbeidsomstandigheden etc. (wat ik positief vind), en vervolgens van alles uit landen importeren waar dit in extreme mate geschonden wordt, Als het maar goedkoop is dan doen we nergens moeilijk over. Dat kan echt niet vind ik..
Bij China is het nog een stukje erger, want zij subsidiëren hun producten en maken deze kunstmatig goedkoop. Op die wijze pakken ze de markt en worden we afhankelijk van ze.. (zie nu ook weer een artikel over schroefjes op nu.nl) Dit vindt wijd verspreid plaats. Daarom zeg ik idd, als de overheid het niet doet.. laten we dan zelf voor onze eigen economie kiezen of voor die van Landen die wel goed bezig zijn.. Japan, Korea, Taiwan is een totaal ander verhaal dan China, Hong Kong was dat voorheen ook.. Jij kan kiezen met je geld wat je wilt steunen.. En iedereen mag hier roepen dat je iets beter kunt boycotten. Of het nu plofkip is of kleding uit Wuhan.
kevertje zegt
Het is nog erger dan dit. We hebben in Europa miljoenen jobs rechtstreeks en onrechtstreeks te danken aan onze (petro)chemie. Een godsgeschenk deze sector, met goedbetaalde mensen, die koopkracht hebben en ervoor zorgen dat belastingen betaald worden en blijven. Annex een automobiel-industrie met ook weer veel afgeleide industrie, geënt op het Europese chemische complex. Daar gaat de politiek nu met een transitie zonder enig plan of met kennis van onze basisgrondstoffen de stekker uit te trekken om iedereen in de armen van een niets ontziende energie-lobby drijven. Kijk maar naar Uw huidige maandafrekening, een voorsmaakje van wat gaat volgen. Netto zal het resultaat veel werkloosheid, verlies aan koopkracht en armoede betekenen, terwijl in dezelfde slipstream een pak industrie inclusief de automobielsector richting oosten vertrekt. Als er jobs bijkomen, zal het ginder zijn en niet hier. Waarbij we ook massa’s grondstoffen nodig hebben zowel voor die energie zelf als electrisch transport, batterijen, zonnepanelen, enz. uit Rusland, China, Afrika (gedomineerd door China), z-Amerika of Afghanistan. Ik snap niet hoe we zo naïef kunnen zijn en blijven geloven dat de groene hype onze toekomst veilig gaat stellen. Maak eerst een plan, schat de gevolgen ook op jobs en koopkracht ernstig in, de echte electricteitsnoden, centrales, verdeling enz. in en begin dat aan een transitie waarvan je weet dat ze minstens 20 jaar zal duren wil je het delicate industriële weefsel geen geweld aan doen.
cazzo046 zegt
Echt totale onzin. Hoeveel jobs denk je dat de energietransitie op gaat leveren?
In ieder geval meer dan genoeg om al die mensen die nu in de fossiele industrie werken aan het werk te houden.
Maar goed, fossielen denken nu eenmaal in problemen ipv kansen.
tuutertuuter zegt
Nou, hier in ieder geval niet. Want hier is geen ruimte om wieken van windmolens te begraven nadat ze fiscaal afgeschreven zijn na 10 jaar.
En waar worden je zonnepanelen gebouwd en geproduceerd?
Waar worden je accu’s gedelft en geproduceerd?
Waar worden datacentra neergezet zodat ze lekker goedkoop alle peperdure ‘groene’ energie kunnen opslokken?
Ohja, die laatste wel in Nederland. 2 Systeembeheerders die 1 keer per week langskomen, en een schoonmaakploeg. Wat een banen.
turfreijer zegt
Belachelijk, stel je niet aan, denk je dat onze Europese auto’s zo eerlijk gefrabiceeed zijn. Dus een vervuilende V8 Porsche vind je okee maar deze auto niet, doe normaal. @cazzo046 dus jij denkt echt dat de energietransitie evenveel banen zal scheppen als de fossiele industrie. Je bent niet goed geïnformeerd denk ik. Begrijp mij niet verkeerd ik ben er voor dat de fossiele industrie weggaat maar zo kort door de bocht is het ook weer niet.
cazzo046 zegt
100% mee eens, er moet weer Europese industriepolitiek komen.
dawwg zegt
Nou lever AL je Apple spul, mobiels, laptops, PCs, audio-apparatuur en TV meuk maar in; allemaal gemaakt door Chinese kinderhandjes met medeweten van de ‘Westerse merken’. Inclusief de navi in je huidige auto … Aangezien consumenten echt niet minder gaan consumeren, moet hier internationale politieke wil voor komen; je buurman kan er echt niet veel aan doen.
turfreijer zegt
Belachelijk, stel je niet aan, denk je dat onze Europese auto’s zo eerlijk gefrabiceeed zijn. Dus een vervuilende V8 Porsche vind je okee maar deze auto niet, doe normaal.
ruffie zegt
Als je erachter rijdt, zie je dus dit voyah
gilettelubbers zegt
Moet toegeven dat het ontwerp aardig is gelukt voor een Chinees merk, maar om dit nou knap te noemen? Elk merk heeft tegenwoordig toch een soortgelijk eenheidsworst nietszeggend ontwerp..?
pindakoning zegt
Op de plaatjes vind ik hem best oké, maar ik hoop niet dat die in echt zo uit verhouding is als de Kia EV6. Wat een maf apparaat is dat. In het begin vond ik het wel geinig, maar dat is snel weggegaan
V300amg zegt
@pindakoning: ben ik helemaal met je eens, ik vondt het ook echt een toffe bak, maar nu ik hem in het echt meer zie rijden valt hij toch tegen…
560pk zegt
Best wel heel lelijk
degrotemuis zegt
De wielen van de latere foto’s vind ik wel aardig, de rest doet het niet voor mij. Een beetje alsof Peugeot een moderne versie van de 4007 heeft gemaakt, maar dan met de led-tandjes getrokken. Plus een vleugje Seat Toledo driekwart van achter. En de obligate ‘moderne’ Tesla stijl deurgrepen en uit elkaar getrokken naam op de achterklep voor de luxe vibe. Prima mixje om niemand echt voor het hoofd te stoten qua design, maar ook zeker niet een must have.
Matc zegt
Japan en een technologische achterstand? Dat is wel even meer dan een paar decennia geleden. Ze lopen nu sowieso ver voor op ons.
Mooi ding wel dit. 49000 dollar, dus net binnen de 45k EUR subsidieregeling. Ohnee, we leven hier en dus zal de vanafprijs minimaal 55 of meer zijn. M.a.w niemand koopt dat ding hier.