• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is de meest populaire auto met de meest populaire optie

Auteur: Loek, gepost 17 februari 2022 om 21:04 – 21 Reacties

Mazda staat met hun CX-5 bovenaan een lijstje wat met een ander recent lijstje best relevant is: trekauto’s!

We willen je even mee terug nemen naar een aflevering van het Britse TopGear uit 2013. Specifiek aflevering 5 van seizoen 20. Dat zegt je waarschijnlijk niks, maar wat ze gingen doen komt je waarschijnlijk wel bekend voor. James May en Jeremy Clarkson hadden namelijk een zooitje Vinex-SUV’s verzameld die extreem populair bleken onder één groep mensen: caravanisten die trekauto’s zochten. Uit een shortlist op papier kwamen de Volkswagen Tiguan en Mazda CX-5 als beste uit de verf en dus werden dat de twee auto’s om voor de titel ‘beste caravantrekker’ te strijden. Op zijn TopGears eindigde de aflevering met meerdere gesloopte caravans, maar wel moesten de heren op hun geheel eigen manier toegeven dat de beste auto voor dit doeleind de Mazda CX-5 is.

Trekauto’s

Die conclusie sluit naadloos aan bij een lijstje dat kampeerspecialist ACSI bekend maakt. Hier zijn dus al die trekhaken gebleven waar op gezocht wordt bij occasions. ACSI deed namelijk onderzoek naar trekauto’s voor caravans. Vervolgens is gemeten welke auto’s nu het meest gebruikt worden voor caravantrekken en welke auto’s het meest zijn aangeschaft voor dit doeleind in recente jaren. Het lijstje is aardig voorspelbaar, maar de volgorde is even belangrijk.

De Audi RS6 haalde de top 10 niet (goh). Deze trekkende RS6 werd gespot door @Maurice16.
  • 10. Mitsubishi Outlander
  • 9. Renault Scenic
  • 8. Hyundai Tucson
  • 7. Volvo XC60
  • 6. Nissan Qashqai
  • 5. Subaru Forester
  • 4. Toyota RAV4
  • 3. Ford Kuga
  • 2. Volkswagen Tiguan
  • 1. Mazda CX-5

Opvallend genoeg was Nederland het jarenlang oneens met TopGear en was Volkswagen de populairste trekautofabrikant. Mazda heeft Volkswagen echter ingehaald dit jaar met de CX-5 als topper. Hieronder nog het lijstje voor fabrikanten:

  • 10. Kia
  • 9. Nissan
  • 8. Subaru
  • 7. Hyundai
  • 6. Toyota
  • 5. Renault
  • 4. Ford
  • 3. Volvo
  • 2. Volkswagen
  • 1. Mazda

Trekauto’s in 2021

In 2021 ging het trouwens wel een beetje anders. Vorig jaar was het namelijk Hyundai waar de meeste caravantrekkers voor gingen. In het specifiek de nieuwe Tucson, die ’toevallig’ door de ANWB werd uitgeroepen als trekauto van het jaar. Dat was de auto die in 2021 een vuist kon maken tegen Mazda. Ook de Volvo XC60 én XC40 deden het beter dan ooit. Hardste stijgers zijn de Renault Captur en Suzuki Vitara. Worden er dan écht auto’s gekocht om te trekken? Waarschijnlijk wel, want de ACSI bemerkt ook een verjonging van de trekauto’s. Een kwart is jonger dan drie jaar en meer dan vijftig procent is van een bouwjaar ná 2016. Ook zegt zo’n 6,6 procent dat er binnen een jaar een nieuw trekpaard op de oprit staat.

Ook de Range Rover haalde het lijstje net niet, maar @dutchneon en zijn te gekke combinatie droegen bij aan het aantal trekkende Range Rovers.

Aandrijflijn

Bij trekken denk je diesel, maar de dieselmotor is flink in aandeel aan het dalen. Nog slechts 19,7 procent van de trekauto’s heeft een dieselmotor. Daarmee is meer dan 70 procent benzine, maar ook daar wordt binnenkort een daling verwacht. In het aantal hybride auto’s is namelijk een stijging bezig: vijf procent is hybride en 2,5 procent is plug-in hybride. Het aandeel elektrische trekauto’s is nog klein, maar daar verwacht de ACSI ook een stijging te zien.

Ook interessant!

  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik
  • Mazda CX-50 is de ruige broer van de CX-5
  • Waarom de vernieuwde Mazda CX-5 de beste keuze voor jou is

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cx-5, Hyundai, Mazda, tiguan, trekhaak, tucson, Volkswagen

Vorig bericht: « De Voyah Free SUV met 680 pk komt eraan
Volgend bericht: Duizenden VW’s + honderden Porsches en Bentleys stuurloos »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    17 februari 2022 om 22:13

    Bij Care by Volvo is een trekhaak geen eens een optie. Het is zelfs standaard! Helaas vraagt zuster Lynk&Co een forse €40 per maand voor een trekhaak op hun abonnement.

    Login om te reageren
    • jvthof zegt

      18 februari 2022 om 09:09

      @flutterby: klopt, maar toch voor de L&C 01 gegaan (ipv de Kia Optima sw GT line) met trekhaak voor 540 pm met 1 maand opzegtermijn, Ipv van de bijna identieke xc40 t5 recharge die met dezelfde voorwaarden qua Km maar met 3 maanden opzegtermijn voor 749..

      De L&C is groter, grotere batterij dus meer elektrisch bereik (69 km elektrisch gehaald!) en er past een Duitse Dog in de achterbak..

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        18 februari 2022 om 17:38

        @jvthof: hier ook besteld, benieuwd hoe autodelen gaat bevallen.

        Login om te reageren
        • Lynkesoep zegt

          18 februari 2022 om 21:56

          De Lynk&Co is een fijne trek auto iig. Trailer met boot van in totaal een goede 1300 kg is geen probleem. Denk toch dat die 1.5 driecilinder turbo tor te prefereren is boven een astmatische 2.0/2.5 met automaat als we komende zomer met de boot door de Alpen naar Italië gaan.
          Meerprijs van de trekhaak is inderdaad fors, maar zou gerechtvaardigd zijn ivm hogere slijtage? Van de rukpukkel misschien, voor de rest geen centje pijn.

          Login om te reageren
          • jvthof zegt

            19 februari 2022 om 11:54

            @Lynkesoep: ja hij mag 1800 trekken, net zoveel als de eerste D6 phev.. die had nog een 2,5 diesel erin liggen.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              19 februari 2022 om 12:07

              @jvthof: de trekkracht van een diesel is niets vergeleken met een elektro motor.. Niet voor niets dat in de scheepvaart een diesel elektrische aandrijflijn gebruikt wordt.

              Login om te reageren
        • jvthof zegt

          19 februari 2022 om 11:53

          @flutterby: auto delen ga ik niet doen, alleen aan vrienden als we met meerdere op pad zouden gaan en ik even wil wisselen..

          Login om te reageren
    • jvthof zegt

      18 februari 2022 om 09:28

      @flutterby: en toch ben ik gegaan voor de L&C 01 (ipv de hier iets bekende Kia options Gt line sw) ipv de bijna gelijke Volvo xc40 t5 recharge.

      Als je ze op dezelfde km voorwaarden zet is de L&C met trekhaak 540 en de xc40 t5 met trekhaak 749.

      De L&C is groter, grotere accu met meer elektrisch bereik, 69 km al gehaald, en in tegenstelling tot de xc40 past onze Duitse Dog erin 🤣

      Login om te reageren
  2. Variomatic zegt

    17 februari 2022 om 22:46

    Als ik het lijstje zo zie is het eerder de pensionado top 5, zeg maar het ‘snorren met geruit overhemd met korte mouwen en Gaastra jas’ segment, precies de groep ook die nog graag de caravan achter hun auto hangt. En grappig dat zo’n cx5 dan op één staat, want dat lijkt me de slechtste caravantrekker van allemaal met die slome turboloze motoren..?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      17 februari 2022 om 23:18

      Gaastra ?!? Human Nature, meneer ! 😂

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      17 februari 2022 om 23:47

      There’s no replacement for displacement.

      Zoveel koppel extra heeft een 1.4 turbo ook niet in vergelijk met een gewone 2.0. De laatste heeft wel wat meer reserve bovenin, en de rest regelt de automaat wel. Koppel is is voor diesels, kleine turbotorretjes zijn vlees noch vis.

      Login om te reageren
    • c-ad zegt

      18 februari 2022 om 09:08

      De CX-5 met 2.5 in combinatie met automaat is een prima caravantrekker.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        18 februari 2022 om 11:50

        @c-ad: tot je er achter rijdt op een bergpas..

        Login om te reageren
  3. baf07 zegt

    17 februari 2022 om 23:06

    En nou die populairste optie nog…

    Login om te reageren
    • Bas zegt

      18 februari 2022 om 07:13

      Dat is waarschijnlijk de snelheids begrenzer die om stress te voorkomen op 5 onder de toegelaten snelheid wordt ingesteld.
      Pak de geruite overhemdjes maar vast.

      Login om te reageren
  4. wildbeest zegt

    18 februari 2022 om 07:25

    Dit lijstje is niet meer dan een reflectie van welke auto koopt een caravan eigenaar. Zijn allemaal value for money auto’s, niks mis mee uiteraard maar waarom staat de gklasse en landcruiser er niet in?

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      18 februari 2022 om 07:54

      @wildbeest: omdat je dan buiten de boot valt op de camping.. dan zit je daar alleen met je kortpittig gekapte vrouw met eigenwijze bril..

      Login om te reageren
  5. RAW zegt

    18 februari 2022 om 09:19

    Rij zelf een Mazda 6 Sportbreak, inderdaad ook zonder turbo, en dat is een prima caravantrekker, 210 Nm is echt prima. Je moet wel iets hoger in toeren rijden, maar je kunt wel lekker doortrekken als dat nodig is. In vergelijking met de 2.0 TDI met 320 Nm die ik hiervoor had mis je natuurlijk wel die echte punch. Die kleine benzine turbo torretjes mogen vaak niet veel trekken en zijn dus geen optie.

    Login om te reageren
    • wigboldus zegt

      19 februari 2022 om 22:14

      Je kan ook een leuke turbo benzine kopen.
      Mijn 2.0 turbo op benzine uit 2010 haalt 400nm koppel, en al bij een laag toerental beschikbaar.
      Zelf nog geen caravan gekocht, maar deze auto wel gekocht met in mijn achterhoofd dat ik er 1 mee zou kunnen trekken.

      Ik zag afgelopen zomer regelmatig 3 cilinder turbo blokken met caravans, lijkt mij ook maar niks.
      Ruim voldoende vermogen rijdt heerlijk comfortabel, geen zorgen over dat je te weinig vermogen hebt.

      Login om te reageren
  6. baronpils zegt

    19 februari 2022 om 07:00

    Kan dit wel uit ervaring bevestigen.. trek regelmatig paardentrailer.. Eerst 1,9tdi VAG, super!! Daarna 2.0tfsi Audi, moest ik met slippende koppeling optrekken, verschrikkelijk. Daarna Mazda, een van de weinige in de klasse met 1800 trekgewicht met 2.0. En geloof het of niet maar rijd vergelijkbaar als de 1.9tdi (handgeschakeld). Is normaal idd niet meest sportieve auto, maar aanhanger trekken doet ie verrekte fijn.

    Login om te reageren
  7. denniyo zegt

    19 februari 2022 om 11:49

    Genoemde opties hier ook overwogen idd, helaas viel de XC40 af omdat deze gewoon veel te klein is en 3 cilinder, Mazda CX5 was een serieuze optie alleen de Automaat is gewoon veel te sloom en met een beetje gewicht wel heel hoogtoerig, dus hier gekozen voor de Mercedes-Benz GLB 200. Ja het is maar een 1.3 Turbo, maar wel een 4 cilinder dus stukken rustiger dan de XC40 en met 250NM en 1800KG trekgewicht meer dan voldoende en bij normaal gebruik zonder Caravan ook nog eens zeer zuinig met een haalbaar verbruik van 1:18!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North