Vrijdag in Bakoe: Max crasht in VT1, heeft panne in VT2

Auteur: , 27 Reacties

Kom van die stoep af en geef 'm van jetje.

VER

Het is maar twee weken, maar het voelt langer geleden dat de Grand Prix van China (verslag) verreden werd. Binnen een tijdspanne van vier weken werden we verwend met de eerste drie F1 races van het jaar. De grootste verrassing: Mercedes heeft nog geen race gewonnen. Hamilton is even uitgeweken naar Coachella in ‘Murica om op te laden. Is zijn team dit weekend goed genoeg voor de overwinning in Bakoe?

VT1
In ideale omstandigheden gaat de eerste sessie van start. Waar we in Nederland weer teruggegaan zijn naar wisselvallig weer, geeft de temperatuurmeter in Bakoe 23 graden celcius aan en voorziet de zon iedereen van voldoende vitamine D. Desalniettemin is de baan traditioneel glibberig. Dit is een stratencircuit, dus het moet eerst even schoongeveegd worden door de auto’s. Zo’n beetje iedereen neemt die taak op zich, echter na een installatieronde komen de meeste coureurs snel weer naar binnen. Pas na een klein kwartiertje zetten Bottas en Hamilton de eerste tijden op de klok. Bottas klokt een 1:49, Hamilton doet het rustig aan met een 1:52. Dat kan harder!

Vele coureurs blokkeren hun wielen in de remzones en ook de uitloopstroken worden gretig gebruikt. Toch voeren de coureurs langzaamaan de snelheid op. Red Bull ziet er meteen goed uit met zowel Ricciardo en Verstappen. Max pakt P1 met een 1:45.5, maar Ricciardo gaat direct nog wat beter met een 1:45.3. Dan is het weer aan Max, maar NEE! Gele vlag. Het is de Nederlander en hij hangt weer in de muur. Na een half uurtje is zijn sessie voorbij.

crash

Na een kwartiertje gaat de sessie weer los. De andere coureurs weten hun auto’s uit de vangrails te houden, hoewel ze regelmatig bochten missen dankzij weinig grip van het asfalt. Hamilton maakt het zo bont dat er een gele vlag voor gezwaaid wordt. LH44 komt überhaupt nog niet echt lekker uit de verf. Zijn beste ronde is nét geen seconde trager dan die van teamgenoot Bottas, op dezelfde bandencompound. Nu we het daar toch over hebben: Valtteri zet de beste tijd neer, maar doet dat op de Ultrasoft. Ricciardo is maar marginaal trager op de supersofts. Ferrari lijkt de setup-boot compleet gemist te hebben, hoewel Raikkonen later verklaart dat zijn magere tijd in de eerste sessie te maken had met een strategische keuze.

1. Bottas (ultrasoft)
2. Ricciardo (supersoft)
3. Perez (supersoft)
4. Hamilton (ultrasoft)
5. Ocon (supersoft)
6. Verstappen (soft)
7. Alonso (ultrasoft)
8. Sirotkin (supersoft)
9. Gasly (supersoft)
10. Vettel (ultrasoft)
11. Stroll (ultrasoft)
12. Hartley (supersoft)
13. Hulkenberg (supersoft)
14. Grosjean (supersoft)
15. Raikkonen (ultrasoft)
16. Leclerc (ultrasoft)
17. Ericsson (ultrasoft)
18. Magnussen (ultrasoft)
19. Vandoorne (ultrasoft)
20. Sainz (soft)

VT2
De tweede sessie begint waar de eerste ophield, echter missen we Verstappen nog op de baan. Het team heeft zijn auto nog niet helemaal gefixt. Pas na twintig minuten kan hij noeste arbeid gaan verrichten. Dat doet MV33 in stijl: bij een van de eerste kansen die hij heeft schiet hij in een vonkenregen rechtdoor bij het aanremmen van bocht één. Jos Verstappen moet er een beetje wrang om lachen.

Ricciardo heeft zich inmiddels al duidelijk ontpopt op de snelste man op de baan. Mercedes is snel in sector één (met het lange rechte stuk) maar komt er in de bochtensessies niet aan te pas. We zien Hamilton regelmatig een wiel blokkeren en vechten met zijn auto. De Brit komt dit keer wel bíjna aan de tijd van zijn teamgenoot Bottas, maar de Mercs staan ‘slechts’ op plaats vier en vijf.

De honingdas pakt de snelste tijd van de dag, op de voet gevolgd door Kimi Raikkonen. Hierbij moet gezegd worden dat Raikkonen een ideale tow kreeg van Hamilton in zijn snelste ronde. Verstappen weet Ricciardo uiteindelijk toch nog knap te naderen tot op een dikke tiende van een seconde en staat derde. Maar de Nederlander zal inmiddels andere dingen aan zijn hoofd hebben.

Helemaal aan het eind van VT2 zien we Max namelijk traag over de baan hobbelen. Zijn motor klinkt een beetje raar. Dan volgt het vervelende bericht vanaf de pits: Max moet zo min mogelijk toeren maken. Er is dus duidelijk iets niet goed met de motor. Vettel beleeft om andere redenen totaal geen plezier aan de sessie. Terwijl zijn teamgenoot tweede staat, komt de Duitser niet verder dan plaats elf! Ik denk dat Ferrari vanavond even de setup van Kimi kopieert naar de wagen van Sebbie.

1. Ricciardo (ultrasoft)
2. Raikkonen (ultrasoft)
3. Verstappen (ultrasoft)
4. Bottas (ultrasoft)
5. Hamilton (ultrasoft)
6. Alonso (ultrasoft)
7. Ocon (ultrasoft)
8. Sainz (ultrasoft)
9. Magnussen (ultrasoft)
10. Hulkenberg (ultrasoft)
11. Vettel (ultrasoft)
12. Perez (ultrasoft)
13. Grosjean (ultrasoft)
14. Stroll (ultrasoft)
15. Gasly (ultrasoft)
16. Leclerc (ultrasoft)
17. Sirotkin (ultrasoft)
18. Hartley (ultrasoft)
19. Vandoorne (supersoft)
20. Ericsson (soft)



27 reacties

Het waren rommelige trainingen veel mensen die zich verremde
Gelukkig mogen ze van Renault het beschikbare vermogen gebruiken en horen ze niet alleen bij de snelsten op de rechte stukken maar blijft de boel gewoon heel. Ehm oh nee het is weer wachten tot de boel stuk gaat met Renault achterin.
Verstappen jr heeft toch niet de genen van Verstappen sr geërfd, hè. Dadelijk gaan we Max ook alleen maar herinneren aan zn crashes zoals we bij Jos herinneren de velen grindbakken.
@rick-dos: 1 kouwe dag maakt geen winter ouwe pessimist. Hij heeft al aangegeven dat deze auto lastiger is dan die van afgelopen seizoen. Zodra hij hem onder de knie heeft komt het wel weer goed. Daarnaast heeft Max misschien wat fouten gemaakt, maar de vorige race nog steeds prachtig sterk gereden, inclusief snelste rondetijden, én ook gewoon uit. Dus drink je azijn nog even lekker door, ga ik dit weekend weer van Max genieten. Doei.
@Stefje: Vergeet vooral die roze bril niet! Ok doeiiii!!
@mopar: Want 3 GP overwinningen is stom geluk geweest?
@Stefje: Want misschien moet je niet zo snel alles wat ik zeg meteen aanvallen? Grappen maken mag blijkbaar ook niet. Heb je misschien toevallig ook een beetje azijn van Rick gedronken?
@mopar: Jij springt met een aanval in de discussie waar je niet bij betrokken bent, ik counter uitsluitend met feiten. Ik ben niet zuur, ik snap alleen niet waar die afkeer vandaan komt. Of mogen we jou bij elke fout op de zaak op meteen op staande voet ontslaan?
@stefje: Een aanval nog wel…. Och jeetje Stefje, wist niet dat ik op een openbare blog geen comments mocht posten op de meningen van anderen. Voel je niet zo snel aangevallen jong, leef je langer door. En met het werk dat ik doe is de kans op ontslag of zelfs celstraf bij een eventuele fout of nalatigheid best groot ;) Dus ja…dat bestaat wel.
@mopar: U bent drugsdealer?
@stefje: Ik wist niet dat dat een baan was! Maar nee Stefje, ik denk dat als jij bij mij aan boord van het vliegtuig zit dat ook jij hoopt dat ik geen fouten maak ;)
@mopar: Dat hoop ik vooral van de automatische piloot, want laten we eerlijk zijn, piloten starten en landen alleen nog manueel omdat er anders écht niets meer aan is ;)
@Stefje: O is dat zo? Dan zou ik maar even gaan opzoeken onder welke omstandigheden een automatische landing mogelijk is. En van een passagiersvliegtuig dat automatisch kan opstijgen heb ik nog helemaal nooit gehoord. Stefje…toch, leuk dat je probeert mee te praten hoor ;)
@mopar: nu was het een geintje van mij ;)
@stefje: ouwe grapjurk dat je me bent ;)
@stefje: Trek die tampon van je ff weer recht er zit je duidelijk iets dwars.
@Stefje: ach meid toch, als Max het grind in vliegt (zoals zijn pa) dan zal je tv wel uitgaan? Of.
@Stefje:Oke max kan goed rijden dat heeft hij vorig jaar bewezen. Maar het excuus nu is dat hij lastiger is te besturen dan vorig jaar. Waarvoor heeft riccardo hem dan wel onder de knie.
De #gelepijl was nog nooit zo toepasselijk…
Er staat gewoon veel druk op die jongen. Toen ik 20 was werd ik al nerveus van een lekker wijf! Nog steeds overigens
@cloverleaf: maar hij komt er wel. Hij heeft gewoon heel veel talent. Volgende maand is iemand anders weer de gebeten hond
@cloverleaf: Nerveus worden kan…maar spontaan aanranden zoals max bij Vettel deed dan weer niet :P
@cloverleaf: je weet dat je ze ook kunt opblazen? Pas wel op met de druk.
Ik heb toch het idee dat Max ongeduldig is en dat dit lijd tot zijn vele fouten, mede door zijn onervarenheid tegenover zijn directe concurrenten.
Hij begint steeds meer op Jos te lijken
als je bekijkt welke prestaties Max in Brazilie 2016 neerzette in de gietende regen toen werd hij door de wereldpers de hemel in geprezen en nu de ene crash of blunder na de andere ik begrijp het allemaal niet meer
Toch derde. Komt wel goed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).