VVN luidt noodklok over verkeersaso’s

Auteur: , 36 Reacties

De verkeersorganisatie vreest dat ons verkeer zwaar te lijden heeft onder het gebrek aan handhaving.

VVN luidt noodklok over verkeersaso's

Dat lijden zou zich vooral uiten middels een toenemend aantal verkeersslachtoffers. Veilig Verkeer Nederland heeft daarom een brief aan de Tweede Kamer gestuurd om ervoor te zorgen dat de politie in hogere mate bijdraagt aan de veiligheid in het verkeer.

Allereerst zou het aantal alcohol– en verkeerscontroles door de politie sterk zijn afgenomen van ruim 200 in 2015 naar 23(!) stuks in 2016. Dit voorbeeld geeft al aan dat de pakkans in het Nederlandse verkeer niet bepaald hoog is, aldus VVN. Let wel: het gaat enkel om controles waar de VVN middels vrijwilligers bij betrokken is, wat dat ook moge betekenen.

Verder telde 2015 liefst 621 verkeersdoden tegenover 570 in 2014. Volgens de VVN is afnemende politiecontrole eveneens debet aan de stijging van dit cijfer, waarbij telefoongebruik als extra voorbeeld wordt genoemd. Zonder adequate handhaving maakt een verbod immers niet zo heel veel uit.

Een Kamermeerderheid is overigens voor het opschroeven van de handhaving in het verkeer door de politie. Barbara Visser (VVD) wil bovendien dat minister Van der Steur met burgemeesters om de tafel gaat zitten om op die manier het probleem onder de aandacht te brengen. Daarentegen zien PVV en CDA geen brood in een telefoonverbod voor fietsers, wederom vanwege de gebrekkige handhaving.

Ze hebben op het ministerie van Veiligheid en Justitie in elk geval iets om over na te denken, met een flûte champoepel in de ene en een oliebol in de andere hand.

Foto: Hummer H1 door @thomcarspotter via Autojunk



36 reacties

23 controles? Sorry, maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen. Ik denk hoe dan ook dat handhaving wel een probleem is in Nederland, maar of dat nu de directe en enige aanleiding is van het hoge aantal verkeersdoden?
23 alcohol controlles mn hol! hie in hellevoetsluis staan ze elke week! echt elke week! dus wij hebben er al 52.
@gwnbmw: pas nog een week op vakantie geweest daar, en heb ze nergens gezien. Zal ze gemist hebben ?
@gwnbmw: er staat dan ook waar VVN als vrijwilligers bij betrokken zijn. Grote kans dat dat in 2015 zo irritant was voor de Politie dat ze de controles niet van te voren gingen plannen/aangeven. Des te hoger is ook de pakkans. En kunnen drankrijders ook niet gewaarschuwd worden van te voren.
Lekker boeiend, lekker zo laten, alcohol controles mogen wel veel meer zijn wat mij betreft, verder lekker zo laten!
@spykerboy: dus we moeten het eigenlijk zo houden dat bijvoorbeeld mensen zonder rijbewijs lekker door kunnen blijven rijden…

Nu zeg je dit nog, totdat je één van de vele verkeersslachtoffers kent/bent…
23 verkeerscontroles in 1 jaar? Dat kan nooit een totaal zijn. In het dorp waar ik woon hebben ze er in de afgelopen maand al meer gehouden.
Nederland.
– Het land waar we op auto’s wel 10x meer CO2 belasting(Accijns, BPM) heffen op auto’s zonder dan nodig zou zijn om alle CO2 uitstoot van auto’s te neutraliseren. Maar géén cent uitgeven aan die CO2 neutralisatie.
– Waar we géén verkeers aso’s van de weg pikken, maar alleen controleren op snelheid op lange veilige stukken snelweg.. waar de maximumsnelheid kunstmatig verlaagd is.

Soms denk ik wel eens Als ik de president was.. dan hadden we in iedergeval een republiek.
@martinus: wat let je? Er zijn voldoende quasi-splinterpartijen en ‘nieuwe’ groeperingen waarbij je je kunt aansluiten.

Als het blijkt dat jij die Thierry Baudet (oid) bent zou dat voor mij een hoop verklaren ;)
@willeme: ik voel me bijna (…) beledigd door die opmerking. Het klinkt namelijk erg negatief tegenover die nieuwe partijen terwijl ik dat toch echt als een noodzakelijkheid zie. Er moet iets gebeuren in de politiek anders breekt over een paar jaar helemaal de pleuris uit. De gevestigde orde is zo blind als een varken, ze merken dat er iets gebeurt en dat ze iets moeten doen maar ze zien niks en hebben geen idee wàt er aan de hand is. Mensen zoals Thierry Baudet zijn tenminste een fatsoenlijke partij die inhoudelijk iets te melden hebben en die niet blind zijn. En dat blijkt want ze krijgen lang niet de aandacht van de pers die ze verdienen. Stel je toch voor dat ze te groot worden. Wees er ook maar blij met Thierry, want wilders is het alternatief.
@lekbak: Nederland. Het land waar we immigratie een belangrijker probleem vinden dan klimaatverandering. Waar 19% van de inwoners denken dat fossiele brandstoffen niets met klimaatverandering te maken hebben. Waar 1 op de 5 mensen géén vertrouwen heeft in de wetenschap. Waar een vervelende puber met een camera enkele weken het maatschappelijk debat domineerde. Waar ene meneer Baudet zich druk maakt over moslims en tegelijkertijd de man, die direct verantwoordelijk is voor de dood van 193 Nederlanders, met zijn anti Oekraïne referendum flink in de kaart heeft gespeeld. Over blind zijn gesproken.
@pomoek: Tnx, lucht op, zo’n reactie.
Gezond verstand lijkt zeker op internet uit te sterven. En dan doel ik niet op dat populistische onderbuik verstand.
Je kan van alles verbieden, maar als er geen personeel is om dit te handhaven slaat het helemaal nergens op. Wij op AB zitten iedere dag in de auto en zien iedere dag tientallen en meer die met de smartphone bezig zijn onder het rijden. Ze voelen zich vogelvrij omdat er geen politie meer op de snelwegen rijdt. Ik kom ze bijna nooit tegen
Afspiegeling van de maatschappij, hufterigheid troef! Ikke.ikke.ikke en de rest kan stikken.
@toniominestrone: als het niet vriendelijk en volgens de verkeerswetten kan. Moet er soms wel op een meer dwingende manier je ruimte eisen. Anders laat niemand je voor of er tussen.
Dus…….. willen we meer of minder handhaving

MEER! MEER! MEER!
@kimhung: Getuigt van lef dat jij dat hier durft te zeggen in de hol van de leeuw!
@pindakoning: de verkeersregels zijn er om niet gebroken te worden. Ze zijn er voor onze veiligheid. Mobieltjes, Alcohol, drugs, etc. Etc. Ik zien op de snelweg zoveel mensen van hun baan afwijken. Dus het is logische dat er meer dode vallen. Ik vind dat er wel strenger op gecontroleerd mag worden. Vroeg of laat ben ik of u die tussen deze dodental liggen zoniet een bekende. Dus ik durf dan wel te zeggen over mijn standpunt voor meer handhaving in de hol van de leeuw
@kimhung: wees eens eerlijk… waarom staat snelheid niet in je lijstje?
@pindakoning: is dit het hol van de leeuw? Is iedereen hier tégen handhaving? Ik alvast niet. Regels zijn regels en zijn er (meestal) voor een goede reden. Wil dit zeggen dat ik ze altijd volg? Natuurlijk niet. Maar als ik gepakt word, kan ik m’n fout toegeven en m’n boete/straf ondergaan…
Dit is ook deels politiek. Ze willen gewoon meer geld.

Zou het misschien ook kunnen zijn dat het aantal verkeersdoden is gestegen door toename in verkeersdrukte.
Minder handhaving klinkt voor enkelen wellicht leuk…totdat inderdaad. Inzicht komt of met een knal of met de jaren.
Dus dat mens van een Barbara Visser gaat in gesprek met minister Van der Steur, om te zeggen dat hij in gesprek moet gaan met burgemeesters, om te zeggen dat zij in gesprek moeten met de politie.

Briljant. Die Barbara Visser lost het wel weer even op hoor…….
@Rob: en dan naar vd Laan in A’dam voor een kopje thee
@rob: Als je flauw zou willen zijn zou je haar “Babbelbabs” kunnen noemen maar ze is gewoon een fervente voorvechter van de rijke traditie van de multidisciplinaire dialoog.
Je zou verdomme bijna de hooivork pakken en die lui uit de tweede kamer trappen. Hoe verzinnen ze het om gèèn uiterst noodzakelijke wetswijzigingen door te voeren omdat er toch niet gehandhaafd kan worden? Dan zorg je er toch met je stomme harses voor dat die handhaving er komt? Het begint in heel rap tempo een wild West gebeuren te worden op de weg en daar moet echt iets aan gedaan worden. Geef toch eens prioriteit aan dat wat prioriteit heeft!
@lekbak:
De politie heeft wel andere zaken aan zijn kop, met een oplossingspercentage van ongeveer 0%, een chronisch gebrek aan mankracht en mislukte reorganisaties…..

Dus verlicht me, waarom zou een pietluttig regeltje invoeren dat massaal genegeerd gaat worden en onmogelijk te handhaven is prioriteit moeten hebben?

En “Wild West”-taferelen in het Nederlandse verkeer? Komaan, je weet best dat dat volstrekte onzin is.
@rob: er moet meer geld naar handhaven. Zodat de politie daar capaciteit voor krijgt. Die hebben ze nu overduidelijk niet.

En ik weet niet in welk land jij je op de weg bevind maar in het land waar ik woon word ik geregeld afgesneden omdat een of andere kut weer moet Facebooken. De kinderwagen word hier op de stoep zelfs bijna stuk gereden omdat klootzakken op de fiets op hun telefoon zitten. Met de auto de stad in? Maak je maar klaar voor een hoop remacties. Ik merk een enorme achteruitgang in Nederland. We zijn nog geen Aziatisch land, dat klopt. Maar het gaat heel hard achteruit, en dat komt puur door gebrekkige handhaving.
@lekbak:
Nee, ik merk echt niks van die Wild West taferelen. En rij toch met enige regelmaat zowel in de stad als op de snelweg. Och, der rijdt wel eens een dromer op de weg of een randdebiel, maar die hou je toch. Ook al bedenk je een miljoenmiljard regeltjes en stuur je een miljoenmiljard handhavers de straat op…..
@rob: dat ligt misschien aan jou? Als je goed kunt anticiperen dan vang je problemen al op voordat ze problemen worden. Ik herken het Nederland van lekbak ook niet. Als ik uit Duitsland terug kom verbaas ik me elke keer weer over de grote hoeveelheid fietsers overal in Nederland maar ja, dat maakt Nederland, Nederland.
Torenhoge boetes a la Zwitserland, keihard handhaven en iedereen die niet betaald auto inbeslagname… Wordt het weer gezellig op de weg!
Ik rijd ca. 40.000 km per jaar, met name in de randstad en in de spits. Zoveel verkeers aso’s zie je niet. Het is met name de oeverloze domheid van veel mensen die voor gevaarlijke situaties zorgen. En je kunt controleren wat je wilt, maar domheid blijft bestaan.
Hier is er tegenwoordig om de twee weken zo’n razzia waarbij je het risico loopt honderden euro’s te mogen aftikken als je uitlaat een DB te luid is of je velgen een cm te breed zijn.
Dit jaar is voor mijn gevoel de hoeveelheid geldgraaicontroles waar letterlijk niemand zonder boete weg komt enorm toegenomen.
Conclusie ..

VVN is weer om subsidie aan het bedelen ..
Dit soort dingen worden de wereld ingebracht om straks met een Philips en/ of Siemens miljarden te investeren in rekeningrijden, gekoppeld aan traject contoles en anti terrorisme bestrijding.
Men zoekt slechts excuses, zoals men deze week in België aan den lijve heeft mogen ondervinden.
Uiteraard zullen overstekende en spelende kinderen ook door het systeem gedetecteerd worden, immers onze veilgheid, de veiligheid en de vrijheid van de burger staat voorop, toch?
Als VVN vrijwilligers maar aan zo weinig alcoholcontroles meedoen is de kans op een Bob sleutelhangers dus nog kleiner dan die op de hoofdprijs in de eindejaarsloterij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).