Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?

Auteur: , 119 Reacties

Aan het begin van deze eeuw gooide Renault met name wat vormgeving betreft het roer om. Destijds werden ze niet echt begrepen, maar waren de Fransen -achteraf gezien- hun tijd niet gewoon (te) ver vooruit?

De recente introductie van de nieuwe Renault Scénic zette ondergetekende aan het denken. De reacties op het uiterlijk waren vrij positief, maar eigenlijk zag ik er met name van voren gewoon een modernere en vooral strakgetrokken Avantime in. Je weet wel, dat ding dat Renault aan de straatstenen niet kwijtraakte en waarvan het merk er in totaal(!) nog geen 9.000 wist te slijten.

Over de Avantime gaan we het niet hebben, de *barf*-reacties kennen we nu wel. Centraal staat daarom de Vel Satis; een destijds behoorlijk prijzige auto om in no-time en in alle comfort de nodige kilometers snelweg mee te verslinden. En die bovendien concurreerde met de Avantime uit eigen stal. Handige timing mannen.

In de acht jaar tijd dat Renault de Vel Satis bouwde, waren er acht verschillende motoren leverbaar met vermogens tussen 140 en 245 pk. Buiten het bijzondere uiterlijk en de positionering in het hogere segment, was de dikke Fransoos uitgerust met allerhande elektronica. Helaas ging daar een stevige dosis storingsgevoeligheid mee gepaard, dus heden ten dage staan ze niet bekend als super degelijk.

Toch kun je je afvragen of de deze opvolger van de Safrane in het straatbeeld van nu zou misstaan. Sterker nog: zet ‘m naast een Mercedes R-klasse (andere klasse, maar ongeveer dezelfde vorm) en het is bijna een knappe auto. Als Renault er een paar kilo’s af zou schaven en de elektronica zou verbeteren, was dit misschien wel gewoon een prima reisauto.

Lang verhaal kort: was de Vel Satis z’n tijd (te) ver vooruit, of was het gewoon een mislukte poging van Renault om in het hogere segment aan te haken?



119 reacties

Nee hij was niet lelijk. Gewoon apart. De avantime was er ook nog he.
@rolov: de Avantime was ook nog eens veel aparter, mer z’n 3 deuren en nog opvallendere koets. Fantastisch dat Renault dit durfde te bouwen!
@beefcake: precies. Deze en de avantime moeten altijd in een adem genoemd worden vind ik. Ze horen bij elkaar
@rolov: Als ze Avantime als 5-deurs gebouwd hadden, denk ik dat die populairder dan de Vel Satis was geweest…
Eeh ja!
Ja. Volgende vraag…
Ik vind het nog steeds een mooie auto.
Wat is lelijk?
@snorrie: iets wat jij niet mooi vind…
@e30junkie: ik vind een E30 niet mooi…
@snorrie: Ik vind een snor niet mooi.
@zweed: ik een Zweedse dame wel
@shootingbraker: Ik hou stiekem wel van een shooting brake, Zo. Discussie gesloten.
@henkhupelschoten: Ik hou van mensen die Henk heten… eeh, ik bedoel eh… Einde discussie
@snorrie: komt goed uit het hier namelijk om een Vel Satis
JA! Punt
Neen, ik vind het een prachtige elegante verschijning in het straatbeeld van saaie lease-auto’s.
@willempjuh: elegante verschijning? Als ze er rupsbanden onder hadden gedaan en gezegd dat het een tank was zou ik ze ook geloven
@e30junkie: Hoho, het was maar een mening.
Ik vond het altijd al een mooie auto en hij reed ook erg plezierig.
Lelijk zeker niet! Wel te duur waardoor men eerder voor een Duitser koos. Heb er een keer in kunnen rijden en comfortabel was het zeker!
Zowel de vel satis als de avantime waren gewoon mooie auto’s, ze voldeden alleen niet aan het standaard beeld van een auto
@yupyup: De avantime was NIET mooi.
@yupyup: Nee, ze waren gewoon lelijk; met name de neus dan. Verder inderdaad prima auto, doch veel te duur. Voor hetzelfde geld had je bij andere – ook Franse (!) – merken veel meer waar en luxe voor je geld …
De Vel Satis en Avantime vind ik persoonlijk een van de mooiste Renaults ooit gemaakt.
Heel gedurfd en gewaagd, je moet er van houden.
Is de Renault Sel Vatis wel echt zo lelijk? Ja, echt zo lelijk…
Respect voor de mensen die deze ietwat aparte auto kochten. Lijkt me een heerlijke reisauto en met die storingen zal het best wel mee vallen .Kan in ieder geval niet erger zijn dan die Duitse troep die bij de onnozelen als degelijk bekend staat.
Doe voor de lol eens een vergelijkings test..
@norge: Nou met de storingen viel het dus helemaal niet mee. Wij als Citroen dealer ruilden ze niet in. Want je kon er in 6mnd BOVAG garantie totaal op leeglopen. Ik heb meerdere verschillende klanten gehad die hem binnen een jaar weer weg wilden doen omdat ze er constant mee bij de dealer stonden. Ik vind het persoonlijk een fraaie auto, zeker het interieur. Maar technisch gezien was dit echt rommel.
@E34M5Touring: In vergelijking zeg ik, hier werd je jaren lang weggestuurd met je 0000 A6 als je het in wilde ruilen voor iets wat wel heel bleeft…
@norge: “duitse troep” hahahaha next
@skinnybmw: Blijven lachen…
@norge: zal ik zeker doen aangezien ik hele andere ervaringen heb met duitse auto’s als jou, blijkbaar…
@skinnybmw: zeker nieuw hier? Welkom
@bierbuik: hoezo nieuw?
@skinnybmw: zijn hier nog al veel haters van duitse auto’s maar ach die moet je niet zo veel aandacht geven want die lullen alleen onzin. De Vel Satis was gewaagd en naar mijn smaak mooi maar ongelooflijk onbetrouwbaar. Daarom kan je ze nu in Duitsland voor nog geen €1000 kopen
@ko3n: Ik haat duitse auto’s…alleen jammer dat ze nooit stuk gaan…en nu???
Ja het is een rare pausmobiel.
De Avantime was wel tof, maar die scheen wat torsie/stijfheidsprobleempjes te hebben.
@harrie: mee eens! Ik kan niet heel goed uitleggen waar precies het verschil zit, want ze lijken best op elkaar, maar de Avantime heeft uitstraling en de Vel Satis totaal niet.
@niekie1999: idd hij is echt verschrikkelijk lelijk
Het is een Renault en het is Frans dus: JA
@dutchcorvette: en de hoofdprijs voor kortzichtigheid gaat naar: @dutchcorvette!
@drietand: dank u, dank u
Ik heb jaren een R25 gehad. Een heerlijke en grote auto. Feitelijk is dit een mix tussen de 25 en de Espace. Ik vind ‘m prachtig en heerlijk rijden. Helaas had Renault de elektronica niet onder controle, anders was het één van mijn top 10 droomauto’s geweest.
Het werk van Patrick le Quément. Die man heeft de wereld ook de Twingo geschonken. De man die het “hate it or love it” principe toepaste.

Persoonlijk zet ik de Vel Statis in de “hate it” hoek. Maar op zijn Megane II plak ik de “love it” sticker. En misschien was die auto nog wel veel gewaagder….
http://www.conceptcarz.com/images/Renault/2004_renault_megane_rs_manu_012.jpg
@Rob: Ik ben niet echt een liefhebber van Franse auto’s (avantime wel erg mooi), maar die Megane vond ik echt prachtig. Die achteruit had wel iets weg van Amerikanen eind en mid 80. Echt heerlijk.
@Rob:

Dank je wel Rob, normaal gesproken voel ik me -net als jij- aangesproken de autofiele barbaren wat kennis, achtergrond informatie en wat perspectief te geven, maar je kwijt je op uitstekende wijze van deze vaak moeizame taak !

Ik houd daarom juist van Le Quements ontwerpen : ze zijn tegendraads, gedurfd en anders dan anderen. De man heeft onder andere ook de Ford Sierra op zijn naam staan.

En deze, deze Vel Satis is een miskent talent, ik heb nooooit begrepen waarom de taxi-jongens niet en-masse voor deze luxe slee hebben gekozen.

Ik heb ooit een machtige twintig minuten lange scheld-kanonnade mogen aanhoren van een Cockney (soort van zeldzaam geworden vrij wilde Londenaar) die me in de Vel Satis Diesel naar Luton airport bracht als minicab entrepreneur.

De scheld kanonnade bestond voornamelijk uit het feit dat MEN ( het establishment) DE idee achter DE Vel Satis NIET begreep en dat this fucking car was born as a bloody cab, No Merc mate no Beamer nothing is more practical and cheaper to run as this.
Yes A Nissan Primera but whodabluddiehell wants to sit all bloody day long in aseat designed by and for a bleedin. Nip (Japanner in cockney naar Nippon de oude naam voor Japan ) Just look at the size of these lads !

Ik was licht depressief en gestresst toen ik terug moest naar Nederland, maar rolde na de man zijn Vel Satis ‘ statement’ en kijk op de wereld vrolijk en lachend door het leven heen ! Beter dan welke psychiater dan ook !!!

Ow die ene gozer van Leepu die Bernie, dat is nog een echte Cockney !
Deze chauffeur was vast en zeker zijn neef !


Ow u begrijpt het : ik houd van de Vel Satis, want ik begrijp ‘de’ idee van de Vel Satis !
Samen met de Multipla is Vel Satis voor mij een van de grootste missers in autogeschiedenis. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
@misterdrogba: Multipla een misser?
Bij hoeveel auto’s kan je nou met 3 man voorin zitten? Geweldige auto!
Alleen wel even je ogen dicht bij het in/uitstappen
@bierbuik: Bij bijna elke bestelwagen kan je met drie man voorin.

Maar zes man op twee rijen, kan enkel in de Multipla en de Honda FR-V…
@Esprit_de_Flandre: doelde ook voornamelijk op personenauto’s, maar je hebt gelijk!
Dat het bij de FR-V ook kon wist ik nog niet, weer wat geleerd
Een zwaar ondergewaarde auto. Wat reed dit comfortabel zeg. Of ie lelijk is? Nee, juist een hele aparte en aangename verschijning tussen alle 13 in een dozijn leasesletten in Nederland.
@viezefreddyw: Mijn zus is zeldzaam, maar nog altijd lelijk.
@gtwillem: De grappen over je zus weten we nu wel. Zo lelijk is een Vel Satis gewoon niet. Lekker eigenaardig en zoals ik al zei, lekker anders dan alle 13 in een dozijn leasesletten. Hij was alleen niet zo betrouwbaar. Maar lekker anders, dat is wel zo prettig op de Nederlandse wegen.
@viezefreddyw: De Vel Satis was een heel lastige auto om te verkopen, weet ik uit ervaring. Dat kwam voornamelijk door het uiterlijk. Mensen in deze klasse willen een sedan, stationwagon of SUV. Geen hatchback. Door het uiterlijk was het voor velen lastig in te schatten wat het nu precies was.Dat het origineel is, ben ik met je eens. En dat ze een pure comfort auto wilden bouwen, was ook prijzenswaardig.

Dus het uiterlijk heeft deze auto wel degelijk parten gespeeld. Er was een klein groepje liefhebbers dat het wel kon waarderen, maar Renault heeft er niet echt goed aan verdiend. Integendeel.
@gtwillem: Ik snap wel dat de klanten niet wisten wat ze er mee aan moesten. De mensen hier zijn gewoon te saai en degelijk voor een auto als dit. Puur even kijken naar het design, niet naar betrouwbaarheid. Wij Nederlanders willen dit gewoon niet, we zijn er veel te degelijk voor.
@viezefreddyw: De betrouwbaarheid moeten we inderdaad niet meerekenen. Daarbij, daar kom je pas achter nadat je er eentje gekocht hebt ;-). Ik ken een paar mensen met een Vel Satis, en die zijn er lyrisch over.

Ik denk niet dat het met lef te maken heeft, maar meer dat Renault een auto aanbood waar gewoon erg weinig vraag naar was. Opel had het ook lastig met de Signum. De Mercedes R-klasse was ook geen succes. Alleen BMW weet een beetje die 5GT te verkopen. Het is gewoon een lastig type auto in deze klasse.

Het is een beetje als Marmite. Bijna niemand vind het lekker. Maar een kleine groep mensen smeert het werkelijk op alles.
@gtwillem:

Was deze auto nou eerder of later dan de Opel Signum ??
@lincoln: Signum kwam een jaar later. 2003.
@viezefreddyw: doe mij dan maar gewoon m’n lease sletje, heerlijk vooral dat bij de rest horen spreekt me aan, zolang het geen Vel Satis is. Want bij die groep wil ik ZEKER NIET horen
Het probleem (als je het zo wilt bestempelen) van de Vel Satis is dat elke keer wanneer je er naar kijkt, de auto je verrast met een minder mooie kant. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand maar bij een tweede blik denk je toch, hmm dit is een minder mooie hoek. Algeheel is het een auto die je moet durven rijden, zowel kwa uiterlijk als de techniek.
Lelijk???? Prachtige auto juist!
Ik heb altijd een zwak gehad voor Franse limousines, ze hadden altijd wel iets statigs. Dat die voitures op elektronisch gebied niet zo degelijk in elkaar zaten als hun Duitse collega’s sierde de auto’s eigenlijk wel beetje, niet alles is immers perfect in het leven.

Heb in 2003 stage gelopen op het hoofdkantoor van Total, daar reed het voltallige RvB ook in Avantimes en 607’s en C6’en. Vanaf die tijd heb ik eigenlijk sympathie opgebouwd voor deze godinnen.
Ik vind hem prachtig, al vind ik de Avantime nog mooier. Jammer dat ze bepaald niet betrouwbaar zijn, vooral niet in de leukere uitvoeringen.
De Avantime was de laatste ‘oude’ generatie Renaults, ondanks zijn aparte voorkomen. De Avantime was gebaseerd op de Espace III en de Vel Satis op basis van de Espace IV.

Het is absoluut niet mijn auto, eerlijk gezegd. Gevoelloze besturing, vage bediening. Hoge zit, die zachte stoelen. Daarbij zag het er uit als een 307 concurrent in plaats van E-klasse concurrent. Tel daar bij op dat ie flink duur was destijds en de betrouwbaarheid te wensen over liet en ik kan begrijpen dat het een lastige auto was om te verkopen.

Echter, het was wel een zeer originele auto. En de eigenaren waren er gek op. Dus absoluut een auto die de moeite waard. Niet mijn ding, maar zeker een bijzondere auto met zijn eigen publiek. En wel verfrissend dat het geen ‘dynamische’ auto was. Puur comfort.

De Citroën C6 vond ik dan wél weer helemaal te gek.
Nee, vooral apart. Echte probleem is z’n betrouwbaarheid.
Lezersantwoord: Nee, dat was (en is) hij niet.
Ja hij was gewoon lelijk. Maar goed alle afwijkende gefaalde auto’s worden op autoblog de hemel ingeprezen.
@reistje: Are you for real? Hier wordt alleen maar gegeild op de Duitse 3.
@smultie: Zowel jij en @reistje hebben gelijk. Er zijn drie groepen.

Groep 1: Liefhebbers van goede en populaire auto’s. Vaak Duits en Japans.
Groep 2: liefhebbers van minder goede en populaire auto’s, en dat is karakter: Vaak Frans en Italiaans.

Uiteindelijk zijn het allemaal maar gewoon auto’s en is het een pot nat :-D. Het heeft allemaal zijn charme.
@gtwillem: je hebt ook mensen die van auto’s houden die ze mooi vinden.
Mij maakt het niks uit waar een auto vandaan komt, maar als ik een auto zie waar ik een positieve emotie van krijg, dan vind ik die auto leuk.
@agera: En dat is de derde catogerie :-D En de leukste.
@gtwillem: Fair enough.
@reistje: Leuke avatar !
@reistje: Dat zijn dan ook vaak de auto’s waar een liefhebbersgroep voor is. Verder eens met bovenstaande.
Ja is en blijft een lelijk ding.
Heb een half jaartje een nieuwe (voorloopauto) Vel Satis gereden, het was een aparte/rare auto om te zien maar ruim en comfortabel. Daarnaast was het best een heel gezellige auto, er zat een vriendelijke vrouwenstem in die vanaf de eerste dag af tegen me begon te kletsen over de diverse storingen die in de auto aanwezig waren. Na een aantal weken heeft de dealer dit verholpen en begon ik het bijna te missen… :-)
“Apart” is blijkbaar het nieuwe “mooi”.

Homer Simpson had ooit ook eens een “aparte” auto ontworpen.

http://vignette1.wikia.nocookie.net/simpsons/images/b/b4/Tapped_Out_The_Homer.png/revision/latest?cb=20150727020253

Durf te wedden dat als hij dit ding in Frankrijk of Italië laat bouwen het hier als “apart mooi” wordt bevonden…
@Rick-dos:
De één vindt dat er alleen gegeild wordt op Duiste wagens.
De ander snapt niks van de onvoorwaardelijke liefde voor Alfa.
Jij ergert je ondertussen een beetje aan “Frans = GOD” sentiment.
En dan heb je zo nu en dan nog de genen die vinden dat Amerikaanse en Aziatische auto’s in een ondergeschoven hoekje zit.

Laten we het er op houden dat we het zelf allemaal wel beter weten…..
Was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk…

Wat een vraag, natuurlijk is het een raar overdreven apart lelijk hok met vreemde kuren…

Én daarom zorg je dat je er één in de schuur hebt staan, lekker droog met de verwarming aan. Samen met al die andere rare aparte lelijke hokken die je nu nog voor een habbekrats aan kan schaffen…

Want dit soort buitenbeentjes zijn de klassiekers van de toekomst. Wie mij niet gelooft zet maar een Touran of een Active Tourer in de schuur…

We zien elkaar wel bij de Autoblog classic meeting over 20 jaar…
@moveyourmind: autoblog classic car meeting? Nu wek je mijn interesse :o
Altijd een zwak voor gehad. Vind het nog altijd fraai als ik er 2 keer per jaar een zie rijden :)
Ja, super lelijk..
Nee, hij is gewoon lelijk. De C6 en de Avantime daar in tegen waren schitterend en lekker uniek! Schijnt wel goed te rijden een vel satis maar daar zou ik hem eerlijk gezegd niet voor kopen..
Ik heb ‘m juist altijd als opvolger van de 25 gezien en in mindere mate als een opvolger van de Safrane.Mooi? Mwahhh.. Maar zet ‘m naast een 25(ook geen creatie van Michelangelo) en het plaatje klopt wel.
Lelijk? Afwijkend in ieder geval. Wel eeuwig respect als je er een hebt gekocht, en er gewoon mee bent blijven rijden. Zijn tijd (te) ver vooruit? Misschien wel, maar dit is ondertussen bijna synoniem aan Renault geworden. En ja, daardoor durft er wel eens ergens een foutje in sluipen…

Het is gemakkelijk om iets generiek te maken, iets dat volledig afwijkt en je eigen visie toont ,vergt ballen. De grote Duitse 3 lijken onderhands zo goed op elkaar, dat ze evengoed een nieuw Auto-Union kunnen worden binnen afzienbare tijd.

Dat gezegd zijnde, heeft de Vel Satis mijn sympathie. En de Avant Time heb ik altijd een magnifieke auto gevonden. Heb je al eens meegereden in zo’n Vel Satis? De achterbank is écht een achterBANK. Zoveel ruimte heb ik maar zelden gezien. En dan heb je de koffer nog niet gezien…

Kameraad van me heeft er tijdelijk eentje gehad. Waarom hij hem heeft weggedaan, weet ik eigenlijk niet. Misschien was hij bang van de toekomstige problemen die hem nog te wachten stonden. De turbo was al eens vervangen geweest, en allerhande electronische problemen begonnen de kop op te steken.

Gelukkig had hij hem voor een appel en een ei gekocht want hij bleek niet aan de straatstenen te slijten. Uiteindelijk heeft hij een belachelijk laag bedrag aanvaard, uit schrik er mee te blijven zitten.
Mijn ogen hebben er nooit last van gehad en het ziet er nog altijd best elegant uit. Voor de tijd was het mogelijk wel te duur en niet echt geschikt voor Jan Modaal. Ik zie kijk er graag naar als er eentje voorbij rijdt.

De avantime is een verschrikkelijk groot een lelijk ding. Dat ding had van mij nooit in productie mogen gaan.
Was geen lelijke wagen en nog steeds niet. Of je hem echt mooi vindt is een kwestie van smaak. Dat Renault hem aan de straatstenen niet kwijt kon ligt niet zo zeer aan de auto of zijn vorm. Wel aan de hoge positionering (en prijs) ervan.
Jahoor, echt lelijk.
Mooi of lelijk ??
Dat kunnen alleen mensen zonder smaak beoordelen ..

Heeft op mij weinig aantrekkingskracht iig ..
Beter dan de Scenic van die tijd…. (waar wij mee rijden)
toen niet…….
nu niet………..
nooit niet……
De wagen met alle opties die je toendertijd kon bedenken!! Echter wel jammer dat daarvan bijna de helft na een aantal jaar niet meer deed..
@kennone: Owja en hij is lelijk
Multipla is lelijk deze niet
@chiron: Lelijker
@kennone: ok de multipla is lelijker, zou ze alle twee nooit kopen iig
De Vel Satis vind ik niet echt mooi, maar het is wél een apart ontwerp en dat kan ik wel waarderen. Ik zie ze dan ook graag rijden. De Avantime heb ik echter altijd een mooie auto gevonden, dat is bij deze Vel Satis niet het geval. Doe mij dus de Avantime maar, als ik zou moeten kiezen.
Lelijk? Dat is kwestie van smaak, dus….
Maar slecht? Jazeker!!! Zelf een 3.0V6 dCi Initiale gehad dus eentje met alle mogelijke opties erop en eraan. En alles ging kapot, maar dan ook echt alles. Wat een drama was dat, man, man, man. Uiteindelijk heeft de dealer de auto terug moeten kopen, voor mij nooit meer Renault.
Zie de 3 en 5 GT. Net zo lelijk en raar, maar die worden wel verkocht. Want Duits. Want premium. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de Vel Satis (-opvolger) in deze tijd wel een succes was geworden. Voor grote, dure Franse auto’s is helaas te weinig markt.

Apart is de Vel Satis, zoals velen al zeiden (oeps, een andersomliner). Dat maakt hem nog geen schoonheid, maar zorgt op een andere manier voor waardering onder sommigen. En van die sommigen ben ik er zeker één, maar dat is te verwachten van een verstokt Francofiel.
Ik zag van de week zo’n X6 geval staan

Met -uiteraard- de hele riedel van BMW’s huistjoenmerk M erop

En er zijn mensen die nog het lef hebben om de Vel Satis lelijk te vinden?

Deze X zag ik in Portugal, waar men dit soort auto’s als de BMW X6 niet zo gewoon is.

En mijn lieve hemel wat is dat een mislukt teutonisch stuk Duits Panzer.

Nee, dan 100x liever zo’;n Frans rijdend bankstel !

Ow in Portugal staan er bij de tweedehands jongens nog auto’s gewoon te koop waar je Opa nog in heeft gereden, in goede staat, ik heb merken als Datsun zien rijden, de eerste Toyota Corolla nog in het wild, een hele kudde echt een hele kudde Renaultjes 4 Bestel, toen ik de baas van het bedrijf vroeg waarom, keek ie me dromerig aan en zei : Met deze kunnen we in de smalste straatjeskomen en ze gaan nooit kapot !

Dus Ctirofiel er ligt nog heel wat onontgonnen gebied !

Obrigado !
@desjonnies: Klopt, de X6 is vele malen lelijker. Daarbij heeft de lelijkheid van een Vel Satis daadwerkelijk een funcite. Je zit prettig rechtop, en je hebt bakken met ruimte.

De X6 is krapper en zwaarder…
Dit komt uit de tijd dat Renault auto’s maakten die een
Een beetje schurend ontwerp hadden, niet mooi, niet lelijk, maar. Ik heb en scenic II, ook zo’n ontwerp waar je in berust
Een typisch voorbeeld dat niet iedereen gecharmeerd is van goede vernieuwende ideeen. De Audi A2 zou nu super goed verkopen, want premium en zuinig. Destijds vond men met (terecht) maar een lelijk mormel.
@dutchdriftking:

Ik ben van mening dat je precies de spijker op zijn kop slaat : Timing is bijzonder belangrijk, de A2 is eigenlijk Audi’s allerlaatste auto met een idee en een auto die ECHT intelligent is ontworpen, op het geniale af !
Dat interieur van die Vel Satis, met van dat niet glimmende hout en mat geborstelde aluminium een beetje als een Japans badhuis is later veel toegepast door andere merken
@desjonnies: Nu je het zegt. Het cleane naturel design van het interieur in de XC90 is niet geheel anders dan dat van de Vel Satis.
@dutchdriftking: Die A2 is inderdaad nét dat ietsje te vroeg op de markt gekomen. Zou nu bij bosjes rondrijden. Eigenlijk zowat de enige Audi die mijn sympathie heeft. Echt een “purpose-built”- car.
Ik blijf volledig bij mijn mening dat de Vel Satis heel veel meer comfort biedt dan de gemiddelde duitser in die tijd, meer ruimte, beter stoelen, veel meer comfort een heerlijke 3.0 Diesel alleen ja, de electronica he.

maar als je de plussen en minnen tegen elkaar wegstreept is en blijft de vel satis een hele mooie superzittende heerlijke comfortabele auto en als je de laatste uitgaves koopt zit je zeker goed.
Ja!
Allemaal een kwestie van smaak. Persoonlijk ben ik niet stuk van dit soort auto’s. Maar zo zijn er ook genoeg autos die andere vreselijk lelijk vinden en ik erg gaaf….
Ik heb er een gehad en die was heerlijk! Motorisch wat minder, ik had een 2 liter. Maar dat interieur, de ruimte, geweldig,
@porsche928: Had je een benzine of een diesel? Specificaties voor beide versies zien er nochtans niet zo slecht uit?
Het is een erg grote hatchback.
Rond 2000 had je helemaal niks dat daar in de buurt kwam, zeker niet in het E-segment.
Inmiddels is het C-segment zo onbehoorlijk gegroeid, dat het lang zoveel niet meer scheelt.
Bovendien staan cross-overs qua model er ook niet zo heel ver vanaf.
Kortom: Renault was weer eens zijn tijd zover vooruit, dat het publiek ze niet kon volgen. Daar hebben ze al langer een pootje van. Vooral met grote hatches. Renault 16, Renault 25.
Met de huidige stand van zaken en koetsbouw een klassieker in speeeeeeeeeeee.
De avantime was/is geweldig, heb hem eens plat geduwd in photoshop tot normaal formaat shooting braken zeg maar(2 deurs hatchback) en dat zag er heerlijk uit. Zet maar voor de deur, lekker anders.
Net als bijvoorbeeld de Audi A2 een auto die qua design zijn tijd te ver vooruit was
Een echte rijders auto, maar zijn tijd te ver vooruit… fantastische auto met mega veel ruimte en zit comfort
De wereld was er gewoon niet klaar voor. Mensen zijn een stelletje conservatievelingen…

@MauritsH: Ik zou hem toch eerder vergelijken met de nieuwe Espace dan de nieuwe Scenic. Qua grootte en qua prijs sluit dat beter aan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).