• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?

Auteur: Author, gepost 6 maart 2016 om 13:02 – 119 Reacties

Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?Afbeelding Lezersvraag: was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk?

Renault Vel Satis
Aan het begin van deze eeuw gooide Renault met name wat vormgeving betreft het roer om. Destijds werden ze niet echt begrepen, maar waren de Fransen -achteraf gezien- hun tijd niet gewoon (te) ver vooruit?

De recente introductie van de nieuwe Renault Scénic zette ondergetekende aan het denken. De reacties op het uiterlijk waren vrij positief, maar eigenlijk zag ik er met name van voren gewoon een modernere en vooral strakgetrokken Avantime in. Je weet wel, dat ding dat Renault aan de straatstenen niet kwijtraakte en waarvan het merk er in totaal(!) nog geen 9.000 wist te slijten.

Over de Avantime gaan we het niet hebben, de *barf*-reacties kennen we nu wel. Centraal staat daarom de Vel Satis; een destijds behoorlijk prijzige auto om in no-time en in alle comfort de nodige kilometers snelweg mee te verslinden. En die bovendien concurreerde met de Avantime uit eigen stal. Handige timing mannen.

In de acht jaar tijd dat Renault de Vel Satis bouwde, waren er acht verschillende motoren leverbaar met vermogens tussen 140 en 245 pk. Buiten het bijzondere uiterlijk en de positionering in het hogere segment, was de dikke Fransoos uitgerust met allerhande elektronica. Helaas ging daar een stevige dosis storingsgevoeligheid mee gepaard, dus heden ten dage staan ze niet bekend als super degelijk.

Toch kun je je afvragen of de deze opvolger van de Safrane in het straatbeeld van nu zou misstaan. Sterker nog: zet ‘m naast een Mercedes R-klasse (andere klasse, maar ongeveer dezelfde vorm) en het is bijna een knappe auto. Als Renault er een paar kilo’s af zou schaven en de elektronica zou verbeteren, was dit misschien wel gewoon een prima reisauto.

Lang verhaal kort: was de Vel Satis z’n tijd (te) ver vooruit, of was het gewoon een mislukte poging van Renault om in het hogere segment aan te haken?

Ook interessant!

  • Gecamoufleerde Renault Austral
    Gecamoufleerde Renault Austral is nu echt bijna af, echt waar.
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • lezersvraag auto
    Lezersvraag: Welke auto hadden je ouders toen je klein was?
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

lelijk, lezersvraag, Renault, vel-satis

Vorig bericht: « PK-inflatie! Deze 800+ pk supercars stonden in Genève
Volgend bericht: VW Dieselgate: het bestuur wist er al weken van »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    6 maart 2016 om 13:04

    Nee hij was niet lelijk. Gewoon apart. De avantime was er ook nog he.

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      6 maart 2016 om 16:22

      @rolov: de Avantime was ook nog eens veel aparter, mer z’n 3 deuren en nog opvallendere koets. Fantastisch dat Renault dit durfde te bouwen!

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        6 maart 2016 om 18:01

        @beefcake: precies. Deze en de avantime moeten altijd in een adem genoemd worden vind ik. Ze horen bij elkaar

        Login om te reageren
    • horza zegt

      7 maart 2016 om 00:58

      @rolov: Als ze Avantime als 5-deurs gebouwd hadden, denk ik dat die populairder dan de Vel Satis was geweest…

      Login om te reageren
  2. v60polestar zegt

    6 maart 2016 om 13:05

    Eeh ja!

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    6 maart 2016 om 13:05

    Ja. Volgende vraag…

    Login om te reageren
  4. romeoalfa zegt

    6 maart 2016 om 13:05

    Ik vind het nog steeds een mooie auto.

    Login om te reageren
  5. snorrie zegt

    6 maart 2016 om 13:07

    Wat is lelijk?

    Login om te reageren
    • e30junkie zegt

      6 maart 2016 om 13:07

      @snorrie: iets wat jij niet mooi vind…

      Login om te reageren
      • snorrie zegt

        6 maart 2016 om 13:10

        @e30junkie: ik vind een E30 niet mooi…

        Login om te reageren
        • zweed zegt

          6 maart 2016 om 13:17

          @snorrie: Ik vind een snor niet mooi.

          Login om te reageren
          • shootingbraker zegt

            6 maart 2016 om 13:55

            @zweed: ik een Zweedse dame wel

            Login om te reageren
            • henkhupelschoten zegt

              6 maart 2016 om 14:02

              @shootingbraker: Ik hou stiekem wel van een shooting brake, Zo. Discussie gesloten.

              Login om te reageren
              • mercedesclk350 zegt

                6 maart 2016 om 14:22

                @henkhupelschoten: Ik hou van mensen die Henk heten… eeh, ik bedoel eh… Einde discussie

              • henkhupelschoten zegt

                6 maart 2016 om 15:08

                @mercedesclk350:?

        • e30junkie zegt

          6 maart 2016 om 21:33

          @snorrie: komt goed uit het hier namelijk om een Vel Satis

          Login om te reageren
  6. e30junkie zegt

    6 maart 2016 om 13:07

    JA! Punt

    Login om te reageren
  7. willempjuh zegt

    6 maart 2016 om 13:07

    Neen, ik vind het een prachtige elegante verschijning in het straatbeeld van saaie lease-auto’s.

    Login om te reageren
    • e30junkie zegt

      6 maart 2016 om 13:09

      @willempjuh: elegante verschijning? Als ze er rupsbanden onder hadden gedaan en gezegd dat het een tank was zou ik ze ook geloven

      Login om te reageren
      • willempjuh zegt

        6 maart 2016 om 15:47

        @e30junkie: Hoho, het was maar een mening.

        Login om te reageren
  8. valetparker zegt

    6 maart 2016 om 13:08

    Ik vond het altijd al een mooie auto en hij reed ook erg plezierig.

    Login om te reageren
  9. peugeot205 zegt

    6 maart 2016 om 13:09

    Lelijk zeker niet! Wel te duur waardoor men eerder voor een Duitser koos. Heb er een keer in kunnen rijden en comfortabel was het zeker!

    Login om te reageren
  10. yupyup zegt

    6 maart 2016 om 13:09

    Zowel de vel satis als de avantime waren gewoon mooie auto’s, ze voldeden alleen niet aan het standaard beeld van een auto

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      6 maart 2016 om 14:13

      @yupyup: De avantime was NIET mooi.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      6 maart 2016 om 18:46

      @yupyup: Nee, ze waren gewoon lelijk; met name de neus dan. Verder inderdaad prima auto, doch veel te duur. Voor hetzelfde geld had je bij andere – ook Franse (!) – merken veel meer waar en luxe voor je geld …

      Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    6 maart 2016 om 13:09

    De Vel Satis en Avantime vind ik persoonlijk een van de mooiste Renaults ooit gemaakt.
    Heel gedurfd en gewaagd, je moet er van houden.

    Login om te reageren
  12. niekie1999 zegt

    6 maart 2016 om 13:12

    Is de Renault Sel Vatis wel echt zo lelijk? Ja, echt zo lelijk…

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    6 maart 2016 om 13:13

    Respect voor de mensen die deze ietwat aparte auto kochten. Lijkt me een heerlijke reisauto en met die storingen zal het best wel mee vallen .Kan in ieder geval niet erger zijn dan die Duitse troep die bij de onnozelen als degelijk bekend staat.
    Doe voor de lol eens een vergelijkings test..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      6 maart 2016 om 13:31

      @norge: Nou met de storingen viel het dus helemaal niet mee. Wij als Citroen dealer ruilden ze niet in. Want je kon er in 6mnd BOVAG garantie totaal op leeglopen. Ik heb meerdere verschillende klanten gehad die hem binnen een jaar weer weg wilden doen omdat ze er constant mee bij de dealer stonden. Ik vind het persoonlijk een fraaie auto, zeker het interieur. Maar technisch gezien was dit echt rommel.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        6 maart 2016 om 14:21

        @E34M5Touring: In vergelijking zeg ik, hier werd je jaren lang weggestuurd met je 0000 A6 als je het in wilde ruilen voor iets wat wel heel bleeft…

        Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      6 maart 2016 om 13:44

      @norge: “duitse troep” hahahaha next

      Login om te reageren
      • norge zegt

        6 maart 2016 om 14:22

        @skinnybmw: Blijven lachen…

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          6 maart 2016 om 19:32

          @norge: zal ik zeker doen aangezien ik hele andere ervaringen heb met duitse auto’s als jou, blijkbaar…

          Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        6 maart 2016 om 15:15

        @skinnybmw: zeker nieuw hier? Welkom

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          6 maart 2016 om 19:30

          @bierbuik: hoezo nieuw?

          Login om te reageren
      • ko3n zegt

        6 maart 2016 om 15:57

        @skinnybmw: zijn hier nog al veel haters van duitse auto’s maar ach die moet je niet zo veel aandacht geven want die lullen alleen onzin. De Vel Satis was gewaagd en naar mijn smaak mooi maar ongelooflijk onbetrouwbaar. Daarom kan je ze nu in Duitsland voor nog geen €1000 kopen

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          7 maart 2016 om 01:37

          @ko3n: Ik haat duitse auto’s…alleen jammer dat ze nooit stuk gaan…en nu???

          Login om te reageren
  14. harrie zegt

    6 maart 2016 om 13:15

    Ja het is een rare pausmobiel.
    De Avantime was wel tof, maar die scheen wat torsie/stijfheidsprobleempjes te hebben.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      6 maart 2016 om 13:34

      @harrie: mee eens! Ik kan niet heel goed uitleggen waar precies het verschil zit, want ze lijken best op elkaar, maar de Avantime heeft uitstraling en de Vel Satis totaal niet.

      Login om te reageren
  15. racer123 zegt

    6 maart 2016 om 13:16

    @niekie1999: idd hij is echt verschrikkelijk lelijk

    Login om te reageren
  16. dutchcorvette zegt

    6 maart 2016 om 13:22

    Het is een Renault en het is Frans dus: JA

    Login om te reageren
    • drietand zegt

      6 maart 2016 om 14:59

      @dutchcorvette: en de hoofdprijs voor kortzichtigheid gaat naar: @dutchcorvette!

      Login om te reageren
      • dutchcorvette zegt

        6 maart 2016 om 15:07

        @drietand: dank u, dank u

        Login om te reageren
  17. roppp zegt

    6 maart 2016 om 13:23

    Ik heb jaren een R25 gehad. Een heerlijke en grote auto. Feitelijk is dit een mix tussen de 25 en de Espace. Ik vind ‘m prachtig en heerlijk rijden. Helaas had Renault de elektronica niet onder controle, anders was het één van mijn top 10 droomauto’s geweest.

    Login om te reageren
  18. Rob zegt

    6 maart 2016 om 13:26

    Het werk van Patrick le Quément. Die man heeft de wereld ook de Twingo geschonken. De man die het “hate it or love it” principe toepaste.

    Persoonlijk zet ik de Vel Statis in de “hate it” hoek. Maar op zijn Megane II plak ik de “love it” sticker. En misschien was die auto nog wel veel gewaagder….
    http://www.conceptcarz.com/images/Renault/2004_renault_megane_rs_manu_012.jpg

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      6 maart 2016 om 14:59

      @Rob: Ik ben niet echt een liefhebber van Franse auto’s (avantime wel erg mooi), maar die Megane vond ik echt prachtig. Die achteruit had wel iets weg van Amerikanen eind en mid 80. Echt heerlijk.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 maart 2016 om 15:25

      @Rob:

      Dank je wel Rob, normaal gesproken voel ik me -net als jij- aangesproken de autofiele barbaren wat kennis, achtergrond informatie en wat perspectief te geven, maar je kwijt je op uitstekende wijze van deze vaak moeizame taak !

      Ik houd daarom juist van Le Quements ontwerpen : ze zijn tegendraads, gedurfd en anders dan anderen. De man heeft onder andere ook de Ford Sierra op zijn naam staan.

      En deze, deze Vel Satis is een miskent talent, ik heb nooooit begrepen waarom de taxi-jongens niet en-masse voor deze luxe slee hebben gekozen.

      Ik heb ooit een machtige twintig minuten lange scheld-kanonnade mogen aanhoren van een Cockney (soort van zeldzaam geworden vrij wilde Londenaar) die me in de Vel Satis Diesel naar Luton airport bracht als minicab entrepreneur.

      De scheld kanonnade bestond voornamelijk uit het feit dat MEN ( het establishment) DE idee achter DE Vel Satis NIET begreep en dat this fucking car was born as a bloody cab, No Merc mate no Beamer nothing is more practical and cheaper to run as this.
      Yes A Nissan Primera but whodabluddiehell wants to sit all bloody day long in aseat designed by and for a bleedin. Nip (Japanner in cockney naar Nippon de oude naam voor Japan ) Just look at the size of these lads !

      Ik was licht depressief en gestresst toen ik terug moest naar Nederland, maar rolde na de man zijn Vel Satis ‘ statement’ en kijk op de wereld vrolijk en lachend door het leven heen ! Beter dan welke psychiater dan ook !!!

      Ow die ene gozer van Leepu die Bernie, dat is nog een echte Cockney !
      Deze chauffeur was vast en zeker zijn neef !

      Ow u begrijpt het : ik houd van de Vel Satis, want ik begrijp ‘de’ idee van de Vel Satis !

      Login om te reageren
  19. misterdrogba zegt

    6 maart 2016 om 13:30

    Samen met de Multipla is Vel Satis voor mij een van de grootste missers in autogeschiedenis. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      6 maart 2016 om 15:18

      @misterdrogba: Multipla een misser?
      Bij hoeveel auto’s kan je nou met 3 man voorin zitten? Geweldige auto!
      Alleen wel even je ogen dicht bij het in/uitstappen

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        7 maart 2016 om 12:50

        @bierbuik: Bij bijna elke bestelwagen kan je met drie man voorin.

        Maar zes man op twee rijen, kan enkel in de Multipla en de Honda FR-V…

        Login om te reageren
        • bierbuik zegt

          7 maart 2016 om 14:04

          @Esprit_de_Flandre: doelde ook voornamelijk op personenauto’s, maar je hebt gelijk!
          Dat het bij de FR-V ook kon wist ik nog niet, weer wat geleerd

          Login om te reageren
  20. viezefreddyw zegt

    6 maart 2016 om 13:33

    Een zwaar ondergewaarde auto. Wat reed dit comfortabel zeg. Of ie lelijk is? Nee, juist een hele aparte en aangename verschijning tussen alle 13 in een dozijn leasesletten in Nederland.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 maart 2016 om 14:25

      @viezefreddyw: Mijn zus is zeldzaam, maar nog altijd lelijk.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        6 maart 2016 om 14:28

        @gtwillem: De grappen over je zus weten we nu wel. Zo lelijk is een Vel Satis gewoon niet. Lekker eigenaardig en zoals ik al zei, lekker anders dan alle 13 in een dozijn leasesletten. Hij was alleen niet zo betrouwbaar. Maar lekker anders, dat is wel zo prettig op de Nederlandse wegen.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          6 maart 2016 om 14:34

          @viezefreddyw: De Vel Satis was een heel lastige auto om te verkopen, weet ik uit ervaring. Dat kwam voornamelijk door het uiterlijk. Mensen in deze klasse willen een sedan, stationwagon of SUV. Geen hatchback. Door het uiterlijk was het voor velen lastig in te schatten wat het nu precies was.Dat het origineel is, ben ik met je eens. En dat ze een pure comfort auto wilden bouwen, was ook prijzenswaardig.

          Dus het uiterlijk heeft deze auto wel degelijk parten gespeeld. Er was een klein groepje liefhebbers dat het wel kon waarderen, maar Renault heeft er niet echt goed aan verdiend. Integendeel.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            6 maart 2016 om 14:43

            @gtwillem: Ik snap wel dat de klanten niet wisten wat ze er mee aan moesten. De mensen hier zijn gewoon te saai en degelijk voor een auto als dit. Puur even kijken naar het design, niet naar betrouwbaarheid. Wij Nederlanders willen dit gewoon niet, we zijn er veel te degelijk voor.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              6 maart 2016 om 14:57

              @viezefreddyw: De betrouwbaarheid moeten we inderdaad niet meerekenen. Daarbij, daar kom je pas achter nadat je er eentje gekocht hebt ;-). Ik ken een paar mensen met een Vel Satis, en die zijn er lyrisch over.

              Ik denk niet dat het met lef te maken heeft, maar meer dat Renault een auto aanbood waar gewoon erg weinig vraag naar was. Opel had het ook lastig met de Signum. De Mercedes R-klasse was ook geen succes. Alleen BMW weet een beetje die 5GT te verkopen. Het is gewoon een lastig type auto in deze klasse.

              Het is een beetje als Marmite. Bijna niemand vind het lekker. Maar een kleine groep mensen smeert het werkelijk op alles.

              Login om te reageren
          • lincoln zegt

            6 maart 2016 om 14:53

            @gtwillem:

            Was deze auto nou eerder of later dan de Opel Signum ??

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              6 maart 2016 om 14:56

              @lincoln: Signum kwam een jaar later. 2003.

              Login om te reageren
        • e30junkie zegt

          6 maart 2016 om 21:39

          @viezefreddyw: doe mij dan maar gewoon m’n lease sletje, heerlijk vooral dat bij de rest horen spreekt me aan, zolang het geen Vel Satis is. Want bij die groep wil ik ZEKER NIET horen

          Login om te reageren
  21. ceesjan zegt

    6 maart 2016 om 13:34

    Het probleem (als je het zo wilt bestempelen) van de Vel Satis is dat elke keer wanneer je er naar kijkt, de auto je verrast met een minder mooie kant. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand maar bij een tweede blik denk je toch, hmm dit is een minder mooie hoek. Algeheel is het een auto die je moet durven rijden, zowel kwa uiterlijk als de techniek.

    Login om te reageren
  22. smultie zegt

    6 maart 2016 om 13:35

    Lelijk???? Prachtige auto juist!

    Login om te reageren
  23. raoufff zegt

    6 maart 2016 om 13:36

    Ik heb altijd een zwak gehad voor Franse limousines, ze hadden altijd wel iets statigs. Dat die voitures op elektronisch gebied niet zo degelijk in elkaar zaten als hun Duitse collega’s sierde de auto’s eigenlijk wel beetje, niet alles is immers perfect in het leven.

    Heb in 2003 stage gelopen op het hoofdkantoor van Total, daar reed het voltallige RvB ook in Avantimes en 607’s en C6’en. Vanaf die tijd heb ik eigenlijk sympathie opgebouwd voor deze godinnen.

    Login om te reageren
  24. mgmgb zegt

    6 maart 2016 om 13:36

    Ik vind hem prachtig, al vind ik de Avantime nog mooier. Jammer dat ze bepaald niet betrouwbaar zijn, vooral niet in de leukere uitvoeringen.

    Login om te reageren
  25. gtwillem zegt

    6 maart 2016 om 13:38

    De Avantime was de laatste ‘oude’ generatie Renaults, ondanks zijn aparte voorkomen. De Avantime was gebaseerd op de Espace III en de Vel Satis op basis van de Espace IV.

    Het is absoluut niet mijn auto, eerlijk gezegd. Gevoelloze besturing, vage bediening. Hoge zit, die zachte stoelen. Daarbij zag het er uit als een 307 concurrent in plaats van E-klasse concurrent. Tel daar bij op dat ie flink duur was destijds en de betrouwbaarheid te wensen over liet en ik kan begrijpen dat het een lastige auto was om te verkopen.

    Echter, het was wel een zeer originele auto. En de eigenaren waren er gek op. Dus absoluut een auto die de moeite waard. Niet mijn ding, maar zeker een bijzondere auto met zijn eigen publiek. En wel verfrissend dat het geen ‘dynamische’ auto was. Puur comfort.

    De Citroën C6 vond ik dan wél weer helemaal te gek.

    Login om te reageren
  26. db87 zegt

    6 maart 2016 om 13:40

    Nee, vooral apart. Echte probleem is z’n betrouwbaarheid.

    Login om te reageren
  27. e1000bmw zegt

    6 maart 2016 om 13:40

    Lezersantwoord: Nee, dat was (en is) hij niet.

    Login om te reageren
  28. reistje zegt

    6 maart 2016 om 13:42

    Ja hij was gewoon lelijk. Maar goed alle afwijkende gefaalde auto’s worden op autoblog de hemel ingeprezen.

    Login om te reageren
    • smultie zegt

      6 maart 2016 om 13:45

      @reistje: Are you for real? Hier wordt alleen maar gegeild op de Duitse 3.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 maart 2016 om 14:28

        @smultie: Zowel jij en @reistje hebben gelijk. Er zijn drie groepen.

        Groep 1: Liefhebbers van goede en populaire auto’s. Vaak Duits en Japans.
        Groep 2: liefhebbers van minder goede en populaire auto’s, en dat is karakter: Vaak Frans en Italiaans.

        Uiteindelijk zijn het allemaal maar gewoon auto’s en is het een pot nat :-D. Het heeft allemaal zijn charme.

        Login om te reageren
        • agera zegt

          6 maart 2016 om 16:04

          @gtwillem: je hebt ook mensen die van auto’s houden die ze mooi vinden.
          Mij maakt het niks uit waar een auto vandaan komt, maar als ik een auto zie waar ik een positieve emotie van krijg, dan vind ik die auto leuk.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            6 maart 2016 om 16:16

            @agera: En dat is de derde catogerie :-D En de leukste.

            Login om te reageren
        • reistje zegt

          6 maart 2016 om 18:28

          @gtwillem: Fair enough.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            6 maart 2016 om 21:13

            @reistje: Leuke avatar !

            Login om te reageren
    • yupyup zegt

      6 maart 2016 om 14:31

      @reistje: Dat zijn dan ook vaak de auto’s waar een liefhebbersgroep voor is. Verder eens met bovenstaande.

      Login om te reageren
  29. pinut187 zegt

    6 maart 2016 om 13:45

    Ja is en blijft een lelijk ding.

    Login om te reageren
  30. launchcontrol zegt

    6 maart 2016 om 13:52

    Heb een half jaartje een nieuwe (voorloopauto) Vel Satis gereden, het was een aparte/rare auto om te zien maar ruim en comfortabel. Daarnaast was het best een heel gezellige auto, er zat een vriendelijke vrouwenstem in die vanaf de eerste dag af tegen me begon te kletsen over de diverse storingen die in de auto aanwezig waren. Na een aantal weken heeft de dealer dit verholpen en begon ik het bijna te missen… :-)

    Login om te reageren
  31. Rick-dos zegt

    6 maart 2016 om 13:53

    “Apart” is blijkbaar het nieuwe “mooi”.

    Homer Simpson had ooit ook eens een “aparte” auto ontworpen.

    Durf te wedden dat als hij dit ding in Frankrijk of Italië laat bouwen het hier als “apart mooi” wordt bevonden…

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      6 maart 2016 om 14:15

      @Rick-dos:
      De één vindt dat er alleen gegeild wordt op Duiste wagens.
      De ander snapt niks van de onvoorwaardelijke liefde voor Alfa.
      Jij ergert je ondertussen een beetje aan “Frans = GOD” sentiment.
      En dan heb je zo nu en dan nog de genen die vinden dat Amerikaanse en Aziatische auto’s in een ondergeschoven hoekje zit.

      Laten we het er op houden dat we het zelf allemaal wel beter weten…..

      Login om te reageren
  32. moveyourmind zegt

    6 maart 2016 om 13:57

    Was de Renault Vel Satis wel echt zo lelijk…

    Wat een vraag, natuurlijk is het een raar overdreven apart lelijk hok met vreemde kuren…

    Én daarom zorg je dat je er één in de schuur hebt staan, lekker droog met de verwarming aan. Samen met al die andere rare aparte lelijke hokken die je nu nog voor een habbekrats aan kan schaffen…

    Want dit soort buitenbeentjes zijn de klassiekers van de toekomst. Wie mij niet gelooft zet maar een Touran of een Active Tourer in de schuur…

    We zien elkaar wel bij de Autoblog classic meeting over 20 jaar…

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      7 maart 2016 om 17:22

      @moveyourmind: autoblog classic car meeting? Nu wek je mijn interesse :o

      Login om te reageren
  33. autoblaag zegt

    6 maart 2016 om 13:59

    Altijd een zwak voor gehad. Vind het nog altijd fraai als ik er 2 keer per jaar een zie rijden :)

    Login om te reageren
  34. expert zegt

    6 maart 2016 om 14:04

    Ja, super lelijk..

    Login om te reageren
  35. henkhupelschoten zegt

    6 maart 2016 om 14:05

    Nee, hij is gewoon lelijk. De C6 en de Avantime daar in tegen waren schitterend en lekker uniek! Schijnt wel goed te rijden een vel satis maar daar zou ik hem eerlijk gezegd niet voor kopen..

    Login om te reageren
  36. sydney zegt

    6 maart 2016 om 14:08

    Ik heb ‘m juist altijd als opvolger van de 25 gezien en in mindere mate als een opvolger van de Safrane.Mooi? Mwahhh.. Maar zet ‘m naast een 25(ook geen creatie van Michelangelo) en het plaatje klopt wel.

    Login om te reageren
  37. SimonMc zegt

    6 maart 2016 om 14:15

    Lelijk? Afwijkend in ieder geval. Wel eeuwig respect als je er een hebt gekocht, en er gewoon mee bent blijven rijden. Zijn tijd (te) ver vooruit? Misschien wel, maar dit is ondertussen bijna synoniem aan Renault geworden. En ja, daardoor durft er wel eens ergens een foutje in sluipen…

    Het is gemakkelijk om iets generiek te maken, iets dat volledig afwijkt en je eigen visie toont ,vergt ballen. De grote Duitse 3 lijken onderhands zo goed op elkaar, dat ze evengoed een nieuw Auto-Union kunnen worden binnen afzienbare tijd.

    Dat gezegd zijnde, heeft de Vel Satis mijn sympathie. En de Avant Time heb ik altijd een magnifieke auto gevonden. Heb je al eens meegereden in zo’n Vel Satis? De achterbank is écht een achterBANK. Zoveel ruimte heb ik maar zelden gezien. En dan heb je de koffer nog niet gezien…

    Kameraad van me heeft er tijdelijk eentje gehad. Waarom hij hem heeft weggedaan, weet ik eigenlijk niet. Misschien was hij bang van de toekomstige problemen die hem nog te wachten stonden. De turbo was al eens vervangen geweest, en allerhande electronische problemen begonnen de kop op te steken.

    Gelukkig had hij hem voor een appel en een ei gekocht want hij bleek niet aan de straatstenen te slijten. Uiteindelijk heeft hij een belachelijk laag bedrag aanvaard, uit schrik er mee te blijven zitten.

    Login om te reageren
  38. sulobb zegt

    6 maart 2016 om 14:19

    Mijn ogen hebben er nooit last van gehad en het ziet er nog altijd best elegant uit. Voor de tijd was het mogelijk wel te duur en niet echt geschikt voor Jan Modaal. Ik zie kijk er graag naar als er eentje voorbij rijdt.

    De avantime is een verschrikkelijk groot een lelijk ding. Dat ding had van mij nooit in productie mogen gaan.

    Login om te reageren
  39. potjak zegt

    6 maart 2016 om 14:20

    Was geen lelijke wagen en nog steeds niet. Of je hem echt mooi vindt is een kwestie van smaak. Dat Renault hem aan de straatstenen niet kwijt kon ligt niet zo zeer aan de auto of zijn vorm. Wel aan de hoge positionering (en prijs) ervan.

    Login om te reageren
  40. blo3to3t zegt

    6 maart 2016 om 14:22

    Jahoor, echt lelijk.

    Login om te reageren
  41. lincoln zegt

    6 maart 2016 om 14:29

    Mooi of lelijk ??
    Dat kunnen alleen mensen zonder smaak beoordelen ..

    Heeft op mij weinig aantrekkingskracht iig ..

    Login om te reageren
  42. elias zegt

    6 maart 2016 om 14:30

    Beter dan de Scenic van die tijd…. (waar wij mee rijden)

    Login om te reageren
  43. zesinline zegt

    6 maart 2016 om 14:37

    toen niet…….
    nu niet………..
    nooit niet……

    Login om te reageren
  44. kennone zegt

    6 maart 2016 om 14:45

    De wagen met alle opties die je toendertijd kon bedenken!! Echter wel jammer dat daarvan bijna de helft na een aantal jaar niet meer deed..

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      6 maart 2016 om 14:45

      @kennone: Owja en hij is lelijk

      Login om te reageren
  45. chiron zegt

    6 maart 2016 om 14:54

    Multipla is lelijk deze niet

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      7 maart 2016 om 11:02

      @chiron: Lelijker

      Login om te reageren
      • chiron zegt

        7 maart 2016 om 11:12

        @kennone: ok de multipla is lelijker, zou ze alle twee nooit kopen iig

        Login om te reageren
  46. ej20g zegt

    6 maart 2016 om 14:54

    De Vel Satis vind ik niet echt mooi, maar het is wél een apart ontwerp en dat kan ik wel waarderen. Ik zie ze dan ook graag rijden. De Avantime heb ik echter altijd een mooie auto gevonden, dat is bij deze Vel Satis niet het geval. Doe mij dus de Avantime maar, als ik zou moeten kiezen.

    Login om te reageren
  47. Benny_Weisz zegt

    6 maart 2016 om 15:14

    Lelijk? Dat is kwestie van smaak, dus….
    Maar slecht? Jazeker!!! Zelf een 3.0V6 dCi Initiale gehad dus eentje met alle mogelijke opties erop en eraan. En alles ging kapot, maar dan ook echt alles. Wat een drama was dat, man, man, man. Uiteindelijk heeft de dealer de auto terug moeten kopen, voor mij nooit meer Renault.

    Login om te reageren
  48. Citrofiel zegt

    6 maart 2016 om 15:19

    Zie de 3 en 5 GT. Net zo lelijk en raar, maar die worden wel verkocht. Want Duits. Want premium. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de Vel Satis (-opvolger) in deze tijd wel een succes was geworden. Voor grote, dure Franse auto’s is helaas te weinig markt.

    Apart is de Vel Satis, zoals velen al zeiden (oeps, een andersomliner). Dat maakt hem nog geen schoonheid, maar zorgt op een andere manier voor waardering onder sommigen. En van die sommigen ben ik er zeker één, maar dat is te verwachten van een verstokt Francofiel.

    Login om te reageren
  49. desjonnies zegt

    6 maart 2016 om 15:36

    Ik zag van de week zo’n X6 geval staan

    Met -uiteraard- de hele riedel van BMW’s huistjoenmerk M erop

    En er zijn mensen die nog het lef hebben om de Vel Satis lelijk te vinden?

    Deze X zag ik in Portugal, waar men dit soort auto’s als de BMW X6 niet zo gewoon is.

    En mijn lieve hemel wat is dat een mislukt teutonisch stuk Duits Panzer.

    Nee, dan 100x liever zo’;n Frans rijdend bankstel !

    Ow in Portugal staan er bij de tweedehands jongens nog auto’s gewoon te koop waar je Opa nog in heeft gereden, in goede staat, ik heb merken als Datsun zien rijden, de eerste Toyota Corolla nog in het wild, een hele kudde echt een hele kudde Renaultjes 4 Bestel, toen ik de baas van het bedrijf vroeg waarom, keek ie me dromerig aan en zei : Met deze kunnen we in de smalste straatjeskomen en ze gaan nooit kapot !

    Dus Ctirofiel er ligt nog heel wat onontgonnen gebied !

    Obrigado !

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      7 maart 2016 om 12:21

      @desjonnies: Klopt, de X6 is vele malen lelijker. Daarbij heeft de lelijkheid van een Vel Satis daadwerkelijk een funcite. Je zit prettig rechtop, en je hebt bakken met ruimte.

      De X6 is krapper en zwaarder…

      Login om te reageren
  50. tokosenang zegt

    6 maart 2016 om 15:52

    Dit komt uit de tijd dat Renault auto’s maakten die een

    Login om te reageren
  51. tokosenang zegt

    6 maart 2016 om 15:53

    Een beetje schurend ontwerp hadden, niet mooi, niet lelijk, maar. Ik heb en scenic II, ook zo’n ontwerp waar je in berust

    Login om te reageren
  52. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2016 om 15:56

    Een typisch voorbeeld dat niet iedereen gecharmeerd is van goede vernieuwende ideeen. De Audi A2 zou nu super goed verkopen, want premium en zuinig. Destijds vond men met (terecht) maar een lelijk mormel.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 maart 2016 om 16:05

      @dutchdriftking:

      Ik ben van mening dat je precies de spijker op zijn kop slaat : Timing is bijzonder belangrijk, de A2 is eigenlijk Audi’s allerlaatste auto met een idee en een auto die ECHT intelligent is ontworpen, op het geniale af !
      Dat interieur van die Vel Satis, met van dat niet glimmende hout en mat geborstelde aluminium een beetje als een Japans badhuis is later veel toegepast door andere merken

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 maart 2016 om 20:14

        @desjonnies: Nu je het zegt. Het cleane naturel design van het interieur in de XC90 is niet geheel anders dan dat van de Vel Satis.

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 maart 2016 om 21:18

      @dutchdriftking: Die A2 is inderdaad nét dat ietsje te vroeg op de markt gekomen. Zou nu bij bosjes rondrijden. Eigenlijk zowat de enige Audi die mijn sympathie heeft. Echt een “purpose-built”- car.

      Login om te reageren
  53. KEV9 zegt

    6 maart 2016 om 16:41

    Ik blijf volledig bij mijn mening dat de Vel Satis heel veel meer comfort biedt dan de gemiddelde duitser in die tijd, meer ruimte, beter stoelen, veel meer comfort een heerlijke 3.0 Diesel alleen ja, de electronica he.

    maar als je de plussen en minnen tegen elkaar wegstreept is en blijft de vel satis een hele mooie superzittende heerlijke comfortabele auto en als je de laatste uitgaves koopt zit je zeker goed.

    Login om te reageren
  54. benzinehoofd zegt

    6 maart 2016 om 17:16

    Ja!

    Login om te reageren
  55. 3246cm252kw zegt

    6 maart 2016 om 17:25

    Allemaal een kwestie van smaak. Persoonlijk ben ik niet stuk van dit soort auto’s. Maar zo zijn er ook genoeg autos die andere vreselijk lelijk vinden en ik erg gaaf….

    Login om te reageren
  56. porsche928 zegt

    6 maart 2016 om 18:49

    Ik heb er een gehad en die was heerlijk! Motorisch wat minder, ik had een 2 liter. Maar dat interieur, de ruimte, geweldig,

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 maart 2016 om 21:22

      @porsche928: Had je een benzine of een diesel? Specificaties voor beide versies zien er nochtans niet zo slecht uit?

      Login om te reageren
  57. mout zegt

    6 maart 2016 om 19:07

    Het is een erg grote hatchback.
    Rond 2000 had je helemaal niks dat daar in de buurt kwam, zeker niet in het E-segment.
    Inmiddels is het C-segment zo onbehoorlijk gegroeid, dat het lang zoveel niet meer scheelt.
    Bovendien staan cross-overs qua model er ook niet zo heel ver vanaf.
    Kortom: Renault was weer eens zijn tijd zover vooruit, dat het publiek ze niet kon volgen. Daar hebben ze al langer een pootje van. Vooral met grote hatches. Renault 16, Renault 25.

    Login om te reageren
  58. sneak zegt

    6 maart 2016 om 19:41

    Met de huidige stand van zaken en koetsbouw een klassieker in speeeeeeeeeeee.

    Login om te reageren
  59. wjeurs zegt

    6 maart 2016 om 23:02

    De avantime was/is geweldig, heb hem eens plat geduwd in photoshop tot normaal formaat shooting braken zeg maar(2 deurs hatchback) en dat zag er heerlijk uit. Zet maar voor de deur, lekker anders.

    Login om te reageren
  60. dnadave zegt

    7 maart 2016 om 00:42

    Net als bijvoorbeeld de Audi A2 een auto die qua design zijn tijd te ver vooruit was

    Login om te reageren
  61. mrwheely zegt

    7 maart 2016 om 08:42

    Een echte rijders auto, maar zijn tijd te ver vooruit… fantastische auto met mega veel ruimte en zit comfort

    Login om te reageren
  62. Esprit_de_Flandre zegt

    7 maart 2016 om 12:54

    De wereld was er gewoon niet klaar voor. Mensen zijn een stelletje conservatievelingen…

    @MauritsH: Ik zou hem toch eerder vergelijken met de nieuwe Espace dan de nieuwe Scenic. Qua grootte en qua prijs sluit dat beter aan…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North