Zo gaat Volkswagen fraude te lijf

Auteur: , 27 Reacties

De Duitsers hebben een masterplan dat excessen als Dieselgate in de toekomst moet voorkomen.

Zo gaat Volkswagen fraude te lijf

Het sleutelwoord: roulatie. Hans Dieter Pötsch, de voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, wil personeel op de belangrijkste posities laten rouleren, zo zegt hij in Welt am Sonntag. Zo wordt voorkomen dat ingenieurs zich in het geniep schuldig maken aan bijvoorbeeld geknoei met software, zoals dat de afgelopen jaren gebeurde in het kader van uitstootcijfers.

Een en ander zou moeten bijdragen aan verbetering van de controle, die na de recente ontwikkelingen verder op punt moet worden gezet. Het roulatiesysteem heeft vooral betrekking op techneuten die motorsoftware bouwen. Pötsch is zich ervan bewust dat er niet veel mensen zijn die dergelijke werkzaamheden kunnen uitvoeren, maar VAG is klaarblijkelijk groot genoeg om dat probleem te ondervangen.

Het klinkt allemaal behoorlijk aannemelijk, al vragen we ons af of de continuïteit gewaarborgd blijft als personeel op belangrijke posities slechts voor een bepaalde periode bij een bepaald merk werkt. In elk geval is het een positief signaal dat het nieuwe bestuur van VAG duidelijk z’n stempel drukt op het te voeren beleid en daarbij niet bang is om dingen over een andere boeg te gooien. Maar goed, ze hebben dan ook vrij weinig keus.



27 reacties

De laatste keer toen de Duitsers een masterplan hadden liep het ook al slecht af.
@faalhaas:
LOL.

Don’t menzion ze war.
De overschrijding van de norm was maar een factor 40 45.

Zo kunnen we wel even doorgaan Haas.
@faalhaas: haha, I did nazi that coming.
@faalhaas: Die grap is ongeveer net zo pijnlijk en jammer als het onderwerp zelf….
Van alle oplossingen die er zijn is dit volgens mij verreweg de slechtste.
Jaja, klinkt hetzelfde als: “Zo gaat Ahold fraude te lijf”…
Wellicht dat open source een oplossing zou kunnen bieden.
@simsation: dat zou ook het chiptunen binnen het bereik van iedere hobbyist brengen. Met alle risico’s van dien.
Whahaha ..
Dat is Rutte “oplossing” ..
Een oud hollandsche ” kei-hard aanpakken” systeem ..

Toon nu eens effe ballen slappe trutjes ..
Ik geloof ze helemaal LEUGENAARS!
Lijkt me net dat ze dan minder hun best doen?
Kunnen ze in het denkpatroon vallen van: “We doen dit toch maar even, of we het goed doen of niet, de volgende lost het wel op?”
Een soort PvdA baantjescarrousel dus…..
@Rob: Ik ben geen PVDA man, maar dit moet ik toch ff kwijt: waar was jij de laatste jaren Rob? Als er één partij is die op het moment dit soort grappen uithaalt is het de ‘geweldige’ regeringspartner van de socialisten..
@dracae:
Waar ik was. Overal en nergens. ‘Links’ op het ene moment, ‘Rechts’ op het andere moment. Af en toe genuanceerd, soms zwart-wit.

Een politieke voorkeur heb ik dan ook niet, want het draait altijd uit op ‘Wat is de minst slechte keus?’.
Hebben ze inmiddels al een oplossing voor de sjoemelmeuk die nu nog rondrijdt ??

Of was insinueren dat ze zogenaamd 20 miljard hadden geleend voldoende voor de euro-simpeltons ..
Men kan er ook een pitch van maken en de software extern laten ontwikkelen. Dan ben je vrij van ‘eigen’ mensen en kun je per item altijd best man best job toepassen.
@potjak: Zou kunnen, maar dan krijg je als resultaat zoiets als het ICT project bij de overheid. Bagger en nooit af…
Bij in huis ontwikkelen heb je commitment van je personeel en geen mensen die er enkel zitten om zoveel mogelijk pecunia’s te harken.
@klaasjevaak: dat ligt wel heel erg aan de overheid. Zij stellen dat er eenmaal in X tijd iets opgeleverd dient te worden. Wat er precies dient te worden opgeleverd wordt niet goed vast gelegd waardoor bedrijven als Ordina en Capgemini het project zo lang als mogelijk maken om de mensen maar aan het werk te houden.
Er zijn genoeg enthousiaste goede ontwikkelaars te vinden. Wellicht wordt het kosten plaatje iets hoger maar biedt je wel veel vrijheid.
Dus dan heb je net een plan op poten en dan moet je weer weg en komt iemand anders het om zeep helpen. Lijkt de politiek wel…
Zolang het hogere management van de verschillende onderdelen op hun plek kunnen blijven zitten blijft de kans op fraude onverminderd groot.

Zeker in de Duitse cultuur, waar nog hiërarchie heerst en medewerkers die lager in de organisatie staan maar hebben uit te voeren wat het hogere management wil.

Één grote schijnvertoning is het, met als enige doel de aandeelhouders en de consument gerust te stellen.
Dat wordt dus sterk dalende kwaliteit en dito efficiëntie. Gelijk wanneer er iets misloopt, wordt de verantwoordelijkheid doorgeschoven naar een ander.

Oplossing voor fraude: Niet meer doen.
@Esprit_de_Flandre: nog lagere kwaliteit bij VAG? 😂😂😂
wir schaffen das
Hmm, ook binnen Defensie rouleert het personeel (verplicht) tussen de 3 en 5 jaar. Blijft daardoor ook een hoop ‘in de la liggen’ voor de volgende ……

Voortgangsbewaking is totaal niet meer aan de orde onder het motto ‘daar weet ik niets van’, dat was voorheen, IK ga het anders doen …..
@erik2907: ik heb met je te doen.
@erik2907: Maak daar maar tussen 2 en 3 van (in de basis).
Dat wordt dan hetzelfde roulatie verloop die in VAG werkplaatsen wordt toegepast…
Nee sorry meneer die man waar uw die klacht bij heeft ingedient werkt hier niet meer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).