• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Winterkorn wist begin 2014 al van sjoemelsoftware’

Auteur: Dizono, gepost 14 februari 2016 om 14:29 – 37 Reacties

Martin Winterkorn


Voormalig Volkswagen-eindbaas Winterkorn wordt even over de knie gelegd, maar het zal hem niet deren.

Overleefde VAG CEO Martin Winterkorn begin 2015 nog een fittie met Ferdinand Piëch, wat de kop van laatstgenoemde kostte, op 23 september was het ook voor Winterkorn schluss. Volkswagen raakte in het dieselgate-schandaal verwikkeld en de grote baas kon niet anders dan sorry zeggen en zijn biezen pakken. Naar nu blijkt omdat Winterkorn waarschijnlijk meer wist dan hij ons wilde doen geloven.

Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag kreeg Winterkorn al in mei 2014 van een van zijn medewerkers een schrijven over het feit dat de Amerikaanse overheid een mogelijk onderzoek zou starten naar sjoemelsoftware bij Volkswagens. Er zouden reeds serieuze aanwijzingen zijn dat er sprake was van sjoemelsoftware die tijdens officiële tests de NOx-uitstoot veel gunstiger deed lijken dan in de praktijk het geval was. Hoe dat verhaal zich ontwikkelde, hebben jullie het afgelopen half jaar hier uitgebreid kunnen lezen. Volkswagen zelf wilde niet reageren op deze nieuwe informatie, zij zijn naar eigen zeggen bezig met een intern onderzoek, dat in de tweede helft van april moet zijn afgerond.

Winterkorn zal het waarschijnlijk allemaal worst wezen. Die mocht nog lekker een jaartje lummelen (à 16 miljoen euro) op kosten van VAG om daarna van zijn uitgebreide pensioen (à 29 miljoen euro) te gaan genieten. Stikstof tot nadenken…

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Welk merk moet een spirituele 106 Rallye-opvolger maken?
Volgend bericht: Deze Alfa Spider kost een ton, maar is elke cent waard »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    14 februari 2016 om 14:36

    Het is toch wel van de zotte hoor. Dat zo’n topman een joekel van een salaris heeft, en een heel goed pensioen, kan ik allemaal bij. Maar dit is toch kolder. Er had best een 0 vanaf gekund.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 februari 2016 om 15:00

      @dutchdriftking:

      Maw .. Je snapt er geen kloot van ..

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 februari 2016 om 16:12

        @lincoln: of ik ben de enige die enigszins realistisch nadenkt. Met een 0 er af heeft hij nog altijd een top salaris! Dat past prima bij de functie.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          14 februari 2016 om 16:23

          @dutchdriftking:

          En van hoeveel mensen ter wereld bepaal jij het salaris in real life ??

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            14 februari 2016 om 17:33

            @lincoln: haha geen een. Echt ik snap dat je op zo’n positie een topman wil. Die heeft een top salaris nodig, want anders gaat hij naar de concurent. Maar ik vind dit wel echt extreem.

            Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        15 februari 2016 om 00:52

        @lincoln:
        Helaas snap ik het dan weer wel. Maar hoe dan ook: Martin heeft anders toch wel een mooi pak, of niet? Ook een mooi wit overhemd, hè? Mooie stropdas óók. (Waarschijnlijk nog een bescheiden “Weihnachtsgeschenk” uit 12-2014 van zijn SPD-vriendjes uit Hannover). Kortom: Je zou toch verwachten dat het een keurige man is. Toch? Ja, ik ben er bijna van overtuigd. Zo onder het motto: “Können diese Augen lügen?”

        Login om te reageren
  2. bougievonkje zegt

    14 februari 2016 om 14:37

    Fijn pensioen hoor

    Login om te reageren
  3. vtechlover zegt

    14 februari 2016 om 14:41

    Ik heb ook bijna net zoveel pensioen opgebouwd

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      14 februari 2016 om 15:15

      @vtechlover: en toen kwam de crisis…..

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        15 februari 2016 om 00:54

        @roppp:
        Crisis maakt meer kapot dan je lief is……

        Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    14 februari 2016 om 14:47

    Lijkt wel een NL (semi) ambtenaar ..

    Maar dan wel integer ..

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      14 februari 2016 om 16:40

      @lincoln: Daar zeg je wat.
      TNO en dus het ministerie van verkeer en waterstaat, weten ook al een tijdje van te hoge NOx uitstoot, en NOx reductie methodiek die alleen actief lijkt te zijn onder de omstandigheden van de testcyclus.

      Login om te reageren
  5. bergmm zegt

    14 februari 2016 om 14:55

    Om al dat geld nog op te kunnen maken is hij ook maar meteen gestopt met roken.

    Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    14 februari 2016 om 15:07

    Winterkorn in 2014, de test van Volkswagen in 2003…

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      14 februari 2016 om 18:15

      @granlusso: de rest bedoel ik…

      Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    14 februari 2016 om 15:11

    De Bild am Sonntag is wel de Duitse equivalent van de Telegraaf hé…. Bovendien moet opa Ferdinand Piëch er dan ook van geweten hebben.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      14 februari 2016 om 15:16

      @trustmeiamanengineer: “wir haben es nicht gewußt”……….

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 februari 2016 om 15:18

      @trustmeiamanengineer:

      LOL ..een autobloglezer die gaat afgeven op de Autovisie ..

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        14 februari 2016 om 15:24

        @lincoln: Ben abonnee van Autovisie, hoort alleen helaas bij die achterlijke TMG tegenwoordig…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          14 februari 2016 om 15:31

          @trustmeiamanengineer:

          Objectief gezien houden die zich het minst met jokkebrokkerij bezig ..

          Maar het middelmatige Youp van het hek volkje mag onderbuikgevoelsmatig natuurlijk nooit te kennen geven ..

          Login om te reageren
        • roppp zegt

          14 februari 2016 om 19:33

          @trustmeiamanengineer: toen Ton Roks er zat, las ik het blad graag. Toen die narcistische krullenbol hoofdredacteur werd, heb ik meteen opgezegd.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            14 februari 2016 om 19:41

            @roppp: Ton Roks was goed! Een echte autoliefhebber en wist heel veel.

            Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          14 februari 2016 om 19:40

          @trustmeiamanengineer: ik ook, lees het nooit meer. Krijg het gratis bij de Televaag.

          Login om te reageren
  8. exclusieviteitsfreak zegt

    14 februari 2016 om 15:35

    De heer Winterkorn zal wel bewust zijn ogen dichtgedaan hebben in ruil voor zijn vet pensioen . . .

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 februari 2016 om 15:41

      @exclusieviteitsfreak:

      Politici in NL doen het voor minder ..

      Login om te reageren
      • exclusieviteitsfreak zegt

        14 februari 2016 om 17:32

        @lincoln: Geen appelen met peren vergelijken hé, Duitsland is immers velen malen groter dan Nederland . . .

        Login om te reageren
  9. michaelb zegt

    14 februari 2016 om 16:03

    Boehoe, dat gezeik over die sjoemeldiesels. Las een leuk stuk in de TG dat olietankers evenveel vervuilen als 50 miljoen auto’s. Na enig research bleek dit zelfs 60 miljoen te zijn. Overigens varen er slechts 95.000 van deze dingen rond.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 februari 2016 om 16:09

      @michaelb:

      Zo joh .. Las je dat in top gear magazine ..

      Laat me raden ..
      Je hebt vast een hele lage dunk van de telegraaf ..

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        14 februari 2016 om 16:32

        @lincoln: Ik ben realistisch ingesteld waardoor ik vrijwel elk medium met een korrel zout neem. Zoals ik al aangaf was dit een leuke aanleiding voor enige research die overigens nog meer waar bleek. Wat bevestigd dat dit sjoemel/CO2 debacle puur een verdien model is. Maar hé, daar heb jij geen boodschap aan.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          14 februari 2016 om 16:38

          @michaelb:

          Nope .. Als je iets over NOx kwijt wil of over sjoemelende scheepvaart dan hoor ik het graag

          Login om te reageren
          • exclusieviteitsfreak zegt

            14 februari 2016 om 22:18

            @lincoln: Het is zoals de geldwereld draait hé . . .

            Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      14 februari 2016 om 20:42

      @michaelb: dat moet je dan wel wegzetten tegen dezelfde hoveelheid olie per vrachtwagen transporteren. Ik denk dat zo’n tanker dan heeeeeeel wat minder uitstoot.
      Maar niet om het een of ander… Wij en de auto industrie hebben deze tankers nodig. Anders komt alles toch echt stil te staan en kun je ook niet meer genieten van Autoblog en plasticverpakkingen. Want overal hebben we olie voor nodig.
      Ik vind het een beetje raar om hierover te gaan janken, je werkt zelf ook mee aan deze consumptiemaatschappij.
      En verder…VW heeft gewoon bedrog gepleegd. Anders kwamen hun auto’s met dit vermogen noooooit door de testen heen. En ze wilden maar 1 ding en dat is de grootste worden ten koste van alles. En nu hebben ze een slechte naam en hun auto’s zijn ook niet heel goed.

      Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    14 februari 2016 om 16:16

    Winterkorm heeft zich mooi voor schut gezet in de media met al zijn gelieg en draaierij…

    Was achteraf niet zo slim van hem om vorig jaar het aanbod van Jan Slagter voor een serieuze mediatraining af te wijzen…

    Login om te reageren
  11. vorsprungdurchbetrug zegt

    14 februari 2016 om 17:12

    Als het waar blijkt te zijn, dat Winterkorn in 2014 hier al vanaf wist, dan zal hij ook nog een zware pijp roken, terecht overigens.
    De medewerker die hem daar over getipt heeft waarschijnlijk ook.

    Login om te reageren
  12. sracert zegt

    14 februari 2016 om 18:34

    Natürlich/selbstverständlich hat er es gewusst!

    Login om te reageren
  13. Capibaro zegt

    14 februari 2016 om 19:46

    Winterkorn roept al sinds zijn aantreden dat VAG de grootste moest worden, niet de beste voor de klant oid, de grootste. In die tijd hebben ze een kettingspannerprobleem onder het tapijt willen vegen (of iig in de portemonnee van hun trouwen volgelingen) en hetzelfde deden ze met het olieverbruik van hun Audi motoren. Consumenten interesseert het niks, die sturen hun geld naar dat bedrijf. Wat maakt het dan nog uit of hij het wel of niet wist. Als ceo hoor je het iig te weten.

    Login om te reageren
    • Msport zegt

      15 februari 2016 om 04:11

      Het VAG beleid dat Pon trouwens met verve naar Nederland vertaalt: Zoveel mogelijk schijt aan de klant zelfs als gloednieuwe producten aantoonbaar k*t met peren zijn en doorgaan met maximaliseren van de winst. Door toch nog steeds VAG te blijven kopen leren ze door de klant hun lesje niet…

      Na mijn eigen ervaring met Audi en de schoften van Pon kijk ik met plezier toe terwijl VAG nu langs andere weg alsnog wordt afgebrand voor hun wangedrag.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North