‘Winterkorn wist begin 2014 al van sjoemelsoftware’

Auteur: , 37 Reacties

Voormalig Volkswagen-eindbaas Winterkorn wordt even over de knie gelegd, maar het zal hem niet deren.

Martin Winterkorn

Overleefde VAG CEO Martin Winterkorn begin 2015 nog een fittie met Ferdinand Piëch, wat de kop van laatstgenoemde kostte, op 23 september was het ook voor Winterkorn schluss. Volkswagen raakte in het dieselgate-schandaal verwikkeld en de grote baas kon niet anders dan sorry zeggen en zijn biezen pakken. Naar nu blijkt omdat Winterkorn waarschijnlijk meer wist dan hij ons wilde doen geloven.

Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag kreeg Winterkorn al in mei 2014 van een van zijn medewerkers een schrijven over het feit dat de Amerikaanse overheid een mogelijk onderzoek zou starten naar sjoemelsoftware bij Volkswagens. Er zouden reeds serieuze aanwijzingen zijn dat er sprake was van sjoemelsoftware die tijdens officiële tests de NOx-uitstoot veel gunstiger deed lijken dan in de praktijk het geval was. Hoe dat verhaal zich ontwikkelde, hebben jullie het afgelopen half jaar hier uitgebreid kunnen lezen. Volkswagen zelf wilde niet reageren op deze nieuwe informatie, zij zijn naar eigen zeggen bezig met een intern onderzoek, dat in de tweede helft van april moet zijn afgerond.

Winterkorn zal het waarschijnlijk allemaal worst wezen. Die mocht nog lekker een jaartje lummelen (à 16 miljoen euro) op kosten van VAG om daarna van zijn uitgebreide pensioen (à 29 miljoen euro) te gaan genieten. Stikstof tot nadenken…



37 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Het is toch wel van de zotte hoor. Dat zo’n topman een joekel van een salaris heeft, en een heel goed pensioen, kan ik allemaal bij. Maar dit is toch kolder. Er had best een 0 vanaf gekund.
@dutchdriftking:

Maw .. Je snapt er geen kloot van ..
@lincoln: of ik ben de enige die enigszins realistisch nadenkt. Met een 0 er af heeft hij nog altijd een top salaris! Dat past prima bij de functie.
@dutchdriftking:

En van hoeveel mensen ter wereld bepaal jij het salaris in real life ??
@lincoln: haha geen een. Echt ik snap dat je op zo’n positie een topman wil. Die heeft een top salaris nodig, want anders gaat hij naar de concurent. Maar ik vind dit wel echt extreem.
@lincoln:
Helaas snap ik het dan weer wel. Maar hoe dan ook: Martin heeft anders toch wel een mooi pak, of niet? Ook een mooi wit overhemd, hè? Mooie stropdas óók. (Waarschijnlijk nog een bescheiden “Weihnachtsgeschenk” uit 12-2014 van zijn SPD-vriendjes uit Hannover). Kortom: Je zou toch verwachten dat het een keurige man is. Toch? Ja, ik ben er bijna van overtuigd. Zo onder het motto: “Können diese Augen lügen?”
Fijn pensioen hoor
Ik heb ook bijna net zoveel pensioen opgebouwd
@vtechlover: en toen kwam de crisis…..
@roppp:
Crisis maakt meer kapot dan je lief is……
Lijkt wel een NL (semi) ambtenaar ..

Maar dan wel integer ..
@lincoln: Daar zeg je wat.
TNO en dus het ministerie van verkeer en waterstaat, weten ook al een tijdje van te hoge NOx uitstoot, en NOx reductie methodiek die alleen actief lijkt te zijn onder de omstandigheden van de testcyclus.
Om al dat geld nog op te kunnen maken is hij ook maar meteen gestopt met roken.
Winterkorn in 2014, de test van Volkswagen in 2003…
@granlusso: de rest bedoel ik…
De Bild am Sonntag is wel de Duitse equivalent van de Telegraaf hé…. Bovendien moet opa Ferdinand Piëch er dan ook van geweten hebben.
@trustmeiamanengineer: “wir haben es nicht gewußt”……….
@trustmeiamanengineer:

LOL ..een autobloglezer die gaat afgeven op de Autovisie ..
@lincoln: Ben abonnee van Autovisie, hoort alleen helaas bij die achterlijke TMG tegenwoordig…
@trustmeiamanengineer:

Objectief gezien houden die zich het minst met jokkebrokkerij bezig ..

Maar het middelmatige Youp van het hek volkje mag onderbuikgevoelsmatig natuurlijk nooit te kennen geven ..
@trustmeiamanengineer: toen Ton Roks er zat, las ik het blad graag. Toen die narcistische krullenbol hoofdredacteur werd, heb ik meteen opgezegd.
@roppp: Ton Roks was goed! Een echte autoliefhebber en wist heel veel.
@trustmeiamanengineer: ik ook, lees het nooit meer. Krijg het gratis bij de Televaag.
De heer Winterkorn zal wel bewust zijn ogen dichtgedaan hebben in ruil voor zijn vet pensioen . . .
@exclusieviteitsfreak:

Politici in NL doen het voor minder ..
@lincoln: Geen appelen met peren vergelijken hé, Duitsland is immers velen malen groter dan Nederland . . .
Boehoe, dat gezeik over die sjoemeldiesels. Las een leuk stuk in de TG dat olietankers evenveel vervuilen als 50 miljoen auto’s. Na enig research bleek dit zelfs 60 miljoen te zijn. Overigens varen er slechts 95.000 van deze dingen rond.
@michaelb:

Zo joh .. Las je dat in top gear magazine ..

Laat me raden ..
Je hebt vast een hele lage dunk van de telegraaf ..
@lincoln: Ik ben realistisch ingesteld waardoor ik vrijwel elk medium met een korrel zout neem. Zoals ik al aangaf was dit een leuke aanleiding voor enige research die overigens nog meer waar bleek. Wat bevestigd dat dit sjoemel/CO2 debacle puur een verdien model is. Maar hé, daar heb jij geen boodschap aan.
@michaelb:

Nope .. Als je iets over NOx kwijt wil of over sjoemelende scheepvaart dan hoor ik het graag
@lincoln: Het is zoals de geldwereld draait hé . . .
@michaelb: dat moet je dan wel wegzetten tegen dezelfde hoveelheid olie per vrachtwagen transporteren. Ik denk dat zo’n tanker dan heeeeeeel wat minder uitstoot.
Maar niet om het een of ander… Wij en de auto industrie hebben deze tankers nodig. Anders komt alles toch echt stil te staan en kun je ook niet meer genieten van Autoblog en plasticverpakkingen. Want overal hebben we olie voor nodig.
Ik vind het een beetje raar om hierover te gaan janken, je werkt zelf ook mee aan deze consumptiemaatschappij.
En verder…VW heeft gewoon bedrog gepleegd. Anders kwamen hun auto’s met dit vermogen noooooit door de testen heen. En ze wilden maar 1 ding en dat is de grootste worden ten koste van alles. En nu hebben ze een slechte naam en hun auto’s zijn ook niet heel goed.
Winterkorm heeft zich mooi voor schut gezet in de media met al zijn gelieg en draaierij…

Was achteraf niet zo slim van hem om vorig jaar het aanbod van Jan Slagter voor een serieuze mediatraining af te wijzen…
Als het waar blijkt te zijn, dat Winterkorn in 2014 hier al vanaf wist, dan zal hij ook nog een zware pijp roken, terecht overigens.
De medewerker die hem daar over getipt heeft waarschijnlijk ook.
Natürlich/selbstverständlich hat er es gewusst!
Winterkorn roept al sinds zijn aantreden dat VAG de grootste moest worden, niet de beste voor de klant oid, de grootste. In die tijd hebben ze een kettingspannerprobleem onder het tapijt willen vegen (of iig in de portemonnee van hun trouwen volgelingen) en hetzelfde deden ze met het olieverbruik van hun Audi motoren. Consumenten interesseert het niks, die sturen hun geld naar dat bedrijf. Wat maakt het dan nog uit of hij het wel of niet wist. Als ceo hoor je het iig te weten.
Het VAG beleid dat Pon trouwens met verve naar Nederland vertaalt: Zoveel mogelijk schijt aan de klant zelfs als gloednieuwe producten aantoonbaar k*t met peren zijn en doorgaan met maximaliseren van de winst. Door toch nog steeds VAG te blijven kopen leren ze door de klant hun lesje niet…

Na mijn eigen ervaring met Audi en de schoften van Pon kijk ik met plezier toe terwijl VAG nu langs andere weg alsnog wordt afgebrand voor hun wangedrag.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).