Ruud Lubbers had er al één voordat het cool was.
Vanaf 2014 betreedt ook Volkswagen de nichemarkt van de volledig elektrische voertuigen. Hun eerste troeven, de e-Up en deze e-Golf. Moet de Leaf zich zorgen gaan maken?
Het antwoord op die vraag kan niemand geven. Het is wel zo dat de Golf altijd al een bestseller geweest is, dus het design spreekt de gemiddelde autokoper aan. De prestaties zijn redelijk identiek aan die van zijn Japanse concurrent: de Golf (24,2 KWh) noteert een bereik van 190 kilometer in de NEDC, de Leaf (24 KWh) komt 9 kilometer verder.
Uiteindelijk valt of staat alles met de prijs, die van de e-Golf nog niet bekend is (de eerste productie-exemplaren komen tegen de aanstaande zomer), maar in potentie kan de Duitser best wat marktaandeel in zijn segment veroveren. Echter, het blijft een erg kleine markt. Ter illustratie: de Leaf verkocht in zijn vijfjarige bestaan 10.000 auto’s in Europa, en 50.000 wereldwijd. Daar sla je niet steil van achterover als volumefabrikant.
Voor de koper die wel graag elektrisch rijdt, maar niet zo gecharmeerd is van de vooruitstrevende styling van bijvoorbeeld de i3 of de aparte styling van de Leaf is het een optie, maar het blijft een minimarkt. Een pure EV doet je imago meer goed dan je verkoopcijfers.
5 reacties