Er zijn zowaar verschillen te ontwaren!
Het D-segment staat hevig onder druk. Links en rechts kiest de traditionele middenklasse sedan-klant niet meer voor een, eh, middenklasse sedan. Aan de ene kant neemt de (gaan we weer) crossover toe aan populariteit, aan de andere kant is premium helemaal hip. Dat is op zich ook niet gek. Veel van deze auto’s worden geleased. De leaseprijs is mede afhankelijk van de afschrijving. Een niet-premium sedan schrijft veel harder af dan een premium sedan. Ergo: qua leaseprijs is het verschil tussen premium en niet premium niet zo groot als de aanschafprijs doet vermoeden. Het resultaat: overal C-Klasses en Qashqai’s.
De Volkswagen Passat heeft daar altijd een beetje tussenin gestaan. Iets hoger dan de reguliere middenklassers, niet alleen qua beleving maar ook qua prijs, maar ook hier geholpen door een gunstige leaseprijs. Het is daarom ook de afgelopen jaren veruit de populairste auto in zijn klasse geweest, terwijl de meest traditionele concurrenten het erg zwaar hebben. Inmiddels is het huidige model alweer een tijdje op de markt, waardoor Volkswagen zich genoodzaakt voelde om de auto even fijn te slijpen.
De grootste verschillen zien we aan de voorkant. De Passat heeft andere koplampen, een nieuwe grille en een afwijkende bumper. Heel schokkend is het allemaal niet, maar zet ze naast elkaar en je ziet duidelijk de verschillen. Verder is er keuze uit nieuwe kleuren en velgen. Een typische mid-life refresh, dus. Het interieur is ook iets strak getrokken. Er zijn niet alleen nieuwe bekledingen, ook zijn de gebruikte materialen hoogwaardiger. Net als andere VW’s en Audi’s zien we een nieuwe versie van de Digital Cockpit. Leuk voor muziekliefhebbers: er is een Dynaudio audioinstallatie leverbaar met 700 Wat.
Nieuw voor 2019 is ‘IQ-Drive’. Het is de verzamelnaam voor alle assistentiesystemen, zoals de actieve cruise control. In samenwerking met Travel Assist en Lane Assist is het mogelijk deels geautomatiseerd een snelheid van 210 km/u te rijden. Dan moet je natuurlijk wel een Passat hebben die 210 km/u kan halen. Compleet nieuw is de 2.0 TDI Evo. Deze diesel is niet zo zeer heel erg sterk (nog altijd 150 pk), maar volgens Volkswagen heel erg zuinig en schoon. De 2.0 TDI Evo is de eerste van een compleet nieuwe generatie dieselmotoren. Verder zijn er de bekende TDI-motoren met 120 pk, 190 pk en 240 pk.
Een Passat op benzine is ook mogelijk. De Passat is met drie TSI motoren leverbaar: 150 pk, 190 pk en 272 pk. Ook is er een nieuwe Passat GTE. Daarbij is de techniek iets fijn geslepen. De Passat GTE kan nu 70 km op een lading stroom rijden heeft met 218 pk meer vermogen tot zijn beschikking. Ongeacht de motor heeft elke Passat nu een partikelfilter en voldoen ze aan de Euro 6d-TEMP emissierichtlijn. Prijzen zijn nog niet bekend. De vernieuwde Passat kunnen we rond de herfst van 2019 verwelkomen.
Op de tweede foto vanaf bovenaan, vind ik het net een Golf..
@ghost: eens, vooral de station varianten van de Golf en Passat lijken zoveel op elkaar met name van achteren.
@str8six: ja. Bizar, familie gezicht snap ik, maar dit heb ik ook met de MB C en E, zijn amper uit elkaar te houden.
@ghost: vind ik geen nadeel :)
@g60gti: want men doet zich graag meer voor ja..
De Passat. Dat was vroeger de auto net onder de BMW’s en de Mercedessen en Audi’s. Nette wagens vond ik het altijd, zeker de B5. De B6 en B7 die daarna kwamen vond ik nietszeggend.
Dit model Passat vind ik verschrikkelijk. De GTE’s met gefrustreerde pennenlikkers als bestuurders vliegen je om de oren met die verschrikkelijke verlichting. En het word steeds erger.
@viezefreddyw: Zeker de versie met die enorme sierlijsten die een ‘dubbele uitlaat’ moeten voorstellen.
@viezefreddyw: die GTE rijders zijn idd vervelend..ik moet altijd een beetje lachen om die gasten. Vinden zichzelf heel wat maar in the end is en blijft het een Passat waarvan je alleen economisch eigenaar bent..
@ghost: is dat met V40-, C350e-, 308break-rijders anders dan?
@eklasse: nee spreekt ook voor zich, allemaal auto’s waarvan er geen enkele verkocht zou zijn, zei het niet dat er enorme fiscale voordelen aan kleefden..
@ghost: Economisch eigendom is alleen van toepassing bij financial lease. Ik denk dat er ook een heleboel operational geleased worden en dat is niets meer of minder dan huur.
@berlinetta: je hebt gelijk! My bad! Maar dat is idd wat ik bedoelde.
@ghost: maar dat is toch juist het optimale scenario? Dikke auto onder de kont en het geld gewoon op jouw bankrekening in plaats op de rekening van de dealer/fabrikant. Het is heerlijk als iemand anders je auto voor je betaald.
@mashell: je betaalt het gewoon zelf hoor, in feite is een leasebudget gewoon een bruto salaris(deel). Lease je niks, krijg je dat doorgaans bovenop je salaris.
@ghost: Jij hebt deze voorwaarde niet in je contract?
@probono: hoe bedoel je dat?
@ghost: bij ons kun je bijna het hele lease budget bruto uit betaald krijgen, je krijgt dan ook nog een kilometer vergoeding. Uiteraard hebben we daar aan gerekend en het is alleen interessant als je heel weinig kilometers maakt. Mensen die overstappen naar een andere werkgever zonder leasewagen gaan er meestal het halve lease budget bruto op vooruit. Leasen is gewoon nog steeds gunstig.
@mashell: ja, dat is helemaal maar maar dat zeg ik toch ook in mn eerste bericht. Sloeg meer op feit dat mensen denken dat de baas de auto elke maand betaald, terwijl je in feite minder loon hebt en een auto.
@viezefreddyw:
Vond deze generatie, voor de facelift, met die Hofmeister-knik en strakke lijnen net erg fraai ogen.
@viezefreddyw: Amen! En idd, die verlichting is verschrikkelijk. Die dingen verblinden je gewoon altijd…
70km is best een nette afstand voor die GTE, jammer dat geen hond dat ding meer gaat kopen
@florisje: in Nederland niet misschien, wordt in Duitsland wel een succes worden. Vanaf 2019 zijn plug-in Hybrids met een minimale range van 40 km en minder als 50 gram CO2 uitstoot worden dit jaar qua bijtelling gehalveerd 0,5% per maand. Krijgen dezelfde gekte als in Nederland destijds..
Op deze plaatjes doet het me niet zoveel maar als ik een Passat, in reallife op een parkeerplaats, zie tussen Mondeo’s en Talismannen, denk ik: goede keus.
@eklasse: ja daar noem je ook even 2 auto’s…blehhh
@ghost: Maar goed, wat zijn nog meer concurrenten dan? Het is een uitstervend ras. Onder BMW, Audi en Mercedes zijn er ook nog maar weinig concurrenten over. De Mazda 6 zou ik wel overwegen, de rest zou ik ook laten staan.
@87sandyd: Audi A4 en BMW 3-serie zou ik zeggen idd..vind het zelf sowieso allemaal ruk..al had ik kids, dan nog steeds..
Ziet er een beetje uit alsof VW het ook allemaal niet meer weet. Lost.
Die blauwe is wel mooi zeg in combinatie met die velgen.
De beige ook: door die kleur lijkt het wel een ander model.
wat kunnen die lui ook saaie sexloze auto’s bouwen, gewoon knap
@gove: Ik wil even naar de 7 serie refereren elders hier op de pagina… dat is net zo sexloos als dit, alleen duurder.
Heb al heel wat Passat’s versleten. Mijn huidige is ook al 7 jaar, dagelijks onderweg, nooit problemen gehad, comfortabel, super zuinig, ruimte zat. De nieuwe is op gebied van afwerking, materialen, looks, techniek nog een trapje hoger.
@speedie: de B8 1.6 TDI DSG is echt niet super zuinig. Gemiddeld 6.0l/100km.
Ga je in Duitsland de snelweg op en geef je echt gas dan red je 10.0l/100km zelfs over 500km afstand.
@louisvdd76: wow, die 6 liter is wel echt veel. Met mn 2 liter benzine haal ik 7.0 liter
Mooie wagen!
Ik zie ze echt zelden rijden tegenwoordig, is hetzelfde verhaal met de Mondeo
@lekkerlinksrijden: Geen idee hoe de tarieven in Nederland zijn, maar nu ik zelf weer aan het kijken ben voor de lease valt op dat een Passat niks goedkoper is dan een A4, 3-Serie of C-klasse. In feite ga je die dus alleen rijden wanneer je echt de ruimte nodig hebt, en geen Mondeo wil (die voor mij dan wel echt goedkoper is).
Het voelt wat dat betreft echt scheef aan.
@karhengst: restwaarde van de BMW e.d. ligt hoger, kan het maandbedrag in de lease iets beperkt worden, dan zijn ze nagenoeg even duur
@lekkerlinksrijden: ik vermoed vooral dat met kortingen dan wel het dumpen op de markt te doen heeft.
Een Passat is nieuw namelijk ook goedkoper, dus de netto afschrijving adhv de catalogusprijs zal mekaar niet veel ontlopen. Alleen is dat niet de prijs die de leaseboer lapt.
@karhengst: zit wel redelijk wat verschil tussen de tarieven hier, maar het belangrijkst is nog wel de uitrusting denk ik. Bij een Audi of BMW moet er nog €5-10k bij om ‘m op hetzelfde niveau als een Passat te krijgen
Die bumper lijkt wel gesmolten plastic, wat een gedrocht. Misschien moeten ze eens beginnen om het hele ontwerp in de prullenbak te gooien en eens iets heel nieuws doen, dit begint een beetje belachelijk te worden.
Nice, het klokje in het midden vsn het dashboard is verdwenen! Veel strakker zo.
@knalpiep: serieus? Dat chique klokje vervangen door een dekseltje met het woord Passat is een ordinaire besparing.
@mashell: of het zo mooi is opgelost is een 2e. Maar het klokje vond ik niet bij een Passat horen..
@knalpiep: ik vind het juist zonde, stond juist chique ipv dit lelijke stukje plastic
Mooie auto zo’n passat! Alleen die kotslelijke nep uitlaat sierstukken.. snap niet wat men daar mooi aan vind?
@e36m3gt: omdat er nog steeds mensen zijn die naar uitlaten staren brengen de fabrikanten iets aan wat voor uitlaten moet door gaan.
Ze hebben uit pure armoede de voorbumper van de Tiguan R-design onder de Passat gehangen en het een facelift genoemd. Het originele model was meer samenhangend.
@autodidact: sorry; R-Line bedoel ik. Niet het Volvo pakketje…
4 neppe uitlaatjes en een kek blauw kleurtje, knappe facelift
Is het geen partikelfilter ipv artikelfilter
Niks mis mee natuurlijk, maar zo mooi als de 3BG is het natuurlijk allang niet meer.
VW sjoemelt gewoon vrolijk door, ze passen zelfs een artikelfiler toe nu!
Ik vind het op zich wel een prima auto, maar verder niet speciaal. Ik zou liever voor een Mazda 6 gaan.
Er zit nu digital cockpit in. En dan passen ze ook nog digital cockpit toe voor dit model. OT prima auto voor zover ik er ervaring mee heb.
Vind de neus niet mooi net of het over hangt. Bij de Tiguan vind ik dit wel erg geslaagd.
Wat een commentaar op een Passat.
Ik vind het een geslaagde auto en als je er één rijd geleased of niet heb je het gewoon goed voor elkaar.
Nog steeds allemaal universele onderdelen in het dash. Jammer.
“Ongeacht de motor heeft elke Passat nu een partikelfilter en voldoen ze aan de Euro 6d-TEMP emissierichtlijn.”
Jaja…
Zozo…
Geloven we dit nog… ?