De vernieuwde TT-RS brult erop los

Auteur: , 71 Reacties

Om met Michel Vaillant te spreken: VRRROOOOAAAARRRR!!!!

De Audi TT begon ooit zijn carrière als een zeer bijzondere coupé op basis van eenvoudige (Golf)-techniek. Daarmee kon iedereen met een TT overweg en vielen alle kosten redelijk mee. Het zijn wat dat betreft geweldige occasions. Gaandeweg evolueerde de TT wel telkens meer. Kijk maar naar de huidige line-up van de nieuwe TT’s. Natuurlijk staat de auto op het MQB-platform, maar is het opgetrokken uit veel lichtere materialen voor een optimalere wegligging en lager gewicht.

De gehele range van de derde generatie TT is langzaam vernieuwd. Eerst kregen we de reguliere TT en TT Roadster, nog niet zo lang geleden werd de vernieuwde TTS ook gepresenteerd. Nu is het tijd voor de crème de la crème op TT gebied: de TT-RS. Het belangrijkste is natuurlijk: heeft de TT-RS nog die schofterig fijne vijfcilinder? Gelukkig kunnen we antwoorden: jazeker!

Audi TT-RS (8S) '19

Mocht de vernieuwde TT-RS je bekend voorkomen, dan kan dat goed kloppen. Het front is slechts ietsjes aangepast met een agressievere snuit en de achterspoiler is compleet nieuw! Verder moeten we het hebben kleine wijzigingen als nieuw ontworpen dorpels en extra radiateurs. Een zeer lichte facelift dus. Het belangrijkste van de nieuwe TT is simpel: ze hebben dat vijfcilinder blok door de WLTP weten te krijgen.

Audi TT-RS Roadster (8S) '19

De goddelijke vijfcilinder levert nog altijd 400 pk en 480 Nm. Daarmee knalt de 1.450 kg zware TT-RS Coupé in 3,7 seconden naar de 100 km/u, mede dankzij de standaard aanwezigheid van S Tronic transmissie en vierwielaandrijving. Betreft de topsnelheid zijn ze ultrasneu bij Audi. Deze is namelijk begrensd op 250 km/u. Maar als je meer betaalt, verleggen ze de ‘V-Max’ naar 280 km/u. Over geld gesproken: wat de vernieuwde TT-RS gaat kosten wordt in een later stadium bekend gemaakt.



71 reacties

Ik vind de TT-RS in coupe vorm een tof ding, doe maar in het blauw.
Audi verdient overigens wel de hoofdprijs voor het gebruik van de lelijkste wielen op persfoto’s.
eerst die op de RS5, nu dit…
Dat spoilertje ziet er wel echt knakerig uit, helemaal op de Roadster.
Maar voor een euro of 500,- kan je die vast fabrieksaf laten ‘verwijderen’.
@harrie: Dan moet je waarschijnlijk wel het Pro Line S Light weight-pakket van 10k aanvinken, anders kan het niet.
@berlinetta: O Ja, die met het zonnedak en een airco van 25kg!
Volgens mij zijn die stoelen met honingraat motiefje ook nieuw. Heb ze in ieder geval tot op heden nog nooit eerder gezien in de TT(s/rs)
@b2014209: waren er vanaf 2016 ook al (2017 in NL)
@lebeaunl: Nou.. nee. Die waren er toen nog niet. Ik heb zelf zo’n 8S en het enige wat mogelijk is, zijn de standaard stoelen, of die S-sportstoelen met een ruitmotief. Geen honinggraat motief. Of kun je mij een linkje sturen waar die ‘honinggraat’-stoelen in zitten?
@b2014209: Klopt, overgenomen van de laatste RS 7 en 6
Met de kennis van nu hadden ze die TT concept gewoon een concept moeten houden.
@koen0373: nou, zou het geen straf vinden er 1 te rijden, de nieuwere dan, die 1e oma-duck rondingen hoeven van mij niet. Maar als keuze daar was zou ‘k de Cayman doen (met opgepepte 4-cylinder).
-EDIT: probeer het eens toe te lichten-
Worden die dingen überhaupt nog wel verkocht?
@Rick-dos: in Nederland burgerbakland niet nee
@tttijn: voor dat geld zijn er wel leukere auto’s te koop, want het is en blijft een opgeleukte golf.
@rick-dos: In NL in ieder geval niet. In het buitenland zie je ze iets meer rijden. Hier is het gewoon te duur. Voor dat geld kun je ook een praktische auto met veel pk’s kopen. Zou ook mijn keuze zijn overigens.
@berlinetta: maar die heeft dan weer niet deze ‘mini-R8’ looks en soundtrack. P.s. Deze auto is best praktisch, tenzij je kids hebt… (4wd, comfort, er past zelfs een fiets achterin)… Helaas vallen er toch weinig mensen voor, want ik zou hem tweedehands best overwegen, maar die zijn er amper en/of peperduur :-(
@punicaoase: In mei dit jaar komt de mijne beschikbaar voor verkoop! Als je er serieus eentje overweegt kan ik je tegen die tijd wel contacten.
@b2014209: Zeker interessant! Onze huidige auto doe ik rond de zomer weg, dus zou ook qua tijd goed uitkomen. Alleen wij zijn niet zo gek op kleurtjes, hahaha, dus hoop niet dat ie rood, oranje of geel is :-)
Op basis van het lichtere MQB platform. Komt ie uit op 1450kg. Net zoals de 2e gen TT-RS. Hoe is diy lichter? Zijn de eenheden kg pompeuze geijkt in tussentijd?
@ralfast: damn T9. Pompeuze= intussen
@ralfast: 😆 lekkere auto-correctie.
@ralfast: tegenwoordig is alles onder 1500kg blijkbaar licht.
Net zoals een beetje obesitas normaal is.
brt via Android app
Wat is er eigenlijk verbeterd? De oude ging sneller naar de 100 volgens mij.
@brt: Nee die deed het ook in 3,7 seconden.
@berlinetta: haha inderdaad, er stond vanmorgen nog 4 seconden in het artikel.
Het is natuurlijk een tof ding, maar ik zou toch eerder een RS3 kopen. Een 5 pitter in een C-segmenter blijft geniaal.
@dutchdriftking: wel een paar centjes opzij leggen voor schijven en blokken.
@kvgorp: Hoeft gelukkig niet meer. Sinds de facelift heeft de wagen de remmerij van de R8, deze kan het wel aan.
@dutchdriftking: kijk dat wist idd an weer niet. Daarom kom ik hier.
@kvgorp: Ik heb de informatie ook hier vandaan. Deze fix is overigens niet door audi bedacht, maar door VAG specialisten. Deze vonden uit dat een flinke rem-upgrade de problemen verhielpen. Je kan dus ook een tweedehands exemplaar op de kop tikken en deze modificeren. Houdt er wel rekening mee dat een dergelijk setje schijven en blokken nogal een prijzige modificatie is.
@dutchdriftking: dat waren die van de oude RS3 vast ook wel.
@kvgorp: Ook waar.
@dutchdriftking: dat kan er wel bij als je een RS3 aan kunt schaffen.
@hotze: Hangt er vanaf. Als je als jonge jongen bij je ouders woont en na lang sparen een 1e generatie RS3 hebt kunnen kopen dan kunnen dergelijke modificaties flink tegenvallen.
@kvgorp: kopen zou ik zeggen 😉
Heerlijke wagen maar full options kost dit snel €135.000,- en dat is gewoon te gortig als je nagaat wat je daar allemaal voor kan kopen..
@ghost: Zie mijn reactie hierboven. Voor dat geld is er inderdaad een hoop ander spul te krijgen. Veel mensen zullen dan toch voor een veiligere keuze gaan en iets praktisch kopen. Dat is al mogelijk bij Audi zelf, namelijk in de vorm van een RS3 of bijvoorbeeld een S4. Iets langzamer, maar wel beter dagelijks bruikbaar. En als het een sportwagen voor erbij moet zijn, dan zijn er in mijn ogen weer betere opties dan een TT.
Toch jammer dat ze het zelf roeren weg hebben genomen. Heb ooit in de eerste generatie mogen sturen die door ABT ook rond de 400pk zat. Dat in combi met een handbak maakte het wel een heel lekker karretje
@kennone: dat is altijd jammer, mogen ze van mij in elke auto aanbieden.
Hoe verder de TT af gestaan van de eerste serie hoe minder mooi ik het ga vinden allemaal merk ik. Zeker dat spoilertje maakt het er allemaal niet beter op.
Gaaf apparaat. Wel.jammer van het gewicht. Aan de andere kant ding heeft wel 4wd terwijl de concurrentie het met hetzelfde gewicht en 2wd moet doen. Tis maar waar je voorkeur naar uitgaat.
Dat blok zo zo lekker
De Audi TT begon ooit zijn carrière als een zeer bijzondere coupé op basis van eenvoudige (Golf)-techniek. Daarmee kon iedereen met een TT overweg….

Bijna niemand kon met de eerste TT overweg op hoge snelheid. Er zijn er hopies plat gereden omdat het design niet klopte, toen hebben ze dat rare spoilertje op de achterklep gezet om meer druk op de achterwielen te genereren.
@rufctr01: Kontje was te eigenwijs.
Het waren gemiddeld wel oudere bestuurders die in de fout gingen.
@wimof: oudere kappers.
@wimof: zelfs een rallyrijder heeft zich dood gereden met zo’n 1e TT.
De techniek de VAG groep is hetzelfde. Dat wat je ziet en vastpakt is anders. Het is allemaal dezelfde beroemde VAG kwaliteit. En toch zijn er nog steeds mensen die spullen van VAG kopen. Vreemd!!!!!!
@jupke: Ik rij VAG (Seat) en heb toch eigenlijk weinig tot geen problemen hoor? Misschien ligt het er ook een beetje aan hoe de eigenaar met het spul om gaat, ook een Toyota begeeft het snel als je die vanaf een koude start rechtstreeks vol in trapt
@rike: right. Dit speelt denk vaak ook bij Audi’s een rol; daar zit toch veel in de lease en dat is contact aan en gaan maar. Lekker racen en veel remmen op de snelweg is ook niet bevorderlijk voor een auto.
@hotze: Typisch leaserijder gedrag dus ;) Laten we het afsnijden en “ik ben de koning van de weg dus ga aan de kant voor me” houding nog buiten beschouwing laten
@rike: wat heeft die gelopen
@jupke: Momenteel in de 76.000km
@rike: de problemen beginnen bij de 125.000 ongeveer.
@jupke: wat is daar vreemd aan? De auto’s zien er goed uit, rijden prima en comfortabel, zijn bovengemiddeld goed afgewerkt en waardevast… dat de kwaliteit soms te wensen over laat heeft bijna ieder merk op de Japanners na last van… en die laatste hebben zowat alle eerdergenoemde voordelen niet… zelfs de afwerking van een Lexus IS is ondermaats, om nog maar te zwijgen over gebruiksgemak van de infotainment… Ik snap het wel: verschillende mensen, verschillende keuzes…
@punicaoase: ketting,olieverbruik en versnelllingsbak kapot bij 125.000? Ga eens opdracht site van Hartog tuning kijken.
@jupke: Het lijkt wel een opmerking, ooit geplaatst op het internet, die voor eeuwig en altijd zoals een spook blijft ronddwalen.
Waarom worden onhebbelijkheden van andere merken zelfs nooit vermeld?
@wimof: omdat VAG de grootste problemen heeft en arrogant is?
@jupke: Ieder merk heeft problemen, maar als er een probleem is bij VW ag dan zal daaraan gewerkt worden.
Destijds hadden we Jaguar ook in de portefeuille en daar kan ik stellen eens een probleem altijd een probleem.
Hoge bomen vangen veel wind, dat gezegde zal nog wel een tijdje bestaansrecht hebben.
Anderzijds VW is niet zo arrogant, wel sommige dealers in combinatie met de invoerder.
Weet, dat een dealer heel veel macht heeft om kulanz toe te staan (of te weigeren)
Ik kan stellen dat ik voor mijn klanten gevochten heb.
@jupke: Ik heb VW kwaliteit gekocht, wat zeg ik, nieuw gekocht.
425.000 km geleden, nog steeds met alles eerste montage.
Stop, ik zou liegen, schokdempers bij 300.000km , ophangingsrubbers 400.000km airocmpressor is vorig jaar vervangen en nu volgende week maandag mijn servopomp (teveel speling)
Dus?
@wimof: wat voor auto en hoe oud? Benzine of diesel?
@jupke: Een T4 2.5 tdi en ik doe hem niet weg.
(uit principe)
@wimof: een T4 kan maar tot 2003. Dat is de tijd toen ze bij Volkswagen nog kwaliteit maakte! Gewoon een roterende pomp en stalen inspuitleidingen. Zoals Rudolf diesel het verzonnen had. Zonder common rail en andere elektronica. Met de moderne diesel ga je deze km standen niet meer halen! Boven de 200.000 word het moeilijk bij de moderne rommel.Niet alleen bij VAG! Het is te hopen dat de overheid je nog lang laat rijden! Een betere bus ga je niet krijgen!👍🏻
@jupke: Het is omdat ik het weet dat ik hem niet weg doe. (2002)
En als ik ooit nog een uitlaat moet vervangen stop ik er een conversie kit onder. (NoX)
Als ik daarna de T5 bekijk en zijn 2.5 diesel, om gek van te worden (en wat een lawaai) om over de 2.0 180pk helemaal te zwijgen.
Leuke auto hoor! Gewoon voor erbij naast de gezinsbak. Wat zeg je? Hij wordt 3x zo duur door belastingen dan dat hij eigenlijk zou kosten? Laat maar weer…de legale boeven in Den Haag komen weer langs
Dan heb ik toch liever een M240i, die heeft de motor achter de vooras ipv ervoor, zoals de Audi en dan heb je wel een betere wegligging, omdat de motor lager kan worden geplaatst. Dit zorgt voor een lager zwaartepunt en hierdoor een betere wegligging. De achterwielaandrijving rijdt ook sportiever plus de onvolprezen ZF automatische versnellingsbak maakt het mi de fijnere auto.
De basisvorm van de TT blijft fraai en eigenlijk heel bijzonder, als je even vergeet hoeveel TT’s er rondrijden. De SFG en de spoiler verpesten het hier nogal. Normaal zou ik zeggen dat de 5 cilinder alles goedmaakt, maar die kun je ook in een A3 krijgen en dan zit ik toch liever iets minder claustrofobisch.
Zet die motor maar in de Golf 8 of als het nog kan 7.5 facelift.
Dik! Maar onbetaalbaar…
Gelukkig uitlopend model

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).