• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!

Auteur: Wouter, gepost 10 mei 2018 om 14:56 – 28 Reacties

Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!Afbeelding VW Golf GTI TCR – 290 pk, 264 km/u en akra!

Volkswagen Golf GTI TCR Akrapovic
Dit wordt de GTI om je mattie in een Golf R helemaal gek te maken. En oh ja, ook weer verkrijgbaar met akrapovic.

Beetje flauw is dat Volkswagen nog het woord “Concept” in de typeaanduiding opneemt, want ze hebben het ook al over de beschikbare optiepakketten. Eind van het jaar horen we meer over prijzen en datum van marktintroductie, tot die tijd hebben we al voorpret. Hoeveel voorpret dat is kan Casper je uitleggen, hij reed al eens de circuitversie van de Golf GTI TCR en wordt daar nog steeds glimlachend van wakker.

De straatversie van de de Golf GTI TCR is uiteraard geïnspireerd op de racewagen en werd vandaag onthuld tijdens het GTI Treffen in het Oostenrijkse Reifnitz am Wörthersee. De meeting waar ieder jaar zoveel mogelijk Golfjes en andere VAG producten het wereldrecord burnouts proberen te verbreken.

Op naar het goede nieuws: onder de kap ligt het bekende tweeliter turboblok die nu 213 kW/290 pk (tussen 5.000 en 6.800 tpm) levert. Van het maximumkoppel van 370 Nm werden vroeger TDI-fans helemaal week in de knietjes, maar tegenwoordig hebben ook benzineblokjes zoveel oomph. Zelf poken is er niet bij, de GTI TCR komt er alleen met zeventraps DSG. Alle 290 pk’s moeten via de voorwielen op het asfalt worden omgezet in vette zwarte strepen en bandenrook. Om te zorgen dat het niet één, maar twee mooie rubbersporen worden heeft VW het erg fijne elektronische aangestuurde sperdifferentieel gemonteerd. Daar worden wij blij van.

Akrapovic!
De snelste Volkswagen Golf ooit heeft – net als de Golf R – twee extra radiateurs in de neus voor een betere koeling van de motor. Nog leuker is de komst van de herriemakers die de Golf R ook zo leuk maken: het titanium uitlaatsysteem van Akrapovič. Hoe dat klinkt: zet je geluid voluit en klik hier.

Naast de traditionele GTI kleuren wit, rood en zwart komt er ook een lekkere grijze lak met de naam Pure Grey beschikbaar. Als er gekozen wordt voor Pure Grey, Pure White of Tornado Red kan het dak van de Golf GTI TCR worden uitgevoerd in contrasterend zwart. Nieuw is het rode stofje op de stoelen, het is een speciale combinatie van microvezel en stof.

De Golf GTI TCR komt eind 2018 op de markt. Specificaties, prijzen en timings worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt. En vermoedelijk zal Volkswagen ook nog wel een gooi doen naar een leuke Nurburgring tijd met de GTI TCR.

Ook interessant!

  • Video: Golf GTI kopt een Range Rover
  • Video: Golf GTI bestuurder scheurt als een gek
  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Oettinger Golf 8 GTI
    Oettinger Golf 8 GTI is keurig en subtiel. Huh?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Akrapovic, concept, golf, golf-7, gti, TCR, Volkswagen

Vorig bericht: « Hé, kijk, de Rolls-Royce Cullinan is officieel
Volgend bericht: Koop een échte F1-wagen voor 300K euro’s! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mikje90 zegt

    10 mei 2018 om 15:14

    En wa kost da doan?

    Login om te reageren
    • daihatsucuore zegt

      10 mei 2018 om 15:17

      @mikje90: “Eind van het jaar horen we meer over prijzen en datum van marktintroductie, tot die tijd hebben we al voorpret.”

      Login om te reageren
  2. willeme zegt

    10 mei 2018 om 15:20

    Dus deze GTI zit dus nét onder het niveau van de Leon Cupra.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    10 mei 2018 om 15:22

    “Ook een lekkere kleur grijs” , niet lekker dus

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    10 mei 2018 om 15:25

    Leuk ding, maar deze TCR verhoudt zich ten opzichte van de circuitwagen als een Renault 5 Turbo ten opzichte van een 5 Turbo:

    5 Turbo:

    https://goo.gl/images/jN1cXo

    5 Turbo:
    https://goo.gl/images/L2v8LE

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      10 mei 2018 om 15:28

      @moveyourmind: Dat verhaal onder het eerste linkje lijkt door een dronken computer vertaald te zijn

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        10 mei 2018 om 19:27

        @pallas: haha, mooi.

        Login om te reageren
  5. jaapiyo zegt

    10 mei 2018 om 15:30

    De uitlaat aan beide kanten vind ik nog steeds jammer bij de GTI. Zoals de V GTI het had was perfect. Waar je je druk om maakt…ik weet het…

    Login om te reageren
    • soundgarden zegt

      10 mei 2018 om 15:32

      @jaapiyo: klopt die style hadden zo imo ook door mogen zetten. Had een mooie kenmerkende feature kunnen zijn/worden

      Login om te reageren
      • steelfighter zegt

        10 mei 2018 om 16:14

        @soundgarden: mag niet van Porsche:)

        Login om te reageren
    • Foramen zegt

      10 mei 2018 om 17:55

      @jaapiyo: heb het juist andersom, een enkel pijpje van normaal formaat aan beide kanten zoals de 6 en later vind ik veel beter staan dan twee aan één kant zoals de 5 GTI heeft.

      Login om te reageren
      • simonferrari zegt

        10 mei 2018 om 20:29

        @foramen: Ben ik met je eens, en daarnaast de 2.0 TDI’s en 1.5 TSI’s hebben ook al twee aan één kant. Een GTI mag dan wel onderscheidend zijn.

        Login om te reageren
  6. mrbasa zegt

    10 mei 2018 om 15:35

    Twee vragen;
    -heeft deze ook een achterbank (pretty please!)
    -ook leverbaar in de USA?
    Vrees van niet maar ik mag (nog) blijven hopen!

    Login om te reageren
    • Visje66 zegt

      10 mei 2018 om 16:20

      @mrbasa: Ja, dit is geen geprepareerd circuit hok zoals de CS S is.

      Login om te reageren
  7. royaledeluxe zegt

    10 mei 2018 om 15:51

    Waarom staat die zo hoog op zijn achterwielen? Slechte photoshop?

    Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    10 mei 2018 om 15:58

    Vergeet ik nog iets? Je had de pre-facelift mk7 nog de Edition 35… Wat een armoe zoveel edities. Hoewel Ford het ook doet met de RS, maar zóveel… Nee. GTI 230

    GTI Performance 245

    GTI clubsport (265 25)

    GTI TCR 290

    GTI Clubsport S 310

    R 310

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      10 mei 2018 om 16:39

      @phaeton: Maar deze heeft Akra. Dus hij laat scheetjes

      Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      10 mei 2018 om 16:56

      @phaeton: duitse marketing.

      Login om te reageren
  9. roberto zegt

    10 mei 2018 om 16:13

    Interieur vind ik wel gaaf, maar het exterieur te schreeuwerig. Sowieso vind ik de snelle Golfjes te veel spoilers etc. Past simpelweg niet bij de auto! Mooiste blijft toch een GTD of standaard GTI i.m.o.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      10 mei 2018 om 16:23

      @roberto: past niet bij de auto? Dat is waar de doelgroep een stramme plasser van krijgt. Spoilers, veel zwarte accenten en vooral heeeel boos kijkende voor- en achterlichten.

      Login om te reageren
  10. Visje66 zegt

    10 mei 2018 om 16:18

    Deze gaat echt geen gooi doen naar een ring tijd, daar is de Clubsport S voor wat een nog veel heftigere versie is als deze TCR, kwa circuit gebruik.

    Dit is een facelift Clubsport, met een andere naam. Wil ik mijn Clubsport overigens wel op inruilen. :)

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    10 mei 2018 om 17:04

    Beetje jammer dat jij bij SEAT wel gewoon dik 300pk krijgt. Dit ding zal ook wel weer absurd duur worden. Megane RS of i30 N geven je veel meer lol per Euro denk ik.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      10 mei 2018 om 17:29

      @trustmeiamanengineer: dat is de volgende special edition van de Golf GTI.

      Login om te reageren
    • Visje66 zegt

      10 mei 2018 om 17:32

      @trustmeiamanengineer: VW kan het topmodel, de R, niet in de weg zitten. Er moet dus nog wel een gat zijn qua vermogen, al is dat al klein, 290 vs 310. Blok is hetzelfde, andere software erop en gaan. :)

      Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    10 mei 2018 om 17:32

    Een auto voor mensen (18 jarigen) die dat ding niet kunnen betalen. Teveel spoilers en stickers op de auto aanwezig.
    De nieuwe Megane RS vind ik mooier en volwassener.

    Login om te reageren
  13. inbedrijf zegt

    10 mei 2018 om 17:49

    Ik ben best een fan van golfjes. Maar ik wordt hier niet warm of koud van. Andere grijstint, iets meer pk. Meer niet. Verder ziet hij eruit als een gewone golf 7. Ik vind de huidige Audi RS3 dan veel mooier, subtiel maar wel dik. Deze golf schreeuwt alleen maar meer plastic….

    Login om te reageren
  14. tge1 zegt

    11 mei 2018 om 08:46

    Akropovic? Is dat niet die ontzettende dure schetenuitlaat fabrikant?

    Login om te reageren
  15. Onehp zegt

    11 mei 2018 om 13:24

    Houd niet van het velgendesign, nog minder in het zwart. Verder veel poeha voor wat de GTI Clubsport vanaf het begin had moeten zijn…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North