Geen geld, voor zo’n fraai stukje geschiedenis.
Sommige critici zeggen wel eens dat de Formule 1 te netjes is geworden. Tegenwoordig wordt er teveel gerekend met het hoofd en niet met het hart. Mijn persoonlijke theorie is dat dit één van de redenen is dat mensen al snel een onverklaarbare adoratie voelen voor karikaturen als een Juan Pablo Montoya, Gilles Villeneuve en Max Verstappen, The Disruptor. Gaat het fout, dan wordt het groots uitgelicht, maar gaat het goed, dan worden ze bezongen als een jonkvrouw, opgesloten in haar toren.
Juist dit ondoorgrondelijke, ongeremde menselijke aspect dat zij bezitten onderscheidt ze van de rest, op een manier waardoor keiharde resultaten er eigenlijk niet toe doen. Niet vreemd dus dat racefanaten eerder neigen naar het ongeleide, maar uitermate precieze projectiel Senna, dan Alain ‘Le Professeur’ Prost. Ik ben ervan overtuigd dat dit dezelfde reden is dat men meer voelt voor het warme, emotionele Ferrari dan het kille, uitgerekende Mercedes.
Wanneer we het team een categorie moeten toewijzen, kunnen we Jordan enkel en alleen in hetzelfde rijtje als Ferrari plaatsen. Natuurlijk, de Ierse equipe van Eddie Jordan is niet te vergelijken met de Scuderia, maar de formatie van Jordan was wel degelijk een vreemde eend in de bijt. Een bizarre underdog die op een goede dag schitterende resultaten wist te behalen. Niet alleen dat, want het oog van Eddie wist talenten te ontdekken als geen ander. De Ier heeft er praktisch eigenhandig voor gezorgd dat Brundle, Alesi, Barrichello, Herbert en Schumacher een kans kregen, voordat een ander het aandurfde.
Het team, dat in 1991 voor het eerst op de Formule 1-grid verscheen, kende enkele polariserende jaren. Nadat het team in 1996 een lucratieve sponsordeal tekende met Benson & Hedges, en het iconische Jordan-geel voor het eerst in de paddock verscheen, begon het team constanter te presteren. In een chaotishe Grand Prix van België in 1998 volgde zelfs de eerste van hun vier overwinningen.
De auto die binnenkort door RM Sotheby’s wordt geveild is een exemplaar uit het meest succesvolle jaar van de Ierse formatie. In 1999 scoorde Jordan in totaal 61 punten, bijna het dubbele van het aantal punten in andere seizoenen. Jordan had dat jaar ex-wereldkampioen Damon Hill en Heinz-Harald Frentzen onder contract staan. De getalenteerde Duitser nam liefst 54 van de 61 punten voor zijn rekening. Was het hun kant opgevallen, dan hadden ze wellicht zelfs het kampioenschap op hun naam kunnen schrijven.
Laat het desbetreffende chassis, #003, nu precies de wagen zijn waarin Frentzen plaats heeft mogen nemen. De Duitser gebruikte zijn Jordan in de eerste twee races van het seizoen. Hij behaalde er een respectabele tweede en derde positie mee. De wagen is grotendeels compleet, maar mist het originele stuurwiel, stuurkolom, het binnenwerk van de versnellingsbak en de uitlaatspruitstukken. De Mugen-Honda V10 is wel aanwezig.
RM Sotheby’s verwacht dat de wagen tussen de 250.000 en 350.000 euro op zal leveren.
lekkaah zegt
Hmmm, dit of een Iron Man pak.. moeilijk moeilijk..
https://www.apparata.nl/nieuws/het-originele-iron-man-pak-a-300-000-dollar-gestolen-26817
johnwaters zegt
300.000€ geen geld? Idioot!
autodrop zegt
Zoo wat gaaf! Ik zat in ’99 op de basisschool waar wij F1 volgden en vervolgens met skelters de F1 teams speelden. Mooie herinnering daardoor aan Jordan haha.
Dizono zegt
Jordan, wat een baas. Vooral bekend om deze twee kwaliteiten: https://i.imgur.com/DkJy79F.jpg
Overigens begon Alesi zijn carriere bij Tyrell in 1989 en sloot hij zijn loopbaan volgens mij juist af bij Jordan.
alfapeter zegt
@dizono: Vader die dochter op schoot neemt, niets speciaals toch?
kirdian zegt
@alfapeter: in Urk is alles mogelijk..
joejojo2012 zegt
Die Mugen Honda motoren waren echt oorpron!! Eerder met Ligier, daarna Prost. Iemand een linkje voor mij met dat specifieke geluid? Of het Jordan, Ligier of Prost is maakt niet zoveel uit.
rob5nismo zegt
Jordan met zn grid girls
jorden zegt
Is ‘t ding rij klaar? Hoe eenvoudig is het om er een trackday mee te bezoeken? Wie kan het onderhoud verzorgen? Of is dit een stuk decoratie voor 3 ton.
transaxleman zegt
@jorden: er wordt wel degelijk geraced met oude F1 wagens door bijv Fuchs neue technologie en die doen ook onderhoud enzo. Maar reken zomaar nog eens 3 ton om m raceklaar te krijgen en daadwerkelijk te rijden. Je moet namelijk echt 1 a 2 oud F1 engineers in dienst nemen om de techniek werkend te krijgen. En dan kun je eigenlijk alleen racen op historische demonstraties of als je een circuit afhuurt
ronnys zegt
@transaxleman: Je kunt hiermee, meedoen aan de BOSS GP. The Big Open Singel Seaters.
Die rijden ook op de Historisch GP van Zandvoort eind augustus.
Veelal rijden ze wel met een standaard V8 motor omdat die motoren eigenlijk nooit lopend geleverd worden. Op zijn minst ontbreekt de software om de boel te laten lopen.
skinnybmw zegt
Eddie Irvine begon ook bij Jordan samen met Barrichello. Prachtcoureur en kerel. Altijd fan van ‘m geweest.
toniominestrone zegt
@skinnybmw: inderdaad een goede 2e rijder binnen je team, in het jaar dat Schumacher zijn been brak tijdens de gp van Engeland dacht Eddy voor het wk te kunnen gaan, niet dus.
skinnybmw zegt
@toniominestrone: Oh, hij ging zeker voor het WK. Begon al met de eerste race, die hij won. Werd geholpen door Mika Salo en later weer Michael maar Mika Hakkinen was in Suzuka de betere, terwijl Eddie niet de snelheid kon vinden op zijn favoriete baan. Maar hij was zeker wereldkampioen geworden wanneer hij die race sneller was geweest dan Mika. En dat had Michael niet leuk gevonden? Hij zou toch Ferrari wereldkampioen maken?
E34M5Touring zegt
Een van de mooiste F1 auto’s vind ik. Geweldige livery en design. Mooi team ook. Vind Eddie Jordan als commentator ook sterk. Goeie humor.
Gulli zegt
Ik heb heel lang gedacht dat die vakjes op die neus een maïskolf moesten voorstellen. Ik weet het, zeg maar niets