‘VW loost mogelijk Seat om de boel te redden’

Auteur: , 82 Reacties

De kans dat VAG in het merkenbestand moet snoeien om een enigszins rooskleurige *herstel* geen poepbruine toekomst tegemoet te gaan, is aanzienlijk. De liefhebber van de meer emotionele automobiel zou daarbij weleens het haasje kunnen zijn. Of de geluksvogel, net hoe je 't bekijkt.

VW loost mogelijk Seat om de boel te redden

Niet elke Seat-fan hoeft immers fan te zijn van VAG. Genoeg daarover, door naar dat waar het om gaat. Seat draait om het zachtjes uit te drukken niet heel bueno. Sterker: de afgelopen zeven jaar draaide het merk een verlies van in totaal bijna 1,4 miljard euro. Tel daar die swaffeldiesels (dank voor het lenen) bij op en de mogelijkheid dat Seat wordt geditcht klinkt aannemelijk.

De Spanjaarden horen sinds 1986 bij het Duitse concern en sindsdien draaide de boel eigenlijk prima. De laatste jaren is de klad er helaas in gekomen. Volkswagen heeft al aangegeven dat het niet-essentiële projecten de nek om gaat draaien en wellicht dat Seat onder die noemer kan worden geschaard, aldus Automotive News.

Aan de andere kant: er zijn net forse investeringen gedaan in Seat, dat met nieuwe modellen (inclusief SUV) hoopt het tij te kunnen keren. Het zou wel raar zijn als VAG het Spaanse merk in de uitverkoop doet en tegelijk wederom over z’n eigen schoenen piest door de investeringen in één klap af te schrijven.

Foto: Seat Leon Cupra ST 290



82 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Heb dat Seat toch al nooit begrepen. 12 jaar geleden een nieuw VW caddy gekocht voor de zaak. Zelfde auto heet bij Seat Inca en had geen meegespoten bumpers en een paar tientjes goedkoper.
@thomasthomas: Tja, dat is totaal inrelevant, zo zit de bedrijfswagenwereld nou eenmaal in elkaar. Een vw Crafter is ook hetzelfde als een mb Sprinter. Een Citroen Jumpy is ook hetzelfde als een Peugeot Expert. Een Opel Vivaro is ook hetzelfde als een Renault Traffic. Een Fiat Doblo is ook hetzelfde als een Opel Combo. En zo kan ik nog wel even doorgaan..
@kapitein: Irrelevant*
@kapitein: met dat verschil dat de crafter een sprinter met vw motor is. Één keer raden wat het zwakke punt van die crafter is. Juist, de motor.
@lekbak: klopt, maar je snapt mijn punt. En inderdaad, de latere crafters met 2.0tdi kan je beter laten staan.
@kapitein: Jumpy en Expert… Valt ook onder 1 concern, PSA! ;-)
Zie eerder gebeuren dat Scania en of MAN worden afgestoten, dat levert zeer waarschijnlijk behoorlijk wat cash op
@406_v6: Ik vraag mij ook af wie Seat zou willen kopen…

Het is gerebadgede oude vw techniek, ook met de oude vw productielijnen die relatief veel dure arbeiders vergen.

Weinig eer aan te behalen dus..
@martinus: er was eens een automerk uit Zeewolde dat wel heil zag in een merk uit Zweden….
@awesome: o lawd … Breng hem niet op ideeën.
@martinus: misschien ziet Fiat wel kansen als ze het voor een euro kunnen kopen. Wordt de modellen-portefeuille le meteen wat breder en heeft Fiat er meteen wat extra (goedkope) productielocaties bij.
@roppp: als fiat ergens geen gebrek aan heeft, is het peoductiecspaciteit
@martinus: Peugeot vind ik wel een goede kandidaat.
via iPhone app
@pikes83: ja idd alleen als peugeot de kwaliteit naar beneden wilt halen zullen ze seat kopen…
@martinus: Dat was alleen de Exeo.
@406_v6: het gaat niet om een tijdelijk cashtekort maar om een rendabel resultaat op lange termijn. In andere woorden, Scania houden en de verliesmakers dumpen
@406_v6: Scania niet, Scania komt binnen 1 1/2 jaar met een compleet nieuw model en daar zijn grondige ontwikkelingen bij aan te pas gekomen.
@gt500eleanor: Dat mag ook wel na 20 jaar.
@406_v6: Iets in die trant is mogelijk,maar het zijn wel winstgevende takken. Maar misschien stoppen met de WRC. Ook kan het zijn dat Porsche, Audi en Seat sommige race klassementen gaan stoppen. En daarnaast lijkt het mij goed mogelijk dat Ducati in de verkoop gaat.
@406_v6: Scania wordt verkocht aan paccar, geloof me maar. MAN zijn net alle fabrieken klaar en het is dat Duits nationalisme dat ze het niet willem verkopen.
@henkhupelschoten: zou het? Paccar? Ik zie Volvo Trucks ook als potentiële gegadigde. Scania doet vlg mij niets buiten Europa, DAF hebben ze al, dus wat is de meerwaarde voor Paccar? Volvo zou Scania wel kunnen gebruiken als aanvulling op het huidige programma en dan met name wat betreft de “speciale” trucks.
@406_v6: dat gaat niet gebeuren, de volgende crafter komt als VW en MAN uitvoering
Jammer, toch één van de leukere merken van de Volkswagengroep…

Gelukkig hebben ze nog andere merken die de slogan “Auto emmission” ook eer aan doen.
@moveyourmind: zoals alfa Romeo!
@xiran: Nou, gelukkig is het zover niet gekomen…

Toen Martin Winterkorn vorig jaar een bod uitbracht op Alfa Romeo was dit het uiterst diplomatieke antwoord van ome Sergio:

Marcire in figlio sporco di puttana non voglio vedere con il vostro moffenkop arrogante!
@moveyourmind: Het is in iedergeval een goedkoop alternatief. De Seat Leon is in ieder opzicht gewoon een golf, en dan is hij ook nog eens bijna full options voor het geld dat je betaald voor een kale golf. Ik ben er wel fan van maar ik heb het idee dat veel mensen het voordeel niet in zien.
@moveyourmind: je weet dat je een topic aan het lezen bent over Seat?
Die boekhoudtrucjes zeggen niet zoveel over de gezondheid van sec het merk. Maar het staat buiten kijf dat VAG met een (financiële) oplossing moet komen om niet kopje onder te gaan.
In ieder geval zijn bij Seat onder VW leiding (eigendom) wel modellen gebouwd met een meer eigen gezicht dan in de voorgaande Fiat periode waarbij ze Fiat’s met Seat logo in licentie bouwden. Ik geloof dat de 1e Ibiza het eerste eigen model was van Seat zelf tot VW een steeds groter belang in Seat nam.
Ergens is het een beetje cynisch dan te weten dat Seat inmiddels groot leverancier is van meerdere politieonderdelen in Italië. Denk aan de Carabinieri en Polizia.

Eerlijk gezegd heb ik het merk gevoelsmatig nooit zo bij VW horen passen, maar dat geld net zo voor lambourghini en Ducati bv. Waarom weet ik niet, zoals gezegd gevoelsmatig.
@milan0: De eerste Ibiza was wel een afgekeurd Punto ontwerp…
@norge: net als de Matiz een afgekeurd Fiat cinquecento ontwerp was.
Dat bleek achteraf wel een schot in de roos van Daewoo.
@norge: de eerste Ibiza was er in 1984, de eerste Punto in 1993…
Lijkt mij sterk dat de eerste Ibiza een Punto had moeten worden.
@rufctr01: correctie bedoelde Uno
@norge: wel met porsche techniek onder de motorkap!
En wie zou dat merk moeten kopen dan ??

Gewoon weer een typisch Europees stukje subsidie bedelen dus ..
@lincoln: Fiat…Voor een appel en een ei, zet er een Alfa logo op en Sergio is de lachende eindbaas..
@norge:

Kost maar 200 miljoen per jaar ..
Alfa is nooit rendabeler geweest ..
@norge: Zo komt hij wel aan zijn beloofde 800.000 verkochte alfa’s per jaar. Haha
Het enige nadeel: buiten Victor Muller zal er niemand Seat willen kopen…

Nee, ik geloof eerder in een theorie waarbij Scania van de hand gedaan wordt, zoals hierboven al werd geopperd.
Ik heb vandaag tegen een licht-metallic blauwe ibiza fr (bj 2012 ofzo) aan moeten kijken. Wat mist dat autootje zijn proporties zeg. En het interieur was ook om te huilen. En maar zeker niet te spreken over de wansmaak velgen die eronder zaten. Nee, hier geen seat fan.. Snap ook nooit dat dit als het spaanse alfa wordt gezien.
@ Norge; ik zou eerder denken dat het een afgekeurd ontwerp voor de Uno zou zijn geweest gezien de tijd waarin die 1e Ibiza kwam, vind hem er zelfs ook nog wat op lijken ( van een afstand gezien)
@milan0: oops je hebt gelijk…
Nu ja als VAG net flink heeft geïnvesteerd is dat natuurlijk voor een hoop partijen best interessant. Kan mij ook gewoon voorstellen dat een investeringsclubje wel geïnteresseerd is met bijvoorbeeld een afspraak over het leveren van VW techniek voor de komende 10 jaar? Als ze dan hebben gecashed kan de stekker eruit.
Seat is geen cent waard want het maakt al jaren verlies. Wie koopt zo’n emotieloos prutmerk uit Spanje? Niemand dus.
Natuurlijk zou VAG erg blij zijn deze hete aardappel te lozen maar dat gaat ze niet lukken. Er zit niks anders op nog meer te bezuinigen op ontwikkeling, productie en materialen en hopen en bidden dat verlies bij Seat in break-even omslaat. Efficiënter produceren met het MQB platform, http://www.autoblog.nl/volkswagen-mqb-eindelijk-zijn-alle-autos-een , gaat ze niet redden. http://europe.autonews.com/article/20140729/ANE/140729845/vw-suffers-production-woes-adjusting-to-mqb-platform-report-says
Perceived quality over actual quality!
Dan heb je wel een totaal verouderd crisis product dat snel stuk gaat maar daar komt de klant toch pas 5 jaar later achter.
@T16: Ik heb er een gekocht, een leon st fr 180pk tsi, alles er op en er aan, Regelbare ophanging, topwegligging en comfort, nieuw voor 28000eur, wie doet beter. Nu ben ik benieuwd wat jij rijdt, ik hoop dat je beter doet maar ik twijfel er aan. Niets oude techniek want hij is net hetzelfde als de golf met een eigen jasje en een leukere afstelling van het onderstel. Gr
@leeno: Ik rij o.a. een V6 met 192 pk op LPG, alles erop en eraan. Rijdt fantastisch en koste me €1000,-.
@T16: fijn voor jouw maar jij oordeelt over een zogezegde “emotieloze” auto terwijl je zelf denkt dat je voor 1000eur een pak emotie koopt. Emotie is voor mij iets wat ik zelf mooi vind en wat ik lekker rijden vind en daar kan in het c-segment voor deze prijs naar mijn gevoel geen andere auto aan tippen.
En iedereen leefde nog lang en gelukkig.

ben bang dat seat echt t meest nutteloze merk in het portfolio is. Ook al heeft de nieuwe leon wel wat tov een golf.
VAG zou net zo lang met geld kunnen schuiven tot alle kosten op SEAT neer komen en failliet verklaard wordt.
Vervolgens kunnen ze de boel terug kopen met de mogelijkheid om SEAT terug op de markt te zetten als het nieuwe budget merk dat ze al zo lang willen hebben.
Seat… snel …. dump VW…. daarmee wil je toch niet mee door 1 deur! Die schobbejakken.
Beter doen ze Lamborghini of Bentley van de hand, dat past voor geen meter binnen hun portfolio. Bovendien kunnen ze dan de Bentley waarden niet meer te grabbel gooien én gaat die Bentayga misschien weer uit productie. En dan kan Lamborghini weer het onbeschofte ongepolijste merk worden wat het ooit was.
Seat verkopen zou logischer kunnen lijken, maar zoals anderen al aangaven is er buiten de VAG geen toekomst voor Seat, en Bentley en Lambo zijn gewoon gewilde merken en leveren waarschijnlijk meer op. Dusja…
@stationcar:
Van het argument van ‘past voor geen meter binnen hun portfolio’ snap ik eerlijk gezegd echt geen hol…..

VAG kan vandaag de dag in nagenoeg alle segmenten en prijsklassen iets leveren. Van dat goedkope Up ding tot een 700pk supercar. Weet er het fijne niet van, maar dat lijkt mij een bewuste strategie…..

En het leuke is volgens mij dat Lamborghini en Bentley heel behoorlijk draaien. Seat daarentegen…. En die zitten ook nog een beetje in hetzelfde vaarwater als Volkswagen en Skoda. Dus wat moeten ze er eigenlijk nog mee? Afstoten, net als GM Pontiac ook begraven heeft.
@Rob:
Wat mij betreft heb je gelijk, Lambo en Bentley draaien goed, Seat niet. Conclusie kan dan zijn dat ze Seat opdoeken, maar dat kost ze een hoop Euro’s. Al verkopen ze twee goedlopende merken verdienen ze er juist wat aan.
De reden dat Lamborghini en Bentley niet binnen de VAG passen is simpel, zoals gezegd Lamborghini hoort ruig en ongecultiveert te zijn, dat past niet binnen de steriele VAG cultuur, bovendien heeft VAG dus ook Porsche en Bugatti, dit zijn weliswaar hele andere merken, maar ze zitten allemaal in ongeveer dezelfde kleine vijver te vissen. Wat betreft Bentley, hier heb je grotendeels hetzelfde verhaal, behalve dat een Bentley juist stijlvol en ingetogen hoort te zijn. Kortom ze hebben gewoon teveel overlap.
@stationcar: dat is korte termijn denken.. Goedlopende bedrijven zorgen voor lange termijn winst (of minder verlies over het hele concern). Slecht lopende takken zorgen voor extra verlies.. Dat wil je dus juist niet. Het zou natuurlijk kunnen wezen dat ze in een dergelijke positie terecht komen dat ze zowel goedlopende- als slechtlopende takken moeten verkopen.
Ik begrijp ook niet waarom ze van een fabrikant die alleen maar flats in licentie bouwde een sportief merk wilde bouwen. En dan ook nog op basis van oude VW platformen
Toch he, toch wil ik niet geloven dat het hele merk verkocht zal worden. Daarvoor zouden ze teveel moeten afschrijven lijkt mij.

Daarom lijkt het deels naar de beurs brengen (ook) een optie….
Ik verwacht eerder dat ze de stekker er uithalen dan dat ze SEAT verkopen.
Zelfde idee wat GM met o.a. Pontiac had gedaan.

SEAT heeft geen eigen techniek, de meeste techniek deelt SEAT met andere VAG merken.

VAG zullen nooit hun techniek zomaar met SEAT verkopen.

Ik denk dat niemand een merk wil kopen zonder een beetje eigen techniek, zelfs de Chinezen niet.
@mercedessel: ik denk zelfs dat VW niet eens enig merk aan de Chinezen wil verkopen. Net zo als dat GM de verkoop van Saab tegen hield, omdat ze bang waren dat de Chinezen behalve met de merknaam ook met de technische knowhow aan de slag gingen.
@mercedessel: Alle techniek van we seat komt gewoon van Volkswagen, daar hoef je geen professor voor te zijn
@mercedessel: het enige wat Seat gemaakt heeft is de Auto Emoticon in de vroegere MSN messenger hahaahha
VW zou zich idd beter kunnen richten op de kern, namelijk auto’s maken, ipv vrachtwagens en motorfietsen, en megaveel geld te verkwisten aan autosport en voetbal
Een beetje onverwachte keuze eerlijk gezegt.Ik zou eerder een prestige project als de Chiron de deur uit gooien.Hoezeer het ook tegen mijn automindset in gaat.De hearts en minds zijn sinds het “sjoemelsoftware” debacle op het vriespunt beland.Het geld zal toch verdient moeten worden met het wat gewonere spul.Als je gaat snijden in de fabrieken van de niet supercars gaat het moreel nog verder naar beneden en heeft de kwaliteit van de autos er wellicht onder te leiden en dat is iets wat de VW groep nu op het moment er echt niet bij kan hebben.Men heeft zich al bewezen met de Bugatti.Echter de marges lijken mij niet hoog genoeg.
@centho: sterker nog, bij de Veyron verloor VW op iedere unit 6 miljoen euro. Het lijkt me dat er nu binnen de gelederen geen ruimte meer is voor dat soort absurde verliezen. Het kostte ze daarnaast ook nog eens veel tijd om alle geplande exemplaren te verkopen. Ik weet niet hoe VW het gedaan heeft met de Chiron, maar ik hoop voor ze dat ze er wel winst op kunnen behalen.
Denk dat ze er beter aan doen Audi te verkopen, aan China of zo..
@norge: aan de porno industrie verkopen, bedrijf ombouwen naar penisringen fabrikant :P
Wat ik me echt afvraag, zouden ze nu op termijn ook echter minder gaan verkopen. Mij schrikt heel die dieselgate ed mij niet af om een diesel te kopen.
@jpoers:
Maar zou je een tweedehands sjoemeldiesel willen? Ik denk het niet… Dat doet wat met de restwaarde van die auto’s en een lagere restwaarde betekent een hogere leaseprijs, en een hogere leaseprijs betekent dat die dingen minder interessant worden om te leasen. Neem dat effect + de imagoschade en je hebt een dodelijke cocktail…
@jpoers: dus jij vindt het wel prima om mensen nog sneller de dood in te jagen met een auto die 40x NOx uitstoot dan toegestaan. Je praat hier niet over een klein beetje teveel he, gewoon 40x maal meer de toegestane hoeveelheid.

Ik denk dat we allemaal van auto’s houden hier op deze website, maar laten we nou heel eerlijk wezen.. een VW Diesel die hoort gewoon zuinig en schoon te zijn.. Want het is in ieder geval geen auto die de auto hartjes sneller laat kloppen
Seat is volledig gebouwd op de VAG-platformen. Iemand die die boel overneemt zou dus ofwel (a) alleen de productiefaciliteit overnemen, maar wat heb je daar nou precies aan als je weet dat bvb Opel in A’pen ook niet van de hand kon worden gedaan (en zo zijn er wel meer fabrieken die blijven leegstaan), of (b) de huidige modellen blijven produceren op het MQB-systeem in licentie van VAG – met alle risico van bedrijfsspionage van dien, en dat is een risico dat VAG niet snel zal nemen. Als ze iets met Seat anders willen doen dan ze momenteel doen, is het de nek omdraaien. Verkopen gaat niet gebeuren. Zoals hierboven al gezegd, de buitenbeentjes zoals Bentley, Lambo, Ducati, Bugatti: daar kunnen ze veel makkelijker van af. Zelfs al gebruikt Lamborghini dan onderdelen van pakweg Audi, dat is heel wat anders dan een volledig platform delen.
@BaRa: Nu zijn de Huracan en de R8 natuurlijk wel gewoon dezelfde auto met een ander koetswerk.
Kunnen julie van Autoblog misschien een keer een samenvatting maken van wat er allemaal aan de hand is rond de VAG group?
@rubencarspotter:
Dat kan ik voor je doen.

In één zin :

Ze hebben de boel besodemietert door Diesel auto’s te leveren die veel meer schadelijke stoffen uitstootten dan dat ze zeijen dat ze deden en daar is men achter gekomen !
Seat is in tegenstelling tot Skoda een miskoop geweest. Het voegt helemaal niks toe aan het concern. Ook heeft het geen zin om Seat aan te houden om een sterke positie in Zuid-Europa te behouden, want zelfs in Spanje verkoopt VW meer auto’s dan Seat zelf (stonden in oktober op #6…), in Portugal staat het niet eens in de top 10, en in Frankrijk en Italie spelen ze al helemaal geen rol. Daarnaast heeft VW al een eigen fabriek in Spanje staan dus de fabriek in Martorell is ook overbodig.

Uiteindelijk zal Seat nooit (zeg nooit nooit…) verkocht worden omdat VW niet een concurrent in het zadel wil helpen. De nek omdraaien lijkt me politiek gezien ook lastig, maar VW zal nog veel meer moeite hebben om zaken in eigen land aan te pakken. Dan gaan de overheden daar dwars liggen. Maar dat het merk (zeker nu) als een molensteen om VW’s nek hangt is wel duidelijk.

Of… misschien wordt Seat wel genationaliseerd door het aanstaande onafhankelijke land Catalunya..!
Dit was toch gewoon te verwachten?
-Als je Bugatti, Lambo, Bentley, Audi, Skoda, Seat in je portefeuille hebt.

Ik ben geen accountant dus de cijfers bij VW zal mij een worst wezen, zolang de Chiron er komt vind ik het best.
@michaelcorleone: Ze zullen Bugatti ook wel moeten verkopen, aangezien Bugatti geen winst maakt op de auto’s
@henkhekje: Vooralsnog verwacht ik dat niet, omdat de Chiron bijna productie klaar is. Er rijden al prototype’s rond en wordt verwacht dat die wordt onthuld in Geneve in maart 2016.
Dat er verlies wordt geleden op elk verkochtte Veyron was bekend, maar dat neemt VW voor lief aangezien het hun ‘”prestige'” merk is.
@michaelcorleone: Ik verwacht dat Bugatti (inclusief de Chiron) op de markt terecht komt. Volgens mij staat VAG nu namelijk niet in de luxe positie om bedrijven aan te houden die verlies draaien.
@henkhekje: Dat verlies valt wel mee, meer een marketingverhaal om aan te geven hoeveel techniek er in de auto zit. Verder wordt het verlies gecompenseerd door elke Golf €100,- duurder te maken. Vraag is wie neemt Bugatti dan over.
Ik denk dat Sergio Marchionne wel bereid is SEAT over te nemen. En misschien hoeft die bij deze deal niet eens geld toe te hebben ;-)
Doei Seat, niemand zal die lelijk gelijnde auto’s van jullie missen!
@henkhekje: je hebt geen smaak. Die Cupra hierboven is een plaatje. En retesnel en prijsgunstig op de koop toe.
@gezondverstand: bijzonder dat je alleen die 14% bijtelling modellen ziet rijden.. P.S. Ik vind het, en blijkbaar vele anderen, een lelijke auto. Ik krijg altijd kippenvel als ik naar die lijnen kijk… brrrrrrr en tja, al zou zo’n Leo 1500pk hebben, het blijft een rammelbak

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).