De Golf is digitaler dan ooit. Misschien zelfs een beetje te digitaal. Er is nu namelijk een update vanwege hernieuwde softwareproblemen met de Golf 8.
De software van auto’s wordt met de dag geavanceerder en dat vergt weer nieuwe skills van de traditionele automerken. Bij Volkswagen gaat deze ontwikkeling niet vanzelf. Met de ID.3 liepen de Duitsers op grote schaal tegen softwareproblemen aan. Ook de Golf 8 kon de dans niet ontspringen.
Voor beide auto’s betekende dit vertraagde leveringen. Bij de Golf zat het probleem in de e-Call functie. Dit systeem dat indien nodig zelf de hulpdiensten belt is verplicht in Europa. Dat is wel iets waarvan je wilt dat het feilloos werkt. Eerder in het traject waren de leveringen ook al vertraagd vanwege issues met de software. Dit alles kost Volkswagen’s softwarebaas vorig jaar de kop.
In juni vorig jaar leek het erop dat Volkswagen de software-issues eindelijk onder controle had. Toch niet, blijkt nu. Volkswagen zet namelijk een service recall op touw die betrekking heeft op 56.000 Golfs. Volgens de Frankfurter Algemeine gaat het om 26.000 auto’s in Duitsland en 30.000 in de rest van Europa. Het gaat om Golfs die tot juli 2020 uit de fabriek rolden.
Het issue heeft wederom met de software te maken, om precies te zijn met het infotainmentsysteem en de achteruitrijcamera. Het is niet bekend wat het exacte euvel is. Heel ernstig is het probleem in ieder geval niet, want het zou gaan om een vrijwillige terugroepactie.
Update 12-01-2021 22.10: We hebben inmiddels een reactie ontvangen van Volkswagen importeur Pon. “Het gaat om 840 auto’s in Nederland. Het gaat hier om een vrijwillige servicemaatregel en niet om een terugroepactie. Bij een servicemaatregel worden de werkzaamheden, die onder deze maatregel vallen, aan de klant aangeboden als de auto bij de werkplaats komt voor een bandenwissel of servicebeurt. De klant bepaalt uiteindelijk zelf (dat geldt overigens in Nederland ook bij een terugroepactie) of deze werkzaamheden mogen plaatsvinden.“
Wouter’s ervaringen met de digitale Golf check je in de rijtest:
Dit zijn van die terugroepacties die over 10 jaar in een ‘Autoblog Advies’ staan, die jouw splinternieuwe occasie uiteraard toevallig nét niet gehad heeft omdat het de verleasende eigenaar te weinig boeide.
Het is hier in de commentsectie wel vaker langsgekomen dat je geen auto moet hebben van de eerste modeljaren, zeker niet als er een grote verandering plaatshad: dan zitten er vaak nog kinderziektes in die in de latere jaren vaak opgelost zijn.
Maar dit zijn van die software terugroepacties die je als je splinternieuwe occasie een onderhoudsbeurt laat geven bij de merkdealer ook gewoon krijgt.
Correct! Ik weet van een eigenaar van een Porsche 944 die hem naar Pon Leusden bracht voor een beurtje. Hij kreeg hem terug met een vervangen benzine leiding. Terugroepactie gemist. En dat meer dan 20 jaar nadat de laatste 944 van de band rolde!
Overigens is VW nog steeds antiek bezig. Dan breng je een “nieuw” model uit, 10 jaar nadat de eerste auto’s OTA updates deden, en nog steeds moet je naar de dealer vanwege een software update. Afspraak maken, tijd vrij maken, auto brengen, een uur met slappe koffie zitten wachten… Mijn Tesla meldt dat er een update is, ik hoef hem alleen voor de deur te parkeren en daarna doet het ding het zelf.
De kostprijs van zo’n Golf is natuurlijk veel lager dan die van een Tesla (die laatste wordt immers niet zo zwaar belast). Om grote OTA updates te doen heb je een dikke databundel en een grote vrije ruimte op de flash nodig. Zoiets is in een wagen met een hoge kostprijs gemakkelijker te realiseren. Overigens is het systeem van Tesla met een centrale computer natuurlijk ook niet het elegantste (single point of failure) en hebben we gevallen gezien dat ze het flash helemaal vol geschreven hadden of zelfs te vaak beschreven, dat zijn beginnersfouten die geen enkele toeleverancier van VW zal maken (al was het maar omdat de requirementsdocumenten dat specificeren). Ook is de frequentie van OTA updates bij Tesla hoog, zodat je het vermoeden krijgt dat er amper getest wordt.
Hier gaat het bij VW blijkbaar om een fout dat in bepaalde gevallen de achterruitcamera niet goed geschakeld wordt. De update is optioneel omdat sommige gebruikers het blijkbaar niet eens merken.
@mashell goed verhaal, maar de OTA updates gaan uitsluitend over een wifi netwerk, nooit over de databundel van de auto. Flash geheugen kost inmiddels bijna niets meer. Een ‘single computer’ is juist de enige oplossing waar alle fabrikanten naartoe gaan. Of denk je dat VW voor de zekerheid meerdere computers (redundant) monteert in een ID.3? Verder kan je bij Tesla aanvinken of je ‘enhanced updates’ wilt, of alleen updates die al verder doorgetest zijn. Veel mensen hebben ‘enhanced’ ingeschakeld staan omdat ze zo snel mogelijk de nieuwe features willen uitproberen, ik ook. Ondanks dat ik zelfs in het ‘early access’ programma zit qua updates, heb ik in de afgelopen 1,5 jaar nog niet 1 bug gezien dus ik vermoed dat er wel een klein beetje getest wordt. Overigens blijft een Tesla gewoon rijden als de hele boordcomputer uit staat en het scherm op zwart is. Je kan het hele systeem zelfs rebooten terwijl je rijdt.
Van BMW en Porsche weet dat OTA updates via de databundel gaan, ook VW gaat dat zo doen. Is ook logisch, de meeste mensen hebben geen wifi op de parkeerplaats. De ID.3 heeft een 3 computer concept (een paar minder ECU’s dan de Golf).
Ik weet van de oudere Model S dat die niet rijdt als de computer door een reset gaat en de Model 3 mag dan niet rijden want het instrumentenpaneel werkt dat niet. Dat je bij een Model 3 het systeem kunt rebooten tijdens het rijden dat kriebelt me, dat is zo tegen de regels. Ik wil dat gewoon niet weten.
@mashell ik heb ook (nog) geen wifi op de parkeerplaats, dus ik update m’n auto altijd via de databundel van m’n telefoon, gaat ook top. Verder hoeven we niet heel dramatisch te gaan doen over het rebooten tijdens rijden hoor, concreet kan je gedurende 1 minuut niet zien hoe hard je rijdt, da’s alles.
@rwdftw: Ik ben geen fan, maar het op afstand uitrollen van updates is inderdaad wel geniaal. Zouden meer merken een voorbeeld aan moeten nemen.
Dat doen ook meer merken, Renault in ieder geval en volgens mij Opel ook.
Toch zou je het niet verwachten bij een Golf, dat komt toch over als een ‘doorontwikkeld’ product ook al is het een nieuwe modelserie.
@Pascal: en dat is het knappe van VAG. Publiek denkt dat het een doorontwikkeld “kwaliteits” product is maar in de praktijk erg veel olie/versnellingsbak/rem/lak en andere noem het uitdagingen.
Maar “Duits” dus degelijk, kwaliteit ed.
Hele knappe marketing van een redelijk product.
@spideriv: ja exact. Het enige dat premium is aan VAG is het imago. Zeker niet de kwaliteit. Maat een sterk imago is ook een kwaliteit.
@spideriv mee eens, ‘Duitse degelijkheid’ is nogal een wassen neus als je alle verhalen hoort. Ik heb het zelf ook mogen ervaren met 1 Audi en meerdere BMW’s. Men kan beter spreken van ‘Japanse degelijkheid’.
@dare2think: leaseauto’s zijn juist meer up to date omdat die vrijwel allemaal dealer onderhouden zijn. En de dealer wil de terug roep acties graag uitvoeren. De particulier zal er misschien niet zo snel voor naar de garage gaan. Afhankelijk van hoe het in de brief staat
Format C: werkt altijd bij software-issues.
Das Auto 😂
Over the air. Sciencefiction? No
Pon noemt dit een ‘producteigenschap’. De kosten om dit op te lossen zijn 2500 euro en je bent je auto 5 dagen kwijt.
Het oplossen van het probleem duurt ongeveer 5 uur (!) Dat gaat Pon een aardige duit kosten (of het natuurlijk deels op de dealer afgeschoven).
@007: die kosten worden volgens mij gewoon aan de fabrikant doorgerekend. Dealers krijgen een vergoeding
@007: dealer claimt het bij de importeur en die claimt het bij de fabrikant
@benja01: houd er wel rekening mee dat bij garantieklussen de tijd vaak gelimiteerd is tot ‘te weinig tijd’ en het uurtarief tot ‘te laag bedrag’.
Leon, Octavia en A3 ook? of alleen Golf?
Softwareprobleem? Geen probleem meneertje, we monteren gewoon een nieuwe boordcomputer 😂🤐
VAG bashers in 3…2…1…
Tja, ook Dacia heeft infotainment en een achteruitrijcamera. Never issues gehad….
Hé?! Nog geen Tesla rijder hier die z’n gram (enigszins terecht) haalt… :p
Haha jawel hoor, ik kon het hierboven niet laten om ‘m even in te koppen ;)
Roep de id3’s ook gelijk maar terug. Dat is ongeveer dezelfde kommer en kwel. Eens dat Tesla z’n zaakjes wel voor mekaar heeft. Hier zitten meerdere werelden tussen…..
“aan de klant aangeboden … De klant bepaalt uiteindelijk zelf …”
Klinkt alsof ervoor betaalt moet worden…