• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jawel, Volkswagen heeft een nieuwe software-baas

Auteur: machielvdd, gepost 16 juli 2020 om 20:02 – 15 Reacties

Volkswagen is het een en ander aan het herprogrammeren.

De softwareontwikkeling van Volkswagen liep de laatste tijd niet helemaal van een leien dakje, om het even mild uit te drukken. Zowel de ID.3 als de Golf 8 – toch wel vrij belangrijke modellen – kampten met softwareproblemen. De man die daarvoor verantwoordelijk was: Christian Senger. Hij verliest nu zijn functie.

Gezien de problemen die speelden is het geen verrassing dat er koppen gingen rollen. Het gerucht dat Senger zou vertrekken dook begin deze week al op. Vandaag heeft Volkswagen officieel bevestigd dat ze een nieuwe software-baas hebben aangesteld.

Sinds kort heeft de Volkswagen Group een aparte software-afdeling met de naam Car.Software. Senger zwaaide de scepter over deze afdeling. Car.Software is nog volop in ontwikkeling. Volkswagen is bezig om mensen vanuit de hele Volkswagen Group in deze afdeling onder te brengen. Het is de bedoeling dat er tegen het eind van het jaar 5.000 man zitten. De afdeling zal ondergebracht worden bij Audi, die tegenwoordig verantwoordelijk is voor de R&D van de hele Volkswagen Group.

Dirk Hilgenberg, de nieuwe software-baas van Volkswagen

Om de taken van Senger over te nemen heeft Volkswagen Dirk Hilgenberg (de meneer hierboven) aangetrokken. Hij komt bij BMW vandaan, waar hij de klinkende titel Senior Vice President Manufacturing Engineering had. Hij mag nu als nieuwe software-baas orde op zaken gaan stellen bij Volkswagen.

Christian Senger is overigens nog niet volledig uit de gratie gevallen bij Volkswagen. Er wordt gekeken naar een andere verantwoordelijke functie voor hem binnen de organisatie. In het persbericht bedankt Audi CEO Duesmann hem voor het ‘pioneerswerk’ dat hij verricht heeft. Pionierswerk was het zeker, want Volkswagen begaf zich met het ontwikkelen van hun eigen software op onbekend terrein. En onbekend terrein is gevaarlijk, zoals gebleken is.

Los van het software-verhaal, vinden er überhaupt opvallend veel verschuivingen plaats in de bedrijfstop van Volkswagen. Eerder dit jaar kregen namelijk zowel Volkswagen zelf als Seat en Skoda een nieuwe CEO.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

ID3, software, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Politie Venlo neemt Ferrari Testarossa (en meer) in beslag
Volgend bericht: 99% zeker: Valentino Rossi gaat door in 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    16 juli 2020 om 20:17

    Lijkt mij de juiste man op de juiste plek…

    Hij heeft tenslotte als Senior Vice President Manupulating Software Engineering ervaring op kunnen doen die nu goed van pas zal komen.

    Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      16 juli 2020 om 22:12

      @moveyourmind: weet je wat grappig is? Die software kwam van Bosch.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        16 juli 2020 om 23:07

        @bmwfe: dan nog, zal in opdracht geweest zijn van, anders heeft Bosch een grapje gemaakt. Dat tweede is onwaarschijnlijk, Duitsers maken geen grappen.

        Login om te reageren
  2. wimof zegt

    16 juli 2020 om 20:19

    Vermoedelijk was hij een zeer bekwaam man, but at the wrong place.

    Login om te reageren
  3. ouwedibbes83 zegt

    16 juli 2020 om 20:40

    Ik krijg het gevoel dat ze met een schone lei wilden beginnen, nadat er ontzettend veel weerstand was binnen VAG om alle software door een centrale afdeling te laten runnen. Al die merken met al hun eigen wensen, zorgden voor een onwerkbare situatie. Die Senger is geslachtofferd, soort kop van Jut, zodat de nieuwe man kan gaan doen wat Senger al die tijd graag wilde doen zonder eindeloze inmenging van alle andere betrokken. Het belang van onderscheide de software gaat voor autofabrikanten aan belang winnen, als de aandrijving meer generiek wordt, zoals bij electro. Dat zagen ze wel aankomen, maar werd wss niet omarmd door een hoop “baasjes” binnen VAG. Benieuwd of er snel verbetering komt, of dat we eenzelfde bericht over een jaar weer lezen.

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      16 juli 2020 om 21:47

      @ouwedibbes83: Wiedergutmachung…

      Login om te reageren
    • alfabeta zegt

      17 juli 2020 om 00:47

      5000 man IT developers. Vijf duizend waar vind je die? India? Of echt in Duitsland? Lijkt me niet

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        17 juli 2020 om 06:54

        @alfabeta: misschien sluiten ze een deal met accenture en stationairen ze dat personeel daar.

        Login om te reageren
        • unidentified zegt

          17 juli 2020 om 19:40

          @benja01: goed recept om de boel nog verder te verkloten accenture inzetten, veel praatjes en nooit leveren

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juli 2020 om 07:43

        Dat lukt wel niet alleen omdat ze er heel heel hebben bij al de dochter maatschappijen maar ook omdat ze aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden kunnen bieden.

        Login om te reageren
  4. crepito zegt

    16 juli 2020 om 20:58

    Wellicht is er nog een positie software development bij AB vrij …

    Login om te reageren
  5. hansiehansie zegt

    16 juli 2020 om 22:34

    Lijkt me dat ze een ouderwetse auto-industrie-man nu op die plek gezet hebben. Niet iemand die de dynamiek van software-development snapt of ooit ook maar enigszins aan den lijve heeft ondervonden.

    Tesla lukt t qua software beter omdat t gerund wordt door mensen die in eerste plaats hun roots hebben in Silicon Valley.

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      17 juli 2020 om 07:45

      @hansiehansie: goed punt

      Login om te reageren
  6. alfabeta zegt

    17 juli 2020 om 07:06

    5000 man IT developers. Vijf duizend waar vind je die? India? Of echt in Duitsland? Lijkt me niet

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    17 juli 2020 om 07:45

    Het blijkt maar weer, BMW is een opleidingsinstituut voor Volkswagen managers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North