• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen heeft weer softwareproblemen, nu met Golf 8

Auteur: hayte, gepost 15 mei 2020 om 16:53 – 32 Reacties

Softwareproblemen en Volkswagen, waar hebben we dat eerder gehoord? Nu is de Volkswagen Golf 8 het slachtoffer van een softwareprobleem.

Bugs, glitches, brakke software. Iedereen die met een laptop, tablet of smartphone werkt, heeft er vast wel eens mee te maken gehad. Bij deze apparaten zijn zulke problemen vooral heel erg irritant, maar echt levensgevaarlijk zijn ze maar zelden. Hoe anders kan dat bij auto’s zijn? Tegenwoordig gaat praktisch alles met computers. Het sturen, gas geven en remmen, dan heb je ook nog alle rijhulpen… Je wil niet dat deze ineens gaan glitchen en vreemde dingen gaan doen.

Goed ontwikkelde software is dus bij auto’s tegenwoordig ontzettend belangrijk. Waar nieuwkomer Tesla dit tot een kunst heeft verheven en auto’s allerlei kekke trucjes kan laten uitvoeren, heeft het traditionele Volkswagen er naar verluidt wat meer moeite mee. Neem de ID.3, het elektrisch autootje dat eigenlijk de nieuwe Golf moet worden, maar nu vooral berucht is door softwareproblemen.

Jammer voor Volkswagen: de ID.3 blijkt niet de enige auto met IT-problemen te zijn. Nu is de Golf VIII zelf aan de beurt, de op een na belangrijkste auto voor Volkswagen. Der Spiegel schrijft namelijk dat Volkswagen alle leveringen van de nieuwe Golf stopt. Door softwareproblemen zou het eCall-systeem van de Golf 8 niet altijd naar behoren werken.

Misschien een gevalletje van ‘so what, moet je maar geen botsing hebben’, maar helaas voor de Duitsers ligt het toch iets anders. De EU heeft namelijk besloten dat alle nieuwe auto’s sinds begin 2018 een deugdelijk eCall-systeem moeten hebben. Als het niet altijd werkt, is het niet deugdelijk, dus mag Volkswagen geen nieuwe Golfjes leveren.

Het lijkt erop dat alle Golf 8-auto’s met dit softwareprobleem kampen, al is het nog niet duidelijk hoeveel auto’s hier precies door getroffen zijn. Volkswagen werkt nu hard aan een update om het probleem te verhelpen, deze zou over een maand klaar moeten zijn. Of mensen deze update thuis kunnen installeren, of dat ze hiervoor naar de dealer moeten (lees: terugroepactie), is niet duidelijk. Volkswagen zegt tegen Autoblog een mogelijk risico op een storing te hebben ontdekt in de online connectivity unit OCU3.

Dit kan mogelijk leiden tot een onjuiste werking van de eCall-functionaliteit. Er wordt gewerkt aan een oplossing, eventuele maatregelen worden zo snel mogelijk bekendgemaakt. Daarna weten we ook welke maatregelen er komen voor de auto’s die nu al in Nederland rijden.

Volkswagen Nederland

Het schijnt trouwens dat de Golf 8 eerder al softwareproblemen had, waardoor Volkswagen vorig jaar maar 8400 auto’s kon bouwen, in plaats van de geplande 100.000. We hopen maar dat dit de laatste IT-problemen zijn voor de Golf VIII, al blijkt uit onze rijtest dat er meer genoeg snufjes zijn die stuk kunnen gaan. Volkswagen blijft overigens de Golf 8 wel bouwen in Wolfsburg. De geproduceerde auto’s stallen de Duitsers echter op een parkeerplaats, in afwachting van de update. Dat klinkt ons wel bekend…

Ook interessant!

  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Video: aso in Golf zorgt bijna voor aanrijding
    Video: aso in Golf zorgt bijna voor aanrijding

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ecall, golf, golf-8, software, veiligheid, Volkswagen

Vorig bericht: « Aankoopadvies: beginnersauto voor 5.000 euro
Volgend bericht: Zeven weken geen CBR kost Nederland miljoenen euro’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    15 mei 2020 om 17:22

    Joh .. Heeft de EU dat besloten ??
    Dan is het vast voor je eigen veiligheid en bestwil ..

    Ein Europa ..

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      16 mei 2020 om 12:58

      @lincoln: idd

      Login om te reageren
  2. autogedrocht zegt

    15 mei 2020 om 17:38

    Degelijke Duitse topkwaliteit!

    Login om te reageren
  3. emping zegt

    15 mei 2020 om 17:44

    @erikabarth: geweldig juist dat @lincoln weer terug is. Eindelijk weer wat te lachen.

    Login om te reageren
  4. emping zegt

    15 mei 2020 om 17:44

    8400 ipv 100.000? Dat is me nogal een verschil ?

    Login om te reageren
  5. goedverhaal zegt

    15 mei 2020 om 17:57

    Teveel Euro’s voor een nieuw VAG product betalen en dan heeft dat ding daarvoor wekenlang op een parkeerterrein gestaan in de elementen. No thanks.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 mei 2020 om 18:01

      Idd ..
      Totale idioterie om een auto op een parkeerplek te zetten ..

      Maar daar hoor je de EU niet over ..

      Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        15 mei 2020 om 18:09

        Haha gozer ik lach mij echt kapot om jou comments. Echt kant nog wal, heerlijk. Gisteren ook, zegt iemand: oh wat jammer dat ze met die 3 modellen stoppen die vind ik juist gaaf. Jou reactie: Renault kan niet leven van wat jij gaaf vindt. Wat!? Ik heb ineens nog meer reden om de comments te bezoeken, duimpje.

        Login om te reageren
        • jdeboer zegt

          16 mei 2020 om 07:57

          Om Lincoln te snappen heb je een brein nodig dat op zijn niveau werkt, lukt je dat dan snap je ook dat ze altijd raak zijn.

          Login om te reageren
      • autodidact zegt

        15 mei 2020 om 18:51

        @lincoln: de droogte houdt de komende tijd nog aan

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        15 mei 2020 om 19:51

        Ik nodig je uit om in Seneffe de gigantische parking (openluchtopslagplaats) van Renault te komen bewonderen.
        Her en der zijn er nog van andere grote Aziatische merken.

        Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    15 mei 2020 om 18:09

    Loving you is a losing game Nee nee nee ja

    Login om te reageren
  7. ty5550 zegt

    15 mei 2020 om 18:21

    Kan VW er niet gewoon een audiobestandje in programmeren dat “Hallo,met de noodcentrale” afspeelt als je op de knop duwt of als de airbags afgaan? Een beetje sjoemelen vind VW toch niet erg?

    Effe terug serieus, op de foto is het wel een erg mooi interieur. Vraag mij alleen af hoeveel je kwijt bent voor die uitvoering..

    Login om te reageren
    • kevin1400 zegt

      16 mei 2020 om 14:04

      @ty5500: first edition kost over de 45K …

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    15 mei 2020 om 18:27

    Misschien moet Dr. Diess die Grossmaul in Fremont, CA maar eens bellen voor wat advies.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 mei 2020 om 18:40

      Bwoaaahhh…Er loopt ook nog een class action tegen frequent falende infotainment in de Model S/X…

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        15 mei 2020 om 18:59

        En Tesla moet VW blijkbaar niet bellen om te leren hoe ze een betere auto maken. Afbrekende achterveren zijn nu ook niet echt iets waar je gelukkig van wordt.
        https://www.usatoday.com/story/money/cars/2019/03/29/volkswagen-recall/3308424002/

        Heb deze terugroepactie percies ook gemist op autoblog. Zal er vermoedelijk wegens tijdsgebrek niet van gekomen zijn, artikels over ceo’s die rare uitspraken doen en bumpers die bij schade kostelijker zijn om te repareren moeten nu eenmaal ook geschreven worden.

        Login om te reageren
        • dedude zegt

          15 mei 2020 om 21:09

          @ty5500:

          Hihi

          Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        17 mei 2020 om 11:54

        @jaapiyo: Bwoaahhhhh volgens mij gaat dit artikel over vereiste software systemen welke naar behoren moeten werken en anders niet geleverd mogen worden. Dat zit bij Tesla wel goed, getuige dat zij de auto’s mogen leveren aan de consument. Zit de haat diep? Je kan veel zeggen over Tesla en Musk maar de software hebben ze over het algemeen wel op orde. Mag ook wel als software bedrijf zijnde. Ook de techniek lijkt erg goed, blijkt ook uit het demonteren van de Modellen door die ene vent uit Detroit. Bouwen van auto’s, voornamelijk het chassis en carrosserie, daar kunnen ze nog wel flinke stappen zetten. Echter hebben meer Amerikaanse merken daar last van.

        Login om te reageren
  9. Dutchcarwizard zegt

    15 mei 2020 om 19:34

    VW gaat staatssteun nodig hebben. Wacht, dat krijgen ze al.

    Login om te reageren
  10. wimof zegt

    15 mei 2020 om 19:53

    Richt je vergrootglas eens op een ander merk, je zal merken dat ze allen in hetzelfde bedje ziek zijn.

    Login om te reageren
  11. cdlop01 zegt

    15 mei 2020 om 20:14

    Bij Autoweek op het forum heeft Pon ingegrepen, diverse commentaren plots verwijderd en discussies door AW gesloten….. .

    Login om te reageren
    • dedude zegt

      15 mei 2020 om 21:12

      @cdlop1: gebeurt hier ook.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        16 mei 2020 om 17:28

        @dedude: yup

        Login om te reageren
    • alfabeta zegt

      15 mei 2020 om 23:11

      Nee joh dat zou AW nooit doen! Check.
      Euh, WEL!
      toch net ff iets teveel modder op het VAG paradepaardje. Treurig van AW

      Login om te reageren
  12. Volvo_440_turbo zegt

    15 mei 2020 om 20:15

    Een Poolse maat van me werkte voor Delphi, op zijn afdeling moest men software schrijven voor hardware die men nog niet tot hunner beschikking was, oa voor Volvo dacht ik. Begin maar zou ik zo zeggen… Daar loopt het dus waarschijnlijk soms al fout. Moet allemaal snel gaan, tijd kost geld…

    Login om te reageren
  13. kevin1400 zegt

    15 mei 2020 om 22:45

    En dan kost een first edition ook nog 45k! Dan verwacht je toch heel wat auto voor je geld ?

    Login om te reageren
  14. daankoppelman zegt

    16 mei 2020 om 00:35

    Nog langer wachten op onze auto?

    Login om te reageren
  15. jdeboer zegt

    16 mei 2020 om 07:50

    VAG en software is als de Nederlandse staat en IT projecten, dat komt nooit meer goed.

    Login om te reageren
  16. autopetje zegt

    16 mei 2020 om 14:09

    Het C virus gaat ze redden. Er is geen vraag dus productie mag heel laag zijn. Misschien moet de G8 ook maar even wachten op een vaccin ?

    Login om te reageren
  17. mauwerd zegt

    16 mei 2020 om 14:42

    Tja, bij VW in Europa is dit nieuws. Wat er in Japan allemaal fout gaat hoor je hier niet – en dat laatste is maar goed ook!

    Login om te reageren
  18. fastfear zegt

    31 mei 2020 om 12:03

    Dat mensen nog producten va dit bedrijf kopen, jaren lichten ze mensen op! Ze kunnen beter hun naam veranderen is dt ( Duitse troep )https://www.ad.nl/dossier-vraag-en-antwoord/heeft-mijn-porsche-een-computerfout-en-moet-ik-dat-accepteren~ab088e88/?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North