VW T1 Race Taxi – Bulli met 530 pk

Auteur: , 34 Reacties

Powered by..? U raadt het al: Porsche. Da's een lekker uitsmijtertje op het Wörthersee-treffen.

Enorm potente Porscheblokken achterin Transporters zijn niet heel nieuw, het concept werd al een aantal keren (voorbeeld 1, voorbeeld 2, voorbeeld 3) gebruikt. Dat maakt deze blaasbus echter niet minder leuk.

De Zwiter Fred Bernhard bouwde zes jaar lang aan een oude rotte Bulli uit 1962, en dit is de kroon op zijn werk: een puntgave T1 met luchtgekoelde zescilinder en besturing en remmerij uit de 993 Bi-Turbo. Via een zesbak uit de 996 GT3 worden de 530 pk en 757 Nm op de 285/30/18-schlappen losgelaten. Het rubber zit uiteraard om BBS’jes, dat is naast Fuchs-vellings de enige keuze voor zo’n beest.

Dankzij kwistig carbongebruik legt de Bulli 1.500 kg in de schaal, 2,8 kilootjes per pk dus. Dankzij de modificaties moet de T1 in staat zijn 230 km/u te halen.



34 reacties

Leuk! Als camper inrichten en op vakantie maar. Ben je ook nog ’s lekker snel op de plaats van bestemming.
Zo heb je volgens mij ook al jaren een Tsjech geloof ik die rondjes rijd op de ring met eenzelfde creatie. Die gebruikt het als een soort ring-taxi met een paar kuipstoelen er in. Was nog wel iets heftiger project dan dit want die had de bus ook gechopt en verbreed in zijn geheel. Ga gelijk maar weer eens kijken of ik die nog kan vinden.
@KUYL: Gevonden:

http://www.race-taxi.ch/
@KUYL: Lol, die video dan, een Aston en een audi zijn aan het stoeien komt er ineens uit het niets een race bus aanzetten.
@KUYL: Kijk eens goed naar de foto boven het artikel? das dezelfde bus
@theghost: het is ook dezelfde bus als in het AB-artikel uit 2006 in link 1 ;)
Onwijs gaaf. Welk blok is er precies gebruikt? Persoonlijk had ik alleen liever stalen velgen en banden met whitewalls gehad. Ook vind ik de stickers niks.
@dutchdriftking: het M96.70 blok.
@gtwillem: klopt ik lees weer eens de helft…..
Het is geen blok uit de 996 @gtwillem: maar een luchtgekoelde bi-turbo uit de 993..
@mars: je hebt gelijk. Te snel over heen gelezen. Dacht dat het net als bij de TGH T5 een GT2 motor was.
Jongens en meisjes van VW, doen nou eens een keer gek, gewoon een keertje echt gek.
Neem dat ding in productie, gewoon een kleine serie, ik zal niet eens gaan zeuren als je er 10 over doet om er 450 te slijten.
Kan ik makkelijk zeggen omdat ik mijn schoen op vreet als ze niet in een jaar allemaal een baasje gevonden hebben.
@jrk68: En van mij hoeft er geeneens 500 pk in te liggen. Handbak; basis blok uit de 911 (400pk trim dan maar), en we zijn allemaal blij.
Hele grote stikker en banner als je m koopt: dit is niet een Porsche, verwacht geen 911 prestaties.
Geef er een normale prijs aan en ik ben blij!
@gregorius: Je weet wat “normale prijs” bij VAG betekent hè…?
Psst, dit is exact dezelfde bus als die in voorbeeld 1 ;) Meer info: http://www.race-taxi.ch/
Mooi, ik was net op zoek naar n nieuwe camper..
Raar verhaal. De bus uit ‘Voorbeeld 1’ en deze (als dit verhaal gaat over de grijs-oranje-witte bus op de foto’s) is dezelfde bus. Is ‘ie dan gebouwd door een Zwitser én een Tsjech…?
@zesinlijn: Ah, Bramsel was ook wakker.
Ik hou van Volkswagens…
@norge: *belt 112 en pakt defibrillator*…
@norge:
Fijn, zit ik hier met 2 gebroken klompen….
@jrk68: De oplossing is nabij: http://www.klompen.com/
Heeft iemand hier wel eens met zoiets gereden? Ben benieuwd of zo’n bus het een beetje kwijt kan. Op school had zo’n gast een Kever met 200pk oid. Dat ding vloog alle kanten op als ie volgas gaf.
@E34M5Touring: Die dingen vliegen al alle kanten op met de originele motor met -5 peeka….Dat heet charme en is nostalgie voor ondergetekende..
@norge: Kan niet ontkennen dat het er goed uitziet en klinkt maar verder lijkt het me niet echt wat. Je moet het wel op de weg kunnen houden.
@E34M5Touring: zoveel T1 zit er niet meer aan, met zoveel aanpassingen als hier aan gedaan zijn krijg je zelfs een Amerikaan uit de 70s of 80s een bocht om…
@griffendahl: Ook waar. Verder wel een leuk ding.
@E34M5Touring: ding is helemaal aangepast. Heb ‘m een paar jaar geleden op Spa gezien. Dit is een halve Porsche van onder. Echt megavet om deze creatie op dat circuit te zien en horen; instant orgasme… Kan je uit ervaring vertellen dat een originele spijlbus kut rijdt, dit daarentegen…
@freezzr: Ah zo, ja dan zal het dat vermogen wel aankunnen. Thanks for the info!
toch godgeklaagd dat men daarvoor een 993 biturbo voor heeft gesloopt om het blok dan in een T1 te leggen…
Wees gerust @neal: de 993 is meestal eerst platgetreden…
@neal: Je zegt het net verkeerd: Het is godgeklaagd dat men een T1 verneukt door er een 993 blok in te wurmen…. die 993 zijn er meer van over als originele T1’s.
In de basis is dit een t3 met een t1 spijlbus erbovenop. De t3 is veel breder dan een t1 , dus is de carosserie verbreed. Dat zie je goed aan de voorkant van de V, die is uitgerekt.
Die gaat het de racetaxi op de nurnburgring moeilijk maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).