VW verliest rap terrein op de Nederlandse leasemarkt

Auteur: , 39 Reacties

Interessante ontwikkelingen.

VW verliest rap terrein op de Nederlandse leasemarkt

Om te beginnen werden in de eerste zeven maanden van 2017 veel meer auto’s geleased dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit jaar vonden tot dusver 79.020 auto’s van de zaak een nieuwe baas waar dat er vorig jaar 58.962 waren. Een fikse toename van maar liefst 34%!

Niet alle merken wisten even stevig van deze groei te profiteren. We zetten de top tien voor je op een rijtje met het aantal registraties in 2017, het aantal in 2016 en de procentuele verandering.

  • Volkswagen, 11.911, 10.353, + 15,0%
  • Renault, 8.148, 4.437, + 87,4%
  • Opel, 7.409, 4.286, + 72,9%
  • BMW, 4.886, 4.477, + 9,1%
  • Ford, 4.839, 2.300, + 110,4%
  • Skoda, 4.643, 4.005, + 15,9%
  • Audi, 4.301, 3.494, + 23,1%
  • Peugeot, 4.300, 2.845, + 51,1%
  • Toyota, 3.502, 2.302, +52,1%
  • Mercedes, 3.202, 2.396, + 33,6%

Opvallend is dat Ford een keiharde plus van 110,4% scoort. Renault en Opel zien hun afzet eveneens met flinke cijfers groeien. BMW is de premiumkoning, voor Audi en Mercedes. Niet in de lijst maar wel noemenswaardig: Nissan en Fiat. Beide merken zagen de aantallen registraties juist afnemen.

Ook interessant: de marktaandelen per merk. We nemen wederom de top 10 mee met het marktaandeel in 2017, het aandeel in 2016 en de mutatie.

  • Volkswagen, 15,07%, 17,56%, – 14,2%
  • Renault, 10,31%, 7,37%, + 29%
  • Opel, 9,38%, 7,27%, + 72,9%
  • BMW, 6,18%, 7,59%, + -18,6%
  • Ford, 6,12%, 3,90%, + 57%
  • Skoda, 5,88%, 6,79%, – 13,5%
  • Audi, 5,44%, 5,93%, – 8,1%
  • Peugeot, 5,44%, 4,83%, + 12,8%
  • Toyota, 4,43%, 3,90%, + 13,5%
  • Mercedes, 4,05%, 4,06%, – 0,3%

We zien dat de marktaandelen van alle VAG-merken in de Top 10 afnemen en dat vooral Opel daarvan profiteert. De Duitsers hebben dat vooral te danken aan de Karl en de Astra Sports Tourer. Ford gaat als een speer dankzij de Focus Wagon.

Bij de premium cowboys is het BMW dat weliswaar aan kop staat, maar dat het marktaandeel vrij fors ziet afnemen. Is het een kwestie van tijd voordat Audi de het stokje overneemt op de Nederlandse leasemarkt? (Bron: VWE; bewerking: AUMACON)



39 reacties

Zou hier de invloed van het dieselschandaal dan toch zichtbaar worden?
@rodger: ziet er niet echt naar uit, BMW heeft een mega probleem zo te zien in NL. Slaan lekker aan die nieuwe modellen…
@bitd: De 3-Serie loopt op z’n laatste benen (relatief gezien) tov de veel nieuwe C-klasse en A4. Technisch nog altijd bij de tijd en het rijdt nog altijd goed, maar qua luxe en uitstraling is het frisse er wel van af.

De 1-Serie loopt ook al even mee en zijn tweede facelift is weinig spannend. De 2GT is wellicht te duur voor wat oogt als een Kia met propeller badge?

En de 5 serie is net nieuw dus die plus zullen we volgens jaar zien, al vraag ik me af in hoeverre dit model bijdraagt aan de totalen.
@karhengst: zouden er ook cijfers gepubliceerd worden over heel europa. Dan kunnen we een algemeen beeld krijgen. Maar de verlies van VAG vind ik opmerkelijk, wat zou de reden zijn dat ze minder geleasd worden?
@bitd: ik denk dat er koppen gaan rollen in München, want ja….. de Nederlandse markt
@bitd: zakelijke lease zakt weg, weinig private lease bij BMW (geen A en B label)
@bitd: tsja, ik vind ze ook echt niet mooi de laatste tijd, maar das persoonlijk… wel opvallend die daling ja.
@rodger: het zou kunnen dat leasemaatschappijen de VW’s duurder in de lease heeft gezet, antciperende op lagere restwaarden dan voorheen.

Buiten dat laat volgens mij niemand z’n lease keuze afhangen van dieselgate.

Ik denk eerder dat je in deze cijfers het ‘GTE effect’ ziet. Die Passat en Golf modellen gingen vorig jaar nog als een speer, terwijl niemand daar in 2017 natuurlijk nog interesse in heeft.
@poes: ben benieuwd naar volgend jaar als de model 3 naar Nederland komt. Wat de verschuiving dan is
@lekkerlinksrijden: waarschijnlijk ga je tot 2019 moeten wachten. Tenzij er al lease maatschappijen de Model 3 op hun lijst hebben. De wachttijd is nu al belachelijk lang
@acizane80: daarom dacht ik ook aan 2018, omdat ik denk dat bijvoorbeeld een Athlon of zo wel orders zal hebben uitstaan bij Tesla
De leasemarkt wordt primair gedreven op de leasekosten van een auto. Dat Opel daar goed op scoort is niet gek, goede auto’s die voor een redelijk bedrag en goed in de opties te leasen is. Een Volkswagen is misschien beter, maar ook een stuk duurder in de lease waardoor veel mensen afhaken.
@Breinstein: restwaarde is een belangrijke variabele in leasing en daarmee is afschrijving cruciaal in de financieringsbehoefte en daar scoort VAG beter op dan Opel.
@bischero: de importeur speelt daar ook een rol in mee. Zo kon/kun je een Punto bijna voor niets leasen. Daar zal de importeur wel zelf een deel van de kosten betalen.
@roppp: restwaarde / terugkoop garantie afgegeven en daarmee pakken ze na afloop een verlies inderdaad. Incentive (bonus) voor de importeur zit hem in aantal registraties (vaak) en/of marktaandeel. In geval van FCA vrijwel zeker op aantallen ..
@breinstein: Ik rij nu zelf in een nieuwe Corsa die voor een totaalprijs van 21K een prettige viercylinder dieselmotor heeft, comfortstoelen, climate control, een verwarmde voorruit + stuur en een uitgebreid multimedia systeem met Android Auto. Kom daar maar eens om bij een Polo.
Huidige Astra is ook gewoon een nette auto, laatst een als dienstauto mee gehad en ik kwam opzich niets tekort. Hoef je geen VW voor te kopen, het zag er ook nog eens kwalitatief prima uit allemaal.
Marktaandeelstijging Opel is wel heel optimistisch. Ik kom uit op iets meer dan 29%
@nerekop: ik snap ook geen bal van die percentages… Graag zou ik de onderstaande absolute waarden willen zien.
@poes: Nieuw min oud gedeeld door oud…? Is toch wel basiskennis op voortgezet onderwijs.
@nerekop: ik dacht zo uit mijn hoofd ook.. zal wel 27.x% zijn i.p.v. 72.x%
En dan moet de nieuwe Fiesta nog uitkomen.
@hoglard: dat zal geen verschil gaan maken, denk ik. Enerzijds omdat de ‘oude’ Fiesta het in z’n laatste jaar ontzettend goed deed en anderzijds omdat ze de nieuwe hoger in de markt gaan positioneren. Hij moet het straks opnemen tegen de nieuwe Polo en dikke nieuwe Ibiza’s. Ik denk dat de Fiësta daar moeilijk tegenop kan.
@poes: nam de huidige Fiesta het niet ook al, behoorlijk succesvol, op tegen de Polo? De Polo wordt steeds meer een Golf alternatief waar de Fiesta nog een compact en leuk karretje blijft. Ik verwacht dus beide het goed gaan doen.
Zou het niet gewoon komen omdat de gefacelifte Golf en nieuwe Polo recent zijn uitgekomen en heel veel leasers daar op hebben gewacht?
@dennisdd: kun je als leaser dan wachten? Ik heb telkens te maken met een aflopend leasecontract en een maximale kilometerstand en heb dan één maandje de tijd om wat uit te zoeken.
@mashell: ja hoor je kan vaak gewoon je eigen auto verlengen tot nieuwe is geleverd. En als ze hem echt perse terug willen hebben ze shortlease-auto’s om te overbruggen.
De rest is afhankelijk van werkgever. Bij ons gaat de webshop 12 weken voor einde contract al open.
En gaat dit over alleen zakelijke lease of algemeen lease? De personal-lease heeft afgelopen jaar een megaboost doorgemaakt en daar profiteren de merken met veel kleine modelletjes van. Precies degene die genoemd zijn….
@dennisdd: inderdaad, lease registraties worden hier snel over 1 kam geschoren en ‘aan de baas’ toegeschreven.
Zakelijke registratie toename acht ik beperkt of dubieus. Algehele trend is krimp bij de meeste maatschappijen.
A en B labels zullen flink geplust hebben, C en daarboven een stuk minder, als ze al niet gekrompen zijn in size.
Cijfers over het marktaandeel en de mutatie kloppen niet voor Opel. Toename van het marktaandeel is volgens mij 29%. Die 72% lijkt overgenomen uit het eerste lijstje.

Ot: Ford is dus goed bezig!
Ik las VW +15%, hmm zo slecht nog niet? En toen las ik de andere percentages, jemig wat een stijgingen!

Renault zet nu ook wel mooie wagens neer moet ik zeggen.
Ford mag dan ruim 110% plussen, ik vindt de aantallen interessanter. Zie Renault bijna verdubbelen ineens… de Clio, Megane, Senic, Talisman, Captur, Kadjar, Koleos, Espace. Allemaal in hetzelfde design – welke ik niet onaardig vindt tov de historie – welke blijken te werken.
Dat getal van Renault zal ongetwijfeld ook de private lease aanspreken…
Zucht…… nieuwe Polo komt eraan mannen.
@eklasse: ja, nog saaier, nog duurder en nog meer mensen die denken dat het bijzonder is.
@rufctr01: perfecte ingrediënten voor een lease-knaller dus.
Gelukkig ben ik particulier koper en hoef ik geen eenheidsworst te rijden. Maar ik gun het de leasers wel verder.
Opel levert veel auto voor een net bedrag. Er wordt voor mij een vw GTE geleased en het is een heerlijke auto, maar voordat geld zou ik hem nooit kopen.
Zou de slechte kwaliteit die vag al jaren op de weg zet, nu eindelijk effect hebben?
Vw heeft enorm geprofiteerd van de bijtelling, denk aan gte enzo.

Heb zelf recent zakelijk een stock lease golf gte genomen. Zon beetje dikste uitvoering welke er is, maar wordt er niet koud of warm van. Het klopt allemaal, maar biedt niks bijzonders. Dus zodra het voordeel van de bijtelling eraf is zijn er genoeg mensen denk ik die afstappen van het merk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).