Waar moet ik op letten bij het verkopen van mijn auto?

Auteur: , 73 Reacties
Audi

Kopen is één ding. Verkopen is een heel ander verhaal...

Een auto kopen. Niets is spannender en leuker om te doen. Speuren op Marktplaats naar de mooiste auto in het budget. Het is dermate leuk dat wij het graag voor onze lezers doen, vaak in de vorm van een Autoblog Advies.

Maar er komt natuurlijk ook een moment dat je je auto zelf moet verkopen. Vroeger was dat wat lastiger. Via blaadjes een dure advertentie plaatsen was nogal omslachtig. Met de techniek en infrastructuur van tegenwoordig kun je binnen een uurtje tijd je auto te koop zetten. Maar de ene advertentie is de andere niet.

Waarom wil je je auto verkopen?
Misschien een vreemde vraag, maar wat is de daadwerkelijke reden dat je de auto wil verkopen? Komt er een dure onderhoudsbeurt aan? Of ben je de auto gewoon zat? Krijg je een leaseauto? Je gaat deze vraag ongetwijfeld krijgen van aspirant kopers. Zoals met alle andere te noemen punten: wees helder en eerlijk.

Audi

Stel de waarde van de te verkopen auto vast
Bekijk wat er voor de auto’s op dit moment gevraagd wordt. Als er gemiddeld €7.000 gevraagd voor je type auto, dan heeft het geen zin om €10.000 te vragen. Vroeger was er een enorme scheiding tussen particulieren, handelaren, universele garages en dealers. Dit prijsverschil kwam doordat een dealer veelal de auto afleverde met garantie, onderhoud, nieuwe APK en een grondige poetsbeurt, terwijl het bij de particulier en handelaar ‘zo meenemen is’.

Dit is tegenwoordig niet altijd het geval. Tegenwoordig kunnen dealers de auto ook aanbieden tegen het ‘zo meenemen’ tarief terwijl sommige handelaren juist wel een beurtje of APK aanbieden. Bestudeer dit goed. Een auto bij een officiële dealer ‘zo meenemen’ biedt net zo veel zekerheid als bij een particulier ‘zo meenemen’.

Bekijk ook hoe jouw auto zich onderscheid van de rest van het aanbod. Heb je een Honda Legend te koop staan (sterkte…!) dan maakt het minder uit, maar als jij een Polo Bluemotion met lederen bekleding en groot navigatiesysteem hebt, heb je daarmee een voordeel.

Maak uitstekende foto’s
Tegenwoordig kun je met een telefoon heel aardige foto’s maken, maar het loont zeker om met een echte spiegelreflex camera foto’s te produceren. Zorg er in elk geval voor dat er voldoende foto’s zijn van zowel exterieur, interieur, motorruimte. In het geval van bijzondere opties kan het zeker geen kwaad deze extra uit te lichten.

Over licht gesproken: maak altijd foto’s bij vol daglicht. Zorg er uiteraard voor dat de auto gewassen is, het liefst gepoetst.

Audi

Zitten er een paar schadeplekken op de auto? Geen enkel probleem. Het is immers een occasion. Maak er duidelijke foto’s van. Dit geeft een eerlijk beeld van de auto. Daarbij wekt het ook vertrouwen.

Omschrijf de auto helder en duidelijk
Controleer even goed welke uitvoering je auto is. Dit kan meestal via de sticker in het onderhoudsboekje. Dan is (vaak) ook te zien wat de opties zijn van de auto. Zitten er belangrijke opties op: beschrijf deze duidelijk. Opties als getint glas, hoedenplank en verwarming kun je beter weglaten, dat heeft elke auto.

Als je een paar jaar oude Mercedes E-klasse te koop hebt staan, kun je wel vermelden dat de auto stuurbekrachtiging, elektrische ramen en airconditioning heeft, maar weet dat ze dit allemaal hebben. Dus benoem met name de bijzondere opties. Vaak kun je alleen airconditioning, al dan niet automatisch, aanvinken. Maar er zijn meerde soorten automatische airco’s. Heb jij een auto met 4-zone climate control, geef dat aan. Hetzelfde geldt voor velgen, lederen bekleding en navigatie. Daar zijn vaak gradaties in.

Wees eerlijk over de staat
Het heeft geen zin om over een showroomexemplaar te spreken als dit niet het geval is. Mochten er gebreken zijn, dan kun je deze het beste op de foto zetten en/of vermelden in de tekst. Het betreft een occasion, dus de kans is groot dat een auto gebruikssporen heeft. Dat is niet meer dan normaal.

Onthoud dat de kopende partij een ‘vraagplicht’ heeft en de verkopende partij een ‘meldingsplicht’. Als je weet dat de transmissie binnen aanzienlijke tijd de geest geeft ben je dat verplicht te melden. Andersom geldt het ook. De kopende partij is verplicht expliciet te vragen naar technische gebreken.

Geef aan in hoeverre je bereid bent te onderhandelen
Meestal wordt er gevraagd naar je uiterste prijs. Ga daar niet op in. Pareer met de vraag: “wat stelt u dan zelf voor?” Op basis van dat antwoord kun je zelf beslissen of je daarmee akkoord gaat of dat het mogelijk is tot een deal te komen (als het verschil redelijk klein is). Jij hebt als eerste de vraagprijs gesteld, het is een beetje raar dat je dan ook meteen de uiterste prijs moet benoemen.

Stel, je vraagt 5.000 euro voor een auto. Je hebt overal al rondgekeken en daarmee zit je relatief laag. Er zullen altijd gelukzoekers zijn die beginnen met 2 of 3 mille. Neem daar nooit genoegen mee. Maak direct duidelijk dat een deal dan absoluut niet mogelijk is.

Audi

Bezichtigingsafspraak
Mocht je er (ongeveer) uit zijn gekomen qua prijs, maak dan pas een afspraak. Het liefste bij daglicht. Dan kan de kopende partij de auto goed beoordelen, tevens is het veiliger. Je kan de afspraak bij je thuis plannen, maar een druk bezochte neutrale plek is ook een optie. Denk bijvoorbeeld bij de plaatselijke Van der Valk (of een ander willekeurig hotel/restaurant met goede bereikbaarheid en ruim opgezette parkeerplaats).

Laat de koper uitgebreid de auto bekijken. Het gaat immers (bijna altijd) om een groot bedrag, dus neem er de tijd voor. Leg nadruk op de goede punten van de auto en bijvoorbeeld wat je enorm waardeert (“zo’n fijne auto op vakantie”).

Vraag altijd met hoeveel personen de potentiële koper komt. Zorg dat je zelf ook met zoveel personen bent. Het is niet seksistisch bedoeld, maar zorg ervoor dat er minimaal één man bij is (broer, neef, echtgenoot, buurman etc).

Proefrit
Een proefrit moet altijd mogelijk zijn. Geef aan, voordat je de bezichtigingsafspraak maakt, dat je je proefritverklaring ondertekend wenst. In het geval van boetes en/of schade kan dit een hoop ellende voorkomen. De auto staat immers nog steeds op jouw naam.

De meeste kopers hebben goede intenties, maar helaas zijn er ook mensen die andere bedoelingen hebben. Ga daarom ook altijd mee met de proefrit. Mocht dit een probleem zijn voor de koper, haak dan direct af. Uiteraard kun je het zelf altijd inschatten, maar als je mee rijdt kun je soms direct vragen beantwoorden die de aspirant koper heeft.

Tijdens de proefrit nooit stoppen en uitstappen om een eventueel mankement te bekijken. Dus mocht de koper denken: “Hey, de ophanging achter maakt lawaai, dat wil ik bekijken’, dan kan dat ná de proefrit. Misschien niet heel erg vriendelijk, maar het moment dat je uitstapt en de auto in volle vaart wegrijdt wil je nooit meemaken.

Hetzelfde geldt voor de autopapieren. Deze kunnen worden ingezien voor en na de proefrit. Geef dit van tevoren aan. Mocht de koper hier moeilijk om doen: haak dan af. Voor een eerlijke koper met oprechte intenties zal dit niet uitmaken. Een eventuele dief vindt dit niet prettig.

Audi

Maak een contract
Auto verkocht? Gefeliciteerd! Houdt er rekening mee dat er nog belangrijke stappen gemaakt moeten worden. Een mondelinge overeenkomst is bindend, maar is ook erg lastig te bewijzen. Daarom is het verstandig om een contract op te stellen. Dit contract hoeft niet omvangrijk te zijn, maar wel helder. Wat moet er op komen te staan?

  • Naam koper
  • Naam verkoper
  • Datum
  • Overeengekomen bedrag
  • Omschrijving auto (+kenteken)
  • Beide handtekeningen
  • Eventuele afspraken

 
De afdracht
Zoals vermeld gaat het bijna altijd om flinke bedragen. 10 mille (bijvoorbeeld) eventjes cash tellen is niet zo prettig. Spreek daarom af om dit bij de bank te doen. Dit kan contant (geld opnemen). Een andere mogelijkheid is via Paypal te doen, maar daar bestaat de mogelijkheid het bedrag terug te halen. Tegenwoordig is internetbankieren voor iedereen mogelijk, dus dat is de veiligste manier en ten zeerste aan te raden. Pas als de betaling binnen is, geef je de sleutel.

Vervolgens ga je naar het postkantoor om samen de auto over te schrijven. Pas daarna overhandig je het overschrijvingsbewijs. Gefeliciteerd: je hebt succesvol een auto verkocht voor, hopelijk, meer dan de inruilprijs!



73 reacties

Nog een tip als koper, controleer of de automatten zich erin bevinden! Auto gekocht en de matten lagen er niet in, kijk je natuurlijk zo over zonder het te beseffen.

Verkoper heeft achteraf nog wel kosteloos splinternieuwe matten opgestuurd ??
@dromedaris: de ’76 app van autoblog ondersteunt nog geen emoticons blijkbaar.
?? moest italiaans gebaar zijn
@dromedaris: Waarom kooptips in een verkoopblog?
@fiestacruizer: nog een tip als verkoper: controleer of de matten er in liggen.
Voor je het weet heb je een of andere pijpzeiker die je auto koopt, het ook zelf pas later opmerkt, maar jij ze alsnog kosteloos na kan sturen.
@awesome: Ik denk niet dat het ontbreken van de automatten tot een ontbinding van de koopovereenkomst kan leiden, tenzij je expliciet vermeld dat het een of andere bizar exclusieve mattenset is die je erbij levert bij aankoop.
@granlusso: Onderschat een automatje niet. $250 per stuk voor een twintig jaar oude Daimler. http://www.discount-jaguar-parts.com/Jaguar-Part-Number-Index-p/gna9581bbsdc.htm
@fiestacruizer: sorry ik ga verder doen in het hokjesdenken
De kans dat je aan een handelaar verkoopt is best wel groot. Dan ga je dus niet naar het postkantoor.

Afspreken op een neutrale plek. Kopers wordt dan weer afgeraden daar op in te gaan.

Ik heb wel eens betere adviezen gelezen.
Inruilen is sowieso not-done. Plakken altijd een stukje korting van de te kopen auto op de auto die je aanbiedt. Zonder in te ruilen voiture ben je spekkoper. Bespreek daarom altijd eerst de korting met en zonder inruil.
Beste is dan ook om de auto rechtstreeks aan de eindgebruiker te verkopen, via Marktplaats, etc. Of, als je dat traject liever niet wil bewandelen, adviseer ik je bij een inkoop organisatie langs te gaan.

LET WEL, ga bij een dergelijk bedrijf nooit uit van een online indicatie op basis van groffe schatting van de kilometerstand en kenteken. Jij koopt immers ook geen auto op basis van deze gegevens. Dergelijke bedrijven zijn een schakel tussen jou en de handel, verwacht dan ook een goede inkoop-/handelsprijs, en geen Marktplaats prijs.
@RickB: mwah het is met inruil heel simpel imo. Neem een realistisch inruilbedrag in gedachte en kijk wat die verkoper aangeeft. Als die prijs absurd laag is, biedt je ook een absurd laag bedrag op zijn de te verkopen frikandel. Dan zal die natuurlijk verontwaardigd zijn en zeg je: probeer het anders nog eens..;-)
@ghost: Je gaat je auto toch ook niet inruilen bij de FEBO?
@RickB: noem de laatste tijd elke voiture een frikandel, begint uit de hand te lopen! Maar chapeau! Ik moest oprecht ff lachen om je opmerking :-)
Laat je niet teveel van de wijs brengen door ‘kenners’. Toen ik m’n Cherokee verkocht had die vent ook een echte kenner bij zich. Toen ie sprak over de V6 van Chevrolet (gewoon een 4.0l 6 in lijn van Jeep) wist ik al genoeg en de rest van z’n praatje maakte 1 ding duidelijk, die had zo’n ding nog nooit van dichtbij gezien. En zo zijn er heel veel gasten die een hoop technische termen rondgooien maar geen idee hebben waar ze het over hebben. Zal hier niet zo’n probleem zijn (allemaal Autotechnisch onderlegd natuurlijk ;) ) maar mensen die verder geen verstand hebben van auto’s willen er nog wel eens intrappen.
Heb ik mijn auto net vrijdag verkocht, komt dit artikel?
@yupyup: Kun je mooi een self-assessment doen. ;-)
@benzinehoofd: Haha! +1
Vaak is het zo: BOMVOL ZGAN SHOWROOMSTAAT etc

En dan komt de potentiele koper daar en denkt; hmmm dat hele end hier gekomen.. die verkoper heeft goeie argumenten… laten we het maar doen

Overigens; de illusie dat auto’s van een dealer altijd een betere koop zijn is idd geschiedenis, een handelaar is een handelaar (behalve als er fabrieksgarantie op zit, maar dat zit dan weer DIK op de prijs). Deze denkfout wordt nog steeds door velen gemaakt anno 2017
@lekkaah: Een vriend van mij is laatst flink genaaid door een autobedrijf uit Bunnik. Kocht daar een Mazda 323 van een dealer welke aangaf dat ze de auto hadden nagelopen en dat het een “mooi exemplaar was”. Het argument dat jij noemde van “hele end hier gekomen” zat tussen de oren van m’n kameraad, waarna hij dat ding toch moest en zou hebben….(en het was nog wel een 323 :p )

Een half jaar later bij de APK bleek dat de auto aan 1 kant in puin was gereden, waarna de dwarsbalken waren opgelapt door Barry de beunhaas in combinatie met wat nieuw plaatwerk… Nog vaak moeten horen dat de verkoper zo eerlijk leek
Een eerlijke vraagprijs!

Wees nou maar eerlijk, de kans dat jij als verkoper het mooiste exemplaar van het land hebt is erg klein. Vraag dan ook niet de hoofdprijs! Heb je een oud barrel, ga dan niet op het gemiddelde zitten maar gooi die prijs omlaag. Er is een reden dat die handelaar zoveel minder voor je auto wilde geven hoor.
“Vraag altijd met hoeveel personen de potentiële koper komt. Zorg dat je zelf ook met zoveel personen bent.”

Hehehe, dat ga ik gebruiken als ik een auto ga kopen. Zeg ik dat ik met een mannetje of 10 kom. Als de verkoper dan ook met een knokploeg van 10 man klaar staat, weet ik dat ik met een Autoblogger te maken heb. En dan wil ik natuurlijk Autoblogvriendenkorting, weten jullie dat vast.
@Rob: de parkeerplaats van de lokale Van der Valk gaat nooit meer hetzelfde zijn..
allemaal groepjes (20+ man) rond één auto! :)
@ukbob:
Als we dan afspreken dat de kopende partij een kistje pils (of twee) meeneemt en de verkopende gehaktballen uit het vet, dan kan dat hele auto kopen/verkopen ook nog eens leuk worden… ;-)
Nog een tip (sorry, komt van AutoWeek af): achterhaal zowel van je occasion die je wil kopen als van degene die je wil verkopen of er een WOK-melding aan hangt bij de RDW-registratie. Dit maakt de waardebepaling een stuk eenvoudiger, of anders kan deze in ieder geval je waarschuwen dan wel behoeden voor nare verrassingen.

Deze WOK-melding was vroeger alleen voor dealers, handelaren en schadeherstellers te achterhalen, maar is voor particulieren recentelijk ook een stuk makkelijker te ontvangen: http://www.autoweek.nl/nieuws/verborgen-schadeverleden-occasions-blootgelegd/
@rrrobert:

Als je daar je kenteken ingevoerd hebt moet je wel het rapport als pdf downloaden. Daar kun je op de laatste pagina de WOK-status zien.
@monsieurleloure: dat klopt. En tot in 1 juli (dacht ik) is dat gratis, daarna kost en een paar euro. Maar dit is al meer dan dat je als particulier voorheen te zien kreeg. En een zeker niet onbelangrijk voordeel, getuige dit voorbeeld:

Recentelijk hoorde ik van een collega, dat zij een probleem had met een van de airbags in haar auto. Een ocassion gekocht bij een merkdealer. Wat bleek: de auto had voorschade gehad, die op het oog keurig was hersteld. Alleen liepen de herstelkosten blijkbaar wat uit de klauwen, want i.p.v. dat men een geplofte airbag in het dashboard had vervangen, had men deze vervangen door een relais die de boardcomputer moest laten denken dat er een functionerende airbag inzat. En alleen doordat er hiervan een stekkertje was losgeraakt, en dat zij -bij gebrek aan capaciteit bij diezelfde merkdealer- naar een andere garage was gegaan, kwam deze ‘modificatie’ boven water. Diezelfde garage vertelde haar ook dat deze auto inderdaad een WOK-melding in het systeem opriep, en dat ze de auto maar beter kon oprijden, want bij inruil zou deze bijna niets meer opleveren.

Zo rollen die dingen dus. Dat het al jaren lang slecht gaat met de autobranche, is al heel lang duidelijk. Dat je daarom creatief probeert zijn om toch nog een paar centen te verdienen in deze vechtmarkt, hoeft geen verassing te zijn. Maar dat daarbij de veiligheid van de klant daaraan ondergeschikt wordt gemaakt, is diep, diep triest. En als je daar als consument voor een paar euro tegen kunt wapenen, is dat alleen maar meegenomen.

Nogmaals, dit geldt in zekere zin dus ook voor de verkoop van je auto, hè. Dat een volgende eigenaar niet bij jou komt met hetzelfde verhaal, terwijl jij er al dan niet van op de hoogte was… Ik heb de pdf van m’n eigen auto toch ook maar even uitgedraaid… Oef! Geen WOK melding bekend.

*opslaan als…*
Toen ik mijn auto kocht had de verkopende partij de ter naamstellings code niet. Ik mocht de auto gewoon meenemen en een week op zijn naam rondgereden. Code heeft hij netjes aangevraagd en opgestuurd. Daarna zo snel mogelijk op mijn naam gezet en alles was rond. Dat was toch wel even een rare week.
@bruinbeer: niet toevallig een grijze 3 touring in t zuiden van het land..?
@bruinbeer: Dan heb je vast hele mooie blauwe ogen, want dat zie je niet vaak dat mensen zo zaken oplossen.
@bruinbeer: Ik heb dat ook gehad. Verkopende partij was de zoon van de eigenaar van de auto. Geen benul van wat de auto normaal zou opbrengen gezien hij altijd leasebakken reed. Vader net overleden en moeder naar verzorgingstehuis. Nog helpen zoeken naar de tenaamstellingscode/deel 3 in het huis wat moest worden ontruimd maar binnen 2 weken had ik het in de bus en ben ik de vrijwaring langs komen brengen. Alleen jammer dat ze destijds de afneembare trekhaak weggegooid hadden omdat ze dachten dat die van een vorige auto was.
1) laat je niet afleiden terwijl motorkap open staat. Bijblijven en dicht doen als ze plots een vraag hebben achter aan de auto. Sommige mannetjes spuiten olie en eisen dan een korting. Als je geluk hebt spuiten ze het op de motor en niet je koelvloeistof.
2) opletten met internationale betalingen. Vooral uit Afrikaanse landen. Door akkoorden tussen banken kan het geld heel snel op je rekening staan. Maar het is in bepaalde landen mogelijk een betaling te annuleren. Als jou bank uiteindelijk niets ontvangt, gaat het geld enkele dagen later automatisch terug van je rekening.
3) Ander trukje paar jaar geleden was een engine-swap. Ze kopen je wagen met een relatief lage km stand. Na een paar dagen hebben ze klachten en willen ze hun geld terug. Ondertussen steekt er wel een andere motor in.
Altijd slim om wat tijd in te ruimen en de potentiële kopers op dezelfde dag langs te laten komen. Je bent zo een aantal middagen of avonden kwijt. Bij het onderhandelen ga ik niet zeuren over €50,- meer of minder. Tijd is ook geld.
@pomoek: is tijd geld ja? De meeste mensen die ik ken verdienen heel veel minder dan €50 per uur. Sterker nog, ik kan vrij zeker zeggen dat jij dat waarschijnlijk ook niet verdient.

Een paar minuten langer onderhandelen voor 50 euro meer is dus zeker de moeite waard.
@lekbak: Handig dat je via een reactie op Autoblog in iemands portemonnee kan kijken. Het was verder niet mijn bedoeling u te beledigen mevrouw. Het is maar een mening. Geniet verder van uw avond. Niet vergeten te stemmen donderdag!
@pomoek: zal wel een populistische stem worden denk ik.
@1audi1: kijk, en in tegenstelling tot mijn aanname is dit er eentje van het soort die je niet veilig kan maken. Het overgrote deel van Nederland zal niet populistisch gaan stemmen.
@pomoek: Ik neem aan dat je de Tweede Kamerverkiezingen van aanstaande woensdag bedoelt, toch? Of is er donderdag ergens een Missverkiezing waar ik nog niks vanaf weet?
@edge: ssst! Dat is ons geheimpje!
@pomoek: iemand die 7600+ netto! per maand meer verdient zal zijn auto niet eens zelf verkopen. En ja, ik ga ervan uit dat er verdomd weinig mensen hier reageren die dat verdienen.

Dat jij niet door wilt onderhandelen over 50 piek snap ik best wel. Maar kom niet aan met dat onzinnige flut argument dat tijd geld is voor een particulier. Makkelijker kan kan je het niet verdienen!
@lekbak: Bullshit. Ken er zat die dat doen. Inruilen is financieel onverstandig, en ook niet leuk. Vind het altijd wel een sport, dat onderhandelen.
@lekbak: Nou, dat is wel ren erg vreemde aanname. Ik ken genoeg mensen die veel verdienen of verdiend hebben en gewoon hun auto zelf verkopen. Heeft ook te maken met geld willen laten schieten he…

Daarnaast denk ik dat 50 euro inderdaad de moeite waard is. Alleen als je al tijden loopt te leuren met je auto en het gaat om een bedrag van boven de 1000 euro, zou ik niet weten waarom je voor die laatste 50 euro een koper laat schieten. Ligt dus gewoon erg aan de persoonlijke situatie van de verkoper en het te verkopen goed.
@granlusso: Maar waarom moet de verkopende partij het ‘maar laten schieten’ en jij als kopende partij niet? Want die 50,- is nooit de start van de onderhandeling. Dan heb je meestal al je beste prijs gegeven. En dan komt dat geneuzel over die 50,-
@lekbak: dan doe ik ook een aanname: er zijn genoeg mensen die vermogend zijn geworden door elk dubbeltje 2 keer om te draaien. Die er van genieten geen geld uit te geven aan de kapper en zelf hun auto te verkopen ondanks, dat ze veel geld hebben. En natuurlijk kun je tijd voor een particulier ook in geld waarderen. Ik ben blij met de Marokkaanse schoonmaakster die elke week ons huis schoongemaakt. Terwijl ik het in principe natuurlijk gewoon zelf kan doen. Maar ik heb betere dingen te doen in mijn vrije tijd. Geen probleem dat jij daar anders over denkt. Succes met onderhandelen! Ik zit liever op een terrasje.
@l
ekbak: dan zou je zo’n 8000 euro per maand of 96.000 per jaar verdienen. Beetje rare opmerking dus. Het is natuurlijk movenmodaal maar er zijn genoeg mensen die dar gewoon verdienen. Jou dokter, apotheker, advocaat zitten daar zelfs al op
@1audi1: netto? Dan ben je een behoorlijk ervaren specialistische arts als je dat verdient. Of een zeer goed aangeschreven advocaat. Je praat over twee ton bruto!

Ik kan dus heel veilig zeggen dat bijna niemand dat hier verdient. Maar ja, zodra iemand niet meer fucking politiek correct is breek de pleuris uit hè. Zo werkt dat hier in Nederland.
@lekbak: Ligt eraan. Als wij staan te handelen en ik zit op 2.750.- en jij gaat dan nog 10min staan keuvelen over 50.- ga je wel zonder auto naar huis. Een keer is’t goed. En dan ben ik zo’n principiële lul die je de hand schud en een prettige reis naar huis wenst.
@e34m5touring: maar niet omdat tijd geld is, want makkelijker kan je het niet verdienen. Omdat je er geen zin in hebt waarschijnlijk, iets heel anders.
@lekbak: Tijd is in dit geval irritatie. En voor 50,- ga ik me geen tijdje staan irriteren. Dus je zou het kunnen zien als tijd is geld.
@lekbak: je moet niet zo zeer per uur rekenen.
Als de deal niet door gaat kost het je veel meer. Advertentie moet verlengd, weer tijd investeren met een andere potentiële koper etc.
@pomoek: of juist strak inplannen als je meer geïnteresseerden hebt, niks prikkelt meer dan een ander die wil wat jij wil.
Telefonisch al spreken over de vraagprijs is ook wel handig. Dit om te voorkomen dat er iemand aan de deur staat en dan zegt: ” voor 6k neem ik hem mee, ik ben er nu toch.”
@supra1981: leuk dat u er was. Tot ziens!
Kleine moeite zo.
Zet in je advertentie aub niet Full Option, je komt over als een idioot…Er is niemand met een wagen met alle opties op. Paar jaar geleden stond hier een artikel op autoblog waar je theoretisch voor 90.000 Euro aan opties op een A6 kon aanduiden. Ik denk niet dat iemand dat ooit gedaan heeft… Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/09/het-zijn-de-opties-die-je-nekken .

In verband met een testrit, laat het gewoon toe als het een serieuze koper is. Onlangs iemand op facebook gezien met grootheidswaanzin, die een Toyota GT86 verkocht en er bij zette : ” testrit alleen mogelijk als passagier” . Die man dacht waarschijnlijk dat hij een Ferrari had van 200.000 Euro ofzo.

Als ik een auto koop, wil ik de staat van de koppeling, versnellingsbak,… weten. Gaat de verkoper mij dat misschien beschrijven dan? Doe niet idioot, en laat een testrit toe. Stel desnoods een papier op zoals gesuggereerd in de tips.
@SimonMc:
Nou, ik zou mijn Megane wel zo durven te adverteren. Maar dan wel met de aantekening dat ik een automaat als een aparte uitvoering zie. In de prijslijst van Renault was de automaat een aparte uitvoering. Dus voor een handgeschakelde Megane klopt het.
Tijdens het bestellen heb ik me er duidelijk van vergewist dat ik alle vinkjes had gezet die mogelijk waren.

Maar ik erger me er ook aan. Ben nu een auto aan het zoeken en als ik dan zie “full options” en er zit geen schuifdak in en geen stoelverwarming, dan denk ik toch: jammer…
Pas een Honda Accord Type S gekocht uit 2006 met 92k op de teller (ingevoerd uit Duitsland) en stond te koop bij een Lexus dealer in Sittard.
Stond er o zo mooi bij en na een proefrit was ik verkocht. Het is ook een gevoel wat je met een auto hebt en niet wat de verkoper aanbiedt, belangrijk is dat je het kaf van het koren scheidt…
Meenemen zonder te betalen doen ze toch op wat voor manier dan ook als ze daarvoor gekomen zijn. Helaas heb ik het mee mogen maken. Rip s3
@turboz: I smell a story
Prima verhaal. Ben het alleen niet eens met de bewering dat “zo meenemen” bij een officiële dealer hetzelfde is als bij een particulier. De dealer heeft altijd verplichtingen die een particulier niet heeft.
@sjeemsbond: dat begrijp ik volkomen. Echter gebeurt het vaak dat de prijs waarmee geadverteerd wordt de ‘zo meenemen’ prijs is. Op het contract moet dan ook staan dat je afstand doet van (bijvoorbeeld) de BOVAG-garantie.

Een paar weken geleden helaas nog ervaring mee gehad bij een heuse merkdealer (Renault in dit geval).
Zonde dat dit verhaal geïllustreerd wordt met foto’s van die Marktplaats-Audi waarvan de linkervoordeur twee tinten uit de kleur is. Prima verhaal verder!
Weiger volk waar je op voorhand al weet dat het toch nix gaat worden ..
Als ze een neefje meenemen die “verstand” van auto’s heeft dan weet je al genoeg ..
@lincoln: Ik ga zelf regelmatig mee met goede vrienden en familie, juist omdat ze zelf geen idee hebben hoe ze technische mankementen kunnen herkennen. De meeste mensen zijn niet zo auto minded als wij hier, maar kijken je schaapachtig aan bij termen als draagarmen en kunnen als het meezit nog net een lekke uitlaat herkennen. Ik ga niet mee om banden te schoppen.
Nodig mensen uit op een donkere regenachtige dag. Of geld dat alleen voor (afkorting) renault??
Pas Jetcars termen toe, en alles komt goed!
Postkantoor?? Bestaat dat nog?
Echte liefhebbers verkopen hun auto niet maar houden hem erbij voor de verzameling, zelfs als je vrouw dramt dat de zooi opgeruimd moet worden. Punt…

En als ze te erg zeurt doe je soms net of je er één gaat verkopen, zet je een advertentie op Marktplaats met een veel te hoge vraagprijs en verzin je er een paar gebreken bij. Als er dan toch een gek de auto wil komen bekijken giet je gewoon een halve liter verlopen olie op de oprit, haal je één van de bougiekabels los zodat hij onregelmatig loopt en trek je willekeurig wat zekeringen er uit zodat de helft niet werkt. Succes gegarandeerd.
@moveyourmind: toen ik nog bij mijn ouders woonde heb ik daadwerkelijk zoiets gedaan. Ik mocht maar één auto hebben, wilde ik meer dan zocht ik maar een eigen plekje. “Sorry pa, hij is onverkoopbaar. Ik heb me ernstig vergist in de restwaarde en in de markt voor dit soort auto’s”.
@moveyourmind: jij en je vrouw zullen wel een goede relatie hebben schat ik zo. ‘Schat wil je de oprit even schoonmaken!!!’
@moveyourmind: Mja, en maar steeds ‘r hart uitstorten bij de buurman hè…
Bedankt voor de tips!
Haha toch bijzonder om te zien welke uitstapjes de reacties op autoblog soms maken. We gaan van een verkoop advies naar een discussie over een hypothese over € 50,-. En voor je het weet gaat het over het populisme in Nederland.
Leuk artikel en bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.
Bedenk ook goed waar je je auto adverteert.

Marktplaats heeft veel bereik maar daardoor krijg je ook heel veel handelaren die zeer laag bieden.
Advertenties op forums brengen je auto onder de aandacht bij liefhebbers die bekend zijn met de plussen en minnen van je auto, maar daar zitten wellicht ook liefhebbers tussen die jouw auto beter waarderen dan de gemiddelde handelaar.
En hoe gek het ook klinkt, een papiertje achter de voorruit is soms ook zo gek nog niet. (niet elke locatie is hiervoor geschikt en in sommige gemeenten mag het ook niet, maar als je de auto neer kunt zetten op een goed zichtbare plek op eigen terrein, waarom niet)
Ze zijn deze vergeten: als ze een belachelijk bod doen, geef dan akkoord en stuur ze naar een uithoek in het land ;) altijd leuk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).