Waarom de E63 zonder ‘S’ een koopje is

Auteur: , 25 Reacties

Powahhhhh!

Zie jij ooit een Mercedes C63 of E63 zonder de toevoeging ‘S’? Oké, ze zijn er wel, maar ze zijn zeldzaam. Bij het modden op autojunk moeten we ze bijna allemaal de tag mét de S meegeven. Kennelijk bestaat er bij AMG-klanten de gedachte ‘als we dan toch losgaan, dan maar meteen goed’. Dat is precies wat Mercedes gehoopt had natuurlijk.

Nadat @wouter een blokkie dwars om ging met de E63S (rijtest), was hij dan ook van mening dat de S-versie degene is die je wil hebben. Hij weidde er zelfs een speciale video aan om jou te overtuigen dat je écht de tien ruggen extra moet uitgeven voor de sterkere E63, opdat je niet jarenlang met spijt in je hart rondloopt.

De reden hiervoor is dat je behalve de 41 pk extra ook 100 extra Nm’s, dikkere ho-ijzers, drift mode en een slimmer sper op de achteras krijgt. Toegegeven, op een dergelijk bedrag is het dus eigenlijk een koopje, die ‘S’ op de kofferklep. Of niet? Nou, niet per se als je van plan bent je E63 nog wat te laten kietelen, niks geeft om op tijd stoppen en vertrouwen hebt in je vierwieldrifts.

Breng je de W/S213 namelijk naar Renntech, dan brengen ze beide modellen naar exact dezelfde specs. Het blok is in de basis natuurlijk ook gewoon hetzelfde, dus zo vreemd is dat niet. Ietwat andere cijfertjes in de ECU en andere turbo’s zorgen voor 800 pk en een gelimiteerd koppel van 1.050 Nm. Dampfhammer! De auto wordt er bijna een ten second car van, maar net niet helemaal, zoals je kan zien in onderstaand filmpje.



25 reacties

Ok, en wat kost dat bij Renntech? (zonder gekke strepen, wielen en spoilers).
En wat voor garantie heb je dan nog?
@gregorius: Renntech is wel een gerenommeerde tuner. Als ik me niet vergis komt de eigenaar uit de AMG stal (Duitser). Neem aan dat zij ook een warranty package doen.
De achterkant van de E-klasse estate lijkt op de foto’s best wel simpel maar is in het echt prachtig. Een echte mercedes.
@redbee5: helemaal mee eens. Op foto’s komt de bips niet helemaal lekker naar voren. In het echt idd heel fraai.
@redbee5: Maar geen mens die hem wil
@redbee5: ik vind m juist in t echt vrij fors ogen… zeker icm de lange achteroverhang
@alassad: ik hou daar wel van bij stations. Beetje hoekig mag wel.
Of je houd ‘m origineel en over 40 jaar is het dé e-klasse die het meest waard is, omdat er zo weinig zonder dat S pakket geleverd zijn.
@thijsj: over 40 jaar rijd deze auto hoogstwaarschijnlijk niet meer ivm uitstoot
s was toch 4WD en de “normale” 2wd?
@jorden: Vroegah ja, nu is het standaard AWD.
@jorden: Nee, dat was bij het vorige model. Die had je als S met 4wd, en als ”normale” met 2wd of 4wd (keuze van de klant). In de UK was hij bv alleen maar leverbaar met achterwielaandrijving. De huidige E AMG is altijd 4wd, of zoals MB het zegt 4matic plus. :)
als ik een auto laat tunen wil ik net niets gelimiteerd hebben…als ik dan zo iets zie staan van gelimiteerd koppel na ettelijke ekkermannen neer te leggen vind ik het wat zonde.

en als je een versie zonder S koopt, haal dan toch gewoon de typebenaming van de wagen of koop het business pakket.
@jantje_555: kan de versnellingsbak niet aan. Was vroeger ook zo bij de 65 AMG varianten, die waren begrensd op 1000NM.
@pier: die kunnen ze ook prima voorzien van zwaardere onderdelen toch?
@michiel_vandelft: Theoretisch wel, maar van de ZF 8 bak is bijvoorbeeld geen zwaardere uitvoering dan eentje die 1000 nm aan kan. Dan zul je dus speciaal onderdelen moeten laten maken en ik denk dat dat zelfs voor deze klanten wat al te prijzig wordt, vooral omdat dat soort leveranciers (van tandwielen ed) ze niet per stuk maken, maar je gelijk 100 of 1000 sets “mag” afnemen. Misschien dat dat met 3d printing nog eens gaat verbeteren?
Blijft grappig dat de mainstream hier altijd roept dat VAG zo erg op elkaar lijkt. Jemig, Mercedes weet pas wat kopiëren is.
@michaelb: Autovlog bezoekers zijn bijna altijd negatief over VAG
@michaelb: je hebt duidelijk het commentaar niet gelezen toen de C en E werden gepresenteerd. Daar zijn genoeg opmerkingen in die trant voorbij gekomen.

Plus natuurlijk dat het bij MB nu slechts één generatie betreft. Bij Audi heeft de eenheidsworst toch flink langer geduurd.
Alsof ik die grijze dakduvel als een Wouter mijn aankoop zal laten beïnvloeden. Dan heb ik @Casperh toch veel hoger aangeschreven.
Een 10s car is een auto die de quarter mile afrond met een 10 op de klok (tussen de 10 en den11 sec dus). Zeker dat dit een 10s car is!
Barre machine. Had hem afgelopen week al gezien op Youtube, wat heerlijk! Mijn favoriete powersaloon. Wel de sedan, de Estate vind ik persoonlijk wat minder. Wel een andere kofferbakspoiler op de sedan, die is echt heel lelijk standaard.
Ik vind het raar dat de topmodellen ook niet standaard meer topmodellen zijn. Kijk bijvoorbeeld ook naar de RS6, die kan je dan weer extra met sport differentieel bestellen en dergelijke. Jammer!
Dat ‘powered by renntech’ ziet er best wel cheap uit.

Ik zou sws gaan voor de S en dan die laten chippen uiteraard
Is de “slimmere” sper en driftmode electronisch? Doen ze dat bij Renntech ook erbij?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).