Waarom deze leuke VW nooit op de markt kwam

Auteur: , 33 Reacties

Leuke VW, je leest het goed.

We schrijven 2006. Volkswagen verrast vriend en vijand op de Los Angeles Auto Show met de GX3; een kekke driewieler die de sensaties van het motorrijden combineert met de (soort van) veiligheid van een auto. Zoals de meeste concept cars was de GX3 een proefballonnetje, maar bij voldoende animo was Volkswagen bereid om de driewieler in productie te nemen.

Voor de aandrijving zorgde de 1.6 viercilinder uit de toenmalige Lupo GTI. Dit blokje was goed voor 120 pk en 125 Nm. Geen waarden die je acuut een volle broek opleveren, maar voor een lichte driewieler was het ruim voldoende. Zo ging de GX3 naar 100 km/u in 5,7 tellen en lag de topsnelheid op een volwassen 200 km/u. Mócht het apparaat in productie worden genomen, dan mikte VW op een verkoopprijs van 15.500 USD. Niet goedkoop, maar zeker ook niet heel veel voor een speeltje als dit.

De voorwielophanging bestond uit dubbele wishbones en de stuurinrichting kwam van de bejubelde Lotus Elise. Datzelfde Lotus bemoeide zich met het rijwielgedeelte en de GX3 woog slechts 570 kg. Een windscherm ontbrak en dus was dit ding bij uitstek geschikt om lekker uit te waaien op bochtige weggetjes. Bovendien reed de GX3, als we degenen die erin hebben gereden mogen geloven, voortreffelijk. De auto deed precies wat VW beloofde, namelijk onverdund rijplezier bieden met de sensaties van een motorfiets.

Het publiek was dan ook laaiend enthousiast en alle seinen leken op groen te staan. Toch zag VW af van een productiemodel en dat had meerdere redenen. Zo zou een productie-GX3 teveel uit de pas lopen met de rest van het gamma. Daarnaast werd met de driewieler vooral gemikt op de Amerikaanse markt. Een serieus ongeval in The States kan echter nog serieuzere gevolgen hebben voor de reputatie van je merk, en dan laten we de uiterst kostbare claimcultuur in de Nieuwe Wereld nog buiten beschouwing.

Alles bij elkaar leverde de GX3 zoveel hoofdbrekers op dat men besloot het project de nek om te draaien. Zonde, maar gelukkig kun je tegenwoordig bij Morgan terecht voor een (absoluut niet vergelijkbare) gerse driewieler.



33 reacties

Beetje dubbelzinnig ? Wie maakt er dan leuke auto s volgens AB?
@dijan: Journalisten schrijven over anderen, niet over zichzelf. Ze zijn er in de eerste plaats om, ten dienste van de lezer, de werkelijkheid te beschrijven en te onderzoeken, niet om hun eigen indrukken en persoonlijke voorkeuren weer te geven. Een journalist laat zichzelf dus buiten het verhaal, en mijdt al helemaal de ‘ik-vorm’.
Ik ben toch altijd een beetje sceptisch als men een auto wil vergelijken met een motorfiets. Daar is meer voor nodig dan stugge vering (wat de meeste motoren helemaal niet hebben!) en gebrek aan windbescherming. Ik kan me niet voorstellen dat dit net zo’n gevoel geeft als een snelle bocht op de motor, het accelereren (waarbij je je vast moet houden ipv je blijft zitten in je stoel) of het gevoel van een motorblok tussen je benen. Neemt niet weg dat dit leuk kan zijn, maar vergelijken met een motorfiets is onzin.
Leuke vw? Golf GTi, Golf R, Poli GTi, Lupo GTi?
@ko4n: R32, R36, Passat W8, touareg V10TDI, alle lupo’s,…
@boomhauwer: beetle rsi
@boomhauwer: Wat is er leuk aan een Touareq V10 TDI? Die rijdt namelijk het slechtst van alle Touareqs. Snap die liefde voor dat blok echt niet. 2x zo zwaar als de V6 TDI waardoor werkelijk die hele auto uit balans is. Veel zwaarder en stijver geveerd waardoor al het comfort er uit is. Superzwaar in de neus waardoor hij gewoon veel minder prettig stuurt dan een V6 TDI of zelfs de V8 benzine. En technisch helemaal niet zo’n geweldig blok.
@E34M5Touring: V10 Tdi. Omdat het kan.
@boomhauwer: Goed argument.
@E34M5Touring: Heb ermee naar Spanje gereden. Het enige argument dat voor deze auto pleit, is idd het feit dat er een V10 in ligt. Verder was je beter af met een V6.
@berlinetta: Ik vond het helemaal niks. Buiten het feit dat het aardig doorstampt vond ik het geen prettige auto. Ik heb wel eens met een gechipte V6 diesel meegereden en had niet het idee dat die V10 enorm veel sneller was. Reed wel veel comfortabeler. In de Phaeton komt ie iets beter tot z’n recht maar nog steeds liever de V6 TDI of V8.
@boomhauwer: Scirocco!
@ko4n: je hebt het over leuke auto’s toch? Allemaal dodelijk saaie hokken met ruitjes bekleding.
Had toch leuk geweest als ie er echt was gekomen. Samen met dat model van Peugeot (al vind ik die net wat mooier) http://www.strangevehicles.com/images/content/141947.jpg
@e34m5touring: was toen der tijd echt een rage (ofzo iets) enige die er wat van heeft overgehouden is denk ik de slingshot
@kimhung: Yep, Polaris, Campanga (T-REX) en de Carver Vandenbrink natuurlijk. Al heeft die dan weer een spectaculairder stuursysteem. En toch, als je 3 wheeler concepts googeled zie je toch dat veel merken het ooit eens ‘gedaan’ hebben.
@kimhung:

Can-am doet prima zaken ..
Een driewieler wil je niet inzitten ..
Daar wil je op zitten ..
@lincoln: Morgan maakt wel iets tof…
@futse: maar hoe het rijdt weet ik absoluut niet, dus daar doe ik geen oordeel over. Maar veel charme. Net een Alfa… ;-)
Maar.
Waarom begin je er dan überhaupt aan?
’t is nou niet bepaald dat VW kort in de VS opereert.
Een auto niet bouwen omdat je bang bent dat je wordt aangeklaagd door de inwoners van het land waar je hem wil verkopen. Wie is er dan gekker? VW of die Amerikanen met hun idiote claimcultuur?

Anyway, jammer dat hij nooit gebouwd is. Ik vind hem erg gaaf. Mooie prestaties zonder meteen extreem te zijn. Volgens mij had dit in Europa toch ook wel kunnen slagen.
@berlinetta:

Mwah .. dat is natuurlijk een obligaat prietpraatje van de schrijver van dit artikeltje ..

Hebben de telegraaf lezers ook iets om “verontwaardigd” over te zijn ..
VW heeft nog wel meer spannende concept cars die het nooit gehaald hebben. Deze W12 Nardo bijvoorbeeld: https://i.ytimg.com/vi/yS2W40Lteuo/maxresdefault.jpg
@mark_mulder: Bij deze kan ik me nog voorstellen dat ze die niet gebouwd hebben. Wie zou immers voor een hoog bedrag een VW kopen als je daarvoor ook een Ferrari/Lambo/Porsche etc. kan rijden. Hetzelfde probleem hadden ze met de wel gebouwde Phaeton. Het verkoopt gewoon minder omdat er een VW-logo op zit.
@berlinetta: Klopt, en de keuze om hem niet te gaan produceren is ook geheel begrijpelijk. Maar dezelfde keuze was bij de Lexus LFA ook begrijpelijk geweest, en toch is het mooi dat die uiteindelijk wel in productie is gegaan.
@mark_mulder: Dat is waar. En ik zou willen dat die Nardo ook in productie was gegaan. Vind hem erg mooi, nog steeds.
Ik heb echt helemaal niks met dit soort driewielers. Het ziet er leuk uit, maar echt fatsoenlijk de bocht om wil het niet. Niet voor niets hebben vrijwel alle rijders tijdens de Race of Champions over de Polaris Slingshot geklaagd.
ik ken veel leuke VW’s hoor, moeten journalisten niet onpartijdig zijn?
@jantje_555:

Nope .. pertinente onzin ..
Lezers MOETEN gewoon beter opletten ..
@Jantje_555: hangt er van af waar je schrijft volgens mij, en over welk onderwerp. Op een blog mag je zeker een mening hebben.
Ik vind de genoemde redenen bijzonder zwak…
Voor het belastingklimaat in NL is dit een uitkomst.
Motorfietskenteken, dus geen bijtelling, geen APK, lage wegenbelasting en ik denk dat er nog wel meer voordelen te verzinnen zijn.
Haha ze maken zich zorgen om hun reputatie?? Haha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).