Koop deze Pontiac GTO, hij was ooit van twee filmsterren

Auteur: , 55 Reacties

Best een vet ding!

De advertentie is een beetje schimmig met vage fotootjes, maar met wat hulp van onze vrienden van de RDW blijkt dat de info in elk geval klopt. Het betreft een Pontiac GTO uit 1969 met onder de kap een stevige 6.6 V8 à 350 pk. Voor de purist: alle nummers kloppen, de motor is origineel en volgens de verkoper loopt en schakelt de boel perfect.

Bovendien heeft de GTO nog geen 75.000 km op de teller staan én is ‘ie ooit van beroemde filmsterren geweest, Courteney Cox en David Arquette, die de auto naar verluidt ooit doneerden aan een ziekenhuis waarna een Nederlandse verzamelaar ermee aan de haal ging.

In 2006 ging de auto naar de huidige verkoper, die zegt over documenten te beschikken die bovenstaand verhaal bewijzen. Leuk, maar die auto zelf is natuurlijk nog veel leuker. Velgspul komt van brombeer/legende Boyd Coddington en eigenlijk heeft alleen het dak wat onverdunde TLC nodig. Voor 22.500 is al dit moois van jou, klik hier.

Dank aan @sepke voor de tip!



55 reacties

Ik begrijp de liefhebbbers van ‘Amerikanen’ nooit zo.
Amerikanen zoals deze Pontiac zijn mooie klassiekers; maar waarom pleuren ze er ALTIJD van die ontieglijk foute velgen onder ?
Welke halve tamme gooit er nou lichtmetalen velgen uit 2012 onder een auto uit het jaar kruik ? ’t is net Botox op een lekker wijf dat gewoon een lekker oud wijf was geworden als ze die Botox spuit hadden laten liggen !
@desjonnies: in Nederland hebben wij ook zat idioten die lelijke velgen onder golfjes 2,3 en 4 flikkeren. Smoelt ook niet.

Dat Amerikanen over het algemeen slechte smaak hebben klopt dan wel weer.
@ghost: vergeet de figuren niet de Bentley velgen kopen en ze onder hele oude beestjes leggen hahaha
@desjonnies:

14 of 15 inch velgen uit die periode hebben ballonbanden en rijden te zweverig ..
Ook kunnen ze geen ordentelijke riemschijven kwijt voor een auto met dat vermogen en gewicht ..
@lincoln:
Alsof je hem zou kopen om het ringrecord scherper te stellen
@super:

Nope ..
Maar is gewoonweg gevaarlijk in het huidige verkeer 50 jaar na dato ..
@lincoln: Valt erg mee, ik ken meerdere mensen die op ballonbanden rijden. En volgens hun ben je zo gewend aan die banden en het ziet er nog eens beter uit ook. Grote velgen met smalle banden onder een oude auto gaan gewoon niet, punt. Andere velgen snap ik, maar doe dan niet van die veelste grote. En wat remmen betreft heb je ook kleinere schijven die prima achter de kleinere velgen passen.
@carfreakjim:

Op moderne auto’s knal ik ook 2 maat hogere wangen dan toegestaan ..
@carfreakjim:

O,ja .. En die velgen zijn idd spouglelijk ..
Zoveel chiquere opties ..
@carfreakjim: “en volgens hun”..
Dat zegt niets. Het verkeer is verandert, met zo’n zware auto en de standaard remmen kun je geen noodstop maken. Zo’n noodstop die je geregeld moet doen met al die idioten tegenwoordig. Daarnaast zal de grootte van de velg weinig doen op zo’n auto, bredere banden daarentegen…
@rikus: koop je zo’n amerikaan uberhaupt om te rijden dan? laat staan goed of lekker? Ik dacht altijd dat je zon hok haalt puur om te laten zien “kijk! Dikke amerikaan. Nu ben ik vet”. Beetje alla Harley D. Veel lawaai en vooral overlast voor andere. En ziet er ook nog eens niet uit. Is ook zon South Park aflevering van. Erg treffend.

Anyway. Mustang jaren 60 zien er soms wel echt nice uit. Iets meer karakter en klasse. Zon GTO vind ik echt alleen maar lomp, groot en aanwezig. Kortom Amerika.

Eens trouwens dat je er dan niet nog meer aan moet gaan klooien. Die velgen……. Afstotelijk gewoon
@vondudenstein: blijkt maar weer eens dat je geen benul hebt waar je over praat. “Koop je een Amerikaan om te rijden” qua soeverein weggedrag waren vooral de oudere Amerikaanse wagens ver superieur ivm de Europese wagens uit die tijd. Een ’58 Eldorado Biarritz was sneller, krachtiger, luxueuzer, technisch geavanceerder (automatische koplampen), duurder en had een beter weggedrag dan welke andere Europese luxewagen uit die tijd (RR incluis). Wagens zoals de Duesenbergs die in de jaren ’30 al meer dan 300pk leverde en toentertijd al dubbel bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cylinder hadden toen Europeanen het nog met agrarische technologie moesten doen. Of dan de Packard caribbeans die in de jaren ’50 al een compleet automatisch veersysteem met automatische niveaureging hadden, nog voordat Citroën de DS uitbracht. Zo kan ik nog wel even doorgaan…

Je kan (of wilt) het waarschijnlijk niet geloven maar tot eind jaren ’60 waren Amerikaanse auto’s veel beter dan Europese wagens. Er is een reden dan Facel Vega, DeTomaso, en nog vele andere ultra luxe Europese automobiel fabrikanten uit die tijd Amerikaanse motorblokken kozen.

Vanaf de jaren ’70 tot pak m beet midden 2000’s zijn Amerikaanse wagens gewoon slecht (paar uitzonderingen daargelaten) maar om zo gemakkelijk te stellen dat je een Amerikaan koopt om alleen maar uit te sloven dat laat alleen maar je eigen onwetendheid zien.
@mopar: mmm oke.. Misschien ook om te rijden dan. Toch liever een Jag of Aston uit die tijd. Smaken verschillen.
@desjonnies ‘pizzacutters’ voor en brede drag banden achter.
@ceesjan: Totdat het wegdek ook maar vochtig begint te worden, dan voel je je even niet zo comfortabel als je ook nog iets hebt met vermogen.
@desjonnies: dat hoort zo. Alle standaard velgen van oude musclecars zien er bijna nooit uit. Zoals @Lincoln al meldde is de handling extra ruk met die banden. Daarbij zijn die maten behoorlijk zeldzaam.

Het verschil met Europese auto’s en Amerikanen: een Simca, Glas of Jensen was af fabriek al ‘af’. In Amerika koop je een auto en dan ga je er mee aan de slag. En de wielen zijn vaak als eerste aan de beurt. Deze Boyds vind ik niet echt staan, maar American Racing’s vind ik altijd wel goed staan bij een musclecar.
@desjonnies: ik vind deze jetsers heel goed staan bij deze auto en ik vind het eigenlijk prachtig dat er ook een volk is dat klassieke auto’s waardeert, maar niet wars is van aanpassingen (for better or for worse).
Mag ik off-topic het volgende vragen? Zo niet dan hoor ik het wel:
Ik kijk naar een alfa 147 omdat ik aan het werk moet. Ik weet dat de jtd blokken goed zijn. Nu heb ik een Mooie duitser gezien met lpg op z’n 2 liter benzine met automaat. Kan iemand me vertellen hoe de automaat van een 147 uit 2004 is en hoe het blok is vergeleken met de jtd? Thanks
@basbasbas:

Selespeed ??
Ik ben er een beetje huiverig voor iig ..
@lincoln: weet ik niet! In de ad advertentie staat ‘F1 automatik’ dus ik neem aan selespeed. Hartelijk dank voor de reactie(s). Ik was hier al bang voor. Zonde. Ze lachte zo stoer.
@basbasbas: @rutctr01
@basbasbas:
koop een handgeschakelde jtdm

einde advies.
@basbasbas: jtd blokken zijn erg goed, mits ze goed onderhouden zijn. Is het een automaat of een selespeed?
@rufctr01: er staat ‘automatik F1 ‘ dus ga uit van selespeed
@basbasbas: handgeschakelde Alfa kopen en dan in een JTD uitvoering!
@basbasbas: wegblijven van selespeed. Als hij het doet schakelt het op z’n minst vreemd en als hij kapot gaat is het duur. En ze gaan allemaal kapot, alleen de vraag wanneer.
Google maar eens op selespeed…
@basbasbas: Ga voor de JTD, de 2.0 Selespeed is een van de slechtste combinaties die Alfa ooit geproduceerd heeft. En daar komt nog bij dat de 2.0 een distributiewissel heeft om de 60k, de JTD volgens mij om de 120k. Hoe het met de Selespeed bakken uit 2004 is gesteld weet ik eerlijk gezegd niet, maar volgens mij is er niet veel veranderd.
@basbasbas: Selespeed is geen superbak. Een van de eerste gerobotiseerde handbakken. Als ’t per se een automaat moet zijn kan je die beter laten staan. Vrij langzaam en zeker niet vrij van storingen etc. Zelfde bak zit ook in de Stilo Abarth.
@basbasbas:
ik ken uiteraard de diepte van jouw schatkist niet, maar dit lijkt een toppertje, Lancia Delta, dezelfde techniek alleen nog veel minder geliefd bij de grote massa

http://www.autowereld.nl/lancia/delta/1-6-m-jet-d-oro-16318073/foto.html#foto-3
@basbasbas:

Maar diep in mijn hart zou ik ALTIJD deze kopen, waarom?
– kilometerstand is te verwaarlozen en dat heeft’ie echt gelopen, geloof me
– verzekeringskosten zullen prut zijn en te verwaarlozen
– De aanschafprijs is gewoon lachwekkend, een behoorlijke fiets kost meer !
– Kijk eens naar dat dashboard, daar wordt je toch vrolijk van als je instapt ?
– Qua afschrijving, onderhoud, motorijtuigen belasting en aanschaf kun je duizenden liters benzine tanken !

http://www.autotrader.nl/auto/lancia-dedra/1997/randwijk/6svka/lancia-dedra-18-16v-ls/
Toptip voor @basbasbas ..
Verder zoeken is volstrekt nutteloos ..
@desjonnies:
Kijk! Dit is de tip van een soort, waar zowel de beginnende rijder als de liefhebber helemaal blij van wordt. TOP! desjonnies!
@9000cse: @desjonnies hahaha het is plotseling een leuk topic geworden! Dank voor de tip. Ik stap nu de auto in opweg naar de sneeuw en ga nog even goed nadenken. De salespeed mening is vrij unaniem hier, dus dat zegt me genoeg. Ik laat weten wat het gaat worden en misschien komt er nog wel een autoblog advies topic uit met een klein budget, met tips als die van jullie wordt het sowieso een originele topwagen!
@basbasbas: ik heb een selespeed. Is een mooi systeem, maar niet perfect. Absoluut niet vergelijkbaar met een conventionele automaat. Qua betrouwbaarheid en kosten valt het allemaal heel erg mee, als je weet wat je doet. Veel garages weten dit echter niet, en vervangen dus zomaar alles als je een vage storing hebt. Maar als je zelf handig bent, kun je een perfect schakelende auto krijgen, die heerlijk met tussengas terugschakelt. De 2.0TS is een juweel van een motor, klinkt heerlijk, heelft wel veel toeren nodig. Een JTDm heeft net zoveel vermogen en meer koppel, en bovendien iets minder onderhoudsgevoelig. Kortom, als je veel gaat rijden lekekr voor de diesel gaan, zijn geweldige motoren, redelijk zuinig en goed te tunen ;).
Uitermate redelijke prijs voor een GTO ..

En natuurlijk lopen de motor en versnellingsbak nog als nieuw na 47 jaar ..

Tis een Pontiac ..
En geen priemiejum troep ..
@lincoln: Zo te zien zelfs Factory aircon. Kon nog wel eens een full options Bird zijn geweest. Dan valt de prijs zeker mee. Wielen inruilen voor een paar Cragars. En even de vinyl top vervangen.
@E34M5Touring:

Cragar,s !!
Dat is nou ECHT typisch Amerikaans ..
@lincoln: Paar mooie Cragar Bonneville’s zouden hier prima onder staan. En nog een beetje period correct.
@lincoln:
Mercedes uit 79 met 75k is ook nog gewoon nieuw. Ga maar eens in marokko kijken hoeveel 240d’s er nog overbeladen als taxi op slechte marrokaanse wegen rondrijden met meer dan miljoen km op de teller. Nieuwe merc doet dat niet meer, maar nieuwe een amerikaan ook niet.
@super:

Daarentegen ..
Werkelijk elke Amerikaan uit 79 is verrot ..
Motoren met een beetje de eerste computers uit 79 zijn al helemaal ellende ..

Kan snel gaan in 10 jaar tijd ..
@super:

Heb zelf een 81er Eldorado biarritz met 4,1 V8 ..
Zelfs Ficher price is beter in auto,s fabriceren ..
Je mag wel die halve bak renoveren. Bovendien mag je geneens een testrit doen.. Nee bedankt
@sbelali:
So?
Dit is nog allemaal mechanische engineering, dus wat je ziet en reviseert en netjes in elkaar zet zal werken.
Geen @#$%#@!& en pleuris elektronica of computer ge-smurf waarbij je chirurgisch te werk gaat en het kolere ding aan het einde van de dag NOG niet wil starten omdat het zojuist geïnstalleerde plug & play systeem een update nodig heeft om met de auto te ‘communiceren’ en de EGR klep !
@sbelali:

Whahaha ..
Er is anno nu nog steeds geen betere bak dan een th400 ..
@lincoln: dat kan, toch zou ik er eerst even een rondje mee rijden voor ik €21.000 neertel
@sbelali:

Als de verkoper zegt dat die goed is .. Dan is die goed ..
Althans .. Dat is mijn ervaring ..
250+ auto’s later ben ik precies 1 keer opgelicht ..

Duur foutje van en voor de verkoper werd dat ..
Prijs valt op zich wel mee.
Velgen dr onderweg iets orgineels er onder en het is een pareltje
Zeer schappelijke prijs!

Wel nog even een velgswap en dan is ie af
Mooi ding hoor. Alleen de wielen….
Ford Capri, iemand?
Courtney Cox Hmmmm… toen deze uit de fabriek rolde was dat idd nog heel lekker wijf.
@schellekens006:
Toen dit ding uit de fabriekspoort rolde was Courteney 5.
Sommige houden er vreemde ideeën op na.
GTO ooit van 2 filmsterren, potver zat ik net te wachten op een mooi verhaal over deze auto en Rene Soutendijk
@ocda: Oh ja voor de jonkies goochel ff spetters 1980

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).