Geld natuurlijk, maar hoeveel precies?
De Europese autofabrikanten, verenigd in ACEA, hebben er sinds vandaag een mooi argument bij om voor het TTIP-verdrag te stemmen. Het gaat wat ver om op AB uit de doeken te doen wat TTIP precies is (Transatlantic Trade and Investment Partnership) en wat de mogelijke gevolgen zijn van dit handelsverdrag tussen Verenigde Staten en Europa, maar de mensen die er iets van weten houden hun hart vast terwijl de beleidsmakers nu al niet meer kunnen lachen van de kwartjes. Enfin.
Vandaag is een rapport uitgebracht door het Center for Automotive Research (CAR). De belangrijkste conclusie van het rapport getiteld “Potential Cost Savings and Additional Benefits of Convergence of Safety Regulations between the United States and the European Union” luidt kort gezegd dat het handelsverdrag de auto-industrie jaarlijks maximaal 2,3 miljard dollar aan besparingen kan opleveren. In het gunstigste geval loopt dat bedrag op tot 4,2 miljard dollar. Per jaar.
Uiteraard zullen in eerste instantie de fabrikanten de vruchten plukken van het verdrag, maar volgens het onderzoek wordt ook de consument niet overgeslagen. Wij krijgen namelijk meer keuzevrijheid want automakers kunnen meer producten (goedkoper) naast elkaar aanbieden. Fijn zo, we kunnen de verschillende Mercedessen nu al amper uit elkaar houden.
Grollen daargelaten: het zou natuurlijk wel een hoop schelen als de veiligheidseisen (om maar een voorbeeld te noemen) voor de VS en voor Europa gelijk worden getrokken, al hopen we niet dat dat betekent dat die oranje reflectoren ook hier gemeengoed zullen worden. Al met al heeft de autolobby in Brussel weer een stevige stok om mee te slaan. We zijn benieuwd naar de uitkomst. (Via Automotive World)
E34M5Touring zegt
Op zich zou een samenvoeging van beide reglementen best kunnen werken. Wat van de testen in de States zouden best een goede toevoeging kunnen zijn aan NCAP. En andersom natuurlijk ook. Als het dan allemaal eenduidig kan scheelt dat een hoop gedoe en kan het de veiligheid ten goede komen denk ik.
jack_abarth zegt
“Uiteraard zullen in eerste instantie de fabrikanten de vruchten plukken van het verdrag, maar volgens het onderzoek wordt ook de consument niet overgeslagen.”
De consument plukt hiermee indirect dus ook een paar vruchtjes. Draait het bedrijf beter waar je werkt heb je een kans op bonussen en/of opslag. Je economie is groeiende, waarbij je zelf ook beter wordt. Het is allemaal indirect substantieel, maar hierboven vind ik dat de bedrijven iets “te zwart”(mag ik dat nog zeggen eigenlijk?) worden afgeschilderd.
bmw328ci zegt
@jack_abarth: Ons bedrijf is laatst volledig opnieuw zwart geschilderd waar verder geen sociaal-culturele problemen mee gemoeid waren waren dus ik denk dat het geen probleem is om hier te roepen.
Author zegt
@jack_abarth: als de besparing van de kosten in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt, kan ik me niet voorstellen dat de consument (dus niet de werknemer) echt bij dit verdrag gebaat is. Maar je hebt een punt.
leemster zegt
@MauritsH: correct, en vergeet niet dat TTIP op een hoop andere vlakken erg nadelig kan uit pakken(niet voor de dikke directeur natuurlijk). Ik ga geen verdere uitleg geven over wat allemaal, doe je eigen huiswerk maar.
Author zegt
@leemster: chloorkippen! Overal chloorkippen!
dracae zegt
@leemster: Wat dacht je van bedrijven die overheden chanteren om voor hen ongunstige, maar voor ons als consumenten gezonde maatregelen tegen te houden?
leemster zegt
@dracae: Helaas is de waarheid andersom en heb je als werknemer/consument/burger steeds minder rechten. Banken die je geld moeten waarborgen staan op omvallen en als het straks weer mis gaat mogen wij weer eens gaan dokken. We zouden net als IJsland de bankiers in bak gooien die gokken en vals spelen. En de banken die verantwoordelijk zijn laten omvallen. Ja, het gaat dan 1 a 2 jaar slecht maar daarna gaat alles weer beter en staat iedereen weer met bijde benen op de grond.
leemster zegt
@leemster: En de regels zijn er niet voor niks. Want TTIP is niet alleen import belastingen weg halen maar ook kwaliteit regels versoepelen. Zoals MauritsH al zei chloor kippen! Overal chloor kippen!
jack_abarth zegt
@MauritsH:
Want aandeelhouders houden hun centen constant in hun zak? Of investeren ze weer in andere bedrijven of geven ze het weer uit? Hoe dan ook komt en gaat er valuta over van het ene continent naar het andere wat de bedrijven als ook de consumenten ten goede komt.
Author zegt
@jack_abarth: geen speld tussen te krijgen, maar ik vind het lastig om te geloven dat de consument in gelijke mate baat heeft bij een dergelijk verdrag als de aandeelhouder. De tijd zal het leren, ik ben het verder absoluut niet met je oneens :)
jack_abarth zegt
@MauritsH:
Je omschrijft het probleempunt dan ook zelf met 2 woorden: “gelijke mate”. En daarvan ben ik overtuigd dat het NIET zal zijn, laten we dat even voorop stellen. Maar om alles over één kam te scheren dat alleen bedrijven er iets mee opschieten is mij wat te kort door de bocht.
jack_abarth zegt
@MauritsH:
Even een voorbeeldje hoe eenvoudig je het zou moeten zien.
Stel we hebben een feestje met 2 hangtafels, hangtafel 1 is NL en hangtafel 2 is USA. Aan beide tafels staan wat personen maar GEMIDDELD ligt er € 10,- per kop.
Nu is het zo dat Nederland een exportland is en de USA voornamelijk zelfvoorzienend. Dus het beeld is nu, op de hangtafel van USA worden wat munten verschoven onderling, want men koopt en verkoopt wat van elkaar maar er blijft gemiddeld € 10,- per kop op tafel liggen. Hangtafel 1 heeft wat slimme koppen erbij staan en zij willen hun product wat ze maken niet alleen onderling verkopen, maar ook aan hangtafel 2. Dit wordt makkelijker gemaakt omdat men nu de hangtafels dichter bij elkaar mag zetten. Hierdoor verdwijnt er geld van de USA-tafel naar de NL-tafel. Hierbij zal per kop de waarde stijgen bij NL en minderen bij USA.
Uiteraard klinkt dit verhaal nu heel negatief voor USA, maar in de ruimte staan ook nog de hangtafels van FR, IT, DE, B, etc etc.
Maar Nederland, als echt exportland krijgt er gewoon een verbeterde markt voor terug omdat de handel eenvoudiger wordt.
super zegt
@jack_abarth:
ja, ze hebben inderdaad de neiging om dat te doen. het zogeheten “trickle down” effect blijkt nauwlijks bij te dragen aan welvaart van minder kapitaal krachtigen maar vooral ingezet te worden om nog meer kapitaal te vergaren. Komt nog eens bij dat grote hopen kapitaal verdwijnen naar belastingsparadijzen waardoor de samenleving als geheel er nauwlijks voordeel van heeft.
Geld moet rollen (in dit geval letterlijk).
lekkaah zegt
@jack_abarth: toen ik op school zat waren ook alle bedrijven slecht.. en moesten alle mensjes hetzelfde hebben
nu ik jaren werk snap ik het..
jaapiyo zegt
Ik denk dat TTIP met de Brexit een stille voorlopige dood is gestorven. Hoewel in het VK ook lang niet iedereen zat te wachten op TTIP was er daar bij sommige groeperingen wel animo voor. Veel meer dan in Frankrijk bijvoorbeeld. Dat bruggetje op de foto van NA naar Europa was stiekem misschien wel een bruggetje van de VS naar het VK en van het VK vervolgens naar Europa.
Nu La Douce France relatief gezien weer meer clout heeft binnen de EU, plus de tegenstand die er sowieso al was zie ik het er in de nabije toekomst niet meer van komen. Jammer want de taart was er wel groter van geworden. Aan de andere kant: geen chloorkippie(?)
martinus zegt
@jaapiyo: Mooie is dat Trump ook tegen is.
jaapiyo zegt
@martinus: het schijnt dat hij wel fan van oranje reflectoren is.
Crosscabouter zegt
@jaapiyo: ik help t je hopen… wat mij betreft komen die verdragen (ceta dus ook) er helemaal niet.
stephano zegt
@Crosscabouter: Wat hebben mensen nou precies tegen TTIP? Want wat ik ervan begrijp berusten veel van de bezwaren op misvattingen en de onwetendheid van veel consumenten.
Wat TTIP doet is zorgen dat handel tussen Amerika en Europa gemakkelijker en goedkoper kan. Dat betekend dat je meer Amerikaanse producten in de winkel zult vinden naast de producten die we al hebben (je word niet verplicht Chloorkip te eten als je denkt dat dat ongezonder is) en Amerikaanse producten die je al kocht betaal je voortaan minder voor.
En de regel dat bedrijven overheden kunnen aanklagen als regels als concurrentie belemmerend worden gezien (waar naar mijn mening overigens niets mee mis is) staat verder helemaal los van TTIP.
Crosscabouter zegt
@stephano: bijv. Onze voedselketen. Nee ik wordt niet verplicht, maar onze voedsel en ware wetgeving geeft nu al zoveel ruimte aan fabrikanten om maar wat te doen, dat goedkoper inlopen altijd loont.
Vb is de natuurlijke aroma’s die nu op verpakkingen staat. Alles komt uit de natuur. Er is nog maar. Weinig wat wat wij zelf gemaakt hebben als mensheid. Een natuurlijk vanillearoma kan gewoon een chemische reactie.zijn van twee ‘natuurlijke’ bronnen.
En in de verstadigde wensen is deze regelgeving nog soepeler.
Nope. Ik hoef niet zoveel Amerikaanse etenswaren hier. En nee ik drink nihiel cola
Crosscabouter zegt
@stephano: + al die geheimzinnigheid doet t vertrouwen geen goed.
Zelfde hadden we hier met t schaliegas gebeuren… t kalf was nog net niet verdronken, dus Kamp kon teruggefloten worden, maar ook dat verdrag ging voornamelijk via de achterkamers mbv lobbyisten…. Nee ik hen commercieel gezien niet zo’n hoge pet op wat Den Haag en.haar internationale vrienden betreft…
Heb je bijv naar de politieke afspraken gekeken uit t TIPP verdrag? Straks moet wetgeving ook door de verstadigde eenden goedgekeurd worden.
remcott zegt
@crosscabouter: dyslexie is lastig maar even terug lezen zou helpen misschien
Crosscabouter zegt
@remcott: auto correct en.een.nieuwe telefoon. Die.maakt er.soms.maar gewoon wat van
e270cdi zegt
Hopelijk geen kenteken aan de voorkant dan.. Of heeft dat hier niks mee te maken?
Edge zegt
@e270cdi: Nee, dat heeft er niks mee te maken. TTIP is een handelsverdrag wat ervoor moet zorgen dat producten die aan de Amerikaanse wetgeving voldoen, hier in Europa verkocht mogen worden en vice versa. Het niet hoeven te voeren van een kentekenplaat op de voorzijde van de auto heeft niks te maken met de wetgeving rondom kwaliteit, gebruikte stoffen etc, maar is onderdeel van de lokale verkeersreglementen van bepaalde staten.
e270cdi zegt
@Edge: klote, aan de voorkant geen kenteken is zoveel mooier.. Vind ik..
Edge zegt
@e270cdi: Klopt! Vooral op de sportievere wagens en Alfa’s vind ik het altijd erg zonde dat er een kentekenplaat op de voorkant geschroefd moet worden. Op de zoveelste Polo Bluemotion vind ik het persoonlijk niet zo’n probleem.
martinus zegt
Ik vind het maar wat raar dat onze eigen democratisch gekozen politici niet meer mogen beslissen over de normen en standaarden waar onze producten aan moeten voldoen.
Carreza zegt
Ik vind die oranje reflectoren net leuk… zal wel een afwijking zijn.
super zegt
@Carreza:
maar die piepjes dat de deur open staat hoeft dan weer niet echt van mij. the door is not a jar.
Ram-G-maN zegt
Hier gaan heel veel patentbureau’s, warenautoriteiten en advocatenkantoren niet blij van worden.
consumptieverplicht zegt
Vervelend als het TTIP er zou komen. Maar gezien er genoeg gewichtige spelers voor zijn en er genoeg gelobbyd zal worden, dan lijkt het onvermijdelijk.
Niet alleen wordt Europa –volgens onze standaarden – blootgesteld aan twijfelachtige producten en diensten. Het TTIP ondermijnt de soevereiniteit. Een land krijgt minder zeggenschap over de toelating/eisen en limitatie van productie/diensten in hun land. En het argument voor is altijd dat wij -de consument- er beter van worden. De economie groeit, producten worden goedkoper. Maar dat ‘beter worden’ is eendimensionaal, uitgedrukt in geld. Bedenk dat die bedrijven geen filantropische instellingen zijn, zij doen het omdat zij er beter van worden.
*hippie modus uit*
gregorius zegt
Misschien een beetje kort door de bocht, maaaar.
Amerikaanse auto import naar Europa = import kosten (ruim begrip, maar iig belastingen en import-diensten).
Met TTIP zullen er 1 of meerdere importkosten verdwijnen.
Resultaat (theory), jouw Amerikaanse Mustang is goedkoper hier omdat die import kosten wegvallen. Leuk. Fijn.
Maar, die import kosten van nu gaan ook ergens heen. Gedeelte is belasting, gedeelte gaat naar diensten (= werkverschaffing).
Vraag: op het moment ‘wij van WC-eend’ berekent dat TTIP een voordeel gaat opleveren; bekijken ze dan ook wat het resultaat is van dat die belastingen en diensten wegvallen?
Want, ook kort door de bocht, elke euro belasting die Henk, Jean en Jens niet meer hoeven te betalen aan importbelasting omdat ze zo nodig die US-Mustang willen hebben, is een euro die weer bij mijn inkomstenbelasting, BTW, slurptax en/of schijttax komt.
Dutchdriftking zegt
Het idee is goed. Nu de uitvoering nog.
sracert zegt
Oh dan krijgen we eindelijk de oneindig ingebouwde Amerikaanse piepjes voor gordels, deuren, bing bing bing!. Heerlijk! TTIP is net zoiets als de EU: een Ramp!.
mashell zegt
De TTIP onderhandeling gaan traag, er is op nog maar weinig gebieden overeenstemming. Beide Amerikaanse presidents kandidaten zijn tegen en meerdere Europese landen. Met andere woorden er komt een TTIP light op de gebieden waar wel overeenstemming over is. En dat zou ook precies goed zijn.
ericc zegt
Als de regels worden gelijk getrokken, mogen we in europa
1 aan het chassis wijzigingen aanbrengen
2 “bigfoot”s op europese wegen
3 zoveel tunen als je geldbeugel kan betalen zonder autokeuring
4 ook Charger en Camaro via normale weg naar hier…
retetikker zegt
Ik hoop dat men realiseert hoe corrupt de Amerikaanse politiek is…