• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom gespleten koplampen een hype zijn: BMW X7 ontwerper legt uit

Auteur: Loek, gepost 16 april 2022 om 11:02 – 22 Reacties

BMW X7 facelift

BMW geeft de X7 gespleten koplampen mee: een mooie manier om de aandacht van de grille af te halen. Die trend is namelijk nogal polariserend. De ontwerper van de X7 legt uit.

Wie zich zo vrij voelt: begin al vast even met tellen hoe vaak in dit artikel de term ‘polariserend’ of ‘de meningen verschillen erover’ of dergelijken gebruikt worden. We moeten het namelijk even hebben over een designtrend waar de meningen nogal over versch…. daar gaan we al. Een polariserende trend. Gespleten koplampen.

BMW X7 met gespleten koplampen

Dat deze trend ter sprake komt, pinnen we even vast op de BMW X7. De kolos van BMW is deze week gepresenteerd in gefacelifte vorm en dus kon het merk wat zaken herzien op de auto. Vooral het nieuwe front valt op: het merk uit Beieren verving de bestaande koplampen met nieuwe ‘gespleten’ koplampen. Dat betekent dat de daadwerkelijke koplampen niet in hetzelfde cluster zitten als bijvoorbeeld de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. Nou weet BMW sowieso al lekker controversieel te zijn met hun huidige design, sommigen zouden het zelfs polariserend noemen (wij niet hoor!). Toch zit er ook een milde vorm van wetenschap achter. Vandaar dat we het eens moeten hebben over die gespleten koplamp.

BMW X7 facelift

Gespleten koplampen

Het is lastig om één auto vast te pinnen die de trend van de gespleten koplampen veroorzaakte. Er zijn veel auto’s geweest met verschillende koplampclusters. Een goed vroeg voorbeeld waren auto’s met klapkoplampen, waar ook een soort dagrijverlichting in de bumper verwerkt zat.

Dagrijverlichting

Het is echter pas sinds recent dat er meer gekeken wordt naar verlichtingsdingetjes en dat komt met name door de verplichtstelling van dagrijverlichting in 2009. Elke auto moest vanaf toen een bepaald stukje verlichting altijd aan hebben staan. Vanaf toen begonnen autofabrikanten te kijken naar hoe die dagrijverlichting geïntegreerd kon worden. De makkelijkste manier is de ‘Audi-kerstboom’, de Audi R8 en A4 bijvoorbeeld van toen ter tijd, die staan bekend om hun LED-strip in de koplamp die als dagrijverlichting fungeert. Nissan pakte het anders aan met hun fris en eh, polariserend ontworpen Juke. De koplampen zitten relatief laag in de bumper, met een andere set koplampen zo’n beetje boven op de motorkap. Daar zitten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. De Nissan Juke is één van de eerste auto’s die zich waagde aan deze gespleten koplampen.

Citroën

De vorm waarin je gespleten koplampen nu bij BMW ziet, met een lager geplaatst koplampencluster en een hooggeplaatste LED-strip, werd in 2014 bekend door de Citroën C4 Cactus. Deze sowieso al opvallend ontworpen auto staat bekend om zijn eveneens opvallende koplampen. Bij Citroën sijpelde de trend door naar zo’n beetje al hun modellen en was het de signatuur van het Franse merk: zelfs de C1 kreeg ze in een bepaalde vorm!

Andere auto’s die al snel volgens deze trend ontworpen werden zijn onder meer de Jeep Cherokee en Hyundai Kona. Ook Hyundai begint nu steeds kunstiger te worden met LED-koplampen en gespleten units, maar Jeep stapte juist bij een facelift voor de Cherokee weer van de gespleten units af. Het is dus niet voor iedereen een blijvertje.

Het is echter niet abnormaal voor merken om zichzelf een beetje uniek te maken, want de Citroën, Jeep en Hyundai waren redelijk uniek. Wanneer BMW het oppikt met de nieuwe 7-reeks en ook Audi binnenkort ermee aan de haal gaat met bijvoorbeeld de Q6 (voor China) en de A6 e-tron, dan lijkt het autolandschap serieus deze trend te omarmen.

BMW X7 facelift

Geen porem

Dat terwijl je op bijna alles wat met het internet te maken heeft vaak leest dat men het bepaald geen porem vindt. Designers smullen ervan, maar daar heb je weinig aan als het niet mooi gevonden wordt. Nou zijn wat meningen op het internet geen steekproef, maar dan nog. Hoe zit dat en waarom hopt BMW bijvoorbeeld op de trend der gespleten koplampen? Dat laatste weten we nu dankzij de ontwerper van de BMW X7, Domagoj Dukec.

BMW X7 facelift met gewaagde koplampen is officieel

Vrijheid

Een paar aspecten zijn redelijk voorspelbaar en reeds genoemd. Je maakt de auto er iets unieker mee en je polariseert: dan maakt goed of slecht niks uit, je komt in ieder geval onder de aandacht. Dukec noemt echter als hoofdreden dat het je als designer iets meer vrijheid geeft. Als alles in één koplampencluster moet, dan moet dit hele cluster aan een breed scala aan eisen voldoen. Helemaal in de tijd van laser- en matrixtechniek in koplampen is het belangrijk dat je lampen niet verblinden, en dus moeten ze volgens regelgeving op een bepaalde plek zitten. Bij de BMW X7 is er een soort maximumhoogte waar je die koplampen kunt plaatsen, anders komt het niet door de wet.

BMW X7 facelift

Die regels gelden niet of minder voor dagrijverlichting. Met deze gespleten koplampen kan BMW de koplampen zo plaatsen dat ze door de keuring komen en kan de dagrijverlichting het ontwerp ‘afmaken’. Met LED-frutsels is de dagrijverlichting tegenwoordig toch vaak de signatuur van de auto. Daarnaast geldt vaak dat designers tegenwoordig steeds meer willen inspelen op platte, langwerpige koplampen. Je kunt met dunne LED-dagrijverlichting de illusie creëren dat er geen andere koplampen zijn. Dat helpt ook met de proporties, helemaal bij crossovers en SUV’s. Des te hoger de lampen, des te natuurlijker het lijkt. Ook al is het geen SUV, bij de Audi A6 e-tron Concept zie je dit goed. De ‘echte’ koplampen zitten net boven het grille-achtige sierstuk onder de dagrijverlichting, terwijl die dagrijverlichting de blikvanger is qua verlichting. Het valt bijna niet op, maar het zorgt ervoor dat Audi vrijwel alles mag doen met de dunne lichtstrip.

Kortom: er zijn wel degelijk designtechnisch goede redenen om mee te doen aan de gespleten koplampen-trend, hoe polariserend deze dan ook is. We verwachten dat het aantal auto’s met op een manier gespleten koplampen eerder toeneemt dan afneemt, dus wen er maar aan. Het hele gesprek met Domagoj Dukec door BMWBlog kun je hieronder terugzien:

Ook interessant!

  • BMW X7 facelift met gewaagde koplampen is officieel
    BMW X7 facelift met gewaagde koplampen is officieel
  • BMW X7 Nishijin Edition
    BMW X7 Nishijin Edition heeft sixtijnse kapel
  • Dahler X7 M50i
    Dähler X7 M50i komt het dichtst bij de BMW X7M
  • Deze BMW X7 is uiterst subtiel getuned

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, domagoj-dukec, lampen, Video, x7

Vorig bericht: « Video – gekkies doen Tesla stunt na met gloednieuwe BMW
Volgend bericht: Op deze Alpine A110 Art Car staan al je favoriete circuits »

Lees Interacties

Reacties

  1. Allroundnoise zegt

    16 april 2022 om 11:52

    Hype of niet, mooi is het niet.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      16 april 2022 om 12:17

      Net als oliefantenpijpen, en (over)morgen draagt iedereen ze.

      Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    16 april 2022 om 12:18

    Ik begrijp geen hol van heel die uitleg en vind de koplampen (en de rest van de X7 ook) te lelijk om het opnieuw te willen lezen…

    Heel jammer om te zeggen maar veel van de automotive trends zijn de oorzaak van mijn teruglopende interesse in auto’s…

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      16 april 2022 om 16:42

      Dat geldt voor mij precies hetzelfde, auto’s zijn mede hierdoor voor mij een werktuig geworden. Op AB vind ik het leuk om stukjes over onbetaalbare supercars of oudere auto’s te lezen. Verder is mijn interesse geheel verplaatst naar motorfietsen…

      Login om te reageren
  3. harrie zegt

    16 april 2022 om 12:25

    Dus omdat de auto’s veel te lomp zijn geworden om de koplampen op een legale plek te zetten, maakt het niet meer uit dat het niet goed is zolang je maar polariseert ofzo.
    Goed verhaal ja.

    Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    16 april 2022 om 12:33

    Walter White was gewoon een trendsetter!

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    16 april 2022 om 13:09

    Als ze de koplampen niet zo bizar plat wilden hebben was het hele probleem er niet. Ik ben bang dat deze auto’s slecht oud gaan worden qua design. Zoals wij nu lachen om de ‘futuristische’ wedge designs uit de jaren 80 van sommige auto’s, zo denk ik dat er over 30 jaar om deze auto’s gelachen wordt. Van oja alles moest met duizend scherpe lijntjes en een mega (voornamelijk functieloze) grille, 4 dubbele nepuitlaat, weet je nog.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      16 april 2022 om 13:38

      @Johanneke: Het ziet er nu, ook grotendeels door gigantische grille, niet uit. Hoef je niet eens jaren voor te wachten

      Login om te reageren
  6. Bella Macchina zegt

    16 april 2022 om 13:09

    Doet nogal chinees aan.

    Login om te reageren
  7. Henkie zegt

    16 april 2022 om 13:12

    Hetzelfde verhaal dus als met de achterlichten volledig weggewerkt in de achter klep. (Audi Q modellen Opel Insignia A tourer) volgens de regels kan het niet dus dan maar een verschrikkelijk lelijk compromis.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    16 april 2022 om 13:22

    Op de foto’s vond ik het al wat hebben maar zo live in dat filmpje ziet het er gewoon goed uit. Ben benieuwd hoe dit zich verder vertaald op de andere modellen.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    16 april 2022 om 13:27

    Het is gewoon een truukje on de wagen breder te laten lijken, op die manier komt een hoog model als de X7 beter in proportie.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      16 april 2022 om 14:14

      Wat ze ook hadden kunnen oplossen met de nieren in de breedte dimensioneren ipv in de hoogte?

      Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    16 april 2022 om 14:12

    Ook lekker met het designen, kan je 2 units per kant ontwikkelen ipv 1. Hetzelfde als met schade, ga je voor 2 units de bietenbrug op. En maar afvragen waarom auto’s zo duur worden.

    Login om te reageren
  11. alfapeter zegt

    16 april 2022 om 14:47

    “Met deze gespleten koplampen kan BMW de koplampen zo plaatsen dat ze door de keuring komen en kan de dagrijverlichting het ontwerp ‘afmaken’.”

    Ipv een tweede stel koplampen hoog te plaatsen zou ik eerder de hele auto lager maken.

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      17 april 2022 om 08:23

      @alfapeter: dan heb je geen hoge instap meer

      Login om te reageren
  12. karhengst zegt

    16 april 2022 om 15:10

    Ze weten zich geen raad de huidige zeecontainers nog iets elegants (of legaals) mee te geven.

    Je zou het design van een Tesla haast gaan waarderen. In principe dan.

    Login om te reageren
  13. jje003 zegt

    16 april 2022 om 16:30

    Een ding weet ik zeker, dat is dat BMW 7 vaste klanten heeft verloren in de familie.. Nu zullen ze daar niet wakker van liggen want ze verkopen toch wel in China. Maar als er weer een nieuwe hype komt qua merk zijn ze die klanten uit China ook kwijt. En dan zijn het er opeens toch wel veel meer. Ik vind het niet om aan te zien, ook niet bij de C4 of die andere lelijke gevallen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      16 april 2022 om 17:53

      @jje003: ze verkopen meer dan ooit, ook in Nederland. Dus je betoog klopt niet.

      Login om te reageren
  14. zesinlijn zegt

    16 april 2022 om 17:12

    Interessant…!

    Login om te reageren
  15. RiKe zegt

    16 april 2022 om 17:53

    Al zouden de koplampen de auto als de meest epische auto ooit laten rijden (hoe bijzonder dat ook zou zijn), nog steeds niet om aan te gluren

    Login om te reageren
  16. ggj1987 zegt

    17 april 2022 om 00:56

    Ik vind het maar niks en die dagrijverlichting al helemaal niet. Dikke onzin is het

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North