Hou hem heel is het devies!
Nu is het in geen enkele auto leuk om een ongeluk te krijgen, maar als je dan toch aangereden wordt, dan maar beter in een Renault Kadjar bijvoorbeeld dan in de nieuwe Fiat Tipo. Deze betaalbare familieauto blijkt namelijk niet uit te blinken op het gebied van veiligheid. In standaardtrim krijgt de auto van EuroNCAP namelijk maar drie van de vijf te halen sterren, waarbij vooral de veiligheid van kinderen achterin te wensen overlaat. Ook op het gebied van actieve veiligheid scoort de Tipo matig, slechts 3 van de 12 te scoren punten worden hier binnengeharkt voor het waarschuwen van het niet dragen van de gordels.
Met optionele uitrusting wordt het iets beter, dan krijgt de auto vier punten. Niet dat de auto op zichzelf veiliger is bij een aanrijding, de auto scoort enkel beter op actieve veiligheidsvoorzieningen en haalt vooral punten binnen met forward collision warning, waarbij actief geremd wordt als er een aanrijding dreigt. Dit systeem komen we overigens nog niet tegen in de Nederlandse prijslijst.
Fiat zet met de Tipo vooral in op veel ruimte voor relatief weinig geld. Bij onze Oosterburen heeft de auto een vanafprijs van 14.250 euro, in Italië rij je zelfs al vanaf 12.900 euro in een Tipo. In Nederland is de auto met een vanafprijs van 20.305 euro een stukje prijziger, al is de auto nog steeds concurrerend geprijsd voor een auto met de afmetingen van een Volkswagen Golf. Al lever je dus wel op bepaalde zaken in, waarvan veiligheid er één lijkt.
lekkerlinksrijden zegt
Dus met Italië scheelt het 4500 euro. Doen ze goed in Den Haag. Op dat relatief kleine bedrag is de btw/ btw wel erg veel
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: is het marktbescherming van de Italianen of scheelt het met elk merk zoveel?
basvspr zegt
@lekkerlinksrijden: Scheelt met elke auto (zo) veel… Ik woon in Italië en de nieuwprijzen liggen vet lager dan in NL voor elk type auto. Nog niet zo laag als in Duitsland / België overigens.
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: auto aanschaf in Italië is veelal goedkoper dan in NL.
Dat zegt niet veel over bezit, want verzekeren is fors duurder dan in NL, MRB kun je niet 123 iets over zeggen (afh van vermogen en regio) en brandstof is ook duurder (diesel en benzine ontlopen elkaar niet veel en duurste in EU). De gemiddelde werkende Italiaan maakt daarbij veel meer kms dan de werkende Nederlander (met privé auto’s) door grotere woon-werk afstanden. Per saldo denk ik dat de maandelijkse kosten van autobezit/gebruik elkaar niet veel zal ontlopen.
badmat zegt
Misschien niet zo veilig, maar wat een mooie auto vergeleken met de concurrentie in dit segment.
Ik hoop op een Abarth versie van de sedan….
badmat zegt
@badmat: Een impressie van een Abarth Tipo. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/38/fb/3b/38fb3b4497c68f2dbaeb0bbf505c7dcf.jpg Echt vet!
flik2punt0 zegt
In Nederland is de standaardtrim toch al voordeliger. En als je naar de prijs kijkt en die vergelijkt met wat je er qua 2e hands auto voor kan kopen zijn ze nog altijd stukken veiliger! Heb er in Italië en gereden en rijdt echt heel lekker!
peug206 zegt
Actieve veiligheid? Fasten your seat belts, this old bird is going to take off!
Ik heb niks maar dan ook helemaal niks in de auto behalve 2 airbags, gordels en de rem. En dan heb ik nog niet eens zo’n hele oude auto….
viezefreddyw zegt
Ontzettend leuk ding vind ik het he, de Tipo. Voor relatief weinig geld rij je in een mooi ogende auto. Wel een auto waar nog wat aan bijgeschaafd moet worden, maar an sich een leuk ding!
clarkson zegt
Geen Tipo dus voor de bezorgde ouder.
Trouwens… Waarom krijgen wij die hatchback en station hier niet? Heel europa heeft hem al.
sanderm3 zegt
@clarkson: zal wel een nano-gram CO2 uitstoten, en das vies bah jakkie
misterdrogba zegt
Met zo’n vanafprijs moet je inderdaad ergens op inleveren. De looks vind ik wel geslaagd, in Turkije veel gezien in Sedan vorm en daar verkopen ze als zoete broodjes.
humpyourdog zegt
Ze zouden daar bij EuroNCAP echt 2 scores moeten geven, één voor de actieve veiligheidsvoorzieningen en één voor de passieve veiligheidsvoorzieningen. zou echt een genuanceerder beeld geven, want persoonlijk heb ik echt niets aan lane departure warning of een systeem dat zegt dat je even pauze moet nemen omdat je al 2 uur aan het rijden bent.
geecee zegt
Zou dat dan gelijk de reden waarom de stationwagon nog steeds niet leverbaar/bestelbaar is, maar wel bij onze zuider en oosterburen?
potver7 zegt
Beetje flauw om dit te vergelijken met die Kadjar. Dat is actieve veiligheidssystemen vergelijken met de sterkte van de passagierscabine en een heleboel geluk. Appels een peren dus. Pak er dan ook die Peugeot 205 bij waar zondag of maandag twee volwassenen en een kind levend uit gekomen zijn. En hoeveel sterretjes kreeg die bij Euro NCap?
rd1991 zegt
Het is sowieso geen goed idee om je auto op te frommelen, dus ik hecht zelf weinig waarde aan de NCAP.. Ook omdat ik zelf nooit met nieuwe auto’s rijd en I like to live my life dangerously met een Fiat 126, waarmee je je auto nog wel total loss rijd achterop een kinderwagen hahaha
Edge zegt
Dat ‘ie maar 3 sterren scoort komt ook deels door de voetgangersveiligheid. Daar scoort de Tipo 62% van de mogelijke punten. Voetgangersveiligheid is een leuke bijkomstigheid, maar voor mij persoonlijk staat de veiligheid van mijzelf en mijn inzittende toch echt voorop. Maar goed, de Tipo levert daardoor wel in op de NCAP sterren en krijgt al snel het label onveilig opgeplakt. Hetzelfde geldt voor de veiligheidshulpen. Een gordelpiepje, ABS en ESP zijn standaard, maar meer heb je toch ook niet nodig om veilig de weg op te kunnen? Zaken als lane departure warning en forward collision breaking zijn leuke extra’s die de verkeersveiligheid absoluut ten goede komen, maar het is echt niet zo dat een auto zonder die systemen een doodskist op wielen is.
Voor iemand die veel auto voor weinig geld zoekt, is de Tipo gewoon een hele goede keuze.
misterdrogba zegt
@Edge: dit dus! Volkomen akkoord.
mashell zegt
@edge: is dat niet een heel egoistische visie, jouw eigen veiligheid boven die van voetgangers plaatsen?
Edge zegt
@mashell: Natuurlijk is dat egoïstisch, dat zul je mij ook niet zien ontkennen, maar ik denk dat ik voor het gros van de autokopers spreek als ik zeg dat de voetgangersveiligheid een van de minst zwaar wegende factoren is bij de aanschaf van een (nieuwe) auto.
pinut187 zegt
@Edge: ja mee eens!
kliniclown zegt
@Edge: tot je geschept wordt door een Fiat Tipo :). Ik ben het overigens wel met je eens hoor.
Dutchdriftking zegt
Beetje over de top getrokken. Auto’s die 5 jaar geleden nog maximale score zouden hebben komen er nu ook zeer slecht vanaf!
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ja maar die hebben geen lampje in de spiegel zodat je kan zien dat er iemand in je dode hoek zit… Misschien is het inderdaad allemaal iets over de top getrokken.
melkkoe zegt
@dutchdriftking: stilstand is achteruitgang. Nooit van gehoord?
Dutchdriftking zegt
@melkkoe: jawel, maar de kop suggereert dat de Tipo een levensgevaarlijke auto is. En dat is dan wel weer overdreven niet waar?
desjonnies zegt
FIAT
Is vaak in staat het beste ne meest betrouwbare product op de markt te zetten tegen een alleszins betaalbare prijs, wat dat betreft zijn ze meer volks wagen dan Volkswagen zelf.
Lees je hier een rapport over een gebruikt Italiaantje vallen de punten altijd ontzettend mee t.o.v anderen.
Alleen……we willen ze niet.
Ergens zit hier een diepgewortelde haat tegen alles wat niet van Duitschen bloed is.
Wat uiteraard straks wel de weg vrijmaakt om een uitstekend tweedehands top-occasionnetje te scoren !
Uut Italie !
EnthousiaST220 zegt
20305 eu?!?! Voor krap 19k koop je een nieuwe focus en die heeft wel gewoon 5 sterren ncap.
potver7 zegt
@finn1996: die 20.305 klopt ook niet, de Tipo is er vanaf 19.495. En dan heb een 4-deurs sedan, met flink grotere kofferbak dan die van de Focus (hoewel de achterbank in de Fiat niet neergeklapt kan worden). En in de Ford moet je nog bijbetalen voor airco, radio en USB-aansluiting.
cossiekiller zegt
ELKE auto van meer dan 10 jaar oud is minder veilig dan deze Tipo nu… Relatief gezien valt het wel mee.
lekkaah zegt
@cossiekiller: wtf did i just read?
Fiat salesman?
melkkoe zegt
@cossiekiller: hoe kom je daarbij?
allesmetturbo zegt
Vind m nog steeds mooi en als ik in de markt was voor zo’n auto had ik m om deze redenen niet laten staan. Vroeger reed men massaal in half verotte astra’s en corsa’s, dan is dit al 1000x beter
e36thuglife zegt
de zijkant lijkt op de gulietta
pinut187 zegt
Beetje onzin natuurlijk, zijn wel meerdere auto’s met zulke NCAP scores..
fuxhound zegt
Soms of meestal (?) is het ook gewoon een kwestie van geluk bij een ongeluk.
off-topic: Wij zijn hier thuis zeer tevreden van de Tipo berline. (al mist die imho toch wel wat vermogen)
flik2punt0 zegt
@fuxhound: heb je dr foto’s van?
fuxhound zegt
@flik2punt0: Heb juist enkele foto’s op autojunk geüpload en zullen weldra daar te vinden zijn.
haroldt zegt
Blijft een.mooie auto zeker de voorzijde. Prijs dan.ook.nog top!