• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: zo OUD is de gemiddelde autokoper

Auteur: CasperH, gepost 26 oktober 2016 om 09:09 – 51 Reacties

Zij wel. Zij wel.


De gemiddelde leeftijd van iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland. Durf je te gokken?

We gaan u nu de verklaring geven voor de gigantische hoeveelheid Renault Captur’s, Ford B-Max’en en andere babyboom-fileveroorzakers met fietsenrek. De gemiddelde leeftijd van iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland is namelijk 61 jaar. Één-en-zes-tig! Wat de neuk is op met deze?!

Het blijkt uit cijfers die we kregen via VWE. De gemiddelde particuliere koper van een nieuwe auto is 61 jaar oud. Bovendien is bijna 80% van alle particuliere autokopers ouder dan 45 jaar. De exacte verdeling is als volgt:

LeeftijdAandeel
18-252%
26-357%
36-4512%
46-5523%
56-6527%
65+29%

Voor jonge occasions (tot 5 jaar oud) geldt dat het allemaal iets minder extreem is, maar ook hier zien we een zeer gering aandeel jongeren van 18 tot 25 jaar oud.

LeeftijdAandeel
18-255%
26-3513%
36-4518%
46-5526%
56-6521%
65+18%

Tot slot kijken we nog naar occasions vanaf vijf jaar oud. We zien hier dat de ouderen er een stuk minder interesse in hebben. De 7% die er bij 65+ nog staat zal waarschijnlijk gevuld worden door dezelfde kapitaalkrachtige bejaarden die een klassieker kopen.

LeeftijdAandeel
18-2516%
26-3524%
36-4520%
46-5521%
56-6512%
65+7%

Mensen die een jong gebruikte auto hebben gekocht, hebben die gemiddeld 4,2 jaar. Opvallend is dat mensen die een oudere occasion kochten, deze met gemiddeld 3,1 jaar het kortste in hun bezit hebben. Dit is de groep particulieren die het vaakst een andere auto koopt.

Leeftijdsverdeling autokopers

Particulieren die hun auto ooit nieuw hebben gekocht, hebben deze zelfde auto bijna 5,5 jaar in bezit. Daarmee zijn zij niet snel weer in de markt voor een volgende auto.

De populairste occasions in Nederland zie je hier!

Ook interessant!

  • NSX-R occasion
    NSX-R occasion is nu ook officieel bizar duur
  • Marktplaats ziet vraag toenemen naar occasion zoektocht
    Marktplaats ziet aantal occasion zoektochten stijgen!
  • Lezersvraag: hoelang rij jij al met jouw occasion
  • Deze Porsche occasion is niet wat het lijkt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bejaarden, lijstjes, occasion, vwe

Vorig bericht: « Mercedes-AMG E 63: het beest is los!
Volgend bericht: Waarom je in een Fiat Tipo beter op de weg moet letten »

Lees Interacties

Reacties

  1. flevocarspotter zegt

    26 oktober 2016 om 09:13

    Autofan’s die geen nieuwe racebolide kunnen betalen kopen een tweedehands racebolide en oudjes hebben geen racebolide nodig dus die kopen wél een nieuwe (saaie) auto omdat saaie auto’s goedkoper zijn en dus nieuw ook te betalen.

    Hierboven genoemde is vast niet de echte verklaring maar het klinkt waarschijnlijk beter dan de echte verklaring.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      26 oktober 2016 om 09:24

      @flevocarspotter: bedenk wel dat wij ‘jonkies’ alleen de tweedehandsjes kunnen kopen die de oudjes nieuw kopen…

      Login om te reageren
      • yippiekaye zegt

        26 oktober 2016 om 10:27

        @dizono: Niet alleen de oudjes kopen nieuw. Er komen ook genoeg auto’s via de lease de tweedehands markt op.

        Login om te reageren
      • wildewesten zegt

        26 oktober 2016 om 16:54

        @Dizono: import? In onze buurlanden kopen ze namelijk wel leuke auto’s

        Login om te reageren
        • swid zegt

          26 oktober 2016 om 23:41

          @wildewesten: #bpm maakt meer kapot dan je lief is

          Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    26 oktober 2016 om 09:22

    Het is simpel. Ouderen hebben meer geld dan mensen die jong zijn. Kinderen het hypotheekvrije huis uit, goede pensioenen of hoge salarissen omdat we in Nederland nu eenmaal belonen omdat je ouder wordt, zorgt voor een hoop geld op de bank. En dan kun je dus, eindelijk, een nieuwe auto voor jezelf kopen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 oktober 2016 om 11:27

      @pomoek: Veel van die oudjes hebben hun hele werkzame leven (of in ieder geval de laatste 20-30 jaar) elke 3 of 4 jaar een blinkende nieuwe lease-wagen van de baas gekregen. Als je dan met pensioen gaat kun je echt niet bij de golf- of tennisclub aankomen met een vijf jaar oude middenklasser…

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 oktober 2016 om 15:58

      @pomoek: het zijn ook lui die profiteren van de pensioenenstelsels die hun ouders opgezet hebben (en die zij dus vakkundig voor ons vernield hebben de afgelopen jaren). Het zijn ook de lui die huizen hebben gekocht voor 20.000 euro die nu tien keer zoveel waard zijn. Het zijn ook lui wiens kinderen gratis konden studeren. En, in tegenstelling tot wat ze zelf graag roepen is het niet de generatie die het land na de oorlog weer op heeft gebouwd. Nee, voor de huidige generatie tussen de 60 en 75 heb ik niet het minste respect.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        26 oktober 2016 om 20:59

        @lekbak: eens.

        Login om te reageren
  3. hoglard zegt

    26 oktober 2016 om 09:26

    Prima toch. Laat degenen die het geld hebben maar de meeste afschrijving betalen. Kunnen wij over 5 tot 10 jaar mooie tweedehandjes kopen.

    Login om te reageren
  4. tenaci zegt

    26 oktober 2016 om 09:30

    Bewijst maar weer eens hoe de kapitaalverdeling tussen jong en oud is. Ik kan hier eindeloos over blijven discussiëren met mijn oude heer. Ok, hij heeft wat moeten inleveren en zijn pensioen is net niet de gouden hemel die hem belooft is, maar hij heeft wel een dikke eindloonregeling, tijdenlang een premievrij pensioen gehad (premie kwam uit beleggingsrendement). Heeft zijn huis ooit gekocht voor 140.000 gulden is nu meer dan 300.000 euro waard. Alle gouden tijden heeft hij mee gepakt. En nu huilen omdat zijn (riante) pensioen niet indexeert. Wij moeten maar eens afwachten wat we krijgen. Pensioen op basis van beschikbare premie, geen indexatie, ik mag zelf in lijfrente bijsparen en zulke waardevermeerdering ga ik met m’n huis niet meemaken….

    Login om te reageren
    • jackass266 zegt

      26 oktober 2016 om 09:48

      @tenaci: dan moet je eens met hem berekenen welk percentage van inkomen zijn hypotheek bedroeg toen hij jong was in vergelijking met de huidige situatie voor de nu jongeren.

      Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        26 oktober 2016 om 10:14

        @jackass266: Twaalf procent rente in 1980, met aftrek over een net modaal inkomen. Dat was het bij mij. En een huis van drie ton is alleen leuk voor de erfgenamen; voor wie er in woont is het alleen maar een kostenpost.

        Login om te reageren
        • jackass266 zegt

          26 oktober 2016 om 11:42

          @oxymoron: 1980, zo ken ik er nog meer. Mijn vader kocht destijds een zijn eerste huis voor 16.000,- gulden met een vergelijkbare hypotheek als ik nu heb (6,1% jaar 2008) Relatief gezien gaat er een hoger percentage van mijn inkomen naar de hypotheek dan bij hem het geval was.

          Login om te reageren
          • eelco74 zegt

            26 oktober 2016 om 15:39

            @jackass266: jammer alleen dat je loon ook een factor 10 lager was dan nu. Maar het is waar, verhoudingsgewijs zijn we de afgelopen 30 jaar steeds meer van ons inkomen aan wonen kwijt.

            Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    26 oktober 2016 om 09:31

    De grootste afnemers hebben geen leeftijd : fleetowners, leasemaatschappijen, MKB bedrijven.

    Verder ben ik niet van plan om ooit een nieuwe auto te kopen, een tweedehands voldoet prima.
    Al jaren
    Voorbeeld : Passat TDI gekocht met 2 ton op de klok, verkocht met ruim vier-en-een halve ton op de klok.

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      26 oktober 2016 om 11:20

      @desjonnies: precies zoals ik er over denk. Dat scheelt een hoop afschrijving

      Login om te reageren
  6. mercedesclk350 zegt

    26 oktober 2016 om 09:34

    Reden is duidelijk lijkt me. Of een 5 jaar oude E 350 CDI of een gloednieuwe A Klasse. Ik weet wel wat ik zou kiezen, met name omdat ik die keuze zelf heb gemaakt.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      26 oktober 2016 om 09:51

      @mercedesclk350: Enig idee hoe oud de gemiddelde koper van een nieuwe E350 CDI vijf jaar geleden was? Aangenomen dat je onder de 55 bent, ben je je tijd nog ver vooruit, ook met een vijf jaar oude auto.

      Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      26 oktober 2016 om 11:15

      @mercedesclk350: hoe bevalt je a-klasse?

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        26 oktober 2016 om 11:37

        @apriliarsv: heb hem vorige maand verkocht. Rij nu tijdelijk een Smart. Voel me net een nicht maarja het is het dichtste wat ik kon krijgen bij een Merc.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          26 oktober 2016 om 14:50

          @mercedesclk350: Er zijn ook andere auto’s te koop op de wereld..

          Login om te reageren
          • eelco74 zegt

            26 oktober 2016 om 15:40

            @fanboy: een ander auto is geen Mercedes :-)

            Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            26 oktober 2016 om 20:10

            @fanboy: Dit is allemaal tijdelijk. Betaal praktisch niks voor de Smart omdat ik aan het opsparen ben voor een groter project. Het luistert naar een afkorting van drie letters en wordt gemaakt in Affalterbach.

            Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    26 oktober 2016 om 09:36

    De jeugd heeft weinig geld

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      26 oktober 2016 om 10:08

      @rob5nismo: Daar heeft het wel enigszins mee te maken, maar voor een groot deel niet. Wat aan forse auto’s op de weg te vinden is, in de spits, is voornamelijk lease, met betrekkelijk jonge bestuurders. Wie zijn auto zelf betaalt is inderdaad doorgaans ouder, en koopt bij voorkeur nieuw want dan is er garantie.

      Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    26 oktober 2016 om 09:37

    Nou, het is maar net wat je bizar noemt. Ik vind het alles behalve verrassende cijfers. Ouderen kunnen nou eenmaal een nieuwere auto kopen omdat ze de centen hebben en alles daaronder leasen hun nieuwe auto, simpel zat. Daarom is de opmerking van @desjonnies een hele terechte opmerking..

    Ik ben overigens erg benieuwd wat de cijfers zullen zijn in onze buurlanden..

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      26 oktober 2016 om 11:06

      @viezefreddyw: zeer waarschijnlijk een iets jongere leeftijd, in nieuwe auto’s.
      De categorie <5jaar zal daarintegen veel eerder gekocht worden door het jongere publiek (lees jongeren en volwassenen 5jaar kleiner.

      Bovenstaande is wat ik zou verwachten, weet niet of het klopt!

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      26 oktober 2016 om 11:06

      @viezefreddyw: Ik heb het vermoeden dat de gemiddelde leeftijd daar wel wat lager zal liggen. Uiteraard geldt daar ook het principe dat de ouderen gemiddeld genomen kapitaalkrachtiger zijn dan de jongeren, maar ik denk dat de lagere autoprijzen daar wel eens mee kunnen werken aan een verlaging van de gemiddelde leeftijd.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2016 om 11:38

      @viezefreddyw: waarom zou het in de buurlanden anders zijn. België heeft ook een lease auto cultuur. Duitsland minder maar daar zijn wagens wat goedkoper maar is de bevolking gemiddeld nog wat ouder. Ik verwacht dus dezelfde statistieken.

      Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    26 oktober 2016 om 09:46

    In een markt waarin ongeveer een derde van de nieuwe auto’s geleased wordt, is dit niet zo verwonderlijk natuurlijk. Het gros van de leasewagens gaat naar mensen tussen de 30 en 60, dus die hoeven geen nieuwe auto te kopen.

    Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    26 oktober 2016 om 09:59

    Er zijn dingen die in Nederland relatief gezien zeer goedkoop zijn tov andere landen (als percentage van het netto inkomen). Daar mag je als NLer blij mee zijn.
    Andere dingen zijn zeer duur: auto’s.
    Het is compleet normaal dat een jongere groep minder te besteden hebben. Deze zelfde jongere groep besteedt echter, procentueel gezien naar hun vermogen en inkomen, waarschijnlijk meer aan een auto vergeleken met de oudere groep.
    Kijk je naar landen waar de prijs van een auto vergeleken met het netto inkomen gunstiger zijn (Duitsland, Zwitserland, Amerika), dan zie je dat nieuwe en duurdere auto’s meer verdeeld zijn over leeftijdsgroepen. Jongeren geven in deze landen procentueel niet per se meer geld uit aan auto’s; maar kunnen meer auto kopen voor datzelfde percentage.

    Login om te reageren
  11. bofkont zegt

    26 oktober 2016 om 10:01

    Tja deze categorie mensen heeft nu eenmaal meer geld, ook speelt zeker mee dat deze generatie mensen beter met hun geld kunnen omgaan, ik ben echt nog opgevoed door mijn oude heer eerst sparen dan pas kopen!! En daar ben ik hem nog elke dag dankbaar voor.
    Jeugd van tegenwoordig wil alles en het moet direct! totaal geen geduld, nieuwe telefoons etc etc etc
    Die ze na een jaar net zo hard weer aan de kant gooien omdat er weer een nieuwere aankomt, hoezo consumptie maatschappij?? Dus geld voor een auto is er niet eens meer vaak.
    Zal niet voor elke jongere opgaan, maar voor veel helaas wel.

    Login om te reageren
  12. spykerboy zegt

    26 oktober 2016 om 10:04

    Heeft ermee te maken dat nieuwe autos voor jongeren te duur zijn in dit land, maar dat de leeeftijd gemiddeld zo hoog lag wist ik ook niet, ik had op 50-55jaar gemiddeld gegokt zelf

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    26 oktober 2016 om 10:35

    Vandaar dat Toyota de stekker uit Scion trekt! (is natuurlijk compleet gebaseerd op de VS-markt, maar goed)

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2016 om 10:42

    Toch niet heel raar? Nieuwe auto’s zijn niet te betalen. En als je als jongere 10-20k hebt gespaard dan heb je op marktplaats gewoon veeel meer waar voor je geld!

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      26 oktober 2016 om 11:24

      @dutchdriftking: inderdaad voor 10-20k kan op mp heerlijk speelgoed kiezen terwijl je nieuw niet verder zal komen dan een kale Golf

      Login om te reageren
  15. allesmetturbo zegt

    26 oktober 2016 om 10:47

    Tja.. vast iets met geld..

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    26 oktober 2016 om 11:04

    Nogal een contrast met de gemiddelde leeftijd van de autoblog-reaguurder; die niet 61 maar 16 lijkt.

    Login om te reageren
  17. apriliarsv zegt

    26 oktober 2016 om 11:13

    Oh oh oh wat hebben de ouderen het toch slecht in Nederland.. boos! Woest! Ophef!!1!!

    Login om te reageren
  18. Onehp zegt

    26 oktober 2016 om 11:42

    Hoe zit dat op AB?

    Op 10 jaar van mijn autokoop carrière 4 wagens nieuw en 2 jong tweedehands* (<1 jaar) gekocht. Ouder spul spreekt me niet aan zelfs al zijn ze (letterlijk) veel dikker… Betaal wel geen BPM waar ik woon…

    *en voor het bespaarde bedrag aftermarket stukken gekocht

    Login om te reageren
  19. madmarky zegt

    26 oktober 2016 om 11:42

    Niet heel verwonderlijk dit, de “jongeren” hebben het geld niet om even >20K stuk te slaan op een fatsoenlijke nieuwe auto. Laat een ander maar lekker die afschrijving betalen.

    Het is niet voor niets dat er zoveel auto’s geïmporteerd en geëxporteerd worden, de Nederlandse markt is flink verziekt. De oudjes kopen verstandige auto’s voor oudjes, de leaserijders kopen alles zolang het maar in een gunstige bijtellingscategorie valt. De rest moet ergens anders vandaan komen.

    Login om te reageren
  20. sanderm3 zegt

    26 oktober 2016 om 12:06

    Misschien als die 18-25 doelgroep wat minder stuff en Bieberkleding koopt, en minder naar festivals gaan, dan kunnen ze ook een leuke auto kopen/onderhouden.

    Login om te reageren
  21. kobus1967 zegt

    26 oktober 2016 om 12:08

    En dan schaffen ze de lage bijtelling op plugin hybriden ook nog af. Je zit als vrije jonguh in Nederland net zo klemp as een motor met zijspan vrijdagsmiddags om vijf uur in de file van Vianen.

    Login om te reageren
  22. pinut187 zegt

    26 oktober 2016 om 13:34

    Zullen ook genoeg jongeren zijn die hun auto op de naam van de ouders hebt staan.

    Login om te reageren
  23. winegummer zegt

    26 oktober 2016 om 14:38

    het laatste hemd heeft geen zakken.

    Login om te reageren
  24. baklava zegt

    26 oktober 2016 om 18:10

    Je bent tegenwoordig gek als je een nieuwe auto koopt.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      26 oktober 2016 om 20:24

      @baklava: dank je…

      Login om te reageren
  25. towi1989 zegt

    26 oktober 2016 om 20:19

    Niet zo vreemd met die vergrijzing hier in Nederland. Wel jammer dat de oudere generatie vrijwel alleen maar in ‘praktisch vormgegeven’ autos met het vermogen van een staafmixer rondrijden, en die auto’s vervolgens als occasion voor de jongere generatie op de markt komt.

    Login om te reageren
  26. ghost zegt

    26 oktober 2016 om 20:33

    Nieuw in Nederland is redelijk kansloos door die extreme belastingen op auto’s. Als je de showroom uitrijdt ben je gemiddeld 1000-5000 euro lichter.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      26 oktober 2016 om 20:38

      @ghost: Je hebt een goeie deal gemaakt als je voor 5000 euro een nieuwe auto hebt kunnen krijgen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North