• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Jos Verstappen Spa Francorchamps gaat haten

Auteur: jaapiyo, gepost 17 oktober 2020 om 15:12 – 11 Reacties

Jos Verstappen

Maakt ‘ie ‘m nou gewoon? Jawel! Het circuit van Spa Francorchamps heeft een snood plan en Jos Verstappen wordt daar waarschijnlijk niet blij van.

Vooruitgang, het is af en toe een gek iets. Tegenwoordig hebben veel auto’s bijvoorbeeld een digitale cockpit met touchscreens op het dash als bedieningselement. Als iemand die geboren is in de gloriedagen van Mycene, word ik daar niet per se blij van. Liever zie ik gewone mooie klokken voor mijn neus en een paar intuïtieve draai- of tastknoppen naast me. En toch, dan zie je een níeuwe auto die nog van die klokken heeft en denk je ‘hmm, verouderde techniek’.

Of we ooit niks anders meer willen dan schermen overal, valt te bezien. Maar dat vooruitgang niet altijd een verbetering is moge duidelijk zijn. Kijk maar naar overvraagde piepkleine turbotorretjes, of de afschaffing van grid girls. En ook die moderne circuits zijn eigenlijk maar knaak. Een paar lijntjes getrokken op een vierkante lap asfalt is toch niet hetzelfde als een ouderwets slangenlint dat zich door een bij voorkeur licht heuvelachtig landschap kronkelt.

Dit seizoen blijkt dat in de F1 misschien wel meer dan ooit. Door de Rony Rona, verschijnen er een paar ‘aftandse’ circuits op de kalender die in de F1 verbannen leken tot de historieboeken. We kunnen wel zeggen dat dat goed bevallen is, want de races op de ‘Ring en in Mugello waren zonder twijfel gaver dan die in Sochi.

Het lijkt er nu op dat ouderwets weer nieuwerwets wordt. Zo schijnt er een wild plannetje te zijn om de échte Nürburgring weer terug te brengen op de F1 kalender. Dat valt echter in de categorie toekomstdromen, maar ondertussen is Spa Francorchamps al concreet bezig met wat verbouwingen. Voor 80 miljoen Euro, het vroegere 40 miljoen Euro voordat de geldpersen nog voller aangingen, gaan ze de zaak wat opkalefateren. Er komen onder andere nieuwe tribunes. Maar veel belangrijker: er komen ook meer grindbakken. Bij La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes and Stavelot maakt de grindbak naar verluidt een LL Cool Jesque comeback.

Carlos Sainz en George Russell juichen de terugkeer van het ‘echte mannen circuit’ (m/v) toe. ‘Chili’ hoopt wel dat Spa de 80 miljoen niet alleen aan grind uitgeeft:

Welcome back gravel and pray for more gravel in the future, and grass and everything because it’s exactly what I think we all need to make the circuits nice and spectacular again. I hope there’s something else going on at Spa and they’re not wasting €80m on gravel! But welcome back gravel, and let’s keep praying for more gravel and more grass.

Carlos Sainz, Spaanse gravelbijter

Waarvan akte. Max Verstappen heeft kennelijk nog niet expliciet zijn mening gegeven aan Autosport. Jos Verstappen ook niet trouwens.

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Jos Verstappen keert terug en gaat weer racen
    Jos Verstappen keert terug en gaat weer racen
  • Weer op Spa Francorchamps en kansen Verstappen
  • In beeld: de spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
    Nieuwe spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, circuit, Formule 1, George Russell, Max Verstappen, Racing, spa-francorchamps

Vorig bericht: « Te koop: een bizarre elektrische occasion op Marktplaats
Volgend bericht: Mijn Auto: Jaguar I-PACE van Nicholas »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrcabdrivert zegt

    17 oktober 2020 om 15:57

    Toch weer jammer van de Verstappen grap, heeft trouwens ook nooit met een A1 GP wagen op Spa gereden. Jammer, gewoon jammer.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      17 oktober 2020 om 16:19

      @mrcabdrivert: helemaal mee eens. Ik herinner me bij Jos Verstappen in combinatie met Spa Francochamps vooral de Opel Lotus Euroseries wedstrijd waarbij hij in de regen het hele veld op 30 seconden reed.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 oktober 2020 om 18:28

      @mrcabdrivert: precies, ik vond het ook elke keer weer jammer als Jos zijn race weer in de grindbak beëindige.

      Login om te reageren
  2. clubbtraxx zegt

    17 oktober 2020 om 16:25

    Jos is een totale held en word natuurlijk door japie weer belachelijk gemaakt.
    Ach ja we weten wie het zegt.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      17 oktober 2020 om 16:37

      Jos Verstappen is (was?) een bijzonder goed coureur maar de kwalificatie ’totale held’ lijkt me wat al te veel eer voor iemand die bepaald niet van onbesproken gedrag is.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      17 oktober 2020 om 17:26

      Terugkijkend was Jos wel een goede F1 coureur, maar niet zo goed als sommigen in Nederland denken. Hij kon de echte paydrivers goed hebben, maar mannen als De La Rosa konden hem prima partij bieden. Toen bij Arrows waren ze redelijk aan elkaar gewaagd. Daar is helemaal niks mis mee, als je gewoon op niveau mee kan doen in F1 is dat al een prestatie op zich. En natuurlijk, als Jos nou dat contract bij McLaren getekend had in plaats van bij Benetton, had hij zomaar de carrière van Coulthard kunnen hebben. Bij het zoeken naar een plaatje voor dit artikel wilde ik eigenlijk gaan voor Jos’ debuut in Brazilië, maar dat was weer lastig qua copyright. Ik zag echter in het Wiki artikel dat Jos destijds in de kwalificatie zo goed als twee seconden langzamer was dan Schumacher in ‘dezelfde’ auto. Nou was het zijn debuut en was het stiekem niet ‘dezelfde’ auto, maar toch. Ik kijk er gewoon realistisch tegenaan zonder oranje bril. Max is de BESTE, Jos was dat niet. Die was meer een soort Kevin Magnussen, Grosjean, misschien Hulkenberg. Waar wederom niks mis mee is. Ik herhaal het nog maar omdat mensen dit een sensitief puntje vinden nog steeds na al die jaren.

      Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        17 oktober 2020 om 18:52

        @jaapiyo: je maakt in ieder geval weer wat los, jaap! ?

        Login om te reageren
  3. Turbo S zegt

    17 oktober 2020 om 16:29

    Leg er een grindbak en je hoeft niemand meer uit te leggen waar de track limits zijn.

    Login om te reageren
  4. porker zegt

    17 oktober 2020 om 16:51

    Dat filmpje is hilarisch. “Dat deed je expres hè!”; “eh watte?”

    Login om te reageren
  5. ruudvandermeer zegt

    18 oktober 2020 om 08:50

    Spijt me voor Jaapyo, maar vind het een warrig stuk wat niet makkelijk leest. Geen P1 deze keer voor hem

    Login om te reageren
  6. dutchdriver12 zegt

    18 oktober 2020 om 10:41

    Wat heb ik in hemelsnaam nou allemaal zitten lezen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North