• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Renault de uitvinder van de crossover is

Auteur: Dizono, gepost 17 januari 2017 om 11:03 – 15 Reacties

Renault Colorale


Let wel, we praten hier over 1950.

Het is altijd lastig om aan te wijzen wie nu als eerste was met een idee. Zo poogde ik al eens de eerste hatchback te vinden en ook over de uitvinder van de MPV verschillen de meningen flink. Was het de Espace, de Nissan Prairie of moeten we verder terug de tijd in voor de Fiat 600 Multipla?

De moderne crossover, een mix tussen een suv-achtige en een personenauto, is een vergelijkbaar moeilijk verhaal. Subaru was er vroeg bij met de Forester, al kwam AMC al veel eerder met de Eagle, personenauto’s die hoog op de wielen staan en vierwielaangedreven zijn. Renault was echter nog veel eerder met de Colorale, die in 1950 werd geïntroduceerd.

Renault Colorale, Wikimedia Commons, François GOGLINS

Dit is een ruime stationwagen, die echter wel een stukje hoger is dan normaal. De naam is een samentrekking van Coloniale en Rurale, waarmee duidelijk wordt dat Renault de auto op de meer avontuurlijke automobilist richtte. Dat de verschillende carrosserievariant namen als Savane en Prairie droegen is nog een duidelijke hint. Die Savane was bedoeld voor de koloniale gebieden van Frankrijk, de achterste zijruiten waren namelijk vervangen door canvas doeken die je op kon rollen als de achterpassagiers iets wilden zien van de omgeving.

Renault Colorale

Een beetje crossover is leverbaar met 4×4 en dat begreep Renault ook in de vroege jaren ’50 al. In 1951 presenteren ze namelijk de Colorale Tout Terrain, die dankzij zijn vierwielaandrijving inderdaad op het (bijna) elk terrein uit de voeten kon.

Renault Colorale

Misschien was Renault haar tijd wel te ver vooruit, want een succes is de Colorale nooit geworden. Dat de vooroorlogse motor met 48 pk veel moeite had met de 1640 kilo zware Renault en deze daardoor traag en onzuinig was, zal eveneens een rol hebben gespeeld. De modernere en krachtigere tweeliter die in 1953 ten tonele verscheen kon het tij niet meer keren. In 1957 viel het doek voor de crossover, na circa 43.000 exemplaren.

Renault Colorale 4x4

Echt de eerste?
Kunnen we nu voor eens en voor altijd de discussie slechten over wie de eerste crossover bouwde? Nee, want daarvoor moeten we eerst bepalen of de Willys Jeep Station Wagon (vanaf 1946) een civiele terreinwagen, SUV of crossover is. De vierwielaangedreven GAZ M72 Pobeda dateert uit 1955 en was dus sowieso later dan de Renault.

Jeep en GAZ

Ook interessant!

  • Gecamoufleerde Renault Austral
    Gecamoufleerde Renault Austral is nu echt bijna af, echt waar.
  • Video: crossover versus vrachtwagen
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Klassiekers, Renault

Vorig bericht: « We krijgen veel te weinig snelheidsboetes
Volgend bericht: Jos Verstappen: Max wordt gesloopt in de sportschool »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    17 januari 2017 om 11:12

    Het zal mij niets verbazen dat er voor die tijd al aftermarket kitjes te krijgen waren om je dagelijks vervoer vier wiel aandrijving aan te meten.
    De 4×4 pick up is ook door een aftermarket kit (voor een GMC als ik mij niet vergis) van de grond gekomen.

    Login om te reageren
    • JagID3Merc zegt

      17 januari 2017 om 11:51

      @robert110: De gebroeders van Doorne hadden midden jaren 30 al het Tradosysteem. Een systeem waarmee voertuigen konden worden omgebouwd naar 6×6. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Trado)

      Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      17 januari 2017 om 12:23

      @robert110: zou

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 januari 2017 om 14:25

      @robert110:
      Je hebt helemaal gelijk. Zo maakte de Amerikaan Jesse Livingood in 1914 al 4WD conversies voor de Ford Model T. Hij was volgens mij niet de enige, maar hij kon het wel goedkoop en goed. Jup, het functioneerde als een tiet:
      https://www.youtube.com/watch?v=fmHoUKq0sC8

      In de video is een twee-zitter speedster te zien, maar je kon ze ook krijgen met een dak en meerdere stoelen. Een deal met Ford, om het 4WD systeem officieel aan te bieden als optie, ketste echter af. Maar het is wel heel erg het SUV/Crossover-concept. En dat 30 jaar eerder dan die JEEP ;-)

      Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    17 januari 2017 om 11:13

    Dat kan er natuurlijk maar één zijn. Spyker natuurlijk!

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    17 januari 2017 om 11:21

    Telt deze mee? http://www.strijdbewijs.nl/voertuig/duit142.jpg

    Login om te reageren
    • martingtv zegt

      17 januari 2017 om 13:09

      @pomoek: of deze
      http://warfarehistorynetwork.com/wp-content/uploads/Mercedes-Benz-in-WWII-1.jpg

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2017 om 11:49

    Zo zie je maar weer dat je echt niet altijd de eerste bent met gaten in de markt.

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    17 januari 2017 om 13:43

    Vind ik leuk

    Login om te reageren
  6. pinut187 zegt

    17 januari 2017 om 13:54

    Ja dat is de eerste..

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    17 januari 2017 om 14:11

    Geweldig artikel. Maarrr wat is nu eigenlijk de definitie van een crossover? Een “off-roader” die gebaseerd is op een normale auto?

    Persoonlijk zie ik bij een crossover vooral de nutteloze auto’s voor me. Zoals een CrossPolo of die Ford van de reclames. Auto’s die alleen bestaan recht lijken te hebben omdat jonge-hippe mensen met een active lifestyle ze kopen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 januari 2017 om 14:31

      @reistje: de Renault senic met heuse reserveband achterop!

      Man wat een vertoning zeg…

      Login om te reageren
      • timt zegt

        17 januari 2017 om 19:51

        @lekbak: Het zal je nog verbazen hoe ver die komt in het terrein…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 januari 2017 om 20:27

          @timt: heeft dat ding dan enige vorm van gesloten diffs? Want anders komt die net zo ver als elke subaru of andere auto met echte 4×4.

          Maar los daarvan, ik vind het een belachelijke vertoning. Puur om het uiterlijk.

          Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    17 januari 2017 om 19:49

    Guitig gebakje!

    Zag vorig jaar nog de pickup versie van de Colorale in het vlees.
    http://www.autojunk.nl/2016/07/renault-colorale-blance
    Staat nog altijd te koop bij Memory Lane voor 29.5k
    https://www.memorylane.nl/listings/renault-colorale-blanche/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North