![Elon-Recep](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Elon-Musk-Recep-Tayyip-Erdogan-handdruk.jpg)
Lokale specialiteit.
Onlangs werd bekend dat Tesla haar fabriek een Fremont wil belenen om meer geld aan te trekken dat opgerookt kan worden, maar ondertussen gaat Elon’s expansiedrift gewoon door. Deze vlucht naar voren is eigenlijk vanaf het begin het handelsmodel van Tesla geweest. Hé, als het werkt voor Amazon…
Tesla wil al een tijdje meer fabrieken bouwen, onder andere in China. Het merk heeft er moeite mee de Chinese markt ten volle te benutten, daar het haar auto’s moet exporteren naar de volksrepubliek. Dat is duur voor Chinese Tesla-kopers. Het plan stokte echter omdat Tesla liever geen joint venture aan wilde gaan met een Chinese fabrikant, wat in China door de overheid wordt afgedwongen. Inmiddels staat deze regulering op losse schroeven, dus wellicht komt het er alsnog van. In de tussentijd gaat Tesla naar verluidt alvast auto’s bouwen in Europa en wel in Turkije, zo bericht het Griekse newsauto.
Dat de Griekse media hierover bericht is logisch: Griekenland was namelijk ook in de running om de nieuwe fabriek binnen te angelen. De Turkse frenemies van de Grieken trekken echter aan het langste eind. Een en ander heeft mogelijk te maken met het bezoek dat Elon onlangs bracht aan de Turkse leider Recep Tayyip Erdogan. Tesla hoopt met de productie in Turkije beter de markten in Zuid-Europa en het Midden-Oosten te kunnen bedienen. Over geruchten dat Tesla naar Nederland kijkt als een mogelijke locatie om elektrogebakjes in elkaar te schroeven, hebben we al enige tijd niks meer gehoord. Misschien moet Mark Rutte even een belletje plegen naar de Muskias.
UPDATE: het gaat niet om een opening van een nieuwe fabriek, of auto’s bouwen in Turkije, maar om het eerste Tesla verkooppunt in Turkije.
Met dank aan Ari voor de tip!
Hebben Turkse Tesla’s dan straks een beperkte toegang tot het internet? ;)
@granlusso: Wel gratis satalietschotel erop waarbij je op 200 kanalen volledig onafhankelijk Erdonieuws kunt zien.
@fanboy: Hahaha prachtige reacties, kan ze als turk zijnde erg waarderen. Ook het artikel, de foto + titel +100
Zouden EVs in het Midden Oosten – met z’n spotgoedkope fossiele brandstoffen – een beetje verkoopbaar zijn ?
@amghans: alleen als je ze echt duur maakt. Gewoon een half miljoen plus. Anders niet.
@jaapiyo:
Neem aan,dat je Musk dit ook hebt ingefluisterd, al z’n financiële zorgen in één keer de wereld uit. Aannemende, dat-ie daar – i.t.t. de saga met de Model 3 in Freemont – wél auto’s in bruikbare aantallen produceert . . . :-)
@amghans: Je zou het bijna niet geloven: http://gulfbusiness.com/uae-approved-worlds-two-largest-clean-energy-projects-in-2017/
@pomoek:
Sodegrutjes, de wonderen benne de wereld nog niet uit
@pomoek: die lui weten best dat de duurste markten als eerste van de olie af willen. Dan maar iets verkopen dat ze wel willen hebben
@amghans:
Kan je in NL bronwater verkopen ??
@amghans: ze houden daar ook van snelle auto’s..
Handig, met een Tesla kunnen er 7 (6) mannen gekke capriolen uithalen op de openbare weg “ter ere van de bruidegom” IPV maar 4… Want Autopilot en 7 zitplaatsen in een model S of 6 in de model X.. alleen herrie schoppen en driftjes werkt niet echt met een Awd Tesla..
@w0o0dy: alles goed verder?
Ik denk dat Musk liever in China zou produceren maar niet onder de huidige condities. Geld krijg je eigenlijk het land niet uit dus wat heb je eraan? Joint ventures zijn prima als je er spotgoedkoop kunt produceren voor andere landen en je bereid bent om je geheimen kwijt te raken. Voor nu denk ik dat Turkije één van de opties is maar zeker niet de enige.
Misschien zou Musk moeten kijken naar productie in Australië? Die hebben een Free trade agreement met China en er zijn autofabrieken die dicht gaan/moeten… Lijkt me een serieuze optie.
Zuid-Korea trouwens ook en die zouden ook wel ff de kwaliteit opschroeven van die Tesla’s hahahaha.
Sinds wanneer is Turkije Europa???
@cloverleaf: sinds 1453 :)
@bmwm6f12: Langer zelfs.
@bmwm6f12: alleen als het constantinopel heet is het europa : D
@bmwm6f12: scherp! Maar ik dacht juist het tegenovergestelde?
@cloverleaf: Sinds wanneer is Israël Europa? Aangezien die meedoen met het Eurovisie songfestival of het voetbal.
@michaelcorleone: Sinds ze er aan meebetalen.
@michaelcorleone: Australië doet zelfs mee aan het Eurovisie Song Festival….. ?
@ahs1979: degene die de inschrijvingen moest beoordelen dacht dat het Engels voor Oostenrijk was.
@cloverleaf: Turkije is pas Europa wanneer het voor Europa uitkomt ?
Als die shit onder de hoede van Erdogan wordt gemaakt dan stop die Roadster maar waar de zon niet schijnt. Dan tuf ik nog wel ff door met mijn V8’s
@yzord: zit het zo diep mijn jongen.. I feel your pain.
@yzord: maar kleding wat door kinderen in armetierige omstandigheden worden gemaakt voor een hongerloontje koop je wel van de winkels?
@vagtroep: jij zal ook bij Mediamarkt afdingen toch?
@rhellema: ten eerste, aan je manier van schrijven zie ik al dat je of een analfabeet of nooit fatsoenlijk Nederlands hebt gehad op school. Ten tweede, ik begrijp je Vraag niet ten derde nog steeds niet.. ?
@vagtroep: lol…mijn vraag niet snappen en mij betichten van laag opgeleid zijn.
Oké knul…ik zal een tipje van de sluier lichten voor je….goedkoop moet nog goedkoper…
Ik dacht even dat een hoger opgeleide dat wel zou snappen maar blijkbaar moet je toch nog een beetje door studeren.
“In de tussentijd gaat Tesla naar verluidt vast auto’s bouwen in Europa en wel in Turkije”
Huhhh sinds wanneer hoort Turkey bij Europa???
@ autoblog/the funny guy , lees je even bij op: https://npofocus.nl/artikel/7521/hoort-turkije-bij-europa
@DJC528ia: europa is niet alleen de europese unie gappie. Europa is een continent en dit bestaat al langer dan de 20e eeuw
@mazot:
Wat ophoudt aan de Bosporus.
Steek je die over ben je in Azië ook wel klein Azië genoemd, maar beslist geen Europa.
@desjonnies: Beter opletten. Turkije heeft geografisch gezien een kleine hoeveelheid land in Europa.
@michaelcorleone:
Misschien een begijpend lees cursus voor jou ?
Europa houdt op aan de Bosporus en Istanbul heeft inderdaad een Europees en Aziatisch gedeelte.
@desjonnies: Ik zie het al we zeggen allebei in feite hetzelfde.
Excuses ?
@desjonnies Ook al ligt de eikel van turkije in Europa dat verandert niets aan het feit dat ze gwn in de kut van Europa zitten.
Mijn Tuuuter is mijn grote blij.
@kilum: Voor de reaguurders die hem niet snappen: https://youtu.be/fucMkeeAvtE Ik wil tüterën!
Ik vind Musk met de dag minder leuk worden.
@pomoek: Zie je het gesprek al voor je? Erdogan: “Hee Elon, we gaan een mooie fabriek bouwen, komt helemaal goed. Maar hoe zit dat nou met die nieuwe vriendin van je, gaat het wel goed?”
@pomoek: ik zou het uit maken
Naar verluidt moest de dochter van Erdogan zo lang op haar model 3 wachten dat paps maar besloten heeft de productie in eigen huis uit te gaan voeren.
Briljante stap van Elon Musk. Dankzij het economische (wan)beleid van Erdogan, wordt die Turkse lira met de week minder waard. Derhalve, zal de productie, naar mate de tijd vordert, steeds minder geld kosten. Dat is goed voor de winstmarges, aandeelhouders en uiteindelijk misschien wel het voortbestaan van Tesla als (zelfstandig) merk.
En als -tie z’n naam dan ook nog aanpast tot Elön Müsk, krijgt -ie straks ook nog korting bij elke dönnerzaak in Ankara…
Je schrijft het stuk alsof ze maar uitwijken naar Turkije ipv China. Terwijl de Chinese entiteiten al zijn opgericht en de business license is toegekend, en de recruitment activiteiten al zijn gestart.
@amg65: nou nee, ik haal de Chinese situatie alleen aan als achtergrond voor deze move. Volgens mij is dat eigenlijk ook best duidelijk in de tekst.
@jaapiyo: Wat is er specifiek bewerkstelligt in Griekenland dan? Ik had geen Grieks in mijn vakkenpakket dus je bron kan ik niet lezen.
@amg65: niks. Tesla twijfelde tussen het plaatsen van een nieuwe fabriek in Griekenland óf in Turkije. Turkije zal waarschijnlijk de betere randvoorwaarden geboden hebben…
De vraag is: wie gaat er betalen?
@bitd: Dat was jij toch?
Grote blij!
Ik ben een Nederlander met Turks achtergrond en moet zeggen: Knap gedaan door de Turken. Ze hebben al een autoindustrie en de ligging van Turkije is een opening naar meerdere afzetmarkten. Ik denk dat we met WK en EK vaker TT’s gaan zien: Toeterende Tesla’s? (aub bespaar mij politiek geneuzel)