• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Tesla biedt fabriek aan als onderpand om meer geld te lenen”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 9 mei 2018 om 10:59 – 33 Reacties


Duuuun dunnn… Duuuuuunnn dunnnn..

Another day, another piece of Tesla-nieuws om je dag te ruïneren. Las je vorige week nog dat Tesla misschien wel blut is voor het einde van het jaar, lees je vandaag dat ze er alles aan doen om dit te voorkomen. Althans, die conclusie trekken we, nu Reuters weet te vertellen dat de Amerikaanse elektrogigant haar fabriek in Fremont als onderpand heeft aangeboden in een poging de huidige liquiditeit van het bedrijf te behouden, of zelfs te verbeteren.

De banken waarmee Tesla zich bezighoudt zijn als kind natuurlijk niet op het achterhoofd gevallen. Het nieuws dat Tesla dollars oprookt alsof het grammen wiet op een reggae festival zijn, weet ook hen gemakkelijk te bereiken. Van de 1,8 miljard dollar krediet die het bedrijf toegewezen heeft gekregen, is momenteel amper een derde over. Met het vooruitzicht dat de Amerikanen ook de rest van het jaar door hun geld zullen branden, is het slim om orde zaken te stellen voordat de boel, mogelijk, kopje onder gaat.

Hoewel het een logische zet lijkt dat de banken zichzelf willen beschermen tegen een dergelijk fiasco, schijnt het volgens een naamloze bron iets anders in elkaar te steken. De persoon wist het nieuwbureau te vertellen dat Tesla de fabriek zelf heeft aangeboden. Echter is dit weer in tegenspraak met de woorden van Elon Musk. De Zuid-Afrikaan beweerde recentelijk nog dat het bedrijf absoluut geen geldinjectie nodig had.

Mocht Tesla ineens tenondergaan, dan hebben de banken één van Tesla’s meest waardevolle fabrieken in handen. De fabriek in Fremont is de locatie waar Tesla de Model 3 in elkaar zet. Hoewel die productie zich tot op heden nog niet op het gewenste niveau bevindt, is het de plek waar Tesla wekelijks duizenden exemplaren wil fabriceren. Niet alleen dat, want de Model 3 wordt door Tesla gezien als de sleutel naar een winstgevend bestaan.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder
  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder

Nieuwste artikelen

  • Video: Maserati geeft een hard kusje
  • Van alle streamingsdiensten is Viaplay de eerste die mensen opzeggen
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault… eh… Nissan Micra
  • Britse koning koopt Chinese auto (en dat is logisch)
FacebookTweetPinLinkedIn

bank, fabriek, geld, model-3, Tesla

Vorig bericht: « VW-jongeren dromen twee eigenaardige bolides op
Volgend bericht: Formule 1 mikt op verdwijnen gridstraffen voor 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik zegt

    9 mei 2018 om 11:22

    Dan kunnen de banken in de Tesla fabriek in ieder geval metalen muntjes maken.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      9 mei 2018 om 13:37

      @erik2907: Banken willen geen contant geld; dat is logistieke overhead, zwaar sjouwen, geen big data kansen (vind marketing niet leuk) en slecht te traceren (vind de overheid niet leuk) … als het aan hen ligt, wordt alles digitaal …

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        10 mei 2018 om 10:42

        @dawwg: lees bovenstaande nog eens maar dan met sarcasme aan.

        Login om te reageren
  2. towi1989 zegt

    9 mei 2018 om 11:25

    Dus ze zetten een pand in als onderpand om een lening te kunnen krijgen, welke al gebouwd is met geleend geld?

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      9 mei 2018 om 11:31

      @towi1989: nee, die hebben ze laten bouwen van de winst van de afgelopen 10 jaar.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        9 mei 2018 om 22:10

        @jerry: ze hebben nog nooit winst gemaakt…..

        Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    9 mei 2018 om 11:39

    Dat is dan toch een hypotheek? Maar iets zegt me dat dat hok al met een hypotheek belast was om hem überhaupt te bouwen….

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 mei 2018 om 11:43

      @tenaci: Als het inderdaad om de fabriekshal (en de daarmee duurzaam verbonden zaken) gaat, dan zou er naar Nederlands recht inderdaad sprake zijn van een hypotheekrecht en geen pandrecht. Een pandrecht kun je namelijk alleen vestigen op roerende goederen en niet op onroerend goed.

      Login om te reageren
      • 't Peugje zegt

        9 mei 2018 om 15:23

        @berlinetta: Ben je jurist of hypotheekadviseur?

        Login om te reageren
  4. Edge zegt

    9 mei 2018 om 11:42

    Ik hoop dat Tesla het tij snel weet te keren. Het zou verdomd zonde zijn als zo’n innovatieve autofabrikant koppie onder gaat.

    Login om te reageren
    • bfvo zegt

      9 mei 2018 om 20:29

      @Edge: maar het belangrijkste was toch, aldus de fans, dat de markt werd opgeschud? Dus het lot van Tesla is van ondergeschikt belang. Right…

      Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    9 mei 2018 om 11:45

    Standaard bedrijven hebben een X bedrag en nemen een hypotheek op hun vastgoed om bedrag X te behouden voor liquiditeit.
    Tesla had vastgoed uit eigen vermogen en heeft bedrag X nodig, zet een hypotheek op je vastgoed en ook zij hebben nu bedrag X aan liquiditeit.

    Wat is nu het probleem?

    Login om te reageren
  6. vonklausenburg zegt

    9 mei 2018 om 11:48

    Hoe liep het ook alweer af met Fisker? Juist. Jammer maar helaas, Elon.

    Login om te reageren
    • ontploffer zegt

      9 mei 2018 om 12:02

      @vonklausenburg: Hendrik Fisker had gewoon wat last van karma…

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        9 mei 2018 om 12:17

        @ontploffer: bad karma

        Login om te reageren
  7. mark997gt3 zegt

    9 mei 2018 om 12:16

    Wat is de toegevoegde van Tesla nog als de rest van de autofabrikanten met een hele hoop elektrische voertuigen op de markt komt. Dan is het een van de velen aanbieders van elektrische auto’s. Maar dan een met waardeloze interieurs. Tesla is op dit moment meer waard dan Ford….. Ik ga wat Tesla shorten……

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      9 mei 2018 om 13:10

      @mark997gt3: Je bent niet alleen! Mee van de meest geshorte aandelen dit jaar !

      Login om te reageren
    • kanffniksbetersbedenken zegt

      9 mei 2018 om 14:04

      @mark997gt3: Ik ben wel benieuwd of heel veel Tesla fans weer overstappen op de traditionele autofabrikanten als die met hun ev’s komen. Zijn er volgens mij genoeg die de minpunten voor lief nemen.

      Login om te reageren
    • funkiejopie93 zegt

      9 mei 2018 om 18:05

      @mark997gt3: Je moet Tesla een beetje zien als de Apple van autos met veel hardcore fans en early adopters. Bovendien gaan sommige dingen niet goed, maar hebben ze veruit de beste batterijtechnieken en zijn hun computersysteem buitengewoon geavanceerd. Desalniettemin denk ik inderdaad wel dat er een hoop mensen naar andere merken zullen gaan als ook die op grote schaal electrisch produceren

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        9 mei 2018 om 20:18

        @funkiejopie93: met die andere merken rijdt je voorlopig niet zo maar naar zuid Frankrijk. Ze zeggen wel te komen met snelladers maar de komende 5 jaar nog niet op de schaal van Tesla nu (en dat voor VW, BMW, Mercedes, Porsche, Audi en Ford samen en met een forse injectie vanuit de EU voor deze bedrijven).

        Login om te reageren
  8. TimoBac zegt

    9 mei 2018 om 12:50

    Interessante case dat Tesla. Een CEO die denkt dat hij God+1 is, een herfinancierings probleem van jewelste en een product wat wel verkoopt maar niet te bouwen is. Ik zou op dit aandeel geen advies durven geven iig.

    Login om te reageren
  9. dwfc zegt

    9 mei 2018 om 13:02

    Tesla heeft het pad aangelegd en de Duitsers zullen er over rijden …. zo zal het in de geschiedenisboeken staan. Met Musk als de grote game changer in de huidige automobiel geschiedenis.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      9 mei 2018 om 13:05

      @dwfc:

      Misschien is het ‘m daar wel om te doen, de geschiedenis ingaan. Voor het geld had hij het in elk geval niet meer hoeven te doen.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        9 mei 2018 om 13:17

        @jack_abarth: Absoluut; Maar hij heeft de elektrificatie in gang gezet …. en zijn batterijenfabriek werd de money maker op termijn. Zijn businessplan/visie was heel goed, helaas is wagens ‘ ineen vijzen ‘ een ander beroep en is dit de bottle neck van zijn business plan. Zoals Mark 999 ook terecht opmerkt in zijn bijdrage. ik vrees ook voor de brand Tesla. Het is zijn voorsprong aan het verliezen..

        Login om te reageren
  10. ericc zegt

    9 mei 2018 om 13:16

    Ik vermoed dat Mercedes (heeft al aandelen van Tesla) de boel overneemt. Begrijp overigens niet hoe ze de 3 niet in massa geproduceerd krijgen. De S en X kunnen blijkbaar wel gebouwd worden op tempo.
    Mercedes kan toch bijspringen met hun kennis!

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      9 mei 2018 om 13:24

      @ericc: Daimler heeft al lang geleden die aandelen van de hand gedaan. Je tweede zin klopt ook niet. De Model 3 wordt inmiddels op veel sneller tempo gebouwd.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        9 mei 2018 om 13:41

        @amg65: Maar nog steeds niet op het gewenste tempo; 2e zin klopt dus wel …

        Login om te reageren
        • amg65 zegt

          9 mei 2018 om 14:21

          @dawwg: Laatste zin bedoelde ik inderdaad.

          Login om te reageren
    • kanffniksbetersbedenken zegt

      9 mei 2018 om 13:58

      @ericc: voor de model 3 hebben ze een compleet nieuwe productiestraat neergezet die veel afwijkt van die van de andere modellen. Veel meer geautomatiseerd ipv met het handje bouwen. Door alle kinderziektes hebben ze veel problemen om de productie op gewenste snelheid te krijgen.

      Login om te reageren
  11. melkkoe zegt

    9 mei 2018 om 15:19

    @stfu: Wat is hierop uw antwoord:

    Login om te reageren
  12. elemento zegt

    9 mei 2018 om 17:41

    Elon musk vind vast wel rijke arabier

    Login om te reageren
  13. elemento zegt

    9 mei 2018 om 17:43

    Elon musk vindt vast wel een rijke arabier

    Login om te reageren
  14. 2wheeler zegt

    9 mei 2018 om 18:15

    Succesverhaal Elon: we gaan het wel zien. Rampverhaal Elon: we gaan het wel zien. Speculeren heeft nu niet zoveel zin, voorlopig zie ik elke dag een hoop Tesla’s rijden en hoop ik dat ze het gaan redden. Zoals Edge al aangeeft is het een van de meest innovatieve (grote) bouwers van het moment. Persoonlijk denk ik wel dat ze het gaan redden, maar ik denk dan ook graag positief.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North