Duuuun dunnn… Duuuuuunnn dunnnn..
Another day, another piece of Tesla-nieuws om je dag te ruïneren. Las je vorige week nog dat Tesla misschien wel blut is voor het einde van het jaar, lees je vandaag dat ze er alles aan doen om dit te voorkomen. Althans, die conclusie trekken we, nu Reuters weet te vertellen dat de Amerikaanse elektrogigant haar fabriek in Fremont als onderpand heeft aangeboden in een poging de huidige liquiditeit van het bedrijf te behouden, of zelfs te verbeteren.
De banken waarmee Tesla zich bezighoudt zijn als kind natuurlijk niet op het achterhoofd gevallen. Het nieuws dat Tesla dollars oprookt alsof het grammen wiet op een reggae festival zijn, weet ook hen gemakkelijk te bereiken. Van de 1,8 miljard dollar krediet die het bedrijf toegewezen heeft gekregen, is momenteel amper een derde over. Met het vooruitzicht dat de Amerikanen ook de rest van het jaar door hun geld zullen branden, is het slim om orde zaken te stellen voordat de boel, mogelijk, kopje onder gaat.
Hoewel het een logische zet lijkt dat de banken zichzelf willen beschermen tegen een dergelijk fiasco, schijnt het volgens een naamloze bron iets anders in elkaar te steken. De persoon wist het nieuwbureau te vertellen dat Tesla de fabriek zelf heeft aangeboden. Echter is dit weer in tegenspraak met de woorden van Elon Musk. De Zuid-Afrikaan beweerde recentelijk nog dat het bedrijf absoluut geen geldinjectie nodig had.
Mocht Tesla ineens tenondergaan, dan hebben de banken één van Tesla’s meest waardevolle fabrieken in handen. De fabriek in Fremont is de locatie waar Tesla de Model 3 in elkaar zet. Hoewel die productie zich tot op heden nog niet op het gewenste niveau bevindt, is het de plek waar Tesla wekelijks duizenden exemplaren wil fabriceren. Niet alleen dat, want de Model 3 wordt door Tesla gezien als de sleutel naar een winstgevend bestaan.
Erik zegt
Dan kunnen de banken in de Tesla fabriek in ieder geval metalen muntjes maken.
dawwg zegt
@erik2907: Banken willen geen contant geld; dat is logistieke overhead, zwaar sjouwen, geen big data kansen (vind marketing niet leuk) en slecht te traceren (vind de overheid niet leuk) … als het aan hen ligt, wordt alles digitaal …
Erik zegt
@dawwg: lees bovenstaande nog eens maar dan met sarcasme aan.
towi1989 zegt
Dus ze zetten een pand in als onderpand om een lening te kunnen krijgen, welke al gebouwd is met geleend geld?
jerry zegt
@towi1989: nee, die hebben ze laten bouwen van de winst van de afgelopen 10 jaar.
slickrick zegt
@jerry: ze hebben nog nooit winst gemaakt…..
tenaci zegt
Dat is dan toch een hypotheek? Maar iets zegt me dat dat hok al met een hypotheek belast was om hem überhaupt te bouwen….
berlinetta zegt
@tenaci: Als het inderdaad om de fabriekshal (en de daarmee duurzaam verbonden zaken) gaat, dan zou er naar Nederlands recht inderdaad sprake zijn van een hypotheekrecht en geen pandrecht. Een pandrecht kun je namelijk alleen vestigen op roerende goederen en niet op onroerend goed.
't Peugje zegt
@berlinetta: Ben je jurist of hypotheekadviseur?
Edge zegt
Ik hoop dat Tesla het tij snel weet te keren. Het zou verdomd zonde zijn als zo’n innovatieve autofabrikant koppie onder gaat.
bfvo zegt
@Edge: maar het belangrijkste was toch, aldus de fans, dat de markt werd opgeschud? Dus het lot van Tesla is van ondergeschikt belang. Right…
jack_abarth zegt
Standaard bedrijven hebben een X bedrag en nemen een hypotheek op hun vastgoed om bedrag X te behouden voor liquiditeit.
Tesla had vastgoed uit eigen vermogen en heeft bedrag X nodig, zet een hypotheek op je vastgoed en ook zij hebben nu bedrag X aan liquiditeit.
Wat is nu het probleem?
vonklausenburg zegt
Hoe liep het ook alweer af met Fisker? Juist. Jammer maar helaas, Elon.
ontploffer zegt
@vonklausenburg: Hendrik Fisker had gewoon wat last van karma…
mark997gt3 zegt
@ontploffer: bad karma
mark997gt3 zegt
Wat is de toegevoegde van Tesla nog als de rest van de autofabrikanten met een hele hoop elektrische voertuigen op de markt komt. Dan is het een van de velen aanbieders van elektrische auto’s. Maar dan een met waardeloze interieurs. Tesla is op dit moment meer waard dan Ford….. Ik ga wat Tesla shorten……
dwfc zegt
@mark997gt3: Je bent niet alleen! Mee van de meest geshorte aandelen dit jaar !
kanffniksbetersbedenken zegt
@mark997gt3: Ik ben wel benieuwd of heel veel Tesla fans weer overstappen op de traditionele autofabrikanten als die met hun ev’s komen. Zijn er volgens mij genoeg die de minpunten voor lief nemen.
funkiejopie93 zegt
@mark997gt3: Je moet Tesla een beetje zien als de Apple van autos met veel hardcore fans en early adopters. Bovendien gaan sommige dingen niet goed, maar hebben ze veruit de beste batterijtechnieken en zijn hun computersysteem buitengewoon geavanceerd. Desalniettemin denk ik inderdaad wel dat er een hoop mensen naar andere merken zullen gaan als ook die op grote schaal electrisch produceren
pramm zegt
@funkiejopie93: met die andere merken rijdt je voorlopig niet zo maar naar zuid Frankrijk. Ze zeggen wel te komen met snelladers maar de komende 5 jaar nog niet op de schaal van Tesla nu (en dat voor VW, BMW, Mercedes, Porsche, Audi en Ford samen en met een forse injectie vanuit de EU voor deze bedrijven).
TimoBac zegt
Interessante case dat Tesla. Een CEO die denkt dat hij God+1 is, een herfinancierings probleem van jewelste en een product wat wel verkoopt maar niet te bouwen is. Ik zou op dit aandeel geen advies durven geven iig.
dwfc zegt
Tesla heeft het pad aangelegd en de Duitsers zullen er over rijden …. zo zal het in de geschiedenisboeken staan. Met Musk als de grote game changer in de huidige automobiel geschiedenis.
jack_abarth zegt
@dwfc:
Misschien is het ‘m daar wel om te doen, de geschiedenis ingaan. Voor het geld had hij het in elk geval niet meer hoeven te doen.
dwfc zegt
@jack_abarth: Absoluut; Maar hij heeft de elektrificatie in gang gezet …. en zijn batterijenfabriek werd de money maker op termijn. Zijn businessplan/visie was heel goed, helaas is wagens ‘ ineen vijzen ‘ een ander beroep en is dit de bottle neck van zijn business plan. Zoals Mark 999 ook terecht opmerkt in zijn bijdrage. ik vrees ook voor de brand Tesla. Het is zijn voorsprong aan het verliezen..
ericc zegt
Ik vermoed dat Mercedes (heeft al aandelen van Tesla) de boel overneemt. Begrijp overigens niet hoe ze de 3 niet in massa geproduceerd krijgen. De S en X kunnen blijkbaar wel gebouwd worden op tempo.
Mercedes kan toch bijspringen met hun kennis!
amg65 zegt
@ericc: Daimler heeft al lang geleden die aandelen van de hand gedaan. Je tweede zin klopt ook niet. De Model 3 wordt inmiddels op veel sneller tempo gebouwd.
dawwg zegt
@amg65: Maar nog steeds niet op het gewenste tempo; 2e zin klopt dus wel …
amg65 zegt
@dawwg: Laatste zin bedoelde ik inderdaad.
kanffniksbetersbedenken zegt
@ericc: voor de model 3 hebben ze een compleet nieuwe productiestraat neergezet die veel afwijkt van die van de andere modellen. Veel meer geautomatiseerd ipv met het handje bouwen. Door alle kinderziektes hebben ze veel problemen om de productie op gewenste snelheid te krijgen.
melkkoe zegt
@stfu: Wat is hierop uw antwoord:
elemento zegt
Elon musk vind vast wel rijke arabier
elemento zegt
Elon musk vindt vast wel een rijke arabier
2wheeler zegt
Succesverhaal Elon: we gaan het wel zien. Rampverhaal Elon: we gaan het wel zien. Speculeren heeft nu niet zoveel zin, voorlopig zie ik elke dag een hoop Tesla’s rijden en hoop ik dat ze het gaan redden. Zoals Edge al aangeeft is het een van de meest innovatieve (grote) bouwers van het moment. Persoonlijk denk ik wel dat ze het gaan redden, maar ik denk dan ook graag positief.