Waarom Zandvoort twee tellen sneller wordt

Auteur: , 27 Reacties

Het enige echte autocircuit (Assen is een baan voor motoren, laten we eerlijk zijn) van het land is toe aan een opknapbeurtje. Dat heeft enkele gevolgen voor de rondetijden op het circuit in de duinen.

Waarom Zandvoort twee tellen sneller wordt

Circuit Park Zandvoort krijgt as we speak namelijk een nieuwe asfalt laag. De gehele baan van ruim vier kilometer werd eerst van de vier centimeter dikke oude laag ontdaan en vervolgens werd het nieuwe goedje er met een temperatuur van 160 graden op gekwakt. Alles bij elkaar wordt maar liefst 14.500 ton asfalt gebruikt.

Voor wie weleens op het circuit is geweest zal bovenstaand nieuws niet als een verrassing komen. Met name het asfalt in de pitstraat kon wel een opknapbeurtje gebruiken en ook het rechte stuk was aan vernieuwing toe. Volgens directeur Roland Kleve heeft de nieuwe asfaltlaag een mooie bijkomstigheid. De baan wordt naar schatting namelijk twee tellen per rondje sneller!

Het nieuwe asfalt is stroever en dus kun je later remmen, eerder op het gas en harder door de bocht. Voor de fanatieke trackdaybezoeker is dat mogelijk wat minder goed nieuws, want waarschijnlijk gaat de bandenslijtage ook iets omhoog. Al is circuitrijden natuurlijk toch al geen goedkope hobby.

Overigens nog een agendapuntje! Aanstaande vrijdag staat de nu al legendarische Junkyardrace weer op het programma en ook Team Autoblog zal met een uiterst potente groep rijders acte de présence geven. Voor de deelnemers: ga even aan de kant als je De Mondeo in je spiegels ziet opdoemen. Voor ieder ander: alleen al vanwege de geniale sfeer is het de moeite waard om vrijdag een kijkje te komen nemen! Zeker doen dus, als je in de gelegenheid bent.

Uiteraard zal het nieuwe asfalt de discussie omtrent Formule 1 op Zandvoort weer aanzwengelen, maar daarvoor moet (vrezen we) wel iets meer gebeuren aan het circuit.

Dank aan Maurits voor de tip! Goeie naam trouwens.



27 reacties

Mooi. Op sommige plekken was het asfalt wel wat slecht ja, maar het viel me nog wel mee.

Stroever asfalt wordt proefondervindelijk uitvinden hoe hard je nu kunt remmen en hoe hard je door de bocht kan.
Als er nu geen F1 komt weet ik het ook niet meer…
@mzonneveld: Er komt nu geen F1.
@mzonneveld: komt er niet, faciliteiten zijn te klein en te onvoldoende aanwezig en te weinig toegang tot het circuit via auto of ov om een dergelijk formaat evenement te organiseren…
as we speak namelijk een nieuwe asfalt laag.

Als ik de pitcam bekijk ligt op de baan al een nieuwe laag.
http://www.cpz.nl/nl/pitcam
Nog niet de hele baan is voorzien van een nieuwe asfalt laag.
Rechte eind tot het Scheivlak is nu gedaan. De rest volgt later.
@erik_bobeldijk: hele traject wordt geasfalteerd.
Nou nog wat extra asfalt rondom het circuit. Dan duurt het stukje Zandvoort – Haarlem geen 2 weken meer zodra er meer dan 1000 man in’t durp loopt….
Hoelaat begint de Junkyardrace?
2 sec sneller per ronde?? In welke klasse?? Kan namelijk nooit voor alle klassen gelden.
Ben benieuwd of DTM idd 2sec sneller gaat per rondje.. we zullen t gaan zien.
Prachtige baan, dat Circuit Park Zandvoort !
Prachtige baan dat TT-circuit Assen !
Als je van autosport rijden of van autosport kijken houdt, is het toch fantastisch wanneer er gedurende een seizoen wat afwisseling zit in het rondje dat je rijdt / kijkt?
Drie Circuits is nog beter. En of dat derde circuit nu één of ander kwart miljard kostend autosportpaleis wordt nabij Lelystad/Almere, of een van een vers laagje asfalt voorziene verlaten luchtmachtbasis, dat maakt mij persoonlijk geen bips uit > want ook een FlugplatzRennen biedt weer de nodige afwisseling.

En, misschien zijn we dan eens af van het eeuwige Zandvoort/Assen vergelijk. Het hullie tegen zullie gezeur – sorry MauritsH – biedt geen enkele bijdrage aan de toekomst van de Nederlandse autosport.
@ramshoek: toch is aan je naam de voorkeur al gebleken ;). Volledig eens met hoe meer circuits hoe beter. Want op een gegeven moment ken je het rondje wel.
@peug206: Scheivlak was best een goed alternatief geweest ;-)
Als er al ooit een F1 race gaat komen dan hooguit op een totaal nieuw circuit ergens in de polder. Goed bereikbaar, ruim op te zetten. Om alle oude troep aan te passen voor wat er nu nodig is om een F1 race te laten plaatsvinden is veel meer gedoe (laat staan de geluids- en milieuslast bezwaren) dan gewoon opnieuw beginnen. En dus gaat het er niet van komen. Daarvoor is Nederland helaas te klein, qua bevolking, fans en vooral sponsors. En geld (ervoor) over hebben we niet, zoals in Abu Dhabi, China, Rusland, etc.
Dat Spa nog steeds op de agenda staat is alleen maar omdat het een iconisch circuit is. Want ook daar is het echt een grote oude troep met aan- en afvoerwegen om te huilen.
@ruud1954: tijdens de DTM is er al niet meer doorheen te komen in Zandvoort, laat staan idd als er F1 moet worden gehouden. Ik vind het zelf ook jammer maar ik ga ervan uit dat er nooit meer F1 gereden zal worden op die baan.
Het oude asfalt wordt toch gewoon steeds strager.. en met nieuw asfalt is het weer zo als het hoort. Maar het klinkt natuurlijk beter voor de fans
T zou inderdaad fijn zijn als er meer grip ligt op bepaalde plekken en het gewoon t zelfde asfalt is ipv 3 verschillende asfalt-types. En geen hersenschuddingen meer als je richting scheivlak rijdt!
koop dat sleuthuttenkamp wat er naast staat gewoon op en uitbreiden die hap. Geen gezeik meer en gewoon een f1 waardig circuit maken. Liever dat dan weer een miljardenproject om het beste ECO-landje van europa te zijn. Kunnen we hier geen referendum starten om dit mogelijk te maken? Met @Wouter of @Casper als de nieuwe Jan Roos?
@clarkson: koop dan
Geen dank!!
@maurits123: niet mijn credits afpakken hee
Noob-vraag; welke circuits hebben we eigenlijk in Nederland waar je een fatsoenlijke trackday kunt houden?
@gulli: Zandvoort en TT Assen. We hebben ook nog een kombaan (Raceway Venray), maar ik weet niet of daar ook trackdays gehouden worden.
@dutchcars1999: en anders is het zeker uitwijken naar Zolder, Spa, Reims, Bilster berg of de ‘Ring?
@gulli:
Behalve Zandvoort en Assen
NL circuit voor een trackday:
3keerw testtrackthedinga punt nl
Net over de grens met Deutschland:
3keerw raceparkmeppen punt nl
Net over de Belgische grens: Zolder
Het is Dicht Asfalt Beton (DAB) met glasparel split. Dat zal heel wat banden kosten in het begin want die gaan heel snel slijten!
What is de snelste rondetijd ooit op Zandvoort?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).