Wakker worden met de Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+

Auteur: , 42 Reacties

Dat is nog eens prettig.

De grote Mercedes GLS heeft eerder dit jaar een update gekregen. Op basis van deze derde generatie GLS kon een AMG-versie natuurlijk niet uitblijven. Dat moment is hier en het is een grommende gigant geworden. De nieuwe Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ brengt bijzonder veel vermogen (meer dan 600 pk) met bijzonder veel ruimte.

Laten we het eens hebben over de aandrijflijn. De nieuwe AMG heeft de inmiddels welbekende 4.0-liter biturbo V8 onder de kap. In deze trim goed voor 612 pk en 850 Nm koppel. De achtcilinder met een 48-volt elektromotor is gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT TCT 9-traps automaat. 0-100 km/u doet de enorme GLS in 4,2 seconden. Besef dat even: 4,2 seconden naar de honderd in een olifant. De topsnelheid ligt uiteraard begrensd op 250 km/u. Met het AMG Driver’s package ligt de top op 280 km/u. Luchtvering is standaard op deze auto.

Belangrijke kenmerken voor de AMG is natuurlijk de Panamericana-grille, de tot 23-inch grote lichtmetalen AMG-velgen, uitgesproken bumpers en vier blaffers aan de achterkant. Het interieur is inmiddels bekend terrein voor de Mercedes-kenner. Twee grote displays kenmerken de binnenkant, met in dit geval het AMG sportstuur voor je neus. Geen probleem als deze velgen nu niet je smaak zijn. Er zijn tot zes verschillende designs mogelijk om uit te kiezen.

Een Nederlandse prijs is op dit moment nog niet bekend. Met directe concurrentie heeft Mercedes-AMG amper te maken. BMW heeft geen volbloed M-variant van de X7 en ook Audi Sport heeft geen benzine-topmodel in het geval van de Q7. De recent onthulde RS Q8 zou je er eventueel bij kunnen pakken, al is die auto een stuk minder praktisch in vergelijking met deze GLS.



42 reacties

Facelift??? Gewoon een geheel nieuw model toch ….
Zou dit onderstel ook gaan trillen net als bij mijn X? Zo’n zwaargewicht onder de 5 sec… naast de model X nooit in zo’n relatief snelle andere SUV gereden. Vraag mijzelf toch wel af of je bij een GLS ook het e.e.a. voelt in het onderstel met die kilootjes…
@kwaks: de banden zorgen vaak voor trillingen
@kwaks: bij een mercedes is het een en al comfort..
Net een Volvo xc90
@ethylestra: de GLE ia afmetingen vergelijkbaar met de XC90.. deze is nog een maatje groter.. enige concurrentie momenteel is X7 en de RR
@tvr1974: zegge en schrijven 25 cm langer dan de populaire XC90. Valt allemaal wel mee dus
@dikkereinier: Wel een maatje groter dus…
Zeecontainer met haast.
@tazmania: Volgens mij is dit geen Volvo?
Dit is toch eigenlijk gewoon een ontzettend gênante auto?
Ik draai nog even om.
Wat een aso-hok. Ziet er niet uit.
Vind dit werkelijk geen gezicht. Nee, eigenlijk zijn het afschuwelijke auto’s.
@viezefreddyw: Ik zou m’n hond er nog niet op laten …….
Nee, dank u. Ik zie reden genoeg om me om te draaien.
Ik ben altijd fan geweest van de Duitse automobiel sector maar ik begin me toch langzamerhand af te vragen wat ze aan het doen zijn? Wie koopt dit soort auto’s eigenlijk nog?? Is het niet de bedoeling dat we met z’n allen gaan downsizen, vergroenen, ons milieubewuster gaan voortbewegen? Ik snap het niet dat je als merk dan vol trots nog dit soort nieuwe benzine of diesel slurpende modellen in de markt zet. Ik ben wellicht niet slim genoeg.
@mp014: Of je slim genoeg bent durf ik niet te zeggen , een moraalridder ben je i.i.g wel ..
@luuktb: ik denk dat dat wel mee valt, ik ben eerder iemand van de gulden middenweg en het dialoog. Een merk dat pretendeerde steeds groener te worden en dan dit soort auto’s presenteert is net als LH die een oproep aan de wereld doet om allemaal aan het milieu te denken. Beetje krom, das al.
@mp014: rijke Russen/Arabieren en wellicht wat Amerikanen en Chinezen kopen dit soort auto’s. Ik verwacht niet dat Mercedes dit op de markt brengt voor een kneuterig landje als Nederland.
@mp014: Amerika en China, waar er nog genoeg mensen met geld zijn. In de VS is ruimte zat voor dit soort auto’s en Mercedes ziet hier een markt voor. De wereld is groter dan Nederland alleen.
@eelco74: Precies. Je komt in de VS om tussen de grote auto’s. Als een lokale ondernemer hier in Nederland zijn F-150 ergens parkeert en dat ding een halve meter uit het parkeervak steekt kijken we allemaal raar op en vinden velen het zelfs asociaal. In de VS zijn auto’s van dat formaat de normaalste zaak van de wereld en rijdt de halve bevolking pickups of full-size SUV’s. Daar is een GLS echt geen buitensporig grote auto, en zijn vaak de parkeerplaatsen ook gemaakt voor dat soort auto’s.
@eelco74: in China zijn ze niet zo dol op zware motoren. Dit is een auto voor de Russische en Amerikaanse markt. In Moskou wordt je dood gegooid met de GLS63 van de vorige generatie.
@mp014: ik zou het kopen. Kiddo’s, hond, vrouw en zooi die ik mee moet nemen. Heb nu 1.5 maat kleiner en ik kan vaak genoeg niet meenemen wat ik zou willen.
En ik woon naast een berg: pk’s zijn erg lekker.
En ik wil een beetje ruim en luxe zitten.
En hoeveel benzine het verbruikt; ach.
@mp014: Dat we in West Europa aan het donwsizen zijn en een zelf gecreeerde stikstof problemen hebben betekent niet dat de rest van de wereld ook zo is. Deze auto’s worden gemaakt voor de Aziatische, Amerikaanse, Arabische en Russische markt. Het enige probleem wat ze hebben is keuze stress voor welke auto ze moeten gaan…..oh wacht waarom kiezen als je ze allemaal kan hebben. Ik vond de GLS altijd een heerlijke auto, maar voor NL helaas te groot.
@mp014: dit is de auto voor in Dubai en andere steden in omgeving. Zie je daar net zoveel rijden als een Golf Tdi hier in NL.
@mp014: Mercedes (en de andere premium merken met “dikke” auto’s in het programma) komen zichzelf tegen: Mercedes ziet een miljarden boete aankomen omdat de CO2 uitstoot in de EU te hoog is (is zelfs opgelopen bij MB). Punt blijft natuurlijk dat men deze auto’s blijft kopen, zolang de fabrikanten ze blijven bouwen.
@mp014: MB kijkt niet alleen naar NL, haha. De volledige NL productie draaien ze in een dag of 3…
@mp014: Heeft iemand al tegen je gezegd dat het voor de Amerikaanse, Russische, Chinese en Arabische markt is?😂
@mp014: Downsizen? Zo’n grote bak is toch veel relaxter dan een klein autootje en stukken veiliger.
Vind m wel softer ogen vergeleken met t prefacelift model
En weer doorslapen
Wel grappig dat er zo’n enorme bult techniek waarschijnlijk nooit gebruikt gaat worden. De gemiddelde Amerikaan koopt dit voor zijn vrouw zodat zij er mee kan rijden naar de lunch met haar vriendinnen….
@dutchdriftking: nou dat valt ook wel mee.
Ik heb een tijdje terug zo’n GLS (non AMG weliswaar, die was er toen nog niet) gespot. Het is echt bizar hoe groot zo’n ding in het echt is, op de persfoto’s heb je dat totaal niet in de gaten. Ook op deze foto’s weer niet. Velgen zijn 23 inch, hebben behoorlijk nog wat wang eromheen en lijken niet eens bijzonder groot.
“meer dan 600pk”…. Hoeveel dan precies? Vermeldt het persbericht dat niet?
Het blijft een joekel van een auto. Ben meer van de BMW’s maar moet zeggen dat dit toch een stuk mooier oogt dan die X7. Wat is die toch lelijk in het echt. De vraag is wanneer Audi met de Q9 komt….
@circlestorm69: Lees nog eens goed…
2 jaar geleden met een GL63 naar de beurs in Munchen geweest, er is gewoon bijna geen beter vervoer! Snel, comfortabel, ruimte zat (met zijn vieren allemaal 1,85m +) en bagageruimte waar je u tegen zegt! Enige minpunt is de draaikolk in de tank.
Ik vind dat Mercedes zijn design goed op orde heeft. Van a klasse tot deze mastodont. Lijkt me heerlijk cruisen zo’n beest. P
Dit lijkt me gewoon heerlijk rijden.
Wat een kermis in het interieur. Ik vind hem gaaf. Mooi van lelijkheid.
Ben ik de enige die in foto #6 een Imperial Trooper ziet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).