
De winter is in aantocht, dus het Nederlandse wagenpark begint langzaamaan te switchen naar de bijbehorende bandenset. Alleen is het nog heel aangenaam najaarsweer, met bijbehorende winterband-onvriendelijke temperaturen. Wanneer maak je de overstap?
Algemeen geldt de volgende vuistregel: een buitentemperatuur van 7 graden Celsius is het keerpunt tussen zomer- en winterrubber. Echter, deze week is het buiten ongeveer 10 graden warmer dan dat, met een verwachting van een graad of 20 (!) voor vrijdag. Vroege wisselaars krijgen derhalve te maken met flinke extra slijtage, waardoor de profieldiepte straks, tijdens daadwerkelijk winterse omstandigheden, is afgenomen, en dat ga je merken op sneeuw of ijs.
Nu overschakelen op winterbanden is eigenlijk hetzelfde als je sigaar met een briefje van 50 aansteken of aandelen PSA kopen: kapitaalvernietiging. Vergelijk het met het monteren van full-wets op een medium natte baan in de Formule 1: je rijdt ze aan gort (dit werd goed geïllustreerd in o.a. de F1 van Maleisië van 2009, om maar een voorbeeld te noemen). Bovendien heeft een winterband meer profieldiepte nodig: eigenlijk moet je ze bij 3-4 mm al vervangen.
Een verse zomerband presteert (ook nog iets onder de 7 graden) zowel op droog als nat wegdek beter dan een soortgelijke winterband. Pas zodra vrieskou, aquaplaning of sneeuw om de hoek komen kijken (vooral het laatste natuurlijk), heb je profijt van je asfaltopwerpende winterslofjes, zoals je in deze grafiek kunt zien.
De pest is, dat wanneer je een auto least, je het wisselmoment niet in eigen hand hebt: het halve Nederlandse wagenpark gaat deze maand over, leasemaatschappijen gaan over het algemeen per 1 oktober of 1 november over volgens mij. Compleet funest als het kwik aan het einde van deze week de 20 graden aantikt, en het zelfs ’s nachts boven de 10 graden blijft.
Het handigste zou zijn om gewoon elke ochtend even te kijken hoe warm het is en of het gaat sneeuwen en indien nodig bandjes wisselen voordat je van huis gaat. Helaas leven we in de echter wereld, waar niet iedereen een garage met pitcrew tot zijn beschikking heeft.
Dus wat doe je? Wachten totdat je via Luxemburg/Duitsland op wintersport gaat, of de Nederlandse temperatuur daadwerkelijk altijd onder de 10 graden ligt, of toch maar je verlies (en bijbehorende ruitschade) nemen en je winterbanden aan een slijtagetest onderwerpen? De discussie over op welke wielen je ze moet zetten houden we maar even in de kast, maar wel even slotboutjes monteren graag.
Over tekorten hebben we dit jaar in ieder geval nog niets gehoord..
Update – Als je de bergen in wilt zijn wintersloffen wel zo handig: al 12 bergpassen in de Alpen gesloten.
Deze week mag ik ze al weer monteren. Even naar Solden aan het einde van de maand en die Gletsjerweg kan toch echt verraderlijk zijn.
Een tip voor Nederlanders in de grensstreek, als zij nieuwe winterbanden nodig hebben: Ga even in Duitsland kijken, daar zijn vanwege de hoge kwantiteiten de banden vaak goedkoper.
@Susp1cious: Komen al jaren in Sölden en werkelijk nog nooit aangehouden. Winterbanden zijn trouwens wel belangrijk, rijden er sinds afgelopen 3 jaar sowieso mee. Je ziet steeds vaker ongelukken (ook veel Nederlands) waarbij gewoon op zomerbanden werd gereden. Misschien geen directe oorzaak, maar toch. Gletsjerweg? Rij jij soms helemaal naar boven? (Ik bedoel daar waar je op een gegeven moment van die poortjes krijgt, lijkt een soort grensovergang/tankstation). Wat ga je daar doen? :p
@zender: als die er eind deze maand naartoe gaat, voor wellicht de opening van de World Cup, zal die toch echt helemaal naar de gletsjer moeten rijden. Zelf ook jarenlang tijdens de herfstvakantie naar Sölden geweest om op de Gletsjer te trainen en het kan maar.net zo zijn dat het sneeuwt. Precies zoals momenteel het geval is
@Pordon: Dat was ik even vergeten dat het nog maar oktober was. Vraag me toch altijd nog af of dat nou wel echt lekker skiën is, vooral nog wat eerder in het jaar, want nu komt er toch steeds wel wat nieuwe sneeuw bij.
@zender: nog maar oktober is*
@zender: Ik zou er heel veel voor over hebben om nu in Oostenrijk te kunnen zijn. Heerlijk de poeder in! Overigens is het in Oktober best prima te skiën meestal, weinig toeristen en vrijwel alleen maar wedstrijdskiërs. Grote kans altijd om world cup skiërs tegen te komen aangezien het laatste weekend van Oktober altijd de opening is van het world cup seizoen.
@Pordon: Het is dan wel lekker rustig inderdaad, misschien dan toch maar eens (ooit..) proberen :)
Tja, ik heb ze er al omgelegd maar dat had meer te maken met de conditie van het achterrubber…
@C220AMG: Je hoeft je niet te schamen voor je C63, C220AMG.
@C220AMG: Grapje zeker??
@kaasboerin: Helaas niet…
@C220AMG: Als je hiermee op de openbare weg gereden hebt vind ik het bijna crimineel. Niet iets om hier stoer mee te doen.
@sketcher: Ik kan er weinig aan veranderen dat ze zo hard slijten. Het zijn nogal zachte, dunne, brede banden en met een negatief chamber wil dat wel slijten. Laat ik voorop stellen dat ik hier ook niet stoer mee wil doen en er dus voor gekozen heb mijn winterbanden vervroegd eronder te leggen. Deze zijn gelukkig iets slijtvaster in vergelijk met m’n zomersloffen.
@C220AMG: Dunne brede banden??
@C220AMG: Die had je er al af moeten halen voordat ze er zo uit kwamen te zien, dit zijn complete slicks, dat wordt schaatsen als ’t regent……..
@cbr600rr: Hij bedoelt breed van achter/voor, en dun vanaf de zijkant.
@kaasboerin: Dat begreep ik ook wel, maar ik vond het grappig geformuleerd.
@C220AMG: Met normaal rijgedrag slijten je banden toch niet zó erg?
@zender: Mijn rijstijl is vlot maar om nou te zeggen asociaal hard nee, ik rij graag door maar overdreven is het niet hoor… Ben wat betreft de banden ook absoluut niet tevreden dat ze zo snel verslijten, heb al verschillende merken geprobeerd en eigenlijk bij ieder merk dezelfde problemen daarbij is de keus in deze maat ook vrij schaars heb ik de indruk.
Iemand verder ervaring met deze maat achter?
255/30 R 19
@C220AMG: Goed gedaan hoor, beetje profiel meer of minder maakt niet uit.. gezeik altijd direct bij gladde banden xD
@C220AMG: Moet toch wat meevallen met een diesel zou je denken, of is het nou typisch Mercedes? Of je reed xiaohung banden, tsja… Succes met je nieuwe set :p
@zender: Haha, nee zijn (lees; waren) bridgestones
@C220AMG: Ook al Michelin gehad? In het algemeen slijten Michelins wat minder dan een Bridgestone of een Pirelli band. Weet alleen niet of dit verhaal ook nog op gaat bij deze maten aangezien deze maten meestal bij auto’s horen waarbij grip belangrijker is dan slijtage. In jouw maat kun je kiezen uit Michelin, Bridgestone, Dunlop, Pirelli, Goodyear, Vredestein, Toyo en nog wat B-merken. Is zo wel een dure hobby met +300,- per band.
@C220AMG: slicks!
Aan de ene kant, als leasing bedrijven hun banden te vroeg verleggen dan kosten ze zichzelf geld.
Aan de andere kant, je wilt niet heel uw wagenpark in een weekend moeten aanpassen zodra het weer omslaat, wat vlug kan zijn.
@C220AMG: …en tegen de tijd dat de winter intrekt zien je winterbanden er ook zo uit. Goed bezig!
Thanks voor de waarschuwing v.w.b. het 20 graden.
Wist ik niet, had eigenlijk volgend weekend in gedachte.
Kan echter bijna niet wachten, heerlijke winterbanden met supergrip.
Vredestein Wintrac Xtreme’s.
@kaasboerin: Zoveel grip hebben die Vredesteijns niet hoor. Ondanks dat ze er mooi uitzien met dat Giugiaro design zijn het maar matig/gemiddelde banden.
@RRenault: De beste band die ik tot nu toe heb meegemaakt.
Weet niet hoe jij eraan komt maar ik zou zeggen google wat reviews..
@kaasboerin: Zijn echt ruk banden! Heb ze zelf ook onder de auto gehad, hoop lawaai, slechte waterafvoering en niet geweldig veel grip. Nee dan toch liever een paar Michelin Pilot Sport 3 bandjes super waterafvoering, goede grip, en erg stil! Je ben schijnbaar niet veel gewend als je Vredestein banden een goede band vind, voor de prijs misschien maar dat is het dank ook!
@Mixpower: Prijs? Dat is 200,- per stuk, dus daar doe ik ’t niet voor..
Vind het maar apart, geluid is er bijna niet, grip is fenomenaal (kon redelijk makkelijk over letterlijk pakken sneeuw heen komen met de RWD auto toen bijna niemand de weg op durfde.)
Het kan ook zijn dat jullie het over oudere versies hebben.
@kaasboerin:
Zal ook wel per auto verschillen. Heb hier ooit eens discussie over gehad met jou of met Jzaero. Ging toen over de Bridgestone Potenza 050. Vond ik onder mijn auto gruwelijk klote banden aangezien die pas fatsoenlijk grip hadden bij 20 graden en hoger. Maar onder de BMW van jouw of van Jzaero waren het blijkbaar zeer fijne banden.
@jack_abarth: Dat denk ik zeker! :)
Want ik hoor hier verdacht vaak dat winterbanden een no-go zijn.
Dat is voor mij eigenlijk geen optie.
Maar het voordeel is gigantisch bij mijzelf, toen er een pittige winterstorm langs was gekomen vorig jaar reed er geen moer op de weg.
Ging allemaal met redelijk gemak, de tractiecontrole deed prima z’n werk. Moet je natuurlijk geen gekke stuurfratsen uithalen.
@kaasboerin: Ook best wel tevree van v’stijn. Pirelli ook trouwens. Op sneeuw is Nokian top. Michelin scoort trouwens meestal niet best in de tests. Zelf al een tijd niet meer gehad – geleden van toen ik er werkte.
@heidekonijn: Hmm, Pirelli P zero’s zeker goeie ervaringen mee.
De Michelin PS2’s, daar hoor ik zo vaak mensen bij zweren dat daar ondertussen wel een fan-forum op gericht zou kunnen worden.
Zaten af-fabriek op m’n ma’s Boxster S, prima dingen maar nooit echt ‘uitgebreid’ op zitten letten. (Not my car ;p)
@heidekonijn: Als zomerband is Nokian ook top. Winter dus ook. Mooi! Wintersetje wordt dus 4x Nokian. Nu nog 4 originele velgen naar mijn smaak.
@Emile_Benz: Origineel? Peperduur man..
@kaasboerin: 2de hands zoeken… Misschien heeft mijn specialist (Henny van Doorn) nog wat inruilertjes liggen… En anders marktplaats.
@Emile_Benz: Als je iig nog (zeer) goede replica’s zoekt voor ‘reasonable’ prices, gooi een PB’tje, weet een goede tent.
@heidekonijn: ik heb de beste ervaring met Continental banden. Zowel zomer als winter erg stil en veel grip.
@RRenault: Conti? De sportcontacts op m’n golf waren nogal luid meen ik me te herrineren, maar dat was waar voor de hele auto. Nooit wintercontacts gehad.
@heidekonijn: onder een Golf V werd ik bijkans doof van de (zeer snel cuppende) Sportcontacts… wel een erg fijne band in de regen.. Had aan het eind Bridgestone ER300 onder dat hok en die waren op elk vlak vergelijkbaar of beter maar ook stiller (alleen voelde de limiet iets onrustiger… maar goed wanneer rij je nou op de limiet met je leasehok?)
@jack_abarth: mua of je moet ze goed warm rijden
maar met regen mis ik mijn oude turanza’s
31 oktober gaan de winterbandjes erop, de auto staat dan toch bij de dealer.
Eerst herfstbanden, dan pas winterbanden!!!!
Ik gebruik het marketingrubber alleen wanneer ik naar oost-europa moet.
Als leaserijder bepaal je gewoon zelf wanneer het winterrubber er onder gaat, je krijgt alleen een advies van de leasemaatschappij om dat in deze periode te doen. Vooralsnog rijd ik door op regulier rubber. Winterbanden liggen namelijk op een andere set velgen, wisselen is een kwestie van zo’n twintig minuten. Voorlopig niet dus ….
@pietjepuk: Nou,dit verschilt dan heel erg per leasemaatschappij…..ik ken verschillende rijders die gewoon worden opgeroepen om te verschijnen bij een Kwikfit of een Euromaster,of je nu wil of niet: eraf met die zomerset!!
@Alain40: En terecht, niet jouw eigendom.
@kaasboerin: boekhoudtechnisch kan een geleased object weldegelijk als jouw eigendom worden beschouwd. Of het de jure ook zo is is maar de vraag
@CBR600rr: nee, alleen financial lease (lees gefinancierde) objecten zijn eigendom van de gebruiker.. een operationeel geleased object is en blijft eigendon van de leasemaatschappij.
@kaasboerin:
Helemaal niets “terecht” ….
Een wagenparkbeheerder met 250+ auto’s is immers een interessante klant voor een gemiddelde leasemaatschappij. Je maakt afspraken over diverse zaken, zoals o.a. de winterbandenregeling. Sowieso of je überhaupt een winterbandenregeling wil gebruiken, daarnaast wat de voorwaarden zijn.
Dwingend een wissel opleggen zal door veel bestuurders niet worden gewaardeerd, afspraken met eigen klanten krijgen voorrang, mobiliteit mag niet lijden onder verplichting om op een bepaald tijdstip je banden te moeten wisselen. Daarin moet de bestuurder een bepaalde flexibiliteit hebben, en als goed ‘huisvader’ zelf de keuze maken wanneer hij de bandenwissel laat uitvoeren. Sommige werkgevers hebben een afspraak met de leasemaatschappij voor een haal/brengservice t.b.v. bandenwissel. Kost te veel tijd/geld om de volledige populatie aan leaserijders naar de Profile of Euromaster te sturen. Laat goedkope studentjes maar op en neer rijden ….
Heb ze er al een week of 2 onder zitten, moest mijn banden vervangen en heb toen maar direct winterbanden gekocht in plaats van een nieuwe set zomerbandjes..
@72bug: En, wat doe je in het voorjaar?
@mout:
Voldoende geld hebben om dan wel een set aan te kunnen schaffen, in plaats van 2 in korte tijd.
m’n zomerbandjes zitten rond de 2 mm, dus ik ga mn winterrubber er ook vroeg om leggen, dat heeft nog 5 mm… denk dat dat in regen wel scheelt.. in droog weer niet, maarja.. ik rijd maar 250 km per week, dus over 1000 km heb ik ze echt nodig en dan zal er geen 3 mm afgesleten zijn :P
Net zoals alle andere jaren, ik wissel niet maar pas mijn rijstijl aan.
@jack_abarth: Ja, ik neem aan dat iedereen dat ook doet, tóch heb ik ze nodig.
Met 265 achter en rwd red je ’t niet op ’n pak sneeuw.
@kaasboerin: Ik heb 255 rondom met een gezellig Quattro systeem ook ik ga niet wisselen, laat maar komen die winter! Heb het in het verleden met 255 achter en 225 met achterwielaandrijving ook gered!
@Mixpower: Quattro is fijn tegen vastzitten, maar doet natuurlijk niets voor je remweg.
@Maarten123: daar komt nog bij dat een brede band averrechts werkt in de sneeuw. Hoe dunner je band, hoe meer grip in de sneeuw. Simpele natuurkundige wet van gewichtsverdeling.
Simpelweg wanneer de zin er is. Altijd het omwisselen combineren met onderhoud aan de velgen. Mooi poetsen/in de was zetten en ze blijven zelfs in heel vies weer mooi.
@mgmgb: heel goed! Doe ik precies zo,ze blijven netjes en als nieuw!
Ik ga gewoon lekker door op mn zomerbandjes.
Tja, dat zijn de ‘geneugten’ van het hebben van een auto van de zaak maar het zou mij enorm tegenstaan als je weet dat het verplicht (veel te vroeg) omgelegde rubber extra hard slijt én je brandstofverbruik een stuk hoger ligt én je auto er niet uit ziet door die (in de meeste gevallen) lelijke zwarte velgen! Dat laatste vinden sommige rijders nog steeds erg ‘stoer’ getuige de geluiden die ik in de wandelgangen hoor ;-) Bij mij komen de winterwielen (uiteraard licht metaal) er pas op zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden ligt en/of er winterse nattigheid valt. Vorig seizoen hebben ze er maar een paar maanden omgelegen. En oh ja, ik monteer ze natuurlijk zelf om zodat ik de set meteen grondig kan reinigen en weet hoe ze opgeslagen worden…….u wilt niet weten hoe er met die wielen wordt omgesprongen in en op weg van/naar die ‘bandenhotels’!
@Alain40: deze leaserijdert heeft zijn winterschoeisel in opslag bij Hotel Profile Tyrecenter. Voordeel daarvan is dat je zelf je moment mag bepalen wanneer ze eronder komen, maar wel rekening moet houden met ong 21 dagen wachttijd door de gekte die nu loskomt.
Het zou nu ook kunnen, want de Pirelli’s doen het net zo goed in regenachtig rotweer als de Dunlops die ik er zomers onder heb liggen, maar ik wacht tot begin november.
Winterbanden/sneeuwbanden zijn in NL vrijwel onzin. Meestal ben je met zomerbanden beter af.
@lacasitos: Hoe dat zo??
Omdat je A-merk zomerbanden hebt en Z-merk winterbanden??
Winterbanden onzin?Ben ik niet met je eens.Blijkbaar nog nooit winterbanden gehad.In de sneeuw en rotzooi scheelt het echt.Remweg is ook veel korter,meer grip en minder kans op schade.Blijkbaar vinden mensen winterbanden te duur maar als ze schade hebben doordat ze weggegleden zijn is er wel geld.Ik heb Vredesteins om lichtmetaal.S’zomers een mooie Alfa,s’winters ook.
@Alfarobert: oftewel als autoliefhebber koester je je auto ’s zomers net zo als in de winter ;-)
@Alfarobert: maar de remweg is alleen korter op sneeuw! Op ijs maakt het geen verschil en op nat en droog wegdek is de remweg met winterbanden minstens 10% langer.
@kaasboerin
Die had ik vorig jaar, bevielen goed. Dit jaar net als m’n zomerbandjes voor Hankook geopteerd, die bevallen uitstekend dus ben erg benieuwd naar de winter prestaties. Het wordt een lekker maatje ook; 225/40R18 voor en 225/40R18 achter (op 255’er velgen achter dus de wielkasten blijven lekker ‘gevuld’)!
@koelkast: Heb ook Hankook´s voor de winter, bevallen heel goed.
Ik ben een leaseslet (no shame), en ik mag zelf de afspraak maken. Sterker nog, anders gebeurt het überhaupt niet. Ik zat er laatst aan te denken, maar idd met dit weer sowieso nog niet. Dus ik wacht nog even, waarschijnlijk midden november ofzo.
@gforce: haha, leuke naam :-) En je zit bij een verstandige leasemij die het aan de berijder over laat.
@gforce: Als iedereen gaat dus
Ik hoef met mijn 4×4 banden met M+S voor Duitsland toch niet perse te wisselen dus ik wacht meestal tot eind november, begin december. Heb een extra set dus du het gewoon zelf.
ik heb van de zomer voor een prikkie een wintersetje gekocht met 5,5mm profiel…
als ik die er nu al onder gooi zijn ze af als er echt een keertje sneeuw komt, dus ik wacht rustig af tot het weer gaat vriezen.
Mijne liggen er al lang op, al moeten schrappen ook…
Oktober vind ik inderdaad vroeg, maar het kan wel. Zoveel slijten die winterbanden nou ook weer niet. Ikzelf wacht nog een paar weken (half november). Mocht het weer hier omslaan doe ik het alsnog iets eerder. Is meestal niet nodig. We hebben hier net de eerste lichte nachtvorst gehad, maar dat is rond deze tijd meestal alleen met droog weer en heldere nachten.
De wielen heb ik aan de wand hangen en doe de wisseltruk zelf. Altijd een mooi moment om de auto en velgen goed schoon te maken. Kost me per auto altijd een volle morgen.
Waarschijnlijk pas wisselen eind november, of als het er naar uit ziet dat het langere tijd koud blijft. Nu nog vrij nieuwe Conti Ecocontact 3 erop liggen, straks nieuwe Dunlop SP Winter Response eronder. Allebei op stalen velg, kan ik zo de wieldoppen overzetten. Ik studeer nog dus niet zeiken over wieldoppen a.u.b, goed rubber vind ik belangrijker ;)
@pier: mij hoor je niet zeiken, althans zolang je maar niet ZONDER wieldoppen gaat rijden ;-)
Net voor 25 november. De laatste keren dat de winter onverwacht vroeg inviel was dat op 25 november. Het extra risco dat de langere remweg die winterbanden gewoon geven wil ik het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Jammer dat de global warming gestopt is, ik zou graag de winter zonder die nare sneeuwbanden doorkomen.
@mashell: Wat mij betreft gaan we weer naar een “kleine ijstijd” zoals in de 17e eeuw… krakende winters van november tot diep in maart…. en net zoals in de winter van ’63 met je auto het IJsselmeer oversteken, halverwege ff tanken bij bij de Schelp.. :-))
http://www.innl.nl/page/5275
@406_v6: zou wat zijn… moet ik met olie en kvs ook nog gaan wisselen ;-)
Ga meestal op de dag dat de winter intreed naar de garage… Michelin Alpin’s weer eronder.
Bij ons gaan ze binnenkort eronder. We hebben ze gewoon thuis in de garage staan, dus we bepalen zelf wanneer ze gewisseld worden. Voorbanden van mn vader zijn zo goed als op, dus daar gaan binnen twee weken de winterbanden onder.
Ik heb ze er al onder. Maarja, tis hier momenteel 4 graden, gisteren sneeuw. Dus ja, dan mag t wel :-)
Bij mij gaan ze erop van zodra de garage erom belt.
Ik wacht nog even tot t wat kouder wordt… Dan even met de garagekrik naar buiten, bandjes en momentsleutel mee en t is zo gedaan. Gewoon een extra setje velgen liggen, zelfde als er normaal onder zit. Heb er Dunlop SP Wintersport 4D om liggen, zijn vorige winter erg goed bevallen!
Ik rijd door met zomerbanden. Of, beter gezegd: banden die niet voor modder en sneeuw geschikt gemaakt zijn. Vorig jaar welgeteld 4 ritten gemaakt met deels sneeuw op de weg. En dat bleef beperkt tot in mijn woonwijk, en de laatste km in de andere bebouwde kom. Ik heb ze stapvoets gereden. In totaal zo’n 5 km.
Wat die 7 graden omslagpunt betreft: de laatste test die ik las (kan ‘m niet meer vinden helaas), vond voor schoon wegdek pas een omslagpunt bij -3. De 7 graden zou bedoeld zijn als: de kans op een rit in winterse omstandigheden is aanzienlijk.
Ik heb een setje 15″ Continentals die er onder gaan omdat het in Duitsland verplicht is. Maar zolang ik de grens niet over ga gaan ze er in December pas onder.
Algehele tekorten zijn er nog niet maar er beginnen al wel probleem-maten te komen, zoals 205/60R16 runflat voor de nieuwe 3-serie…
en zo laten de mietjes zich weer van de mannen onderscheiden ..
winterbanden zijn gay .. punt uit ..
@lincoln: altijd vermakkelijk die inhoudelijke reacties van jou. Sommige zijn als baby met hun hoofd op de grond gevallen maar jij bent volgens mij, head first, tegen een muur gegooid.
@Pordon: *vermakelijk
@lincoln: Kom eens bij mij op bezoek op zomerbandjes ik zal wel in de krant om lezen…Gay…pffft…
@norge:
“pfffft” is zooooo gay ..
http://www.youtube.com/watch?v=_OuAZW3OtBA
http://www.youtube.com/watch?v=qRVpYWKkauw
@lincoln: Tsss ;)
@lincoln: kom jij duwen als ik vast sta en naar een afspraak bij een klant moet? Kunnen we dat afspreken?
@w0o0dy:
moeten is gay ..
en zelf je auto niet kunnen verplaatsen helemaal ..
@lincoln: afspraken niet nakomen omdat er wat sneeuw is gevallen, DAT is pas gay. Overigens net zo gay als vaststaan met je leasediesel op een paar mter van je eigen oprit omdat je baas vond dat het op zomerbanden ook wel zou gaan… Winterbanden zijn veiliger bij echte kou en met sneeuw en zorgen dat je wel op pad kunt. Overigens nog nooit zo weinig grip gehad als met Continental sportcontact onder die Golf diesel in de sneeuw… drama-combi.
@w0o0dy:
lease !! baas !!
we gaan hier niet een beetje moeilijke woorden gebruiken tegen @lincoln ..
Ik gooi ze er pas eind November op, haast is er niet heel erg bij met mn 4×4 maar vanaf januari zit ik 3 maanden in Oostenrijk dus daar zal ik ze zeker nodig hebben.
Heb ze hier in Colorado ook nog niet echt nodig gehad, vorige week wel sneeuw gehad maar het is nu weer 25 graden. Helaas zal ik ze ook niet meer nodig hebben voordat mn visum afloopt en ik weer terug moet naar Nederland over 2 weken.
Heb speciaal een winter setje gekocht om mijn mooie velgjes niet bloot te stellen aan het sneeuw en zout mengsel..
Heb daar wijselijk zomerbandjes voor besteld.. :D winterbanden.. pfft!!!
165-45-15 nankang.. met zo’n beetje het anti-winter profiel..
@dennisr: Lol. En ik dacht dat ik radicaal anti-winterbanden was! Jij bent nog monteur ook, toch?
@mout: Jup.. zelfs de leraar heeft me niet weten te overtuigen..
Snelheid minderen en ogen verder open, zo kom je de winter door..
@dennisr: Nee, zo simpel is ’t niet helaashhhhh. :)
Het gaat hier over tractie, en dat hangt van vele dingen Het tractiecontrolesysteem van de betreffende auto, rwd/fwd/awd blabla, gewichtsverdeling. De bestuurder idd, maar ook de banden..
Ja, ik kan ook zonder sneakers hardlopen maar dat is niet zo prettig dan mét sneakers.
@kaasboerin: Tuurlijk zit er ook wel een kern van waarheid in..
maar ik vind voornamelijk hier in Nederland de winter niet streng genoeg om voor een paar honderd een paar winter bandjes te kopen.. is op zomerbanden met goed profiel ook prima te doen..
en wat ik voornamelijk veel zie, is dat de gene die hun winterbandjes erom hebben, denken dat ze onschendbaar zijn..
@dennisr: Ja maar die denken dat eigenlijk in elke situatie.
Klopt, maar toch had ik ze nodig vorig jaar, dan lach je fietsers, zelfs voetgangers gewoon uit.
@dennisr: En idd, veel dingen zijn ver te zoeken, maar banden??
Fucking belangrijk..
@dennisr: Voor de duidelijkheid: ik heb mijn zomerbanden vandaag laten wisselen… Van voor- en achter-as. Even oud, lang niet versleten, maar met de winter voor de deur vind ik die ene mm slijtage-verschil groot genoeg om het bij de APK (remblokjes achter + een lampje) mee te laten pakken.
@mout: ja winterbanden er om nu? of opnieuw zomerbanden..
ik heb wel nieuwe banden voor de winter, maar geen winterbanden..
voornamelijk omdat ie er in mijn maat niet was, en ik vind het niet belangrijk genoeg om dan andere maat te nemen..
@dennisr: Zomerbanden. Ik heb alleen tussen voor- en achteras gewisseld. Voorbanden hadden wel erg weinig grip op nat. Aangezien er achter een ander merk zat, maar even oud, heb ik het laten omwisselen. Het verschil is niet groot…
@sir_smokalot
Je schrijft:”…Een verse zomerband presteert (ook nog iets onder de 7 graden) zowel op droog als nat wegdek beter dan een soortgelijke winterband. Pas zodra vrieskou, aquaplaning of sneeuw om de hoek komen kijken (vooral het laatste natuurlijk), heb je profijt van je winterslofjes..”
Een rapport van de Duitse “Gesellschaft für Technische Überwachung”, GTÜ in Stuttgart meldt juist, dat (goede) winterbanden ook bij temperaturen boven de 7 graden C. bij nat weer een betere grip en veiligheid bieden dan zomerbanden.
De struktuur van het profiel van winterbanden voert water nou eenmaal beter af dan de veel fijnere struktuur van zomerbanden.
Daarbij zijn de temperaturen, die we momenteel hebben waarschijnlijk van korte duur en kan het weer zo maar omslaan, waardoor de grotere slijtage nauwelijks merkbaar zal zijn. Verder is de kans op regen nu groter dan in de periode van bijv. april t/m oktober.
Mijn winterbanden, Vredensteijn Snowtrac 2, gaan er binnenkort weer op. Gewoon voor de zekerheid. Wel zal ik ze, wanneer nodig, vervangen door Continental WinterContact TS 850.
-“Vredestein”- moet het zijn ;)
Zaterdag gaan de (nieuwe) winterbanden er onder, de achterbanden zijn versleten. Heb nu vooral veel wheelspin als het nat is.
Mooi man, die winterbanden. Jammer alleen dat je altijd het tempo op de wegen moet aanhouden van diegene zonder winterbanden en gewoon met gezond verstand zijn snelheid aanpast aan de weersomstandigheden (..) Nuttig in de Alpen, kansloos en melkkoe in Nederland.
Over 2 of 3 weken gaan ze er op. Aangezien we in Frankfurt AM. Al af en toe nacht vorst hebben.
De mijne gaan er half november onder. Dat is vroeg genoeg voor mijn deel van Vlaanderen. Heb het de vorige jaren ook altijd zo gedaan, en werkt perfect.
Ik moest afgelopen maandag toch echt de ruitjes van een laagje ijs ontdoen.
Ik leg geen winterbanden. Ik doe niet mee aan kluchten. Voor die 2 vlokken sneeuw per jaar…alsjeblieft zeg…
Ik heb de vorige winter met RWD op zomerbanden gereden en dat ging redelijk goed. Met een gepaste rijstijl natuurlijk. Op sneeuw ben ik ook nooit vast komen te zitten en dat verraste wel. Op de motor afremmen is zo’n beetje hetzelfde als de handrem omhoog trekken.
Maar heb geen zin om hele tijd zo voorzichtig te rijden dus ga ik maar is een voor het eerst winterbanden proberen. Ben benieuwd. Met een FWD merkte ik het met remmen.
probeer eens een winterband te vinden die bij nat (en zeker droog!) weer en +7 graden beter presteert dan een Conti SportContact5.
Mijn winterbandjes Vredestein WintracExtreme komen eronder zodra de weerman sneeuw voorspelt.
Lekker vandaag in het zonnetje rondgereden in mijn cabrio. Je moet toch wel knettergek zijn om nu winterbanden te laten monteren, is trouwens in Nederland ook grote onzin want als je voorzichtig rijdt bij die paar dagen met gladheid kom je er ook wel (tenzij je een BMW hebt) of gewoon hem even laten staan.