• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat heeft deze bloedmooie Porsche gemeen met een Rimac?

Auteur: Loek, gepost 25 november 2021 om 21:06 – 17 Reacties

Voor de EV-haters: het is niet de motor en accu die deze oude nieuwe Porsche leent van de elektrische Rimac.

Het fenomeen ‘restomodden’ kennen we al een tijdje en een hoop klassiekers die ge-restomod zijn, passeren de revue. Het concept werd op grote schaal bekend toen Singer hun werk liet zien. Zij maken dure en extreem fijne versies van oude Porsche 911’jes. Het lijkt trouwens ook alsof de Porsche 911 nog steeds de auto is die men vaak wil restomodden. Wij zetten ze ooit al op een rijtje en sindsdien zijn er meer namen bijgekomen, waaronder Mletzko.

Mletzko Backdate

Om mee te beginnen kan het bij Mletzko niet simpeler: de oprichter Dirk Lührmann zag een oude auto met nieuwe onderdelen op een vakantie en dacht: dat is gaaf. Als Porsche-fanaat moest de te herbouwen auto voor hem een Porsche worden, specifieker ‘natuurlijk’ een eerste generatie 911.

De gebruikte basis voor de projecten van Mletzko is een Porsche 911 (964), dus géén originele 911. Is eigenlijk ook logisch, die worden aardig duur. Vervolgens wordt de 964 een soort ‘backdate’. Alle onderdelen zijn zo ontworpen dat ze zo van het 911 ‘F-model’ afkomen. Zo lijkt de auto op een originele, maar heb je een iets modernere basis. Waaronder de 3.9 of 4.0 liter grote flat six die in de Mletzko 911 toch op een nette 369 pk uit komt.

Modern

Het voordeel van een dergelijk project doen in de huidige jaren is dat de Mletzko 911 ook nog eens profiteert van moderne onderdelen die er in de tijd van de 964 nog niet waren. Eén van die onderdelen is hoe we ook van de Mletzko 911 te horen kregen. Om de vering naar huidige standaarden te krijgen, werd gekozen voor een schroefset van KW Performance. Deze zijn door KW speciaal aangepast om op de Mletzko 911 te passen.

Rimac

In de titel stelden we echter dat deze Porsche iets gemeen heeft met een Rimac. En nee, niet dat de bedrijven nu financieel van elkaar afhankelijk zijn. Het vleugje Rimac vinden we in die KW-schroefset. Deze zijn namelijk gebaseerd op technologie die Rimac gebruikt voor de vering van de Nevera. Uiteraard zijn er verschillen om in beide auto’s te passen, maar grof gezegd kun je stellen dat de Mletzko 911 en de Rimac Nevera op dezelfde schroefset staan. Een mooi visitekaartje voor Mletzko.

Voor wie trouwens hoopt dat Mletzko eens begrijpt dat die restomods zo duur zijn, helaas. Ook de Mletzko 911 gaat met 595.000 euro een aardig fortuin kosten. Uiteraard vervult Mletzko voor dat geld wel alle wensen die je hebt wat betreft personalisatie. Ze zijn de minste niet.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan Cross Turismo rij-impressie
    Porsche neemt nog groter stukje van de Rimac-taart
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

911, KW-suspension, Porsche, restomod, rimac

Vorig bericht: « Mag BMW de naam ‘XM’ eigenlijk wel claimen?
Volgend bericht: Deze betaalbare en sportieve station is niet voor jou »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    25 november 2021 om 21:49

    Ligt het aan mij of is dit de zoveelste Singer kloon ? Dan maar liever een echte Singer, zeker als er prijsgewijs geen noemenswaardig verschil is.

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      26 november 2021 om 02:59

      @amghans: wat is er echt aan een Singer? Het is een verbouwde 964. En dat vind ik jammer.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 november 2021 om 06:15

      @amghans: precies dit. Voor 6 ton lukt een Singer ook wel.

      Login om te reageren
  2. p993 zegt

    26 november 2021 om 05:50

    Een 964, dus geen originele 911
    🤔 Laat het de eigenaars niet horen

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      26 november 2021 om 07:04

      @p993; dat komt doordat de enige echte Porsche een Tatra is natuurlijk. 😁
      Hoogstpersoonlijk gecopieerd door Ferdinand zelf.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        26 november 2021 om 08:41

        @tinnemans De vraag in hoeverre voorbeelden van Tatra zoals de Tatra 97 en de V570 direct model hebben gestaan voor Ferdi Porsche, zowel qua lay-out als de vorm, of dat het min of meer parallelle ontwikkelingen zijn geweest, is nooit opgelost.
        Leuk artikel: http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/427A7E46B5A6CDA3C1257F110078FABF

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          26 november 2021 om 09:18

          @sportabgasanlage; ik zal het later lezen, maar m’n onderbuik roept direct al ‘Wij van WC-Eend..’.
          In dit artikel is er minder twijfel; https://petrolicious.com/articles/if-porsche-never-designed-the-volkswagen

          Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          26 november 2021 om 14:43

          @sportabgasanlage: Wel een interessant artikel. Dank!

          Login om te reageren
  3. hjhj zegt

    26 november 2021 om 07:50

    “De gebruikte basis voor de projecten van Mletzko is een Porsche 911 (964), dus géén originele 911. Is eigenlijk ook logisch, die worden aardig duur. “
    Gelukkig is een 964 nog goed te koop voor weinig.. @checktnumarktplaatswanthetisblackfriday!

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      26 november 2021 om 10:33

      @hjhj: waar kom je op uit! Rijden vanaf 40K voor een (US) automaat met een dikke 2ton op de klok? Of valt t vandaag een beetje mee?

      Login om te reageren
      • hjhj zegt

        26 november 2021 om 15:49

        @ouwedibbes83: €55K voor een cabriolet zo’n beetje de eerste..
        https://link.marktplaats.nl/m1768239630?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

        Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    26 november 2021 om 07:52

    Leuk, zo’n gehaakt kuipstoeltje!

    Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    26 november 2021 om 08:17

    De KW schroef set maakt de auto? Wederom veel geld en er is genoeg ander spul om dat aan te besteden nietwaar?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      26 november 2021 om 08:43

      Tja, er zijn ook betere computers en telefoons dan van Apple, toch loopt een kwart van de bevolking weg met ’t merk.

      Login om te reageren
  6. flutterby zegt

    26 november 2021 om 08:56

    Oh net als de Taycan dus..

    Login om te reageren
  7. frederik zegt

    26 november 2021 om 12:10

    Ik merk dat ik erg uitgekeken raak op die backdates. Dan liever een originele 964 RS, veel goedkoper ook.

    Login om te reageren
  8. Eduardo Cuvelier zegt

    27 mei 2024 om 20:25

    Mletzko Porsche 964 – Score :
    – Daft Punk : ‘The Son Of Flynn’
    – https://www.youtube.com/watch?v=fsHz2DU7b7s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North