Wat in vredesnaam is eigenlijk een Italian tune-up?

Auteur: , 32 Reacties

Het klinkt als een eufemisme...

Fezza

Misschien heb je ooit gehoord van het begrip Italian tune-up, of ‘Italiaans beurtje’. Dit heeft niks te maken met die websites waar jij maandelijks goud geld voor neerlegt. De oorsprong van de term komt voort uit een praktijk die Ferrari pleegde te bezigen met auto’s van klanten.

Het ding was (en is) namelijk dat hoewel Ferrari’s keihard gaan, ze door hun eigenaren bijna nooit gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn. Die tokkelen er wat kleine stukjes mee en zien er daarbij cool uit. Of althans, dat is de bedoeling. Nadeel hiervan is dat de motor doorgaans niet de juiste bedrijfstemperatuur bereikt en de benzine niet optimaal verbrand wordt, waardoor koolstofaanslag zich afzet op je kleppen, bougies, et cetera. De motor presteert dan niet meer op de top van zijn kunnen. Hij voelt zogezegd ‘lui’ aan.

Wat monteurs daarom deden, was als de rijkaard zijn auto bij hen bracht en vroeg of ze ‘m konden fixen ‘ma ovviamente‘ zeggen. Vervolgens ragden ze het ding een paar rondjes over het circuit of door het lommerrijke Italiaanse landschap, maakten daarmee de motor lekker heet en brandden zodoende de motor schoon. Prego, signore.

Op zich zal dit idee voor de gemiddelde autoliefhebber niks nieuws zijn. Maar heeft het nog zin met moderne auto’s? Mwah, de meningen zijn daarover verdeeld, doch bij diesels zit er een bepaalde logische beredenering achter waarom dit wel het geval is. Diesels zijn namelijk roetbrakers en zo’n ding af en toe op zijn staart trappen blaast die roet je motor uit, recht in de longen van die bumperklever achter je. Zo sla je dus twee vliegen in een klap. Aangeraden wordt alleen wel je olie op tijd te verversen of de schoonbrand-operatie uit te voeren voor een oliewissel. De meeste roet zal immers via de uitlaat zijn weg naar buiten vinden, maar een deel van de roet kan in je olie terecht komen en dat wil je niet.



32 reacties

Dat is natuurlijk ook de enige reden waarom ik regelmatig het gas goed intrap, ‘om de boel schoon te houden’. Oke, eerlijk is eerlijk, ook een beetje voor het plezier
@allesmetturbo: ik trap het gas goed in in het kader van Het nieuwe rijden. Je moet tenslotte zo snel mogelijk naar een hoge versnelling…
De 1e alinea, goud!
Daarom gebruik ik Marvel Mystery oil hierdoor heb ik nauwelijks last van koolstofaanslag.
@itiswhatitis: In de late middeleeuwen ook bekend als slangenolie.
@BaRa: bestaat niet voor niets sinds 1923 😉. En de compressietesten bevestigen dit toch echt.
@itiswhatitis: Palla. Tevens zegt een compressietest niks over roetaanslag.
@jaapiyo eerste alinea droogkloot
soms trek ik mijn auto als deze juiste temperatuur heeft wel eens richting de 5 /6000 rpm
@rob5nismo: de corsa 1.3 diesel van mn ouders ziet vaak de 4000 toeren. Heeft nu 170.000 op de teller staan zonder enkele problemen. Altijd netjes warm rijden en gewoon goed doorgassen. En altijd netjes ‘koud’ rijden en de motor nog even laten doorlopen voor het afzetten. Is ook nog eens een gechipte met 128pk volgens ZIP. Ding loopt echt super voor zo’n klein dieseltje.
@shadowbroker: netjes er zijn niet veel mensen die zulke dingen interesseert de auto laten afkoelen
@rob5nismo: Ikzelf ben erg ingesteld op geld, hoogwaardige kwaliteits producten en zuinigheid. Dus dat is eigenlijk de reden dat we hem even maten lopen na de tijd. Het is gewoon zonde dat je zo’n blok verneukt om alleem maar snel weg te rijden of snel even te tanken. Ken iemand die een t6 bus heeft met de dikste en sterkste diesel. Biturbo blok is dat volgems mij. Na 40k kilometer was het blok al kapot. Puur omdat hij altijd volgas weg ging met koude motor. En wie moest de revisie betalen?… De leasemaatschappij.. Dit is ook een reden dat ik liever geen 2dehands auto koop. En daarom zeg ik altijd tegen mn ouders dat temperatuur in het blok zo belangrijk is. Als ik gewoon goed warm is dan krijgt ie het wel gewoon flink te verduren hoor.
@shadowbroker: wat slecht getypt weer zeg… AB! Wanneer kunnen we eens fatsoenlijk zien wat we typen? Inplaats van zo’n irritante regel
@shadowbroker: een motor slijt niet als hij op bedrijfstemperatuur is, slim bezig dus. Turbo’s ook altijd even stationair laten draaien bij thuiskomst
@rob5nismo: aha. Ik schakel soms al op bij 2500 rpm…
@davelepeef: nice ik ook weleens
Bumperklever achter je? Onnodig links rijden heet dat.
@moondustfocus: de gemiddelde bumperklever heeft geen onnodig-linksrijder nodig hoor. Die kleeft bumpers omdat hij sneller wil dan z’n voorligger, ook als die gewoon met het verkeer mee rijdt met een fatsoenlijke afstand tot het verkeer vóór hem.
Vanmiddag nog ff gedaan, eerst in Duitsland bij Aral 102 getankt en vervolgens het gaspedaal waar mogelijk stevig ingetrapt.
@moondustfocus: lekkere brandstof is dat toch
Ik kan maar een ding hieruit besluiten: mijn kleppen, bougies etc zijn brand- en brandschoon. Dat kan niet anders :D
Ik heb geen toerenteller in mijn auto, dus ik wacht altijd totdat ik RUTUTUTUTUUTUT!!!!1!!@! hoor en dan schakel ik rustig verder.
@2wheeler: motor moet dus helemaal schoontjes zijn👍
@2wheeler: hahaa ik moest lachen😂
@2wheeler: Klinkt als een Wartburg…
Lekker de motor tot het maximale belasten met vuile olie. Goed advies!!

En met warme motor flink doortrekken doe ik dagelijks. Ff lekker doortrekken als ik bij een rotonde weg rij of na een afslag op een lege weg doe ik graag. Gezien mijn verbruiken iets te graag misschien.
Herinneringen alom! Mijn eerste diesel een Golf3 tdi 90pk was (te) netjes gereden, wel genoeg koppel maar snel zonder adem.
Tot nadat zich een rit naar Denemarken had aangeboden, midden in de nacht 130-140-160-180-200 (op de teller) er bij na ongeveer 5 minuten voluit een vonkenregen zich achter mij begon te vormen….dit vervolgens 20 minuten volgehouden totdat er geen vonkenregen meer te zien was.
Daarna reed ze zuiniger, feller op het gas eigenlijk gewoon heerlijk!

Memories oh memories!
Het nieuwe rijden is een ramp voor motoren. Mensen rij zoals dat vroeger geleerd werd. Inwendige vervuiling (inlaatkanalen, EGR ook bij benzine, zuigerveren, distributiekettingrek enz). Trek rustig iets verder door in de toeren. Ik zie het dagelijks voorbij komen in mijn werkplaats.
Mijn Japanner tweewieler krijgt de italian tune-up behandeling ook dagelijks… elke rit ziet de toerenteller wel minstens de 9k a 10k rpm.
ik vraag me alleen af of het niet goedkoper is om het blok in de soep te laten draaien… dat astronomische verbruik, boetes, veroordelingen,… 🤪
Afgelopen woensdag de auto nog met de tong op de schoenen gehad. De 3 cilinder 1.2TDi met 220k aan ervaring was de laatste tijd niet boven de 160 te krijgen. Na de behandeling in Duitsland was 180km/u op een vlak stuk weer mogelijk.
Ooit een hitsige 306 S16 tweeliter gehad. Dat ding werd lui als je alleen maar stad en 80-wegen reed. De remedie was op een zondagochtend de handel goed warm rijden en dat kreng ongenadig op zijn flikker geven. Daarna was ie zuiniger, trok beter en draaide veel rustiger. Na een uurtje 180 in Duitsland was de uitlaat wit aan de binnenkant, compleet schoon gebrand. Mooie tijden waren dat.
Daar had mijn Alfa GT 2.0 ook erg last van, maar dat lag meer aan de injectie die niet direct in het blok plaatsvond maar achter de inlaatkleppen. Een 2 wekelijkse flinke doortrapping op de snelweg deed wonderen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).