Zo prijzig is het onderhoud van een McLaren F1

Auteur: , 35 Reacties

Een voormalig eigenaar doet een boekje open.

F1

Dat supercars en hypercars duur zijn in het onderhoud moge bekend zijn. De verhalen die de rondte gaan over de Bugatti Veyron zijn zelfs legendarisch. Onder andere de banden zijn zo duur en moeten zo snel vervangen worden dat sommige eigenaren hun auto in een trailer ergens heen laten vervoeren, om er op locatie een stukje mee te rijden. Dat is nog altijd goedkoper dan lange afstanden in de auto afleggen. Zo gaat tenminste het verhaal.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een merk als Volkswagen lopen ‘de dure merken’ niet te koop met de kosten die je moet maken om zo’n bolide rijdend te houden. Deels heeft dat wellicht te maken met het adagium ‘if you have to ask…‘, maar we kunnen ons ook voorstellen dat ze het liever niet zeggen om potentiële klanten niet af te schrikken. Rijkaards zullen immers stiekem ook best een rekensommetje maken van wat zo’n apparaat hun gaat kosten en als de keiharde cijfers dan op papier staan…

VINwiki sprak met Bruce Weiner, een voormalig eigenaar van een McLaren F1 uit 1994 met VIN-nummer SA9AB5ACXS1048038. Bruce claimt zo’n 1.000 auto in bezit gehad te hebben tijdens zijn leven. Klinkt als een boude claim, maar het zou kunnen, daar hij autohandelaar is. Hij kocht de McLaren F1 voor 1,2 miljoen Dollar. Koopje zou je zeggen gezien de huidige prijzen, maar daar begon het pas.

Nog voordat Bruce de auto overnam, had de vorige eigenaar hem over laten spuiten. Schadewaggie? Nee, de auto was zilvergrijs en hij wilde hem graag oranje hebben. McLaren deed niet moeilijk en volbracht het werkje in zes maanden voor 250.000 Pond.

Omdat er in die tijd geen McLaren-dealers waren, werd onderhoud in eerste instantie uitgevoerd via een satelliet-verbinding. De F1 werd geleverd met een speciaal modem om verbinding te leggen. Als service van de zaak geeft/gaf McLaren koper van een gebruikte F1 de eerste beurt/inspectie gratis. Iemand komt naar je adres om de auto te bekijken en stelt een lijstje op van zaken die er aan gedaan moeten worden. Je mag dan zelf weten of je die dingen ook daadwerkelijk laat oplossen. In de tijd dat Bruce de auto had, kon hij de auto daarvoor laten overvliegen naar de fabriek in Engeland of naar een van twee servicecentra in Amerika.

Het bleek dat een aantal onderdelen van de Macca ‘over de datum’ waren. De benzinetank bijvoorbeeld, heeft een aangeraden levensduur van vijf jaar volgens Weiner, de koppeling drie jaar, et cetera et cetera. Dus zelfs als je niet met de auto rijdt, moet je na enige tijd die onderdelen (als je de fabrieksopgave naleeft) vervangen. Weiner had berekend dat het hem alleen al 15.000 Dollar per jaar zou kosten om dat te doen als hij geen meter met het ding zou rijden.

Enfin, toen het lijstje terugkwam, bleek de rekening van het voorgestelde onderhoud 250.000 Dollar te zijn. Onder andere de banden moesten vervangen worden volgens McLaren. Een kostbare operatie, want de auto moest na de wissel opnieuw gebalanceerd worden…op het circuit. Daarvoor moesten verschillende verzekeringen afgesloten worden, een coureur betaald worden, het transport betaald worden, enzovoorts. Al met al een kostenpost van 50.000 Dollar. De benzinetank? 110.000 Dollar.

De spreekwoordelijke druppel die voor Weiner de emmer liet overlopen was het vervangen van de brandblusser. McLaren wilde daar 800 Dollar voor hebben. Voor een dingetje dat volgens de voormalig eigenaar tien Dollar kostte bij de Walmart. Uiteindelijk besloot Bruce de Macca dan ook te verkopen. Máár, dat is wel een beslissing waar hij spijt van heeft. Inmiddels is net als bij de gemiddelde Bitcoin gebleken dat er nog menig greater fool gevonden kan worden die een veelvoud van wat Bruce betaalde voor de F1 wil neerleggen voor het apparaat. F1’s doen tegenwoordig namelijk dik zeven cijfers. Check het hele relaas in de video hieronder.

Bruce



35 reacties

Ik ga wel naar de Kwik-Fit!!
If you can’t take the heat…
…als hij echt zo van auto hield had zich beter in moeten lezen. Maar dit was gewoon een speelgoedje en meneer heeft zich vergist. Als liefhebber pak je die kosten…
@airc:

Denk ook niet dat hij zichzelf autoliefhebber of petrolhead zal noemen ..
@airc: Ja lekker gewoon alles slikken zonder weerwoord.
Ich dacht dat alleen het hitteschild van de McLaren f1 verguld was maar blijkbaar is de hele benzinetank verguld en met diamanten ingelegd.
Dat is het fijne aan producten voor de rijken, als ze het echt willen hebben dan maakt het ook niet meer uit wat het kost. Gouden business. Op een horloge van €100k gaat de tijd immers precies even snel als op een casio van een tientje, maar de rijken doen gewoon niet moeilijk over een protserig horloge van €100k.
Die man heeft auto’s kopen als hobby ..
Houdt er een automuseum op na ..
1000 auto gehad hebben is niet echt heel raar dan ..

Ben lang niet zo gedreven als deze kerel maar zit boven de 250 stuks ..
http://www.microcarmuseum.com ..
Only in America ..
@lincoln: jaaaa, het museum van Bruce is geweldig! Zitten echt heel bijzondere wagentjes tussen.
Er zijn ook maar 2 manieren voor supercar fabrikanten om winst te maken
Of je rekent extreem hoge onderhoudskosten..
Of je bouwt een suv..
Een paar jaar geleden wist meneer Leno al op zijn jijbuis-kanaal te melden dat McLaren voor het wisselen van de ruitewisser (het is er maar eentje, toch?) al een bedrag met veel nullen wenste te ontvangen. En de meeste auto-onderdelen kosten meer dan een ruitewisser, en zijn moeilijker te vervangen. En dan begin ik maar niet over een benzinetank die volgens allerlei race-specificaties is gebouwd.
Ik denk dat je dit hele verhaal kunt zien als een extreme uitvergroting van de aloude discussie over ‘originele’ vs. ‘OEM’ onderdelen. Een uitlaat blijft tenslotte niet veel meer dan een spruitstuk, katalysator en demper, bijeen gehouden door een paar stukken creatief gebogen pijp.
@rrrobert:

Lastig te verwerken dure grondstoffen en minimale toleranties in maatvoering zouden eventueel nog een beetje roet in het eten kunnen gooien ..
@rrrobert:

OEM. met de O van original.
Dus OEM zijn de originele onderdelen van de leverancier rechtstreeks aan de fabrikant geleverd.
@hubert:

Vervolg…
Denk dat je in de war bent met ‘after market’ onderdelen
@hubert: precies dit. Kost een ‘OEM’ slijtdeel bijvoorbeeld 200 euro, kost exact hetzelfde ding in een keer twee tot drie keer zo veel als er in eens een merklogo op staat. Vaak genoeg meegemaakt.
@rrrobert:

OEM delen bevatten meestal logo van de automobilefabrikant omdat het dus de originele onderdelen zijn.
Dat verhaal over balanceren op het circuit klinkt als complete onzin. Balanceren en uitlijnen gaat gewoon met de gebruikelijke apparatuur. Afstelling door een coureur heb je als leek op de weg toch niet nodig? Misschien had de dealer gewoon zin in een track day en de klant mag betalen?
@hzr: daar wringt dan ook de schoen… De banden zelf waren iets van 6000$ als ik me niet vergis. Dan neem ik wel een gokje met die eventuele onbalans…
@hzr: Gokje; gripbalans i.v.m. een iets andere specificatie banden (verbeterd of simpelweg een nieuwer type). Het gaat hier niet om trillingen… Die kan je prima in de werkplaats balanceren.

Het blijft natuurlijk kolder van één kant, van de andere kant valt het te verwachten wanneer je een voertuig koopt van de meest perfectionistische autobouwer op aard. Ergens heeft het wel z’n charme.
@jaapiyo modum of modem? 😉
@jimk: sorry ik zit tegenwoordig vuistdiep (als in, met een paar 100 dollar ;)) in de cryptos.
Ondehoud via de satelliet ? Download jij de banden even?
@p993: over een paar jaar misschien, als je ze op deze wijze uit de 3D printer kunt laten komen.
Dat geldt voor elke auto. Het kopen is easy. Het onderhouden blijkt vaak toch een stuk moeilijker.
250000 pond om de auto oranje te laten spuiten? Dit moet een grap zijn…

Hebben ze de speciale verf eerst van een steen geschraapt op Jupiter ofzo?
@87sandyd: in 6 maanden dus waarschijnlijk zijn e eerst naar Jupiter gevlogen met wen team om te kijken welke steen ze konden gebruiken.
@rolov: dat zou wel meer kosten.
@snorrie: en je hebt daar geen stenen
London, Engeland en de UK. Geografie blijft moeilijk voor Amerikanen.
Mja… valt wel mee als je het in context ziet met Rowan Atkinson die 910.000 pond moest betalen toen die een schuiver maakte… hij heeft hem inmiddels verkocht voor de hoofdprijs.
@deepep: En niet één keer… Atkinson is zo’n beetje de enige F1 eigenaar die er daadwerkelijk verschrikkelijk veel kilometers mee gereden heeft. Dát was met recht een liefhebber te noemen die het schijnbaar niet erg vond om een beetje premium te betalen voor zijn auto. Held.
Misschien ff vermelden dat dit al ruim 10 jaar geleden is, misschien wel 15. Daarmee openbaart zich ook een reden voor die abnormale prijsstijging van het ding… Mensen willen gewoon het onderhoud terugverdienen.
Hier bij de Volvo dealer niet anders. Een kappotte accu wisselen (en niet meer!!!!) Was ruim €300,-!! Enige voordeel is dat de XC60 nu als een Supercar aanvoelt.
@kennone:
Ik moest lachen!
@kennone: Je moet niet altijd terugdenken aan de tijd waar je een accu voor 50 guldens bij de Gamma kon halen. Een dikke AGM accu voor bijvoorbeeld een diesel kost gewoon serieus geldt en bij de wat luxere auto’s komt er ook nog een computerhandeling bij (batterijbewaking wil weten dat de accu vers is).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).