• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De oorsprong van Alfa Romeo’s fameuze klavertje vier

Auteur: jaapiyo, gepost 26 september 2017 om 16:31 – 19 Reacties

Giulia


We doen het mysterie uit de doeken.

Het groene klavertje op de flank van een Alfa is een logo wat al decennialang tot de verbeelding spreekt. Ver voordat Ferrari duizenden Euro’s vroeg voor een paar gele schildjes op het voorscherm, prijkte de groene klaver al op menig Alfa Romeo. Maar wat is eigenlijk het verhaal achter de quadrifoglio (rijtest)?

Om daar achter te komen moeten we terug naar de jonge dagen van Enzo Ferrari. De Enzo van voor het succes. Als jonge god zette Enzo zijn eerste stappen in de autowereld met behulp van een kennis genaamd Ugo Sivocci. Ugo werkte bij de kleine fabrikant CMN en nam Enzo daar mee naar binnen in een kruiwagen. Het was bij dit relatief kleine bedrijfje dat de latere commendatore voor het eerst achter het stuur kroop van een raceauto. Check ‘m hieronder zwoegen in de Targa Florio van 1919.

Enzo-Ferrari

Later kreeg Enzo de kans om aan de slag te gaan voor Alfa Romeo en nam hij op zijn beurt Sivocci mee naar het hetzelfde bedrijf. Bij Alfa Romeo bombardeerden Ferrari en Sivocci zichzelf tot twee van de vier fabriekscoureurs van het merk, naast Giuseppe Campari en Alberto Ascari (de vader van de latere F1 wereldkampioen).

Het was Sivocci die uiteindelijk met de credits voor het klavertje vier mag gaan strijken. Ugo stond bekend als een snelle coureur, maar hij kreeg vaak te maken met materiaalpech. Een beetje zoals een niet nader te noemen coureur die vandaag de dag de circuits onveilig maakt, zou je kunnen zeggen. Niet vies van een beetje bijgeloof, besloot Sivocci voor de Targa Florio van 1923 een klavertje vier op zijn auto te plakken. Hij won pardoes de race.

Zoals wel vaker gebeurt bij bijgeloof dat werkt, moeten ze bij Alfa Romeo gedacht hebben ‘die houden we erin’. Maar zoals wel vaker gebeurt bij Alfa Romeo, gebeurde ook toen niet alles altijd even punctueel en secuur. Tijdens de Italiaanse Grand Prix op Monza van later het jaar kwam Sivocci om tijdens de trainingen. Het klavertje vier was nog niet op zijn auto bevestigd…

Na het tragische ongeval werd de witte ‘ondergrond’ waar het klavertje op afgebeeld stond veranderd van een ruit naar een driehoek. Het verhaal was dat de vier hoeken van de ruit elk één van de coureurs van Alfa Romeo representeerden. Na het verscheiden van Sivocci resteerden er nog drie en om dat te reflecteren werd er een hoekje van de ruit afgehaald. Het klinkt misschien cru, maar het was juist bedoeld als een eerbetoon aan Ugo. En het werkt, tenminste, nu je dit verhaal kent. Zoals te zien op bovenstaande foto van de Giulia Quadrifoglio is de driehoek sindsdien namelijk altijd gebleven.

Image-Credit: Ebid.net

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
    Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
  • De gaafste Alfa van dit moment is stiekem Duits
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, enzo-ferrari, Quadrifoglio, Racing

Vorig bericht: « Max Verstappen vindt de demotie van Daniil Kvyat leuk
Volgend bericht: Deze fabrikanten staan dikke EU-boetes te wachten »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    26 september 2017 om 16:38

    Hopen dat een Alfa niet van ellende in elkaar stort is idd bijgeloof ..

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      26 september 2017 om 18:08

      @lincoln: ach NL wordt steeds slimmer..

      Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      30 september 2017 om 09:05

      @lincoln: hoop = geloof? Interessante stelling ..

      Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    26 september 2017 om 16:38

    Kijk, een simpele doch leuke geschiedenisles over een logo die veel mensen mooi vinden en waarderen. Een artikel die het waard is om onderzocht, getypt en geplaatst te worden. Tenminste, als je het mij vraagt.

    Hiervoor kom ik, en ik denk vele anderen, naar Autoblog. Top!

    Login om te reageren
    • serialchiller zegt

      26 september 2017 om 20:42

      @viezefreddyw: amen

      Login om te reageren
      • Ce zegt

        26 september 2017 om 21:59

        @serialchiller: Hiermee is alles gezegd. Hiervoor komen we!

        Login om te reageren
  3. exotic zegt

    26 september 2017 om 16:40

    Wat een prachtig merk blijft het. Verdient eigenlijk ontzettend meer roem.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 september 2017 om 16:49

      @exotic:

      Roem zat hoor ..

      Vooral de niet-leasers/kopers lopen helemaal weg met dit merk ..

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        26 september 2017 om 18:01

        @lincoln: wordt tijd dat jij naar autoweek vertrekt.

        Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        26 september 2017 om 18:09

        @lincoln: ach NL wordt steeds slimmer..

        Login om te reageren
  4. cpp1 zegt

    26 september 2017 om 16:46

    Itt het waardeloze stuk over Daniil kyvat, is dit dus wel een leuke en interessant stuk…een groot contrast.

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    26 september 2017 om 16:46

    Gelukkig ook nog een beetje inhoud vandaag!
    En weer wat geleerd, al had ik ’t als Alfist eigenlijk al moeten weten natuurlijk…
    Ik heb hier nog een setje stickers liggen, maar vind het niet kunnen om ze op een “doorsnee” 147 te plakken. Moet ik eerst een potentere variant hebben, óf een klassieker.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 september 2017 om 17:27

      @trustmeiamanengineer:

      Ja ja ingenieurtje ..
      Symbooltjes verafgoden kun je leren ..

      NL wordt steeds slimmer ..

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        26 september 2017 om 17:40

        @lincoln: Leuk dat je weer eens even langskomt ..

        Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      30 september 2017 om 09:08

      @trustmeiamanengineer: Je herkent er ook je mede alfist aan, juist als ie op een doorsnee Alfa zit. Het lijkt wat meer te worden gedoogd dan een misplaatste M-badge. Misschien juist vanwege de betekenis.

      Login om te reageren
  6. potjak zegt

    26 september 2017 om 17:12

    En ik maar denken dat het symbool stond voor “keihard een klaverblad pakken”….

    Login om te reageren
  7. figo460 zegt

    26 september 2017 om 22:01

    Mooi verhaal. Maar kan ik ‘m nu op mijn 4C plakken?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 september 2017 om 08:27

      @figo460: Uiteraard, het is tenslotte jou auto.

      Login om te reageren
  8. ramshoek zegt

    27 september 2017 om 09:24

    Leuk artikel ! Meer hiervan !

    Wat te denken van een artikel over Il Cavallino Rampante – het steigerende paardje op het Ferrari logo en de relatie daarvan tot het peerd op het logo van hun grote Duitse concurrent…

    Om toch even te mierencopuleren; Alberto Ascari was de zoon – de naoorlogs F1 kampioen. De vader – de in dit artikel genoemde vooroorlogse coureur – was Antonio Ascari.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North