Wat kost dat nou, zo’n Kia (Pro) Cee’d GT? [prijzen]

Auteur: , 56 Reacties

Meer dan een B-segment hot hatch, en minder dan een C-segment hot hatch. Verbaast je dat?

De (Pro)Cee’d GT is zo’n auto die zich niet echt lekker in een categorie laat drukken. Heet, maar niet ST/RS/GTI-heet. Qua formaat een C-segmenter, maar qua performance op het niveau van de hete B-segmenters. Wat wel als een paal boven water staat is dat hij er zeker niet onaardig uit ziet. Maar hoe zit het met de prijs?

29.995 euro, dat wil Kia van je hebben voor je 204 pk sterke scheurijzer, en dan mag je zelf bepalen of je de drie- of vijfdeurs neemt. Prijsdifferentiatie, daar doen ze niet aan bij de Koreaan. Standaard krijg je:

• Xenon verlichting
• 18” lichtmetalen velgen en rode remklauwen
• 4-Pits LED-dagrijverlichting
• Parkeersensoren (achter)
• Regensensor
• Privacy glass
• Halflederen Recaro sportstoelen en GT stuur met geperforeerd leder
• TFT instrumentencluster met onder meer een turbodrukmeter
• Auto Light Control
• Full map navigatiesysteem met achteruitrijcamera
• Dual Zone Climate Control
• Smart Key met start/stop knop

Wil je een van de 35 First Editions die naar ons land komen, dan moet je €31.595,- neertellen. Hiervoor krijg je 18” hoogglans zwart/zilveren lichtmetalen velgen, hoogglans zwarte spiegelkappen, een Panorama schuif- en kanteldak, chromen instaplijsten, rode moodverlichting in je voetenruimte en vloermatten afgewerkt met rode stiksels.

Zeg het maar: ren je voor deze prijs morgen nog naar de Kia-dealer?



56 reacties

Ziet er niet onaardig uit! Ben benieuwd hoe die getest wordt? Staat ‘ie al in de autoblog testagenda?
Als ik vergelijk met de Golf VII gti (de maatstaaf), dan ziet dit er in iedergeval veel leuker uit. Maar of het beter zal rijden??
@smotsholle: ze zetten hem ook meer in de markt als gt dan hot hatch dus ze zijn ook niet van plan om te concurreren met de golf gti.
Lekker ding hoor. Ik zou d’r wel eentje lusten.
Deze auto zal nooit aanslaan met zo’n hoge prijs en met zijn mindere prestaties vergeleken met z’n concurrenten.
@bsxc2: hoeveel kosten de concurrenten nog met deze opties erop? Uiteraard dat een basismodel minder
Kost.
@bsxc2: Want als je 30K wilt stukslaan op een auto met 200 pk is er keuze zat.


Of nee, wacht… Clio RS of 208 GTi. Verder niks. En dat zijn B-segmenters
@mout: en wat levert een kia van 32.000 nog op na 2 jaar? 20.000? Afschrijving van 6.000 per jaar is een hoop voor zo’n tussen maat semi muesli wagen.
@mightymike:
Als je een Golf van 32K koopt mag je ook blij zijn als je er 20K voor terug krijgt na 2 jaar.
Dat afschrijvings verhaal is een sprookje dat mijn landgenoten graag in leven houden.
Afschrijving gaat in procenten wat dus betekent dat een duurdere auto in procenten misschien minder afschrijft maar in euro’s meer.
Voorbeeldje? Mijn VAG die ik in 2001 nieuw kocht voor 25K bracht 5 jaar en 150000km later welgeteld 6K op. Tel uit je verlies….
@jrk68: het blijft dan een feit dat je snel afschrijft en relatief minder terug krijgt voor je kia dan voor een Duitse ‘premium’ auto. Komt maar uit dat sprookjesbos hoor, hier blijven we realistisch. Een kia blijft een kia
@mightymike:

Duidelijk een gevalletje van… onderschatting is…door blijven sukkelen met dezelfde gedachte als 10 jaar terug ;)
@bsxc2: net even een Golfje GTI geconfigureerd: met dezelfde uitrusting ben je € 42.883,- kwijt… Ok dan heb je wel 220pk ipv 204… Kortom: koopje deze auto!
Mooie wagen voor een mooi prijsje! Al zou ik deze nooit kiezen
Als ik het geld zou hebben en een nieuwe mocht/moest kiezen voor dat budget, dan zou ik zeker voor deze gaan! Mooie auto, kwalitatief is kia echt een stap omhoog gegaan! En lekker pittige motor…
@jvthof: De kwaliteit is inderdaad van hoog niveau. Het feit dat Toyota daar nu de kwaliteitscontrolescepter zwaait, heeft daar uiteraard voor een groot deel aan bij gedragen.
En ja, Kia is voor het grootste deel in handen van Hyundai, wat op zijn beurt weer voor het grootste gedeelte in handen van Toyota is. ;-)
@lemans96: dat is nieuw voor mij, Toyota die de kwaliteitscontrole doet bij KIA…
Ik denk het niet
@potjak: Reken maar van yes. Die hebben er echt wel voor gezorgd dat Kia zijn auto’s volgens Toyota’s eigen hoge standaarden controleert. De band tussen Toyota en Kia is momenteel behoorlijk hecht.
@lemans96: bijzonder aangezien Toyota de merken Hyundai/Kia als zijn rivalen ziet. Ik denk dat je het een en ander door elkaar haalt.
@lemans96: ik weet niet waar je deze informatie vandaan haalt, maar dit heb ik nog nooit gehoord? Hyundai voor het grootste deel in handen van Toyota? Ik kan er iniedergeval niks over vinden en heb er ook nog nooit iets over gehoord..
@lemans96: ten eerste heeft Hyundai maar een aandeel van 33% in Kia. Ten tweede heeft Toyota nul-komma-nul te maken met Hyundai… Als je een andere mening hebt: bronnen graag!
sorry, maar ik vind deze “killed-in-action” een uitstralingsloze bak..
@hjhj: Gelukkig verschillen smaken. Persoonlijk verkoos ik deze direct boven bijvoorbeeld zo’n saaie Golf GTI…
Weliswaar minder pk per euro. Maar echt een toffe wagen! Ik zou het zeker overwegen!
Heb een tijdje geleden eens in een Kia Pro Ceed gezeten, het zag er allemaal wel heel mooi uit. Zeven jaar garantie is ook niet slecht he…
Prijs lijkt fors, maar die standaard uitrusting is niet mis.
@kraakensmaak: Toen ik de prijs eerst las vond ik het ook nogal hoog, maar zodra ik de standaarduitrusting zag was die prijs wel logisch.
De prijs is inderdaad bepaald niet hoog, als je kijkt wat je ervoor terug krijgt.

Toch denk ik dat ik met een ‘standaard’ ProCee apostrof D ook wel uit de voeten kan als ie 120 pk heeft. Kost ook nog eens een stuk minder.

Maar 204 is natuurlijk leuker.
Of die de mensen uit het Golf GTI trekt weet ik niet. Wel een lekker bakkie.
Ziet er zeer lekker uit deze KIA, prijs is hoger dan ik verwacht had, maar op zich is de (wel snellere) concurrentie nog een stuk duurder.
Zeker het overwegen waard. Een snelle Golf of Focus tikt toch gauw een paar K meer aan dan deze, helemaal met de genoemde uitrusting.
@awesome: tja maar dan rij je wel een Kia terwijl ze nog heel erg moeten bewijzen met snelle wagens
Lekker bakkie heur,zou zonder meer voor deze kwaliteits auto gaan als ik moest kiezen voor een hottie.
Jammer alleen van die giga afschrijving, want na drie jaar is er echt niet één petje te vinden die dit ding wil, die willen allemaal een GTI. Wordt nooit wat, dat hele Kia..
@flippert: *proest* ja dude daarom verkopen ze dit jaar waarschijnlijk meer dan 2,5 miljoen auto’s…. zal nooit wat worden. Een echter kenner, kudos.
@flippert: grapjas… Kia is nu al het nr. 1 merk in Nederland qua particuliere verkopen! De 4 merken in de totale verkooplijst zijn merendeel leasers. En zo’n GT achtige word amper geleased! Ben dus heel benieuwd naar cijfers van Golf GT en Cee’d GT over een jaartje ofzo… Maar ik zet mn geld op Kia!
@Svenska_Aeroplan_AB: dan raak je je geld kwijt. Nieuw verkopen ze alleen maar redelijk goed omdat ze iets goedkoper zijn, maar tweedehands zijn het rampendingen om te verkopen, daar komt niemand voor. Resultaat: een afschrijving van hier tot Korea. Het blijven domme prijskopertjes die Hollanders, pennywise, poundfoolish. En Kia wordt in no-time weer helemaal weggeblazen door chinese merken, omdat dat oogkleppen-vee dat nu een Kia koopt alleen maar selecteert obv de laagste prijs.
@flippert: mijn reactie is onderbouwd met feiten. Helaas mis ik die bij jouw reactie…
@flippert: Herverkoopwaarde, het meest overschatte argument in de auto-industrie. Iemand die een KIa koopt, koopt hem omdat hij hem wil verslijten (7 jaar garantie, lage onderhoudskosten, lalala,….) herverkoopwaarde is na 10 jaar 0,0 van nagenoeg elke auto.
Ik mag hopen dat deze een stuk beter rijdt en schakelt dan de gewone Cee’d, want daar lijkt het wel net alsof de koppelingsplaten al zijn versleten voor je ‘m krijgt! Helemaal bout echt.

Het design is overigens wel geslaagd vind ik.
@terr0rkempie: Vreemd, jij bent de eerste van wie ik dat hoor. Misschien wist je zelf niet zo goed met de koppeling om te gaan?
@lemans96:

Haha. Dat zou best kunnen ja!
Toch apart dat het me bij andere schakelauto’s een stuk beter afgaat. Ik rijd voor mijn werk in heel veel verschillende nagenoeg nieuwe auto’s. Opvallend vind ik gewoon dat de koppeling lijkt aan te grijpen in de laatste centimeter. Dat is bij de Picanto niet anders overigens, hoewel ik die wel beter vind rijden dan de Cee’d.
Als ie even goed rijdt als ie er uit ziet hebben ze een hit bij Kia
Als de pk/gewichtsverhouding in balans zijn kan het een hele leuke auto worden. Zo niet dan gaat hij waarschijnlijk niet aanslaan.
En ik kan voor 27500 een clio rs met cuponderstel bestellen? Hmm.. Lastige keuze.

Super sportieve Europese hot hatch met geld over of een net niet Aziatisch gt’tje…

NOT!
@lamdi: Laat ik je even uit de droom helpen: Maat van me kocht een jaartje terug zo’n RS met Cuponderstel, splinternieuw. Hartstikke leuk ding. Hij heeft ‘r een rolkooitje in laten zetten, heeft er zelf trekoogjes en brandblussysteempje aan en in gemonteerd(om ‘m FIA-legaal voor het circuit te maken), Akrapovic uitlaatsysteempje d’r onder geschroefd en is er toen lekker mee de Nordschleife opgegaan(de mazzelpik woont er op 20min. bij vandaan en heeft er een jaarkaart voor…).
Bij z’n eerste outing ging na vijf ronden z’n koppeling naar de ratsmoddee. Dat laten repareren en twee weken later weer terug naar de ring. Dit keer ging het beter, althans, beter voor 25 ronden en toen lag z’n versnellingsbak d’ruit !
Moet je voor de gein ‘ns op Google intikken: ‘Clio RS en gearboxtrouble’…
Ben benieuwd naar test met deze vs veloster!
Daar kan je het zelf toch niet voor plukken??
Ziet er dik uit en mooie standaarduitrusting! Nu nog afwachten hoe hij rijdt..
Heb laatst in een kia van 2008 gezeten die stoelen zitten alleen al nergens naar…. Doe mij m´n mondeo maar :)
Na 4 maanden in Azie te zijn geweest waardeer ik de Aziatische auto’s nog meer dan voorheen, met name de Kia’s vind ik er prima uitzien!
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de rij-ervaring hiervan, op papier is het een van de beste deals denk ik.
@Entwicklung88: dus zal een GT uit 2013 ok wel ruk zitten….
Veel voor weinig.. Jammer dat hij ‘kia’ heet.. Klinkt EL cheapo!
@solmatje: dat is enkel jammer voor de statusfappers onder ons..

Mooi ding! Benieuwd naar de rijtest!
@jeffreym3: Mia is al beter
Dat zal wel mijn volgende worden na 5 jaar in een pro ceed te hebben gereden.
Wat betreft de discussies mbt kwaliteit afschrijving enz. De afgelopen jaren en 85000 km had ik een buitengewone garagebezoek wegens versleten draagarmen, die ook direct op garantie werden vervangen. Verder 0 problemen.
Toegegeven is het ambiente in de binnenruimte van de zogenoemde premium merken wat mooier, oftewel dat in de nieuwe ceed ook dik in orde is. Van het prijsverschil met een vergelijkbaar premium merk heb ik een complete woonkamerinrichting inc stereo en tv kunnen kopen.Doe mij maar een KIA
Ik heb net 1 gekocht, haal hem vrijdag op, als gezinsauto, vervanger voor een 200 pk Accord Tourer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).