• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat we al kunnen zeggen over de nieuwe BMW M5

Auteur: rynnus, gepost 5 april 2016 om 23:16 – 53 Reacties

BMW M5


Dat de nieuwe fünfer op de huidige 7-serie gaat lijken mag geen geheim zijn, maar wordt de M5 F90 ook zo zijig?

Dat zal moeten blijken, maar we weten in ieder geval al dat de 5-serie F90 snufjes van de 7-serie zal overnemen. Guesture Control en de smartphone achtige sleutel waarmee je de auto kan inparkeren zijn bijvoorbeeld te verwachten.

Uiterlijk
De gelijkenissen tussen de 5- en 7-serie zullen zich verder vooral in het uiterlijk laten kenmerken. De koplampen tegen de nieren aan, een vierkante kont en een scherpe lijn op de flanken zijn in ieder geval dingen die zich makkelijk laten voorspellen. Ook zal de 5-serie weer een maatje groeien.

Versnellingsbak
Een aspect wat de enthousiastelingen wellicht de moed in de schoenen doet schuiven is het achterwege laten van de handmatige versnellingsbak. Die was op de F10 (rijtest) nog gewoon leverbaar in America, maar in een interview met Car & Driver laat BMW M baas Frank van Meel de wereld weten dat het met ouderwetse pookknoppen roeren verleden tijd is. De vraag is er simpelweg niet naar. Dit geldt overigens ook voor de M6. De handmatige zesbak zal overigens voor de M2,M3 en M4 gewoon beschikbaar blijven. Mooi zo.

Onderstel en power
Het onderstel zal worden klaargestoomd voor vierwielaandrijving; een optie die veel klanten over de streep zou kunnen trekken en bovendien de auto een stuk bruikbaarder maken. Dankzij onder andere het gebruik van CFRP en aluminium in de carrosserie zal de M5 100kg lichter worden dan zijn voorganger. De redelijk saai klinkende 4.4 liter twin-turbo V8 wordt geschat op een vermogen van ongeveer 600 pk en 800 Nm koppel en wordt hopelijk verbonden aan een freeflow uitlaatsysteem. Al is dat laatste meer een wens dan een verwachting…

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Standaard BMW 5 Serie krijgt M5 power van AC Schnitzer
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, F90, m5

Vorig bericht: « Nooit eerder telde Nederland zo veel leaseauto’s
Volgend bericht: Zo kan Alfa Romeo weer terugkeren in de Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    5 april 2016 om 23:22

    Het is wel te hopen dat de 5-serie zich meer gaat onderscheiden van de 7-serie ten opzichte van Mercedes met de E, C en S-klasse. Voorheen ging dat bijna altijd goed bij BMW, tot de huidige 3 en 5-serie en alles daartussenin (Gran Coupe’s, coupe’s etc). Ik ben benieuwd wat BMW gaat brengen met de nieuwe 5. De huidige is toch wel echt aan vervanging toe.

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      6 april 2016 om 00:31

      @viezefreddyw: ik vind de F10(vooral met de achterlichten van de facelift) nog zeker niet gedateerd!

      Login om te reageren
    • donvinnie zegt

      6 april 2016 om 06:36

      @viezefreddyw: De huidige 5 is al sinds 2010 op de markt, dus alweer 6 jaar inmiddels, wat je niet zou denken als je kijkt naar het design. Dit kan je niet zeggen van de concurrentie, die zien er echt gedateerd uit!

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        6 april 2016 om 07:30

        @donvinnie: welke auto’s heb je dan in je hoofd als concurrentie? De E is splinternieuw en de A6 oogt nog altijd fris: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/A6_-_3_3500.jpg

        Login om te reageren
        • donvinnie zegt

          6 april 2016 om 08:10

          @knipperlichtje: je zegt het al zelf: de nieuwe E. Er is nog geen nieuwe 5 en daarom ook niet te vergelijken met elkaar. Ik heb het zelf over de vorige E klasse. De Audi A6 is nog bij de tijd. De 5 reeks kan zich nog steeds meten met de huidige concurrentie en dat ondanks een design van 6 jaar oud.

          Login om te reageren
  2. p2000 zegt

    5 april 2016 om 23:22

    Doe mij de oude maar

    Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    5 april 2016 om 23:22

    Een M5 met AWD, the end is near…

    Login om te reageren
  4. dionijsb zegt

    5 april 2016 om 23:22

    Kleine M’s zijn toch leuker!

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      5 april 2016 om 23:41

      @dionijsb: de fijnste M van dit moment moet wel de M2 zijn .☺

      Login om te reageren
      • zion88 zegt

        6 april 2016 om 00:42

        @cadrez: al in gereden?

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        6 april 2016 om 12:52

        @cadrez: een gebruikte 1M zou ik zelf kiezen.

        Login om te reageren
  5. gitaarknul zegt

    5 april 2016 om 23:23

    Snap ergens wel dat er niet genoeg vraag is voor een handbak, een m5, vooral de laatste jaren, is echt een ultieme autobahn-kreuzer, dus dan is een automaat best fijn

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      6 april 2016 om 00:33

      @gitaarknul: Mwah, doe mij voor op de Autobahn maar de M550d

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        6 april 2016 om 09:20

        @ozan: ligt aan je kilometrage.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          6 april 2016 om 11:55

          @e1000bmw523i: Als je zoveel geld uit geeft aan een auto dan ga je toch niet meer vanwege het geld beslissen of je benzine of diesel rijdt? Als je daar zorgen om maakt neem dan gewoon een 530d.

          Login om te reageren
        • Ozan zegt

          7 april 2016 om 17:53

          @e1000bmw523i: ligt meer aan het aantal toeren dat je blok draait op constant 170 rijden. Veel verfijnder, die drieliter.

          Login om te reageren
  6. cadrez zegt

    5 april 2016 om 23:23

    Conclusie: op vlak van uiterlijk en design in het algemeen => eenheidsworst (de duitse drie heeft hier nu officieel een patent op )

    Op motorisch vlak: niet slecht maar vierwielaandrijving op een m5 is toch wel een brug te ver. En die handgeschakelde bak zou toch een optie moeten kunnen blijven imo.

    Op deze manier worden dit soort autos niet echt exclusief en exotisch meer.
    Geef mij dan maar gewoon een oldschool e39.
    ☺

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      5 april 2016 om 23:32

      @cadrez: Misschien ligt het aan mij, maar waarom wil je schakelen in een luxe sedan met 600pk?

      Login om te reageren
      • cadrez zegt

        5 april 2016 om 23:40

        @amg65: omdat ik nu eenmaal liever zelf de volledige controle heb over mijn auto, ik zelf kies wat ik wanneer wil doen. Reed laatst nog met een S63 AMG . Fantastische wagen. Alleen vond ik dat het nog fijner zou kunnen zijn moest ik zelf eens kunnen schakelen van tijd tot tijd.

        Login om te reageren
        • dennisjuh95 zegt

          5 april 2016 om 23:56

          @cadrez: Je kunt dat toch alsnog zelf bepalen met de flippers achter het stuur?

          Login om te reageren
          • cadrez zegt

            5 april 2016 om 23:58

            @dennisjuh95: dat kan. Maar heb toch nog liever een pookje in de hand. Maar het is een eeuwigdurznde discussie he. Laten we het houden op smaken en kleuren… ?

            Login om te reageren
          • Arnoud zegt

            6 april 2016 om 07:12

            @dennisjuh95:
            Het is gewoon een mentaal iets. Ik vind het veel gaver om zelf het koppelingspedaal in te trappen, de bak in het volgende verzet te gooien, en met de juiste finesse van gaspedaal en koppelingspedaal de bocht uit te accelereren. Dit alles gecombineerd met de juiste stuuruitslag, de juiste snelheid en correct gedoseerd remmen. Als je dat allemaal goed doet is de voldoening zoveel groter dan wanneer je aan een flippertje trekt en de computer je het grootste deel uit handen neemt… Dát is waarom een handbak zoveel meer borsthaar is.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              6 april 2016 om 08:21

              @Original_Arnoud: bij mij groeit het borsthaar vanzelf. Daar heb ik geen handbak voor nodig.

              Login om te reageren
  7. paulloper zegt

    5 april 2016 om 23:24

    Zo’n roerstok moet je in je m5 niet eens willen.

    Login om te reageren
    • dutchcorvette zegt

      5 april 2016 om 23:27

      @paulloper: ik vind handmatig schakelen sowieso al vervelen

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        6 april 2016 om 07:17

        @dutchcorvette: eens. Als ik de aygo van het vrouwtje pak loop ik al weer te vloeken op die handbak.

        Login om te reageren
        • aambei zegt

          6 april 2016 om 09:04

          @kvgorp: Geloof me, de automaat in de Aygo zou je nog 10 keer vaker vervloeken

          Login om te reageren
  8. ocda zegt

    5 april 2016 om 23:26

    Tja de huidige sportwagen / powersedan klant wil de handling van een 316i. Echte rijdersautos worden al lang niet meer gemaakt paar uitzonderingen daar gelaten

    Login om te reageren
  9. mperformance zegt

    5 april 2016 om 23:37

    Zal nooit meer worden zoals in de E39 ;(

    Login om te reageren
    • fabianteunissen zegt

      5 april 2016 om 23:56

      @mperformance: Dit vind ik zo’n dooddoener, geen enkele auto zal ooit nog worden als een E39.

      Login om te reageren
      • mperformance zegt

        6 april 2016 om 00:39

        @fabianteunissen: Nee daar heb je ook wel een punt ;)

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 april 2016 om 23:58

      @mperformance: amen! Die was zo geniaal!

      Login om te reageren
  10. jaapiyo zegt

    5 april 2016 om 23:51

    Ik hoop vooral dat de M5 maar ook de gewone nieuwe 5-serie een beetje een sportieve doch ingetogen auto blijft, zonder extra inkeping op de flank (komt er waarschijnlijk sowieso), overbodig chroom overal en teveel lijntjes.

    De huidige Fünfer is wat mij betreft toch wel een beetje de laatste BMW in de range die direct te identificeren is als familie van de epische 32, 34, 38 en 39.

    Login om te reageren
  11. redneckdarian zegt

    5 april 2016 om 23:56

    Het is toch Carbon Fibre Reinforced Plastic, dus CFRP? En niet CFPR…

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      6 april 2016 om 00:17

      @redneckdarian: alleen wouter kan CFRP zonder enig probleem benoemen

      Login om te reageren
    • rynnus zegt

      6 april 2016 om 00:38

      @redneckdarian: You’ve got me! ;)

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        6 april 2016 om 00:45

        @rynnus: Als je dan toch bezig bent: lekker in de poep roeren met “ouderwetse poo-knoppen” ;)

        Login om te reageren
        • rynnus zegt

          6 april 2016 om 03:47

          @stephanotis: Is dat iets voor jouw vrijdagavond, of…?

          Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    5 april 2016 om 23:59

    4wd is logisch met dit vermogen. Ze gaan eindelijk in zien dat Quattro zo gek nog niet is…..

    Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    6 april 2016 om 00:16

    Vroegah was het altijd een verrassing what the boys bij M GmbH nu weer voor een juweeltjes onder de motorkap hadden getoverd. Denk aan de M3 E30 4 cilinder, de 6 cilinders in de E36 en E46, de V8 in de E92, de 6 cilinder in E28 en E34, de V8 in de E39, de V10 in de E60 en ga zo maar verder… (vergeet ook ff niet de V12 uit de McLaren F1)

    Tegenwoordig is dat zelfs voorspelbaar geworden bij BMW. Een V8 waarbij de turbodruk wat verhoogd is en als we geluk hebben wat andere luchtinlaten. Nou whoopdiedoo…

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      6 april 2016 om 00:21

      @Rick-dos:

      Jep, er zijn nu nog maar twee M-motoren over.
      De 3.0 zescilinder turbo en de 4.4 V8 turbo.
      Boost een beetje opschroeven, grotere speakers erin met een ander geluidsbestandje en je hebt weer een sneller model.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      6 april 2016 om 02:03

      @Rick-dos: Couldn’t agree more. Een //M blok was vroeger echt iets bijzonders, in plaats van een opgedirkt productieblok.

      Login om te reageren
  14. insomnia zegt

    6 april 2016 om 00:23

    Niet zeiken, gewoon een sportautomatenbakkie op alle vier de wielen voor jullie. Blijft de bimmer tenminste ook langer heel bij het merendeel hierzo…
    Echte purist Klanten, i.e. veul pk & roeren & rwd & MET geld willen sowieso ook minder gewicht, lees M4/M2.

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      6 april 2016 om 01:09

      @insomnia: en ook daar gaan ze massaal aan de DCT, en terecht ook. Zonde om zo’n performance motor te voorzien van een versnellingsbak die ervoor zorgt dat de coureur zijn handen van het stuur heeft én ook nog eens traag en hakerig is.

      Login om te reageren
  15. Orichy zegt

    6 april 2016 om 02:28

    Hier heet de M5, F90 en ergens anders las ik, dat de nieuwe 5-serie G30, als generatie-naam heeft. Kloppen beide, of is één van beide de juiste naam?

    Login om te reageren
  16. prop zegt

    6 april 2016 om 06:50

    Een M is alleen nog maar een uitgemolken logootje om de bovenstaandd reacties aan te vullen. Wordt er niet warm of koud van. Wordt de nieuwe 1M serie dan trouwens een dwarsgeplaatste 3 cyl met voorwielaandrijving en iets meer turbo druk?

    BMW heeft ook geen R8 /SLR achtige auto’s oftewel alternatieven. De i8 is natuurlijk zoiets als wat ooit de TT ooit was. Gaycar

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 april 2016 om 12:51

      @prop: eens met die laatste zin!

      Login om te reageren
  17. 1975mini zegt

    6 april 2016 om 07:48

    Om Wikipedia staat dat ie G30 gaat heten

    Login om te reageren
  18. 87sandyd zegt

    6 april 2016 om 08:06

    Voor BMW nieteens zo heel belangrijk hoe hij eruit komt te zien en hoeveel pk enz. Dat ding verkoopt toch wel.

    Ben wel benieuwd of ze het speakersysteem hebben geupgrade zodat je nog meer fake enginesound door je speakers krijgt. Dat zo’n mooi merk met zo’n passie voor autosport hier mee wegkomt, onbegrijpelijk

    Login om te reageren
  19. raoulkroes zegt

    6 april 2016 om 09:03

    F90?? Als het goed is word het G30

    Login om te reageren
  20. lazy123 zegt

    6 april 2016 om 09:08

    M5 Beste sedan killer

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    6 april 2016 om 12:50

    Laten we hopen dat BMW gewoon de middelste vinger geeft en de nieuwe M5 van een V12 voorziet. Bruis in tegen de logica!

    Login om te reageren
  22. pinut187 zegt

    6 april 2016 om 14:39

    Jammer dat er geen handbak meer komt maar wel logisch als er gewoon geen vraag meer naar is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North