• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe onderscheidend is de M badge tegenwoordig nog?

Auteur: rynnus, gepost 27 januari 2016 om 22:03 – 67 Reacties

X4 M40i


Bij BMW krijg je tegenwoordig bij ieder pakje boter een M badge.

Het jaar is 1980. Na het verschijnen van de legendarische M1 introduceert BMW voor het eerst een auto met diezelfde M badge, maar dan met een andere betekenis: de BMW M535i. Eigenlijk een normale 535i, maar dan met het de ophanging en uiterlijke opsmuk van een M5, die toen nog niet bestond. En daar begon het dus al; het toepassen van de M badge op auto’s die het eigenlijk niet verdienen.

Laat ik alvast voorop stellen dat de auto’s die BMW bewerkt met de letter ‘M’ stuk voor stuk heerlijke auto’s zijn, maar waar het om gaat is dat BMW met M letters rondstrooit alsof het pepernoten zijn. Terwijl de M “een betrouwbaar herkenningsteken van ware sportwagens” was, aldus BMW zélf. Het is een verwarrende bedoeling. Zo heeft BMW altijd gezegd nooit een M7 van de 7-serie te zullen produceren om de integriteit van het M-merk te bewaken. Werp echter even een blik op X5M of de X6M en je vraagt je af of BMW dronken is, en naar huis moet gaan. Dat zijn immers ook kleine vrachtwagens op wielen. Zeg maar doei tegen die integriteit.

BMW M535i

M Performance
Laten we dan even kijken in welke vormen je tegenwoordig de letter M op je auto krijgt geplakt. We beginnen bij de modellen die BMW zelf onder ‘M Performance’ schaart en tegelijkertijd de meeste vragen doet reizen; wat doet die M badge daar? Hieronder het volledige lijstje.

  • 1-serie: M135i (xDrive)
  • 2-serie: M235i (xDrive)
  • 5-serie: M550d xDrive
  • X4: X4 M40i (onlangs aangekondigd)
  • X5: X5 M50d
  • X6: X6 M50d

M Sportpakket
Goed, dat zijn dus de modellen die beschikbaar zijn met M Performance. Maar de M badge kun je nog op een andere manier op je BMW toveren. Zo kun je op iedere BMW kiezen voor het M-Sportpakket. Dan krijg je dikkere bumpers, grotere velgen en andere lakkleuren, maar bovenal -daar heb je ‘m- verschijnt er op de flanken een M badge. Dat kan dus ook op je voorwiel aangedreven 2-serie Grand Divorce Gran Tourer of op je 3-serie met driecilinder. No swag.

M Sportonderstel, M Sportstuurwiel
M Sport biedt nog twee speeltjes uit de snoeppot. Het (adaptieve) M Sportonderstel, maar daar vind je verder geen logo’s van terug, en het M Sportstuurwiel laat enkel een emmetje in het stuur zelf zien. Dus daar hoeven we niet lang over te blaten.

BMW M2

BMW M modellen
Dan blijven de pure M modellen uiteraard over. Wat mij betreft zijn dit de enige modellen die BMW met de M hoeft te besmeuren. Laat die letter in godsnaam een beetje exclusief blijven, verzin maar iets anders voor die semi-sportmodellen van hierboven. Dit is waar de letter M -die overigens gewoon voor Motorsport staat (joh)- voor is bedoeld. Voor de volledigheid:

  • M2 Coupé
  • M3 Sedan
  • M4 Coupé en Cabrio
  • M5 Sedan
  • M6 Coupé, Gran Coupé en Cabrio
  • X5M
  • X6M

Verwarring
Dat de naamgeving ook niet eens consistent is blijkt wel uit het volgende. Neem nou de nieuwe BMW 340i (voorheen 335i). Met 326 pk, 5,1s naar de 100, 250km/u als top is het zeker een gedegen concurrent voor de Audi S4. Echter is BMW in dit geval tevreden met enkel ‘340i’. Geen M badge. Geen M340i. Niets. Je zou het wel verwachten. Zelfde verhaal met de 306pk sterke X3 xDrive35i.

Audi en Mercedes-Benz
Als we het bovenstaande verhaal even vergelijken met de concurrentie uit Ingolstadt, komen we bij Audi op een veel helderder verhaal uit. ‘S-line’ voor de wannabes, ‘S‘ voor de semi-sportmodellen en ‘RS‘ voor de full-on powerbeulen. Mercedes doet het vergelijkbaar met AMG, alleen staat het nog een beetje in de kinderschoenen.

Dus laat BMW even zijn shit together krijgen; die M badge gebruiken voor de bommetjes aub, en voor de rest iets anders verzinnen. Suggesties?

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 1m, 2-serie, 3-serie, 340i, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, badge, BMW, Columns, m-sport, m135i, m2, M235i, M3, m4, m5, m550d, m6, m7, x5m, x6m

Vorig bericht: « Amerikaans hok net zo waardevol als klassieke Italianen
Volgend bericht: Zo maak je een supercar tot een superheld »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    27 januari 2016 om 22:11

    Ik denk dat er te moeilijk over gedacht wordt.

    Je hebt de Full Fat modelen: RS4, C63 en M3.
    Dan heb je de semisporters: S4, C450 AMG Sport en 340i M-Sport
    En voor de leasers zijn er de A4 2.0 TDI S-Line, C200 met AMG pakker en 320d M-Sport.

    Zo moeilijk is het toch niet? Tuurlijk wordt hiermee een legendarische letter een beetje ‘verhoerd’, maar hey, die SUV’s met M badge zorgen wel voor een gedegen verkoop. Ook niet onbelangrijk. En dankzij dat soort cashcows zijn er nog leuke auto’s als de M2.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 januari 2016 om 22:34

      @gtwillem: Maar op een verjaardag moet je altijd weer uit gaan leggen dat een A4 S-line geen streep sneller is als z`n broertjes zonder S-line/ En er zijn altijd collega`s die er heilig van overtuigd zijn dat er wel een RS8, maar geen RS3 is.Je word er soms doodmoe van…..

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        27 januari 2016 om 22:37

        @dutchdriftking: RS8 hoor ik ook vaak!

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          28 januari 2016 om 09:22

          @TimoBac: Komt door die tekening van mij natuurlijk :P

          http://www.autoblog.nl/audi-rs8-bij-genoeg-animo-wel

          Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        28 januari 2016 om 03:21

        @dutchdriftking: heb ik ook regelmatig, gewoon weddenschap afleggen voor 5 pleuro, heeft mij geen windeieren gelegd :-)

        Login om te reageren
    • stfu zegt

      27 januari 2016 om 22:34

      @gtwillem: Exact. Die autojournalisten denken ALTIJD in nostalgie. Boehoe, de auto’s zijn niet meer zo puur als vroeger. Duh, toen was je ook gewoon dood als je teveel gas gaf en tegen een boom knalde. Toen moest je het met een paupermuziekinstallatie doen, nu heb je fantastische speakers. Hoe men zich druk kan maken om een fokking typeplaatje. Gaat er toch om of je het leuk/mooi vindt en dat er geld verdiend moet worden. Men moet loslaten dat een BMW ook gewoon een bedrijf is. Niet een liefdadigheidsdoel.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        27 januari 2016 om 23:00

        @stfu: heb jij weleens op telegraaf.nl gekeken?

        noem 1 artikel die positief is, dus zonder sarcasme of onderliggende afgunst

        vraag en aanbod

        Login om te reageren
    • vagtroep zegt

      28 januari 2016 om 13:36

      @gtwillem: volledig mee eens, zo een m135i rijd 95% van het straatbeeld zoek. Alleen daarom verdiend hij al een m badge..

      Login om te reageren
    • gerjanm zegt

      28 januari 2016 om 17:13

      @gtwillem: Precies, Discussie gesloten.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    27 januari 2016 om 22:11

    De ///M van Marketing.

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    27 januari 2016 om 22:11

    Die ///M stond vroeger toch ook op elke 316i als er kortere veren onder zaten?

    Login om te reageren
  4. C220AMG zegt

    27 januari 2016 om 22:12

    Ik zal morgen voor de gein eens tellen hoeveel ’t er zijn! Sowieso 2 op de flanken, maar geloof dat het er meer zijn!

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      27 januari 2016 om 22:21

      @C220AMG: Stuur, pook tellers. Wie helpt hem verded?

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        27 januari 2016 om 22:23

        @henkhupelschoten: velgen, instaplijsten. Dat is ’t nadeel als je er steeds in zit, je ziet ’t gewoon niet meer.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          28 januari 2016 om 05:45

          @c220amg: snelheidsmeter,remschijven

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          28 januari 2016 om 10:43

          @C220AMG: In de 116i waar ik recent een week mee reed vond ik de aluminium-sport-voetsteun-met-M-logo het mooiste…

          Login om te reageren
      • edftw zegt

        27 januari 2016 om 22:28

        @henkhupelschoten: elk zichtbaar onderdeel waar een leesbaar logootje op past zal ie opstaan ;-)

        Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        28 januari 2016 om 12:21

        @henkhupelschoten: Stuur, voetsteun

        Login om te reageren
    • riceaux90 zegt

      29 januari 2016 om 12:09

      @c220amg: hoofdsteun, vloermatten

      Login om te reageren
  5. MrSkyline zegt

    27 januari 2016 om 22:13

    alles met een M badge dat niet is bedoeld voor semi cirquit gebruik is in mijn ogen de badge niet waardig. Al helemaal de X4 t/m X6 “ik ga vreemd met de tennis leraar van mijn dochter en mijn man heeft een goede baan maar is nooit thuis” modellen. Wat een onzin is dat, laten we een “off road racewagen” maken die zowel niet geschikt is voor offroad of om mee te racen…. Ik dacht dat de M voor Motorsport stond.

    Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      28 januari 2016 om 06:11

      @MrSkyline: afgelopen week even in een nieuwe 5XM, MX5, X5M whatever gereden… Nou dan neem ik er wel een tennisjuf bij hoor als het moet :-)

      Login om te reageren
    • riceaux90 zegt

      29 januari 2016 om 12:08

      @MrSkyline: Dan blijft er weinig over. Alleen de M2 en M3/4 mits voorzien van Carbon remmerij.

      Login om te reageren
  6. sel777 zegt

    27 januari 2016 om 22:15

    Sport line hebben ze toch ook als naam voor de spoilerpakketjes?Beetje Audi verhaal wordt het dan, maar beter dan al dat ge-M.

    Login om te reageren
  7. dionijsb zegt

    27 januari 2016 om 22:18

    Volkomen met dit artikel eens!

    Login om te reageren
  8. neluzz zegt

    27 januari 2016 om 22:22

    M staat buiten de officiele BMW productie en is te herkennen aan: grijze spiegelkappen en geen mistlampen in de voorbumper. M pakket is daar integendeel wel van BMW en wordt inderdaad te snel tegenwoordig gebruikt.

    Login om te reageren
  9. m135i zegt

    27 januari 2016 om 22:24

    Als eigenaar van een m235i ben ik het grotendeels oneens met dit verhaal. M135i en m235i zijn gewoon waanzinnige auto’s die menig 911 (996/997) die niet oplet toch flink laat zweten om het bij te houden met een stoplicht sprint. Of een Aston V8 vantage (van 100 tot 230 gelijkwaardig). Het is alleen jammer dat bij 250 de begrenzer erin komt bij mijne. Hoewel ik met een M135i wat minder geneigd ben boven de 200 te komen wat die gaat wat “zweven”.

    Daarnaast vindt ik zon G63 AMG of andere SUV met AMG badge net zo onzinnig als een X5M.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      27 januari 2016 om 22:28

      @m135i: vind juist dat m zich onderscheid door de wegligging en niet door de 0-100 tijden, het rijden an sich, ook al rijd je 50, je weet dat het iets bijzonders is wat je rijdt, continu uitdagend omdat het je een enorm vertrouwen geeft tijdens het sturen

      menig 335 turbodiesel maakt het mij moeilijk hoor op het asfalt

      Login om te reageren
  10. lekkaah zegt

    27 januari 2016 om 22:24

    zit zelf in de handel en marketing moet er gewoon zijn om je producte te verpatse..
    heb zelf ook zo’n M maar weet wel dat je zon ding niet moet uitdagen..

    leasebakken met m badges, leuk, het is t niet, maar begrijp t wel.

    feit is dat wij het er wel over hebben nu en dat is al eigenlijk succes voor de salesdepartment van deze duitse gigant, en succes kan ik alleen maar toejuichen

    Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    27 januari 2016 om 22:30

    Er moet mij nog een ding even van het hart. Ja, ik begrijp dat een X5M geen 1M Coupe is. De X5M heeft een turbo, automaat en 4WD. Staat haaks op waar BMW Motorsport voor stónd.

    An sich is het toch wel een bijzonder indrukwekkende auto. Zowel op de Autobahn als op het circuit zijn het zeer snelle en capabele auto’s. Ze kunnen enorm veel hebben en leveren flink wat snelheid. Het zijn niet de liefhebbersauto’s puur sang, maar bij BMW M hebben ze wel het beste ervan gemaakt. Ook de 50d versie van de 5 en X5 zijn zeer bijzonder. 0-100 in 5 seconden en een begrensde top van 250. In een diesel!!! 10 jaar geleden zou dit onmogelijk zijn.

    Kortom: ja, de merkwaarden worden te grabbel gegooid, maar het zijn kwalitatief nog altijd uitstekende producten in hun klasse. Een 2-serie Gran Tourer met M-badge en 3-pits turbo en automaat is moeilijk te bevatten. Maar noem een zevenzits MPV met driecilinder en automaat die beter rijdt. Inderdaad.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      27 januari 2016 om 22:38

      @gtwillem: point taken maar zoals ik al eerder zei, een m versta ik als een auto die mij uitdaagt en waarbij ik eraan herinnerd wordt om verdomd goed op te letten en wakker te blijven, het is zelden dat ik de m knop (cq. ‘kill me’) knoppen aanraak tijdens de regen bijv. ik weet niet of dit zo is een een hoog-en-droog x5 bijv. een neus die zo direct meestuurt dat je weet dat je goed moet opletten, want hij doet letterlijk wat jij wil

      eigenlijk gewoon net als je zus, enorm lekker, continu uitdagend, tot ze zegt bewijs maar dat je me verdiend, en dan moeten zorgen dat je geen ruimte maakt voor twijfel op dat moment

      Login om te reageren
    • maseratizzzzzzzz zegt

      27 januari 2016 om 23:46

      @gtwillem: De 1M heeft jammer genoeg ook een Turbo. Wat zou die wagen extra lekker zijn zonder turbo.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        28 januari 2016 om 08:37

        @maseratizzzzzzzz: 100 pk minder bedoel je;). Snap je punt

        Login om te reageren
      • benzinehoofd zegt

        28 januari 2016 om 08:52

        @maseratizzzzzzzz: Maar wat zou-ie langzaam zijn als die turbo er niet in zat. ?

        Login om te reageren
      • riceaux90 zegt

        29 januari 2016 om 12:13

        @maseratizzzzzzzz: De 1M heeft net als de komende M2 helaas een N-serie blok en geen echt M blok met een S-codering. Maar het is juist die turbo die de 1M geniaal maakt.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 januari 2016 om 05:22

      @gtwillem: ik kan geen beter sturende 7 zits mpv met 3 cilinder noemen.

      Maar zo is de dacia lodgy ook de best sturende auto. Noem eens een 7 persoon mpv met 115pk uit een 1199cc 4 cilinder die beter stuurt. Inderdaad.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    27 januari 2016 om 22:36

    Ach, het label verkoopt als een malle, dus geef ze eens ongelijk….

    Login om te reageren
  13. fvisser zegt

    27 januari 2016 om 22:41

    M-Line | Drives well. Move faster.

    Login om te reageren
  14. Rick-dos zegt

    27 januari 2016 om 22:41

    Dit hele stuk slaat als een tang op een varken. Vooral als je de laatste alinea ook nog meetelt. Mercedes en Audi die juist de hele trend zijn begonnen met alles onder plakken van AMG en S badges…

    Dat gezegd hebbende denk ik wel dat we moeten accepteren dat we niet meer in een wereld leven zoals die ooit eens was. Vroeger werden de M1 en M3 gecreëerd met een ander doel voor ogen dan vandaag de dag. Toen was het voor homologatie redenen tegenwoordig is het vooral om te kunnen zeggen “ik heb een M3!”.
    Maar goed, vroeger had je ook nog raceklassen die dat als eis hebben. Tegenwoordig niet meer.
    Misschien moeten we tegenwoordig maar blij zijn dat fabrikanten nog brood zien in dit soort modellen. Stel je eens een wereld voor met alleen maar burgertruttenauto’s met 1.2 en 1.4 motoren…

    Login om te reageren
  15. DCG zegt

    27 januari 2016 om 22:48

    Porsche maakt het nog bonter, die plakken hun logo op een SUV… ;-) What’s in a name(tag)!

    Login om te reageren
  16. mrmiyagi1982 zegt

    27 januari 2016 om 22:49

    Heerlijke uitleg! :D

    Login om te reageren
  17. jippie zegt

    27 januari 2016 om 22:55

    Ik ben het er helemaal mee eens. Maar de S-line van Audi is dan ook wel een hele droevige naam. Het zijn in elk geval badges die je er nooit op zou willen hebben. Dat neigt erg veel naar een actie-model zoals Renault dat vroeger veel had.

    Login om te reageren
  18. Edge zegt

    27 januari 2016 om 23:39

    Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat er een M Sportpakket, M Performance en volwaardige M-lijn is. Er zijn natuurlijk verschillende doelgroepen, met verschillende behoeften. Een leaserijder voor wie privékosten belangrijk zijn wilt wellicht wel de sportieve looks, maar niet de hoge bijtelling van een dikke motor. Dan is het toch leuk dat BMW een M Sportpakket in de optielijsten heeft staan. En voor wie graag een snelle auto wilt, maar een volwaardige M te hardcore of te duur is is zo’n M Performance ook leuk.

    Bovendien, ze kunnen er wel een ander label opplakken om meer onderscheid te maken, maar dat is commercieel gezien niet interessant. Het grote publiek kent M, ambieert een M op de oprit te hebben staan. Dat je dan een stukje M in je auto kunt hebben, al is het maar door middel van een M-sportstuurtje, geeft voldoening. Zo werkt de consument nou eenmaal.

    Login om te reageren
  19. sander1980 zegt

    27 januari 2016 om 23:58

    Ik vind het best meevallen allemaal… Daarnaast wat is het probleem. BMW (en die andere premium fabrikanten) bieden simpelweg aan waar de markt om vraagt :-)

    Login om te reageren
  20. Alexke zegt

    28 januari 2016 om 00:04

    Een echte M auto is niet naast de reguliere auto ontwikkeld, dit is ook de reden dat het 1 a 2 jaar duurt voor we een M3 zien na het uitbrengen van de nieuwe 3 reeks.

    BMW begint altijd met een zeer goed start pakket : het chassis en de ophanging of het nu op de 316d is of op de 340i m-sport : het maakt niet uit. (Net zoals Porsche)
    Ze houden erg veel rekening om een zo neutraal mogelijk chassis te ontwikkelen met een goede gewichtsverdeling.

    na dat dit gebeurd is gaat M gmbh aan het werk : ze verbreden de spoorbreedte , vervangen rubbers , gebruiken meer aluminium voor het on afgeveerde gewicht te verkleinen. Alsook verstevigingen in het chassis aanbrengen voor een nog strakker gewicht.

    De meeste M onderdelen zijn gemerkt met het M logo

    Spijtig genoeg is de ontwikkelingen van de unieke M motoren wel minder geworden :
    De N63 en S63 zijn nagenoeg hetzelfde blok buiten wat turbo aanpassingen.
    en hetzelfde voor de N53 – S53 blokken (hier is wel wat meer aangepast.)

    Vroeger had M gmbh nog hun eigen motoren : S65 V8 4.0 – S85 V10 5.0 – S70/2 V12 6.1 –
    S14 (derivant van de M10) – S54 R6 3.2

    Spijtig genoeg door milieu en kosten zal dit niet snel veranderen.
    En dat is spijtig , want als de Ingenieurs van M vrij spel krijgen , kunnen ze serieuze pareltjes op de weg zetten zoals de : E46 M3 CSL

    En altijd als ze over rijdynamiek beginnen verwijzen ze naar de E46 CSL als hun voorbeeld.

    leesvoer : http://www.bmwblog.com/2014/07/01/bmw-m3-bmw-m4-inside-new-chassis/

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      28 januari 2016 om 10:44

      @Alexke: Ze worden wel degelijk deels parallel ontworpen. Is ook het handigst zo, want de ingenieurs van de AG zijn dan ook nog vol aan het ontwikkelen dus is het makkelijker aanpassingen te maken. De F90 is bijv. nu al zo goed als klaar, en bij de GmbH kijken ze alweer naar het volgende project.

      Login om te reageren
  21. SimonMc zegt

    28 januari 2016 om 00:28

    Ze hadden nooit een M op die 550XD mogen hangen. Serieus. 3 (!) turbo’s, DIESEL, automaat én 4-wielaandrijving?

    Het lijkt wel alsof dit als een grap op de M afdeling is begonnen. “Wat zou de beste anti-M zijn? ( opgelet, sarcasme ) Wel, eerst en vooral smijten we er een semi-automaat in, zodat je als echte hardcore BMW M-liefhebber niks in de pap te brokken hebt.

    Voor degenen die graag willen driften voegen we 4-wiel aandrijving toe, en om een naadloze, lineaire vermogensopbouw te hebben, smijten we 3 turbo’s op het blok, waarbij je de auto boven de 7000 toeren nog voelt accelereren.

    Oh ja, en het moet een diesel zijn want een echte autoliefhebber kijkt nogal op z’n verbruik en houdt van genagel onder de motorkap ipv een mooi symfonisch uitlaatgeluid. “

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      28 januari 2016 om 10:45

      @SimonMc: feit is wel dat de beste motorbouwers bij bmw M zitten en het 50d blok simpelweg het beste dieselblok is

      Login om te reageren
  22. koenigsegggone1 zegt

    28 januari 2016 om 00:37

    Wordt de m4 gran coupé nu niet vergeten?

    Login om te reageren
    • inster zegt

      28 januari 2016 om 03:15

      @koenigsegggone1: ja toch

      Login om te reageren
  23. inster zegt

    28 januari 2016 om 03:07

    M = M

    Login om te reageren
  24. ab1963 zegt

    28 januari 2016 om 03:32

    Er is natuurlijk nog altijd de ‘badge delete’ optie; kost niets extra

    Login om te reageren
  25. Msport zegt

    28 januari 2016 om 03:38

    Wat een waardeloos artikel Autoblog, dat zijn we niet van jullie gewend.

    Ten eerste mag ‘reizen’ daar met een lange ij. Bij BMW heb je al sinds jaar en dag het optionele M-sportpakket, wat vergelijkbaar is met S-line van Audi en AMG pakketten van Mercedes, de zogeheten wannabe’s inderdaad die overigens allemaal logootjes krijgen. Dat BMW nu praat over bijv de M135i betekent alleen maar dat het een gepeperde uitvoering is waar techniek vanuit de M-afdeling op is toegepast. Is dat dan ineens verwarrend of is BMW dan ineens niet meer consequent? Dat is nogal kort door de bocht. De heetste modellen heten nog steeds M3, M4, M5 etc. In dat geval weet je dat je met ’the real deal’ te maken hebt. Wat mij betreft kijken we BMW er vooral op aan dat ze voorwielaandrijving beginnen toe te passen, dat is de echte misser.

    Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      28 januari 2016 om 22:00

      @Msport: Dat BMW zich aan FWD waagt is iets wat ik ook niet graag zie, maar gelukkig passen ze dat vooralsnog alleen toe op de kleinere modellen. Aan de ene kant begrijp ik het wel. Als de meeste klanten niet eens weten dat ze met een RWD te maken hebben dan kun je dat mooi aangrijpen en goedkoper auto’s ontwikkelen met FWD. Zolang de grote jongens (3-, 4-, 5-, 6- en 7-serie) wel met RWD blijven bestaan.

      Login om te reageren
      • Msport zegt

        29 januari 2016 om 00:33

        @sollie1984: vanuit commercieel en kosten oogpunt zal het inderdaad logisch zijn, toch vind ik het zwak. BMW gelooft erin dat de aandrijving op de achterwielen thuishoort. Door daar nu bij bepaalde modellen vanaf te stappen bouwen ze auto’s waar ze zelf niet achter staan. Ook van de 1 serie vind ik het straks jammer, dat is (juist mede door de RWD) een heerlijk in balans rijdersautootje die straks met FWD nauwelijks nog USP’s heeft tegenover bijv een Volvo V40, die ook erg lekker stuurt voor een voorwieltrekker.

        Blijkbaar weten weinig mensen RWD te waarderen…

        Login om te reageren
  26. rs_1989 zegt

    28 januari 2016 om 07:03

    Zijn vrachtwagens niets altijd op wielen?

    Login om te reageren
  27. bartsmit zegt

    28 januari 2016 om 08:14

    Ach kijk eens bij Volvo met hun R-Line pakketjes. Daar rijdt een 100pk uitvoering met kanonskogel uitlaten alsof het niks is.

    Login om te reageren
    • Msport zegt

      29 januari 2016 om 00:36

      @bartsmit: inderdaad, al is hun polestar badge nog wel exclusief. Nog belachelijker vind ik trouwens de superdikke rechthoekige uitlaat sierstukken op de V60 T6 hybrid, en als je daar achter rijdt zie je daar kleine ronde uitlaatjes inzitten.. :-/

      Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        2 februari 2016 om 19:35

        @Msport: zag ik vandaag ook bij een Mercedes ML (?) en een Porsche Cayenne.

        Login om te reageren
        • Msport zegt

          3 februari 2016 om 00:41

          @driftkicker: nog erger… Geen gezicht!

          Login om te reageren
  28. highgear zegt

    28 januari 2016 om 08:43

    Wat een flauwekulartikel. Las ik met stijgende ergernis. Het start met de M535i. Geen full swing M dus, maar wel indrukwekkend en populair. Dus daar begon het mee. Wat is dus je punt?
    Dat BMW de M-badge uitmelkt commercieel gezien is vanwege de kracht van de M en de pegels die ermee te verdienen zijn. Dat vooral van BMW purisme wordt verwacht is leuk, maar dat levert geen centen op.
    De M badge verkoopt. En dat is dankzij alle soorten M’s, of ze nu voor, achter of alleen als line genoemd worden.
    Doen wat de markt vraagt, en meer. Niet doen wat een paar frustie autobloggers vragen die zelf toch niet ( of nauwelijks) kopen. Overleven in deze markt vraagt ( ook) om voorwielaandrijvers, suv’s, mpv’s, driecilinders. Wees blij met de echte M’s, want het is bijzonder dar deze bestaan en hoe. Maar laat de M van Marketing aub over aan de pro’s. En hou op met Jammeren met een J. De bewijsvoering dat Audi het beter doet met s, rs en s-line is inmiddels afdoende weerlegd hierboven. De chaos qua naamgeving met AMG voor of achter Mercedes is ook compleet.
    En dat het grote publiek de badges niet snapt, that does only prove my point. De M straalt iets uit. Daar zit dus waarde in. Waarde die regelmatig leidt tot fantastische producten. En daarmee willen meer mensen geassocieerd worden. Dat is kracht en zeker geen zwakte.

    Login om te reageren
  29. undifined1 zegt

    28 januari 2016 om 10:43

    Vergeet niet dat de e12 m535i wel degelijk wat bijzonders is, van de e12 bestond geen 535. En die 3.5 was de oude 3.5 die nog het M80 onderblok had, het zelfde als de m49 racemotors en de latere m88/s38

    Login om te reageren
  30. eklasse zegt

    28 januari 2016 om 10:46

    Ik heb al lang geen nieuwe klavertjes4 gezien….

    Login om te reageren
  31. spylegion zegt

    28 januari 2016 om 12:11

    Zegt meer over de huidige consument dan dat het iets zegt over BMW.

    Login om te reageren
  32. Bartholomeo zegt

    28 januari 2016 om 12:20

    Een van mijn vorige bmw’s was een 525 tds, 163 pk. Buiten en binnen volledig standaard. Maar op het sportstuur zat een m badge, alsook op de pook… Zag er wel leuk uit. Nutteloos maar mooi.

    Login om te reageren
  33. tjorque zegt

    28 januari 2016 om 12:22

    Draai de M om, dan heb je een W van wannabe. Perfect voor alles onder de M reeks.

    W214i
    W114i
    W114d
    …

    Login om te reageren
  34. schuimbekje3 zegt

    28 januari 2016 om 15:12

    Bmw M voor middelmatig
    Bmw B voor bommetjes
    Bmw W voor wannabees

    Login om te reageren
  35. nineeleven zegt

    2 februari 2016 om 13:19

    Ach tegenwoordig staat er op elke BMW die je tegenkomt wel 10 of 12 M logo’s. Audi neemt dit slimmer aan door het s-line te noemen zodat elke audi rijder wel door heeft dat het een line is. Bmw plakt overal de M op zodat de bmwrijdertjes denken dat ze een iets of wat M modelletje hebben

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North